Jāņi Straumēnos. Saulgriežu slavināšana latviešu vīzē
Jāņus Straumēnos svētīja ar sevišķu greznumu, jo pats saimnieks bij Jānis, un tāpēc tajos netaupīja nekādu mantu, lai pēc tam vēl ilgi šos svētkus varētu atminēt. Arī pašam saimniekam tie sagādāja vislielāko prieku, jo viņš spēja kaut ko iztērēt, mielodamies ar saviem draugiem un saimi. Un arī tāpēc šie svētki visiem patika, ka ap šo laiku lauku darbi it kā pārtrūka un ļaudis taisījās no laukiem un pļavām ņemt atpakaļ, ko viņi kādreiz tiem bij devuši.
Jāņu sestdienā darbi Straumēnos izbeidzās jau ap pusdienas laiku, un puiši, sakāpuši zirgiem mugurās, aizjāja tos uz upi peldināt. Paši, kaili tiem mugurā sēdēdami, viņi līkumoja pa ūdeni, un zirgi aiz patikšanas sprauslāja, kamēr ūdens no viņu spalvām izskaloja visus vasaras putekļus un sviedrus. Izkāpuši malā, viņi, brūni un melni, līdzinājās tiem kumeļiem, ar kuriem Jānis apbrauc Zemgales druvas.
Straumēnu saimniece jau sen uz šo dienu bij gatavojusies, un pagrabs tagad atvēra savas durvis vaļā līdz galam. Dzeltenus kā rudens saule viņa nesa uz klēti baltos dvieļos ietītus apaļos Jāņu sierus, sviesta pilnās bļodiņas un cieti nožāvētus šķiņķus. Lieli ozola zari klētī jau iepriekš bij novietoti, un pāri gultu baltajiem pagalvjiem tie plēta savas robainās lapas, kas, pašas tumši zaļas, pilnīgi sakusa ar klēts krēslu, un tikai no svaiguma, ko tās izdvašoja, varēja manīt, ka tās tur dzīvo. Sietiņā sabērtus, vēl kūpošus, tikko no krāsns izvilktus, pārsprāgušiem sāniem, no kuriem spiedās ārā čurkstoši speķa gabaliņi, atnesa pīrāgus un sakrāva šķīvjos uz galda. Tur jau stāvēja degvīns brūnās māla krūkās kopā ar ozola koka alus kannām, ko vectēvs senlaikus bij darinājis. Vienā klēts kaktā ozola zaru pakrēslī uz maza galdiņa stāvēja koka stīpām sastīpota pusmuca alus ar krānu apakšā, lai viegli varētu izlaist ārā vecos galvu dumpotājus — miezi un apini, kuriem abiem patikās dancotāji vīri. Vēl uz galda pudelēs bij redzams sacukurots šņabis, kam bij ķimeņu vai kādu ogu garža, kas, liets glāzēs, tecēja biezs kā tikko no šūnām izsviests medus. To saimnieks pats pērno vasaru bij gatavojis — karsēdams un tecinādams, līdz, aizvākotās pudelēs mēnešiem ilgi saulē stāvēdams, tas bij noziedējis un ienācies līdzīgi auglim.
Ap klēts durvju stenderēm bija apvīti kupli ozola vaiņagi,
karādamies uz pirms daudz gadiem iesistām naglām, un turpat klēts
priekšā vecākās sievas, mauriņā nosēdušās, vija vēl citus.
Skaidienā Janka rīkojās ar trim vecām ratu rumbām, piedzīdams tās
pilnas sveķainas malkas, kas šim gadījumam tika krāta jau no
ziemas. Visam vajadzēja būt gatavam jau pie laika, jo ciemiņi Jāņu
sestdienā mēdza ierasties jau ap palaunadzi.
[..] ciemiņi sabrauca Straumēnu Jāņa pagalmā: vīrieši ar pudelēm
kabatās, bet sievietes ar lakatiņos iesietiem sieriem, ko viņi visu
ar dažādiem novēlējumiem nodeva saimniekam un saimniecei. Sētvidus
tūlīt pieplūda pilns priecīgām valodām, un, nopurinājuši putekļus
no mēteļiem, viesi devās uz Jāņu klēti. Pa ceļam viņi apstājās,
apskatīja viens otru, jo nebij kopā bijuši kopš Ziemsvētkiem. Sejas
viņiem bij brūnas nodegušas, un, būdami pazīstami jau no jaunām
dienām, viņi necentās izlikties par tādiem, kādi viņi nebij.
Klētī tūlīt iesākās sarunas par lauku darbiem, un druvu un laidaru
notikumi pagāja acīm garām šajās sarunās. Lai gan tie bij bagāti
saimnieki, kuri nebij paraduši nevienam ceļu griezt, viņi tomēr
atļāvās Dieva gādībai kā mazi bērni mātei. Kā viņu tēvus, tā arī
viņus pašus Viņš vadīja caur dzīvi savā stingrajā pavadā, un
visnelaimīgākais bija tas, kas no tās attrūka. Bet pamazām rudzu
un miežu vara, kurā arī mājoja neapšaubāms Dieva gars, sāka lidot
pa klēti, un zaļie un roblapainie ozola zari izskatījās it kā
vaiņagi pār dzērāju galvām. Šī apgabala ļaužu sarunām, vai viņi bij
dzēruši vai nē, bija pavisam savāds raksturs. Valodās viņi centās
atrast cits cita vājākās vietas, kas tos piespieda būt uzmanīgiem,
un sarunas arvienu izvērtās visādu asprātību divkaujā. No malas
raugoties, varēja domāt, ka še sagājuši kopā vislielākie
ienaidnieki, kaut gan viņus vienoja vistuvākā radniecība un
draudzība.
Lai gan tie bij bagāti saimnieki, kuri nebij paraduši nevienam ceļu griezt, viņi tomēr atļāvās Dieva gādībai kā mazi bērni mātei. Kā viņu tēvus, tā arī viņus pašus Viņš vadīja caur dzīvi savā stingrajā pavadā, un visnelaimīgākais bija tas, kas no tās attrūka.
Mājā pa tam bij sabraukuši vēl citi ciemiņi, un visi devās no klēts
ārā tos sagaidīt. Sētvidus tagad bij pilns ļaužu. Te bij saimnieki
pelēkās un melnās vadmalas drēbēs un saimnieces kupliem svārkiem
un aubēm galvās — visus tos darbs un auglīgā zeme bij padarījuši
turīgus. Lielupe, kas ar savu velgo dvašu appūta viņu laukus
vasarās un aplēja ar mālainiem ūdeņiem pavasaros, bij viņu
barotāja, un tikpat lēni, kā tā tecēja uz jūru, viņi tecēja caur
dzīvi, jo druvu smagums, ar ko viņi bij saauguši, padarīja to
soļus nesteidzīgus. Saule pašlaik taisījās uz laišanos — un putekļi
bij sarkani virs mājā skrejošā ganāmpulka. Govis, šaurajā gatuves
ceļā saspiestas kopā, sasitās ragiem, spīguļodamas savām gludajām
mugurām. Viņas visas bij ar spēcīgiem tesmeņiem un, garām
skriedamas, apdvesa ciemiņus ar piena smaržu. Meitas šovakar tika
ar govīm ātri galā un saģērbušās pievienojās pārējiem ļaudīm, kuri
visi jau bij ar ozola vaiņagiem galvās. Viss pulks, skani līgodams,
devās uz kalnu aiz mājam, kur vīri pašlaik beidza uzdzīt kārts
galos sveķainas malkas pilnās rumbas.
Straumēns pats tām pielaida uguni, un, kad tās uzcēla augšā,
sarkanas un dūmainas triju pūčku liesmas kāpa taisni pret debesīm.
Tagad līgodziesmas atskanēja vēl skaņāki. Tāpat kā arklus vai citus
darba rīkus pavasaros izrāva no šķūņiem vai klētīm, lai tie iesāktu
savu kalpošanu, arī šīs dziesmas, visu gadu gulējušas atmiņās, šo
nakti izrāva no atmiņu vācelēm, un, zāļu un druvu gara radītas, tās
noskanēja viņām pāri. Pūčkas pacēlās arī pie citām mājām, to ugunis
mirdzēja vai nu pāri, vai cauri birzīm, un drīz viss klajums
laistījās liesmās, kas apspīdēja rudzu, kviešu, auzu un miežu
laukus. Šie spīdumi izbaidīja griezes, un, brīdi klusu raudzīdamās
tajos no labības biezokņiem, tās ātrām kājām aizskrēja pašā lauku
vidū, iesākdamas tur no jauna savus grūtsirdīgos brēcienus. Pamale
tagad bij ne tikvien uguņu, bet arī dziesmu pilna: dziesmas
skanēja no visām mājām un visiem apvāršņiem.
Pie Straumēnu pūčkām atnestā alus muciņa jau bij pa pusei
iztukšota — un dziesmas un valodas jaucās juku jukām. Puravelnu
saimniekam ne tikvien bārda, bet arī vaiņaga lapas bij aplietas
putām, un resns, ar savām kailajām krūtīm viņš izskatījās līdzīgs
pašam Jāņu dievam, kas tagad malu malās ļaudis bij sadumpojis uz
tik līksmu jautrību. Viena no pūčkām jau bija beigusi degt, bet tās
vietā atnesa citu, un Kārlis, kam miestiņš bij iedvesis lielu dūšu,
taisījās to pacelt zibeņa pāršķeltajā lielā bērzā, kas vēl zaļoja,
kaut gan tam miza gandrīz līdz pusei bij norauta. Pakāpies zaros,
viņš uzsēja ar vēdera siksnu pūčku sev uz muguras un rāpās augšā.
Visi Straumēnu ciemiņi sagāja ap bērzu un gavilēdami, dziedādami un
trokšņodami sekoja Kārlim. Kārlis uz brīdi pilnīgi pazuda
skatītājiem, un viņu ieraudzīja tikai tad, kad iededzinātā pūčka
pacēlās lēnām pār bērza galotni. Drīz vien tā izlīda virs bērza
visā kārts garumā; kārti Kārlis stipri piesēja galotnei. Lai gan
vēja pavisam nebija, pūčkas liesma šinī augstumā noliecās uz vienu
pusi, un, tā kā, sevišķi no tālienes, kārts nemaz nebij redzama,
tad pūčkas uguns likās gaisā karājamies līdzīgi milzīgai
zvaigznei.
Kārlim zemē nokāpjot, to sagaidīja priecīgi kliedzieni un
slavinājumi, un viņam uz vietas bij jādzer vesela krūze alus, bet
vecais Janka, piegājis viņam klāt, sacīja: "Ja es būtu pie naudas,
būtu derējis uz vesela pusstopa, ka tu to pūčku neuznesīsi."
Un tiešām — uguns, kas tagad kurējās baznīcas torņa augstumā, bija
redzama visā apgabalā, un varēja manīt, ka dziedāšana citās mājās
apklust, līgotājiem raugoties neparastajā skatā. Pūčka augšā rūca
kā pavasara ūdens grāvjos, un dzirksteles skrēja pusversti pāri
laukiem. Likās, ka visas vārpas laukos pamostas un raugās
izbrīnējušās ugunī, kas debesīs sprakšķēdama kuras. Brizdami taisni
pa pļavām un lauku ežām, no kaimiņiem ieradās vesels bars līgotāju
ar vaiņagiem, zālēm un dziesmām, un nevarēja nemaz zināt, vai
meitām vaigi un ausis svila no tām vai no ugunīm. Visu, ko viņas
bij paradušas slēpt, nesa gaismā vecāko sievu dziesmas, kurās bij
zāļu, puķu, kustoņu un labības atklātība.
Pūčka bij izdegusi, un pagales krita lejup, piebērdamas bērzu
dzirkstelēm. Kārts ar sarkani nokaitētām dzelzīm palikās augšā, un
līgotāji devās uz klēti, kur sākās patiesa Jāņu maltīte. No krāsns
tikko izvilktu un bļodās saliktu atnesa jēra gaļu biezā krējuma
mērcē ar sīpoliem un brūni apceptiem kartupeļiem un taukos
čurkstošas cūku ribas. Tasītēs bij sakrauts brūkleņu ievārījums un
gurķīši, kas, skābēti vēl rudenī, līdz šim bij uzglabājušies cieti.
Šķērsām pāri galdam gulēja liela, cepta līdaka, kura, to ķerot,
Kārli ar astes sitienu bij gandrīz no kājām nogāzusi. Tagad
Straumēnu saimnieks taisīja vaļā savas zāļu šņabja pudeles, un
katram, kas šādas glāzes tukšoja, likās, ka viņš norij uz dibenu
smaržīgu uguni. Tā kā lampas gaisma bij pārāk vāja, tad no istabas
atnesa skalus, kas dega, kūpēdami un garas ogles griezdami, un to
gaismā ozola zari izlikās vēl zaļāki. No sākuma visi ēda klusēdami,
sviežot uz grīdas kaulus, un suņi, tos ķerdami, sacēla lielu
troksni. Suņu vajāts, kaķis uzskrēja plauktā un laizīdamies
skatījās uz leju zaļām acīm. Bet pamazām valodas kļuva arvienu
skaļākas, tā ka trauku šķindēšana vairs nemaz nebij sadzirdama.
Visiem garastāvokli padarīja vēl jautrāku Puravelnu saimnieks,
kurš, aizmirsis, ka viņa ķeblim nav atzveltnes, atpakaļ
atlaizdamies, nogāzās uz grīdas. Tas sacēla tik milzīgu kņadu, ka
sesks klēts apakšā, jau sen ar bailēm klausīdamies augšas troksnī,
lielās bažās ar visiem bērniem izskrēja laukā un noslēpās
sētsmalas nātrēs.
Drīz vien ikviena dzērāja galva apauga savdabīgām fantāzijām, un
viņi runāja, tajās skatīdamies, nelikdamies citus dzirdot. Valodas
nu līdzinājās sapītiem zirgiem, kas tikai strupiem lēkšiem var tikt
uz priekšu. Ikviens redzēja citu sejas it kā biezā miglā, un prāti
maldījās savās iedomās kā irbes miežu laukā.
Klētī bij sakrājies liels karstums, un zemās durvis nespēja
aizvadīt visu siltumu, kas nāca no ēdieniem, ugunīm un tik daudziem
vīriem, uz kuru pierēm spīdēja lielas sviedru lāses. Vieni bij
nosviedušies kreklos, bet citi, atsizdamies ar galvām pret palodu,
devās ārā, kur ļaudis bij tāpat nokusuši dejojot, vecajam Knābēnam
bez mitēšanās spēlējot dažādus dančus. Vīri, sievas un meitas, lāgā
nekā nesaredzēdami zem kuplajiem vaiņagiem, kas viņiem pastāvīgi
muka uz acīm, griezās, kājas piesizdami, un neviens nemanīja pirmo
bezdelīgu, kas izskrēja no ligzda un, jautri čivinādama, pārlaidās
pāri sētvidum.
Šur tur pie mājām vēl bija redzamas degam dažas vēlas pūčkas —
sarkanas rīta bālajā gaismā. Pēdējās degošās malkas pagales krita
no tām lejup, un gaisā palika stāvam tikai melni apdegušās kārtis.
Līgotāji bija apklusuši, un vienīgi šļokas rasas pilnajās pļavās
liecināja par viņu gaitām. Krustām un šķērsām tās stiepās no mājas
uz māju kā zaļas grīdsegas, aizmirstas saritināt, gājienam kaut kur
pazūdot.
Straumēnu puiši bij sajūguši un izbraukuši sētsvidū ciemiņu
zirgus, kuri, visu nakti atpūtušies un ēduši, bija grūti uz vietas
noturami. Jau trešo reizi atvadoties, aizbraucēji un palicēji
sadevās rokām, un tikai tad, kad bij iztukšotas pēdējās glāzes,
viesi sasēdās ratos tāpat ar visiem vaiņagiem galvās. Zirgi uz
reizi iesāka skriet rikšiem, un Straumēnu ļaudis vēl ilgi klausījās
pie ilkšu galiem piesieto zvanu skanēšanā, un likās, ka tur pats
Jānis, noreibis, izgavilējies, dodas atpakaļ uz savām aizsaules
mājām.
Fragments no Edvarta Virzas darba "Straumēni"