Pētnieki nosaukuši divas svarīgākās īpašības labai Ziemassvētku dāvanai bērnam
Neraugoties uz uzbāzīgo rotaļlietu reklāmu visos iespējamos medijos, kas mudina vecākus un bērnus izvēlēties košas, spīdīgas un kustīgas rotaļlietas, par labāko dāvanu zinātnieki uzskata to, kas veicina radošumu. Tās nebūt nav ne dārgas, nedz arī ārkārtīgi modernas. Un tomēr, kā izvēlēties visradošāko mantiņu savam lolojumam?
Hārvardas profesors Hovards Gārdners, kas pētījis bērnu radošuma un apziņas attīstību vairākus gadu desmitus, radošumu definē kā spēju atrisināt problēmas, radīt priekšmetus vai uzdot jautājumus netipiskā veidā. Bērni vislabāk mācās, kad izdomā paši, kādas stratēģijas izmantot, lai sasniegtu konkrētu mērķi. Tādējādi, jo jau gatavā rotaļlieta "pateiks" bērnam priekšā, ko darīt, jo radošāk bērns to izmantos.
Savukārt psiholoģe Žanna Piāže izstrādājusi konkrētas radošumu veicinošas rotaļlietas pazīmes:
Pirmkārt, izvēlieties rotaļlietu, kas sastāv no
vairākām daļām. Rotaļlietas, kas ir jau saliktas un vienā gabalā,
sniedz ļoti maz vietas izdomai. Piemēram, ļoti laba izvēle ir
gleznošanas priekšmeti, kosmētika un dažādi kombinējami apģērba
gatavi, ja dāvana nepieciešama pusaugu meitenei. Laba izvēle ir arī
Lego kluči, tomēr, ja ir iespēja izvēlēties, dodiet priekšroku
izvēlieties pamata komplektus, kuros nav pateikts priekšā, kā
salikt konkrētu objektu.
Otrkārt, meklējiet dāvanas, kas paplašinās bērna
iespēju iepazīt apkārtni. Piemēram, dienasgrāmatas, kameras,
mikrofonus un vai citas ierakstu iekārtas. Ja vēl nespējat
izdomāt kādu vērtīgu dāvināmu lietu, sniedziet viņiem pieredzi un
emocijas, ko variet pēc tam pārrunāt - dienu jūrmalā, gājienu uz
muzeju vai piedzīvojumu parku, biļetes uz teātra izrādi, koncertu
vai akvaparku.
Uzdāvinot dāvanu, nesakiet bērnam priekšā, kā vislabāk to izmantot. Ļaujat rotaļlietas pielietojumu izdomāt pašam apdāvinātājam un lūdziet paskaidrot ko viņi dara un kādēļ. Bērni vislabāk mācās tad, kad izdomā paši, kādas stratēģijas izmantot, lai sasniegtu iecerēto mērķi.