Bērni, kailums, laime un sekss
Raksta saturs nav piemērots auditorijai, kas jaunāka par 18 gadu vecumu.
Septiņgadīgā Jānīša mamma bija šokā. Tīrot digitālo fotoaparātu no neveiksmīgi uzņemtajiem kadriem, viņa piepeši ieraudzīju ko tādu, kas burtiski lika atkārties viņas žoklim. Kadrs pēc kadra bezkaislīgi uzrādīja viņas mazā dēlēna kādas brīvas pēcpusdienas vienatnes nodarbi vannas istabā. Lūk, Jānītis pliks visā augumā. Lūk, Jānīša dibens. Lūk, nākamais kadrs — Jānīša krāniņš tuvplānā... Par bērnu seksualitāti raksta portāls www.kasjauns.lv.
— Ko man tagad darīt? — Pēc ilgām un rūpīgām pārdomām, jau dziļā
nakts klusumā, klausoties pirmklasnieka šņākuļošanā, mamma klusi
taujāja Jānīša tēvam. Tēvs mirkli paklusēja, tad ieteica visu
izdzēst un izlikties, ka nekā nav bijis. Reizēm šķiet, ka karsto
kartupeli — bērnu seksualitāte — sabiedrība labprātāk nomestu zemē,
izliekoties, ka tāda nav vispār. Taču speciālisti apgalvo —
seksualitāte piemīt pat embrijam mātes miesās. Kā ar šo atziņu
sadzīvot? Kā reaģēt uz bērna interesi par pornogrāfiju, savu un
otra kailumu? Ko darīt, nonākot līdzīgā situācijā, lai neievainotu,
nesāpinātu vai — vēl svarīgāk — ko nedarīt, lai neizkropļotu
trauslo psihi uz mūžu.
Parunāsim par šo laimīgo cilvēku. Parunāsim par bērnu.
Romāns mūža garumā
Garākais romāns — mūža garumā — esot cilvēkam pašam ar sevi. Tā
teicis literāts un domātājs, sabiedrības izraidītais Oskars Vailds.
Turklāt šajā apgalvojumā ir divi zelta graudi. Pirmais – seksuāla,
romantiska, jutekliska, jūtoša būtne tu esi vienmēr — arī tad, ja
tev blakus nav partnera; otrs zelta grauds — “mūža garumā”. Tas
nozīmē, ka “romāns pašam ar sevi” tev ir no pirmās līdz pēdējai
mūža dienai, nevis no 15 līdz 50 gadiem, respektīvi, tikai
reproduktīvajā vecumā. Tas nozīmē, ka tu drīkst būt seksuāla būtne
gan agrā bērnībā, gan sirmā vecumā, gan ar liktenīgo otro pusi, gan
bez tās.
Un tomēr. Lai cik izglītota būtu sabiedrība 21. gadsimtā, ir
temati, kas ir tabu, kas tur mūsu apziņu puritāniskās spīlēs, un
viens no tiem ir “bērnu seksualitāte”. Taču seksualitāte nav tikai
sekss vai tas, kas notiek zem jostas vietas. Kā apgalvo seksologs
Artūrs Šulcs — seksualitāte sākas cilvēka apziņā. Ko viņš domā par
sevi, savu ķermeni, savu vietu pasaulē, kā izprot attiecībās ar
citiem un spēj definēt savas vēlmes un vajadzības, kas saistās ar
satuvināšanos, mīlestību, bērnu radīšanu un jutekliskumu.
Pat sonogrāfija apstiprina, ka jau puisīšu embrijiem mātes miesās mēdz novērot erekciju. Savukārt meitenītēm piedzimstot bieži tiek novērota menstruācijām līdzīga asiņošana.
“Seksualitāte ir arī tas, kā mēs jūtamies transportā,” skaidro
seksologs. “Kā saskaramies ar citiem cilvēkiem, kā dejojam un
iepazīstamies. Tajā brīdī, protams, nekāda seksa tiešā veidā nav,
tomēr šī attieksme ikvienā mijiedarbības norisē ir klātesoša.
Attieksme pret sevi, attieksme pret otru, attiecībām, distanci.
Turklāt šeit darbojas visas maņas — smarža, garša, redze, tauste.
Seksualitāte ir arī pasaules uzskats — kā mēs raugāmies uz šo
dabisko procesu — vai sekss ir grēks, vai tas ir nicināms, ar
vainas sajūtu saistīts, slēpjams, vai tas ir viens no augstākajiem
dzīves kulminācijas punktiem, mīlestības piepildījums.”
Psihoterapeite un seksopatoloģe Līga Birzniece ir līdzīgās domās.
“Protams, seksualitāte piemīt jebkuram bērnam jebkurā vecumā! Pat
sonogrāfija apstiprina, ka jau puisīšu embrijiem mātes miesās mēdz
novērot erekciju. Savukārt meitenītēm piedzimstot bieži tiek
novērota menstruācijām līdzīga asiņošana. Iespējams, ka šīs
parādības ir saistītas ar mātes hormonālo līmeni, bet tā
neapšaubāmi ir viena no seksualitātes pazīmēm.”
Ir zināms, ka viena no dzīvu būtņu pamatpazīmēm (kas visciešākajā
veidā ir saistīta ar seksualitāti) ir kairināmība. Jā. Tik
vienkārši. Pat pašu vienkāršāko vienšūnas organismu, amēbu, no
nedzīvās pasaules šūnām atšķir tas, ka tā reaģē uz dažādiem
kairinājumiem. Bet kairinājuma devu saņem arī zīdainis, zīžot pienu
no mātes krūts, un tas ir ne tikai emocionāls akts, kad bērns jūtas
pasargāts, jūt kontaktu ar mātes ķermeni, siltumu (arī tam ir
neatņemama loma bērna kā personības un arī viņa seksualitātes
veidošanā), bet arī viņš jūt labpatiku no paša zīšanas procesa.
Šis aspekts parādās slavenajā Zīgmunda Freida dalījumā, kurš
seksualitātes pamatus klasificēja šādi. Ir orālā stadija, tā
attiecas uz zīdaiņa vecuma bērniem, kad mazulis baudu gūst ar mutes
palīdzību. Ir anālā stadija, kas sākas pēc gada, kad bērna uzmanība
koncentrējas uz vēdera izeju un pastiprināti tam pievērš vērību, jo
tiek mācīts iet uz podiņu, par ko saņem uzslavas vai nopēlumus. Un
ir edipālā fāze, kas iestājas, bērnam mazliet paaugoties, kad viņam
jau ir savs mīlamais objekts un bauda tiek gūta no tieša —
emocionāla un ķermeniska — kontakta ar to.
“Ja šīs stadijas nav kā pienākas izdzīvotas, tad cilvēkam var
rasties problēmas arī viņa turpmākajā dzīvē un, protams, arī
seksuālajā. Jāatceras, seksuālā dzīve ir milzīga enerģija, tā ir
vitālā enerģija, tā sauktā fiziskā enerģija (spēks, izturība,
varēšana, utt.), tā ir visas dzīves pamats. Tāpēc svarīgi bērnu
veiksmīgi izvadīt cauri šiem procesiem, lai māte bērnu zīda ar
krūti, lai ir pods, nevis pamperi (pamperu blaknes ir atsevišķas
raksta vērta tēma — Aut.), lai bērna dzīves pirmajos gados blakus
ir mīlošs tuvinieks, nevis vienmēr mainīgās aukles. Lūk, tas arī
būs tas karkass, kas ir veiksmīga, sevī stabila cilvēka pamats,”
rezumē Līga Birzniece.
Krāniņš nav fui!
Un tātad... zīdainis guļ uz muguras, laimīgs smaida, priecājas par
sevi, pasauli un ar interesi aptausta sevi. Mammīte priecājas līdzi
un mīļi skaidro — jā, jā, patausti — zini, tā ir tava austiņa, ar
to tu dzirdi. Aptausti pirkstiņus, ar tiem tu mācīsies noturēt
karoti un zīmēt. Aptausti kāju pirkstiņus – re, kādi mazi
zirnīši... Līdz piepeši bērns pieskaras saviem dzimumorgāniem...
Hm. Mamma viegli, tomēr uzstājīgi paņem viņa rociņu nost – fui, to
ne. Un kas notiek? Bērna apziņā (vai zemapziņā) nogulstas
informācija — tas ir kaut kas aizliegts. Un ko mēs darām ar
aizliegto atvilktni, kad vecāku nav mājās?
“Maza bērna acīs dzimumorgāniem, kreisās kājas īkšķim vai acij ir
vienādi svarīga loma,” saka seksologs Artūrs Šulcs, uzsverot — tie
ir izziņas vērti, un tikai. Aizliegtā augļa kairinājums mūsu
smadzenēs rodas no aizlieguma, normālas izziņas apiešanas, no
vecāku izvairīšanās par to runāt. Jo vieglāk taču ir nerunāt, vai
ne ? Taču vajadzētu būt tā, ka tieši vecāki ir bērna uzticības
personas. Protams, neviens no mums nav perfekts, var gadīties, ka
kādās dzīves situācijās mēs kļūdāmies un uzliekam kādu tabu
barjeru, un bērns kautrējas vai baidās jautāt. Tomēr tas ir
labojams. Vajag tikai ticēt sev un bērnam.
Speciālisti ir pārliecināti — nekādai īpašai dzimumaudzināšanai
nemaz nav jānotiek, un, ja kāds tēvs vai māte iedomājas sākt pēc
slīdošā grafika stūrī iespiestam bērnam lasīt lekciju kursu, tas
būtu pat perversi. Parasti dzīve pati piespēlē situācijas, kuras
prasās būt izrunājamas.
Nekādai īpašai dzimumaudzināšanai nemaz nav jānotiek, un, ja kāds tēvs vai māte iedomājas sākt pēc slīdošā grafika stūrī iespiestam bērnam lasīt lekciju kursu, tas būtu pat perversi.
... kāda meitene dārziņā pusdienlaikā, novilkusi biksītes, puišiem
rāda savas “meiteņu lietiņas”... bērns redz, ka filmā divi kaili
cilvēki mīlējas... bērns novēro, kā pārojas sunīši uz ielas...
kaimiņienei kļūst liels puncis, jo tajā aug mazulis... Katra šī
situācija pieprasa atbildi, un katram vecumam būs savi jautājumi.
Un nav vajadzības trīsgadīga bērna prātu piebāzt ar informāciju,
kurai viņš nav gatavs, bet uz jautājumu, cik daudz var stāstīt,
atbilde – visu, ko bērns vēlas zināt. Vecāki ļoti labi jūt, kad
bērna interese ir apmierināta. Turklāt jāatceras — mazs bērns,
runājot par “tādām lietām”, nejūtas neērti. Viņš to (kaunu, bailes,
diskomfortu, agresiju) sajūt no vecākiem. Jo bērnam vecāki dod
tieši tik daudz un tieši tādā kvalitātē, cik daudz un kādā
kvalitātē tas ir pašos vecākos.
Ja bērns negūs atbildes no saviem tuvākajiem, viņš tās meklēs
citur. Tādā gadījumā jārēķinās ar to, ka šī “apgaismošana”,
iespējams, būs šķība, greiza, nepareiza, izmantojot neapskaužamas
kvalitātes ilustratīvos materiālus. Turklāt, ja tā būs pirmā
informācija, tā ieguls personības apziņā ar daudz lielāku svaru
nekā tad, ja bērns tam ir bijis sagatavots. Bērns, kurš kopš mazām
dienām ar vecākiem gājis pirtī, kurš laikus ir saņēmis atbildes uz
jautājumiem, kurš uzticas vecākiem un kura vecāki uzticas viņam,
pat ieraugot internetā, žurnālā vai drauga telefonā pornogrāfiskas
bildītes, būs jau imūns pret šo morālo kroplību, kā arī daudz mazāk
ieinteresēts savas bērnudārza vai skolas biedrenes biksīšu
novilkšanā... Jā, starp citu, to meitenīti, kura pusdienlaikā
novilka biksītes, bērnudārza audzinātājas nopēra ar žagariem. Viņa
bļāva tā, ka viss dārziņš skanēja, un visi bērni zināja, par ko šis
skandāls. Todien grupiņai X tika pasniegta mācību stunda — kas ir
slikts, un kas labs. Lieki piebilst, ka māte no kauna bija gatava
zemē ielīst, un droši vien sodīja „izvirtušo” atvasi vēlreiz.
Vai meitenei tā bija trauma uz mūžu? Speciālisti apgalvo —
simtprocentīgi. Būtībā — tika sodīts viņas kailums. Bet, kā
šī trauma izpaudīsies, var tikai minēt. Viena no diagnozēm varētu
būt anorgasmija (nespēja sasniegt orgasmu), sievietes ar šādu
diagnozi palīdzību meklē visai bieži — prognozē Līga Birzniece un
piebilst — bet daudzas arī nemeklē. Sadzīvo — vai nu tēlojot
orgasmu, vai samierinoties, kas viņām kaut kas tāds nepienākas. Jo
galu galā tās gultas darīšanas tāda šmucība vien ir. Tā viņām ir
teikusi māte vai audzinātāja, vai skolotāja, vai kaimiņiene...
labam nodomam vienmēr kāds gudrinieks atrodas.
Mīlestība, meitiņ, ir skaista
Savu seksualitāti mēs izzinām, atklājam un attīstām visu mūžu — lai
cik gadu mums būtu. Seksologi iesaka sievietei reizi pa reizei
aplūkot savus dzimumorgānus spogulī — tā rodoties
identifikācijai pašai ar savu sievišķību, kas bieži vien ir norakta
kā mazsvarīgākā tālu prom — aiz rūpēm par darbu un ģimeni. Māte,
kura ir akceptējusi šo atziņu, bez pārmetumiem, saprotoši un
mierīgi izturēsies pret septiņgadīgo vai trīspadsmitgadīgo meitu,
kuru, pārnākot no darba, ir pieķērusi sēžam pie spoguļa ar pavērtām
kājām. Viņa sapratīs, ka tas ir izziņas process, kontakts ar topošo
sievišķību, sevis identifikācija, iepazīšana, un nekā perversa vai
nosodāma tajā nav.
Visos laikos bērni ir centušies izzināt savu ķermeni un tā sajūtas.
Agrāk tās bija spēles “dakteros” — kad divi, visbiežāk pretējā
dzimuma bērni, noģērbās kaili, izpētot viens otra dzimumorgānu
detaļas it kā “dakterēšanas” ceļā. Tagad šie paši bērni ir
izauguši, un nu viņu bērni dara to pašu, tikai spēles ir mazliet
modernizētākas — “ģimenes”, “fotosesijas”...
Stāsta mamma Ieva: “Pie mūsu trīsgadīgā dēliņa mēdza viesoties
septiņgadīga kaimiņu meitene. Biju priecīga, ka bērnam ir ar ko
spēlēties, un mierīgi darīju savus darbus. Viņi par savu spēļu
vietu bija izvēlējušies māsas divstāvu gultu — aiz aizkariņiem –
laba spēļu mājiņa. Reiz pēc kārtējās ciemošanās, kad meitenei bija
laiks doties mājās, ievēroju, ka viņa ir stipri sasarkusi. Arī mans
puika bija sārts un priecīgs, ko nemaz neslēpa, tieši otrādi — viņš
skaļi paziņoja: “Mammu, tu zini, Sigita bučoja manu krāniņu!” Ko
tādu dzirdot, meitene nosarka vēl stiprāk un sāka iebilst, ka tā
nav taisnība, tomēr, prom ejot, izdzirdēju pie durvīm sačukstēšanos
— Sigita puikam solīja konfektes, ja viņš neteiks, kas noticis zem
gultas. Vēlāk puika pastāstīja, ka rotaļu ierosinājusi Sigita un
viņam tā ļoti patikusi. Esot bijis ļoti jauki, jo viņam arī esot
izdevies pieskarties tajā vietā, kur Sigita čurā. Laba,
interesanta, izdevusies diena,” Ieva smejas atceroties notikušo,
tomēr, stāstot par vīra reakciju, kļūst nopietna.
“Mēs nolēmām izvairīties no situācijas, ka meitene turpina nākt pie
ciemos. Ne jau aizliegt, bet vedināt viņus spēlēties pagalmā.
Turklāt puika tagad bija kā uzburts uz Sigitu, viņš viņu vaktēja,
staigāja pakaļ, visiem stāstīja, ka Sigita būs viņa sieva,
respektīvi, uzvedās kā džentlmenis. Un kā nu ne — Sigita taču bija
viņa “pirmā sieviete”. Tomēr mani vairāk par notikušo
pārsteidza viņa tēva reakcija —– viņš bija ļoti dusmīgs. Vīrs to
uztvēra kaut kā ļoti personiski. Kāda māte, tāda meita — uzzinājis
par notiekošo, viņš ar dziļu nicinājumu teica. Te jāpaskaidro —
Sigitai ir ļoti seksapīla, izskatā koša, krāšņa, vienmēr moderni
ģērbusies māte, tāda, kādas ļoti patīk vīriešiem. Nezinu... Man
šķiet, šīs dusmas bija nevis uz Sigitu. Tās bija dusmas uz visu
sieviešu dzimumu. Vai kādu, kas reiz manam vīram bija skaudri
nodarījusi pāri.”
Līgas stāsts. “Man bija gadi trīspadsmit. Nuja, laiks, kad sāka
raisīties pirmās seksuālās sajūtas. Un tā reiz es nostājos spoguļa
priekšā, uzliku mammas krūšturi, sabāzu kaut ko tajā iekšā un
mēģināju skatīties uz sevi – kāda būšu, kad būšu pieaugusi. Tajā
brīdī atvērās durvis, un ienāca mamma. No izbīļa kā spruku savā
gultā zem segas... Bet mamma man pakaļ. Kā viņa mani lamāja, ak,
tētīt! Un viņa mani lamā, sit un rauj segu nost, bet es izmisīgi to
turu un domāju – labāk uzreiz nomirt. Mamma teica — padauzu savā
mājā neturēšu. Viņa mani ļoti kontrolēja. Lasīja manu
dienasgrāmatu, pārbaudīja kabatas, necieta manus draugus... Jā,
protams, tagad zinu, kāpēc tas tā bija. Mamma manu tēvu nemīlēja,
viņi tā arī nodzīvoja kā svešinieki, cik tagad nojaušu — seksa jau
tolaik viņiem nebija. Bet ar apakšveļu ir jocīgi... Ir pagājuši
daudzi gadi, bet arī tagad, kad pielaikoju veikalā vai grozos
spoguļa priekšā, manī ir divējādas sajūtas – tāds kā kauns un
vainas apziņa un reizē kā salds uzbudinājums. Kaut kas laikam
iesēdās. Bet, cik zinu, tā var būt. Man ir kaimiņiene, kuras brālim
patīk sadomazohistiskas rotaļas, tipa — pātadziņas, roku dzelži,
“tu esi mans vergs”. Viņa saka: tas tāpēc, ka viņas māte, kā
pieķērusi brāli ar pornožurnālu tualetē, tā allaž slānījusi ar
lecamauklu.”
Seksologi iesaka sievietei reizi pa reizei aplūkot savus dzimumorgānus spogulī — tā rodoties identifikācijai pašai ar savu sievišķību, kas bieži vien ir norakta kā mazsvarīgākā tālu prom — aiz rūpēm par darbu un ģimeni.
“Jā, jā, tie bija tie paši 13–14 gadi,” smejas nākamā uzrunātā —
Ineta. “Visi esam gājuši tam cauri. Jā, arī es kādu dienu
pastkastītē atradu pārkopētas pornogrāfiskas kārtis – tajā laikā
tās ieveda jūrnieki. Kad ar draudzenēm bijām par tām izirgojušās,
noslēpu maciņā un paņēmu līdzi uz laukiem pie vecmāmiņas – droši
vien tādēļ, lai izpētītu pamatīgāk. Nezinu, kāpēc neizmetu, kaut
kas jau tur bija. Sirsniņa tuk, tuk, austiņas tvīkst... Mana
draudzene pēc tām kārtīm trīs dienas negulēja – vaktēja savu mammu
un papu. Redzi, vecāki gulēja caurstaigājamā istabā, un tā nu viņa
staigāja turpu šurpu, turpu šurpu, kontrolēja – vai viņi nedara TO.
Viņas vecāki! Šausmas. Bet par tām kārtīm... Bija tā. Reiz man tās
izbira vecāsmammas acu priekšā. Atceros, kā viņa rāmi paskatījās uz
mani un sacīja: “Meitiņ, mīlestība ir tik skaista... bet šitais –
tāds draņķis...” Viņa man tās nelika izmest, to es izdarīju
pati.”
Aizliegtais medus — pornogrāfija, aizmirstais objekts —
ķermenis
Nu jau tā ir modernās pasaules nodeva — pornogrāfijas un kailskatu
(kas gan nav viens un tas pats) atrašanās līdzās mūsdienīgajai
ikdienai. Tas nozīmē, ka gandrīz neviena filma neiztiek bez
atklātiem kailskatiem, un pornogrāfiska satura mājaslapas internetā
ir pieejamas ikvienam. Jā, sekss ir darbība, ar ko nodarbojas
pieauguši cilvēki, taču, aizverot aiz sevis guļamistabas durvis,
visādā ziņā — ne citu acu priekšā. Tomēr, pat rūpīgi izravējot šo
nešķīstību dārziņu (60., 70., 80. gadu bērniem pornogrāfiska satura
materiāli nebija tik viegli pieejami), jautājums paliek — vai mēs
tiešām no visa tā spējām izvairīties?
“Atceros, tas bija kādā 5. klasē, kad draudzene man satraukti
piezvanīja, ka vajagot satikties parkā,” stāsta Sanita. “Kad viņa
man steidzās pretim pa aleju, viņai no rokām izkrita prāva kaudzīte
ar melnbaltām fotogrāfijām; neko tādu mēs līdz šim nebijām
redzējušas... Draudzene tēva atvilktnē bija atradusi kaudzi ar
grupveida seksa bildēm – kopskaitā ap trīsdesmit. Tā kā viņas tēvs
bija fotogrāfs amatieris, bija pamats domāt, ka viņš ir šo
fotogrāfiju autors. Vēlāk, turpat parkā tika lasītas Jāņa Zālīša
grāmatas — „Atklāti par laulības dzīvi” un „Mīlestības vārdā”.
Vienai draudzenei šīs grāmatas glabājās augstā plauktā (burtiskā
nozīmē), tomēr pieejamas; otrai tās bija noliktas zemākos plauktos,
starp citām grāmatām; manās mājās tādu nebija vispār. Ko mēs toreiz
domājām un runājām, tagad pat neatceros, bet mani joprojām nepamet
doma — mēs šo informāciju būtu uztvērušas daudz adekvātāk, ja
vecāki par to būtu runājuši.”
Aizliegtajam auglim vienmēr ir saldi šķebinošā neķītrības garša.
Lietišķi un draudzīgi runātam vārdam tādas nav. ... kāda maza
meitene nostājas spoguļa priekšā un citu pēc citas pielaiko desmit
kleitas, uzvelk kurpītes un smalkas zeķbikses — kā mammai. Viņa
noskatās, kā mamma krāsojas pirms došanās uz darbu, šķirsta lielās
māsas tīņu žurnālu un mācās sev patikt. Viņa grib valkāt tādu pašu
īsu krekliņu (lai redzama naba), minisvārciņus un zābaciņus uz
papēdīša. Viņa mācās būt sieviete. Viņa izzina savu seksualitāti.
Tas ir tikpat būtiski, kā pieņemt savu dzimumu, tikpat būtiski, kā
mīlēt savu ķermeni tīri fiziskā veidā, proti, rūpējoties par to. Jo
arī personīgo higiēnu mēs mācāmies no saviem vecākiem un arī to,
vai tu sportosi, nepārēdīsies, mācēsi atpūsties un izjust prieku
par savu ķermeni, arī to mēs mācāmies no saviem vecākiem. Vai nu
atdarinot, vai.... noliedzot viņu pieredzi, darot pilnīgi pretēji.
Lai gan — maksājot par šo uzdrošināšanos ar atsvešināšanos un
nesaskaņām.
Daudzi vecāki ar bērniem par dzimumjautājumiem runā tikai tad, kad
dzimumnobriešana jau ir deguna galā. Meitenēm tad tiek nopirkta
kāda izglītojoša grāmatiņa (vai māte atrod kādu klusāku brīdi, lai
saprastu, vai meita kaut ko zina par mēnešreizēm), meita šādā
saspringtā sarunā, visticamāk, jūtas neērti, nekāda normāla
komunikācija tur nesanāk, drīzāk – formāli ievilkts ķeksītis mātes
sirdsmieram. Ko darīt ar puikām? Ai, vai nu tēvi ko mēģina, vai
pasaule izpalīdz — tā lieta vienkāršāka — puika priekšautā neko
mājup neatnesīs... (Urologi ir šausmās par dažu vecāku tumsonību,
dažreiz zēniem netiek iemācīta gluži elementāra higiēna, piemēram,
kā apmazgāt dzimumlocekli, kas nereti beidzas ar nopietniem
iekaisumiem.)
“Tas nav viens gadījums, kad psiholoģiskos semināros man nāk klāt
četrdesmitgadīgas sievietes un vēlas parunāt par traumu, ko viņām
sagādājušas pirmās mēnešreizes,” stāsta Artūrs Šulcs “Viena,
audzināta katoliskā garā Latgalē, pirmo mēnešreižu laikā nopietni
uzskatījusi, ka viņa mirst, jo nevarējusi saprast, kāpēc gan no
viņas līst asinis. Tā tur gadās bieži – iespējams, tā ir baznīcas
uzspiesta — pret savu ķermeni un tā procesiem izturēties nicinoši.
Cita sieviete stāstīja, kā mēnešreižu laikā, būdama jauna
meitenīte, pusaudze, no Valkas uz Ventspili (ar diviem autobusiem!)
braukusi, kā higiēnas paketi izmantojot tikai vienu kabatlakatiņu.
Varam iedomāties, cik tas bija pazemojoši un mokoši. Šī netīrības,
sava ķermeņa nepieņemšanas sajūta var vilkties līdzi visu mūžu. Bet
sevis nepieņemšana, kuras iemesls visbiežāk ir vecāku traumatiskā
attieksme pret bērnu, nereti rada neirozi, un tai ir trīs izpausmes
veidi — agresija, depresija un atkarība — starp citu, ļoti
izplatīti mūsu sabiedrībā.”
“Kad vecāki atnāk pie manis, teikdami, ka kaut kas nav
kārtībā ar viņu bērnu seksualitāti, es viņiem atbildu, ka,
visdrīzāk, kaut kas nav kārtībā ar viņiem pašiem,” nosaka Līga
Birzniece. “Visas pieaugušo cilvēku problēmas atspoguļojas viņu
bērnos. Bet to, protams, grūti pieņemt. Ja, piemēram, bērns ir
pārlieku aizrāvies ar masturbāciju, tas parasti liecina par to, ka
viņš cieš no emocionāla sasprindzinājuma ģimenē. Un tiem nebūt nav
jābūt ķīviņiem, skandāliem un trauku dauzīšanai. Diemžēl ļoti bieži
vecāki savas nenokārtotās attiecības “realizē”, ieraujoties sevī
(starp citu, tas parasti notiek inteliģentu, labi izglītotu cilvēku
ģimenēs). Šo atsalumu un ignoranci bērni ļoti labi jūt un smagi
pārdzīvo. Tā dēļ bērns varētu arī sākt it kā pārlieku bieži
masturbēt, taču — iemesls nav jāmeklē bērnā. Visbiežāk ir tā:
vecāki atrisina savas problēmas, un pazūd problēmas ar bērnu.”
Rotaļas ar kailumu, un vai mans dēls būs gejs?
Tomēr Līga Birzniece piebilst — protams, katrs gadījums ir
individuāls. Patīk šis teiciens psihologiem. Elastība ir viņu
stiprā puse. Arī atbildot uz jautājumu, vai uztraukumam ir pamats,
ja, piemēram, nāk gaismā tas, ka tava meita, spēlējoties ar
draudzeni, maigojas viena ar otru?
“Atceroties savas bērnu dienu rotaļas ar kailumu, varu teikt, ka,
protams, nekādu seksuālu baudu no tām neguvu, pat ja tajās bija
iesaistīts pretējā dzimuma bērns,” atceras Vineta, kurai tagad ir
36 gadi. “Ar savu brālēnu bijām pat tik pārdroši, ka vilkām bikses
nost turpat aiz lielā ēdamgalda, kuram otrā pusē sēdēja vectēvs.
Viņam nebija vienas kājas, un mēs savā bērnu gudrībā zinājām, ka
viņš necik veikli piecelties nevar. Un tā nu mēs tur ņēmāmies.
Brīžiem gan vectēvam radās aizdomas, viņš mūs mēģināja apsaukt — ko
mēs tur darot, bet mēs nelikāmies traucēti. Vēlāk tādas pašas
rotaļas izspēlēju ar kādu meiteni, viņa bija trīs gadus vecāka par
mani, kura tēloja puisi. Tas bija interesanti, satraucoši, mazliet
pat patīkami, taču ne seksuāli. Drīzāk ko tādu varu atcerēties, kad
domāju par kādu vecāku puisi, kurš bija man iepaticies, un es
iztēlojos, kā viņš man apliek roku ap pleciem vai noskūpsta.”
“Tā jau ir — katram laikam savi varoņi,” atzīst Līga Birzniece.
Katrā vecumā ir dažādas lietas, kuras mums šķiet erotiskas.
Pusaudzis var būt aizrāvies ar pornosaitu skatīšanos, taču, domājot
pats par savām romantiskajām attiecībām, ir naivs un
piesardzīgs.
“Arī tā meitene, kura varbūt izskatās seksuāli nobriedusi,
izaicinoši ģērbjas un izturas, savās attiecībās vēlas iziet visas
stadijas — ar acu kontaktu, pirmo pieskārienu, rokas saņemšanu,
pirmo nevainīgo skūpstu, draudzēšanos, nelielu atkailināšanos,
peldēšanos kailiem... Būtībā tā notiek otra iepazīšana, pieņemšana,
iekārošana, seksuālu sajūtu nobriešana domās,” stāsta Arturs Šulcs.
“Un būtībā šīs stadijas iziet vēlas arī pieaudzis cilvēks. Tieši
tāpēc Nabokova stāsts par Lolitu savā dziļākajā būtībā ir tik
perverss, jo starp rindām parāda mums nesaderību starp to, kam
gatava pusaudze, un ko viņai piedāvā nobriedis vīrietis. Visdrīzāk,
viņa dzimumaktu veica tehniski, negūstot no tā baudu, un tas ir
nenormāli. Jo jābūt divu būtņu līdzvērtīgai saskaņai, kurā mīlas
kulmināciju gūst abi.
Dzimumaktam bērns ir gatavs, tikai iestājoties pubertātei, līdz tam
pornogrāfisku attēlu aplūkošana vai “spēlēšanās dakteros” ir tikai
ziņkārība. Protams, to nevajadzētu kultivēt, taču vecākiem
vajadzētu saprast, ka viņu bērns, lai ko viņš tādu darītu, nav
neķītrs. Savā būtībā viņš ir naivs un bērnišķīgs. Tikai ziņkārīgs.
Uztraukties vajadzētu sākt, ja dzimumizziņas ceļā tiek veikts kāds
pāridarījums — dzīvniekam vai otram bērnam. Tad varētu būt
vajadzīga nopietna psihoterapeitiska darbība. Protams, arī bērna
vecākiem.”
Dzimumaktam bērns ir gatavs, tikai iestājoties pubertātei, līdz tam pornogrāfisku attēlu aplūkošana vai “spēlēšanās dakteros” ir tikai ziņkārība.
Taču uz jautājumu, kad cilvēks iegūst savu seksuālo orientāciju, un
vai pirmā mīlināšanās pieredze var ietekmēt noslieci “pa labi vai
kreisi”, abi speciālisti – gan Artūrs Šulcs, gan Līga Birzniece —
atbild vienprātībā — seksuālā orientācija bērnam tiek
ielikta jau šūpulī – piedzimstot. Un vecāku aktivitātes,
mēģinot vest aizdomīgo bērnu pie prāta, var ietekmēt topošo
personību tikai traumatiski. Ja bērns tomēr ir homoseksuāls, viņš
pieaugot saprot, ka ir no tēva nicinātās “zilo” grupas. Un tad
scenārijs parasti ir klasisks — ģimenei viņš savu īsto dabu
neatklāj, visbiežāk — apprecas, savas intereses neatklājot arī
sievai, vēl — šādas neiecietības dēļ veidojas vismaz divi (vai
vairāk — ja skaitām viņu bērnus) traģiski likteņi. Bet gadās arī
tā, ka dažs šāds jaunietis savu problēmu risina galēji radikāli,
proti, izdarot pašnāvību.
Tomēr teorija, vai jaunieša pirmais partneris var noteikt viņa
turpmāko seksuālo orientāciju, ir tikai un vienīgi mīts. “Šādas
rotaļas ar sava dzimuma jauniešiem iziet gan meitenes, gan puiši,”
skaidro Līga Birzniece, “un tajās nav nekā nosodāma vai nepareiza.
Tas viss ir eksperiments, savas seksualitātes, savu robežu
noskaidrošana — vai man tas patīk vai ne, gribu to vai
negribu.”
“Diviem cilvēkiem ir atļauts viss, ja vien viņi abi divi tam
piekrīt,” Līgas Birznieces sacīto papildina Artūrs Šulcs. “Starp
jēdzieniem ‘homoseksuāls’ un ‘heteroseksuāls’ ir ļoti daudz
starpstadiju. Tāpēc bērna “nepareizo” interesi nevajadzētu uztvert
kā bargu likteņa sodu. Mēs katrs par sevi zinām ļoti maz. Gan šī,
gan daudzas citas tēmas mūsu dienās tiek iztirzātas, lai atbrīvotos
no klišejām, kuras sabiedrībā valdījušas gadu desmitiem, pat
simtiem ilgi. Ir viegli iemācīt bērnu dzīvot “pareizu” dzīvi, daudz
grūtāk ir iemācīt bērnu dzīvot laimīgi.”
“Dīvaini,” nopūšas seksologs. “Cilvēks lido tūkstošiem kilometru,
lai paskatītos uz piramīdām vai ķenguriem, bet nepazīst pats savu
ķermeni. Pat pieauguši cilvēki par savu ķermeni bieži vien zina
ļoti maz. Kāpēc tā? Viss sākas ar vecāku glāstiem... Bērnam būtu
jāmāca priecāties par savu ķermeni — iepazīt dažādas masāžas —
kādas sajūtas rodas, turklāt būtu jāmāca pieņemt savu ķermeni, lai
kāds tas viņam arī būtu — tievāks, resnāks, neproporcionālāks, ar
“pareizu vai nepareizu” orientāciju. Diemžēl bieži tiek novērots
tieši pretējais.”
Kosmosa mistērija
Mazs bērns kā piekalts vaļā muti raugās dzimumaktā, kuru viņam
piedāvā nejauši ieslēgts televīzijas kanāls. Ar prātu viņš pat īsti
nesaprot, ko pieaugušie tur dara, taču kāda pirmatnēja atmiņa liek
viņam šajā procesā raudzīties kā brīnumā. Būtībā šī divu cilvēku
savienošanās (tāpat kā cilvēka aiziešana) zemapziņas līmenī bērnu
interesē kā mistērija — lielais dabas un kosmosa noslēpums. Ja
atmetam visus uzslāņojumus, jebkurš uz šīm parādībām raugās tāpat.
Dzimumakts, kurā no divu mīlošu cilvēku savienības rodas jauna
dzīvība, un cilvēka nāve — kā vārti uz nezināmo — ir divas lielās
mīklas, kuras gan biedē, gan pievelk.
Dzimumakts, kurā no divu mīlošu cilvēku savienības rodas jauna dzīvība, un cilvēka nāve — kā vārti uz nezināmo — ir divas lielās mīklas, kuras gan biedē, gan pievelk.
“Cik labi būtu, ja mēs dzimumaktu uztvertu kā sakrālu,” piekrīt
Artūrs Šulcs. Tas būtu normāli, ja mēs brīdi, kad esam radušies,
ieņemti šajā pasaulē, uzskatītu par svētu. Cik labi būtu, ja mēs
par tīru un skaistu uzskatītu savu ķermeni.” Jo neķītrs un amorāls
var būt arī šķietami garīgais — mīlestība, kas iet pāri līķiem,
baznīca, kuras paspārnē plaukst pedofilija, vai māte, kura nemīl
savu bērnu, nespējot viņam dāvāt siltumu, bet tēvs — drošību un
gudrību, ka bērns spiests meklēt zudušo pasauli kaut kur citur,
nereti pieņemot par patiesību arī surogātu.
“Man bija draudzene, ar kuru mēs spēlējām princi un princeses.
Princis viņu glāba, tad bija kāzas, un tad mēs zem segas
mīlinājāmies, tēlojot pieaugušos,” atceras Evija. “Viņas mamma bija
šķirta, mana mamma bija šķirta, mēs abas bijām vienīgās meitas. Un
mums visām bija vajadzīga mīlestība — vīrietis. Tagad man ir
ģimene, viņai arī, un arī mūsu mammas ir apprecējušās. Viss ir
normas robežās. Tomēr... Lai ko teiktu speciālisti, tas pirmavots,
kaut vai tā būtu peļķe, no kuras tu uz kādu laiku dzesē slāpes,
paliek uz mūžu. Varbūt tas tiek iebāzts “melnajā kastē”, varbūt
izstumts, pat aizmirsts, tomēr tas ir mūsos. Zinu puisi, kurš
baudas visaugstāko virsotni izbauda tikai orālā seksa laikā. Viņam
bija ļoti stingra, pat cietsirdīga māte, bet viņa pirmā seksuālā
pieredze bija... bildīte ar milzu vagīnu pa visu attēlu, uz kura
viņš masturbēja. Arī man tagad ir īpašas attiecības ar draudzenēm.
Es no viņam gaidu vairāk un dodu arī vairāk, nekā viņas no manis
prasa. Nē, nav runa par fizisko tuvību, ir muļķīgi visu reducēt uz
seksu. Laikam pareizi būtu teikt — es gaidu šo dvēseles apmieru. Jo
īstenībā mēs visu mūžu meklējam mīlestību. Ziniet, kā ar tiem
kucēniem, kurus bērnībā nav barojuši. Tāpēc, ja man kāds vaicās, kā
tu pasargā savu pusaudzi meitu šajā laikā, kad viss ir vienā katlā
sabāzts, kad seksīgs ir viss un sekss, vara, nauda ir visam
gala mērķis, mans padoms – vienīgais veids, kā saglabāt bērnā
šo brīnumu un pietāti pret radīšanas mistēriju, ir viņu
sātīgi barot. Ne izolēt. Ne gudri likt klapes uz acīm (sak, nebūs
brīva laika, nebūs muļķību. Šis puisis iemanījās “to lietu” izdarīt
pat skolas starpbrīdī), bet — barot bērna dvēseli. Šai paaudzei
daudz spēka vajag. Viņiem, oi, ir ko turēt. Daudz, daudz glāstu
vajag.”
Labs vai slikts? Tāds, lūk, jautājums. Ja bērnam tiek mācīts, ka
ķermenis ir dievišķs altāris, ne grēka bedre, piekritīsiet —
attieksme mainās.
Autores: Sandra Landorfa, Ieva Bērziņa,
www.kasjauns.lv