Bērns skraida pa klasi un neklausa. Vai viņš ir hiperaktīvs?
Visos laikos ir bijuši pārmērīgi aktīvi bērni, vēsturiski šī parādība raksturota ļoti dažādi atkarībā no profesionalās orientācijas, zināšanām, vispārējās kultūrvēsturiskās situācijas, un attiecīgi dažādi tā tika arī ārstēta, stāsta Bērnu Klīniskās Universitātes slimnīcas Gaiļezers bērnu psihiatrs Gunārs Trimda.
Lai gan plašsaziņas līdzekļos jēdziens ”hiperaktivitāte” parādās
arvien biežāk un daudzi iegūst arvien vairāk zināšanu par šo
tematu, Latvijā pedagoģiskais darbs ar šiem bērniem nav mērķtiecīgi
virzīts uz visu bērnu līdzvērtīgu attīstības nosacījumu veidošanu.
Profesionālajā jomā šīs problēmas ignorēšana var radīt bērnam
vispārēju fizisku, emocionālu pārslodzi, nepamatotu vainas apziņu
un nepilnvērtīgas, neproduktīvas savsarpējās attiecības.
Vispārizglītojošo skolu pedagogi atsakās ar šiem bērniem strādāt,
uzskatot, ka šo bērnu vieta ir palīgskola. Vecāki nezina, kā
rīkoties, ir pārguruši no pārmērīgi aktīvā dzīves stila,
pārmetumiem no tuvāko cilvēku, pedagogu, sabiedrības puses.
Vienaudži atsakās sadarboties un draudzēties ar šiem bērniem.
Rezultātā šāda situācija ietekmē bērna uzvedību, attiecību
specifiku ar vienaudžiem, sasniegumus skolā, psiholoģisko attīstību
kopumā.
Hiperaktivitāte ir risināma problēma
Hiperaktivitāte ir gan individuāla, gan sociāla problēma, tāpēc
būtu svarīgi izanalizēt vecāku un pedagogu, vienaudžu iesaisti
hiperaktīva bērna uzvedības modeļu izveidē un iespējamos korekcijas
veidus, īpaši sākumskolas vecumā, kad primārās hiperaktivitātes
pazīmes kļūst noturīgas, rezultātā sekmējot sekundāro
hiperaktivitates pazīmju veidošanos kā ierastās uzvedības sekas.
Apgūta uzvedība un izturēšanās ir sarežģīti koriģējamas, īpaši, ja
tās ir apgūtas agrīnos vecumposmos. Pirmskolas vecumā iemantotie
priekšstati un paradumi kļūst par personības būtiskiem
raksturotājlielumiem. Tāpēc nozīmīgi, ka bērns ar hiperaktivitātes
sindromu saņem pēc iespējas agrāku un daudzpusīgāku palīdzību.
Latvijā joprojām nepietiekami tiek piedāvāta, adaptēta un izplatīta
informācija par hiperaktīvu uzvedību un ar to saistītām problēmām.
Rezultātā hiperaktīvi bērni un viņu vecāki tiek pārprasti, šiem
bērniem tiek noteiktas nepareizas diagnozes un izpaliek adekvāta
palīdzība.
No vēstures
* 1845.g. vācu ārsts Heinrihs Hofmans poētiskā formā aprakstīja
hiperaktīvu bērnu darbā Nemierīgais Filips.
* 1902.g. žurnālā Lancet parādījās angļu ārsta G.F.Stīla
lekcija, kurā UDHS etioloģijā pieminēja bioloģiskus iemeslus. Viņš
uzskatīja, ka šī pataloģija rodas dzemdību traumas vai iedzimtības
rezultātā. Viņš arī pirmais atzīmēja, ka ar UDHS biežāk slimo
zēni.
R. Brauns (Brown R). Izpētījis, ka Eiropā UDHS ir 4-12% bērnu,
turklāt 3 – 4 reizes biežāk zēniem, jo zēni ir vairāk jūtīgāki pret
dažādiem teratogēniem faktoriem, ir vājaki kompensatori mehanismi
pie galvas smadzeņu bojājumiem. Biežāk sastop maznodrošinātās
ģimenēs, urbanizētā vidē.
Iemesli
* Iedzimtība: 5,11 hromosomas defekti, īpaši dopamīna D4(DR D4)un
dopamīna pārneses (DAT1) gēnam, kas noved pie dopamīnerģiskās
sistēmas traucējumiem.
* Dzemdētājas jaunākas par 19 gadiem, vecākas par 30 gadiem, tēvi vecāki par 30 gadiem.
* Priekšlaicīgas, novēlotas dzemdības, hipoksija, asfiksija.
* Teratogēna ietekme: saindēšanās ar svinu, benzodiazepīniem, barbiturātiem.
* Vecāki alkaholatkarīgie, disociātīvas personības, ar UDHS.
* Mātes trauksmainība (stresa hormonu ietekme uz augli), depresija.
* Mātes siltuma, mīļuma trūkums, emocionālā un fiziskā kontakta trūkums.
* B grupas vitamīnu, īpaši B12 arī magnija, dzelzs, polinepiesātināto taukskābju trūkums.
* Streptokoku infekcija.
Diagnoze UDHS parasti tiek uzstādīta līdz 7 gadu vecumam. Lai
runātu par UDHS, simptomu ilgumam ir jābūt vismaz 6 mēnešus un tiem
jābūt konstatētiem divās vai vairākās vietās (ģimenē, mājā,
skolā).
Diagnostiskie kritēriji
Uzmanības traucējumi
* Uzmanība nenoturīga, neuzmanības kļūdas.
* Grūtības koncentrēt uzmanību mācībās vai rotaļās.
* Bieži šķiet, ka bērns nedzird, ko viņam saka.
* Bieži nav dzirdējis norādījumus, lūgumus pildīt mājas darbus,
sakārtot savu darba vietu, istabu.
* Grūtības organizējot savu darbību.
* Nevar uzsākt skolas uzdevumus vai veikt mājas darbus.
* Bieži zaudē mācību piederumus, rotaļlietas u.c.
* Ārēji kairinātaji novērš bērna uzmanību.
* Ir izklaidīgs un aizmāršīgs.
Hiperaktivitāte
* Nemierīgs, nepārtraukti dīdās, grozās sēdvietā.
* Staigā pa klasi stundas laikā.
* Bieži skraida un lēkā nepiemērotā situācijā.
* Bieži šūpojas un trokšņo nepiemērotā situācijā.
* Pārmērīgi daudz runā.
* Nepārtraukta kustību aktivitāte, kuru nesamazina ne aizrādījumi,
ne sodi.
Impulsivitāte
* Bieži atbild pirms jautājums ir uzdots.
* Nespēj sagaidīt savu kārtu rotaļās vai sporta stundās.
* Bieži pārtrauc un iejaucas citu darbā.
* Bez nepieciešamības sāk skaļi runāt stundas laikā.
UDHS pamatojumam nepieciešams
* Vismaz 6 simptomi no A grupas;
* Vismaz 3 simptomi no B grupas;
* Vismaz 1 simptoms no C grupas.
IZLASI ARĪ: PADOMI, KĀ PALĪDZĒT BĒRNAM AR UZMANĪBAS DEFICĪTA UN
HIPERAKTIVITĀTES SINDROMU