Ziemassvētku vecītis nav visu vēlmju piepildītājs... par ko un kā bērnam solīt dāvanas
Ziemassvētku laiks daudziem vecākiem liek pārdomāt savas ģimenes apdāvināšanās tradīcijas, uzdodot arī jautājumu, vai bērniem solīt dāvanas kā atalgojumu par dalību pulciņā, labu atzīmi liecībā vai nokārtotu eksāmenu?
Psiholoģe, kognitīvi biheiviorālā terapeite
Inese Lapsiņa skaidro, kā dāvanu saņemšanu
padarīt par īpašu notikumu un kā vecākiem izvairīties no sacensības
par labākās dāvanas titula ieguvēju?
Dāvana kā pārsteigums un veids, lai iepriecinātu otru ne tikai
īpašos svētkos kā Ziemassvētki, bet arī ikdienā ir žests, lai
dāvanas saņēmējam nodotu kādu vēstījumu. Un situācijas var būt ļoti
dažādas. Ar dāvanu varam pateikt, cik otrs mums ir svarīgs, kā
novērtējam padarītu darbu vai sasniegumus, tomēr attiecībā uz
bērniem un viņu izpratnes veidošanu par dāvanas saņemšanas
iemesliem, ir ļoti svarīgi jau pašos pamatos iedibināt ģimenes
tradīcijas, lai nezaudētu sajūtu, ka dāvana ir pelnīta un prieks
par to - patiess.
Visbiežākās kļūdas, ko vecāki pieļauj gādājot
Ziemassvētku dāvanas
Inese Lapsiņa stāsta, ka, gādājot dāvanas bērniem, iepriekš būtu
jāpastāsta par Ziemassvētku vecīša lomu. Bieži vien bērniem tiek
radīts priekšstats, ka Ziemassvētku vecītis ir kā pārpilnības rags,
no kura maisa dāvanas birst bez gala un robežām. Tas rada bērnam
sajūtu, ka vecītis sagādās visu, tādejādi bērns neapzinās robežas.
Viens no veidiem, kā panākt veselīgu balansu ir vecāku un bērnu
kopīga dāvanu sagādāšana, atceroties, ka Ziemassvētku vecītis nes
vienu dāvanu, bet pārējās viens otram gatavo un sarūpē ģimenes
lokā. Piemēram, tētis kopā ar bērnu izvēlas un sarūpē dāvanu
mammai, noliek zem eglītes un otrādi, mamma kopā ar bērnu sarūpē
dāvanu tētim, bet vecvecākiem var gatavot pašu darinātas dāvanas.
Svētku laikā kopīgi var vienoties, kuru, kam klājas grūtāk,
iepriecināt ar dāvanu.
Psiholoģe uzsver, ka viena no visierastākajam kļūdām bieži vien
ir neapzināta sacensība - kurš vairāk vai lielāku un dārgāku dāvanu
sagādās, tāpēc arī pieaugušajiem dāvanu iegādei jāpieiet
organizēti.
Iepirkties atbildīgi un dāvināt patiesas
emocijas
Visbiežāk Ziemassvētki ir tie notikumi, kad tiek pirktas lielākas
vai tajā brīdī aktuālas dāvanas, tomēr nereti kopā tiek jauktas
divas lietas – dāvana kā Ziemassvētku tradīcija vai īpaša notikuma
paldies un dāvana kā audzināšanas rīks. Tāpēc noteikums “Iesi
pulciņā, saņemsi vairāk dāvanu!” ir īslaicīgs plāksteris, kas kā
bumerangs atgriezīsies atpakaļ pie vecākiem, jo bērns vairs
neizpratīs, par ko var prasīt dāvanu un par ko ne.
Psiholoģe uzsver, ka vecāku atbildība ir novilkt stingras robežas un iedibināt tradīcijas, atceroties, ka brīvā laika nodarbībām var izmantot arī pavisam citus bērna motivēšanas veidus. Psiholoģe norāda, ka audzināšanā būtiski ir izmantot pozitīvu pastiprināšanu: uzslavas, uzmundrinošus vārdus, kopīgi pavadīt laiku vai pasniegt nelielas materiālas lietiņas, ievērojot, ka materiālie apbalvojumi nav milzīgas, dārgas dāvanas. Ja bērna mērķis ir patiešām liels un ilgākā laika posmā tiek ieguldīts neatlaidīgs darbs, svarīgi, lai jau sākumā visi vienotos, ka ceļā uz mērķi tiks ieviesti motivācijas punkti vai žetoni, kas, mērķi sasniedzot, pārvērtīsies lietā, ko kāro bērns. Arī šādā piegājienā bērnam nostiprināsies veselīga izpratne par to, kuros brīžos dāvana ir nopelnīta.