Kā strādāt ar bērniem, kam ir autiskā spektra traucējumi. Padomi skolotājiem
Bieži vien skolotāji, kas saskaras ar bērniem, kam ir autiskā spektra traucējumi, sensoro stimulu nepieciešamību var neatpazīt, tomēr īpaša pieeja bērniem šādos gadījumos ir ļoti būtiska.
Vairumā gadījumu nepierasta uzvedība tiek uzskatīta par
rezultātu nepareizai vecāku audzināšanai un netiek izprasti īstie
šādas uzvedības cēloņi. Apzinoties bērna ar autiskā spektra
traucējumiem sensorās vajadzības, iespējams novērst vilšanos un
neapmierinātību ikdienas saskarsmē.
1. Bērni ar autiskā spektra traucējumiem savā
uzvedībā atšķiras no citiem bērniem, tādēļ nav iespējams prasīt,
lai skolā viņi uzvestos tāpat, kā pārējie viņu klasesbiedri. Lai
arī sākotnēji tas var šķist grūti, ieteicams šādiem bērniem
censties pielāgot nedaudz atšķirīgu, individuālu mācību plānu.
2. Lai ikdienā palīdzētu bērnam ar nepieciešamību
pēc sensorajām vajadzībām, ieteicams pielāgot telpu un mācības,
varbūt pat iekārtot kādu klases daļu tikai sensorajām vajadzībām –
maigs apgaismojums, ar graudiem pildīti sēžammaisi, nomierinoša
mūzika. Ieguvēji būs arī pārējie bērni, jo sensorās integrācijas
tehnikas var uzlabot ikviena bērna mācīšanās un koncentrēšanās
spējas.
3. Šādā „sensorajā stūrītī” bērni var rotaļāties
pirms un starp nodarbībām, un tas rada papildus drošības sajūtu.
Tajā ieteicams novietot arī dažāda veida nomierinošās rotaļlietas
un ļaut, lai bērns pats tās var izvēlēties.
4. Nomierinošām rotaļlietām ir dažādi veidi, kas
ir pielāgoti visām maņu sistēmām, un tās tiek izmantotas, lai
palīdzētu saprast un pareizi novadīt sajūtu stimulus. Bieži
situācijās, kas prasa mierīgu sēdēšanu un koncentrēšanos, bērns
nesaprot, kur likt rokas, tādēļ palīdzēt var šāda tipa rotaļlieta –
„graudu bumba” vai saraina gumijas bumbiņa.
5. Bērniem ar autiskā spektra traucējumiem ļoti
nepieciešama rutīna, kā rezultātā tie asi reaģēs arī uz jebkādām
vides un darbību izmaiņām mācībās. Tāpēc ieteicams nemainīt galdu
izvietojumu klasē un bērnu atrašanos pie tiem, kā arī vēlams stundu
katru reizi uzsākt un pabeigt ar vienu un to pašu.
6. Gadījumā, kad bērns iespējams nedzird vai
neklausās skolotāja teiktajā, jāsaprot, ka arī to var radīt dzirdes
sistēmas disfunkcija – bērni ar autiskā spektra traucējumiem var
nespēt izdalīt konkrētas skaņas – pastiprināti un skaļi dzirdēt
pulksteņa tikšķēšanu, bet nedzirdēt sev attiecinātu runātu tekstu.
Skolotājam būtu jāpārliecinās, ka bērns saprot uzdevumu, iespējams
to atkārtojot vairākkārtīgi. Svarīgi būtu saukt bērnu vārdā.
7. Viens no visizplatītākajiem sensorajiem
traucējumiem ir saistīts ar dzirdes sistēmu, tādēļ, piemēram,
skolas zvans var būt tik pat traumējošs kā stipras zobu sāpes.
Šādos gadījumos ieteicams zvana skaņas apslāpēt, izmantojot
izolācijas materiālus, ar kuriem tās var padarīt klusākas un
maigākas.
8. Ja novērojams, ka bērns ir jutīgs pret skaņām,
mūzikas stundās var izmantot austiņas, kas skaņu apslāpē, taču
neapklusina pavisam. Starp bērniem, kam, savukārt, ir pretēja
reakcija, var būt tādi, kas visu mūzikas stundu nespēj nosēdēt
vienā krēslā. Atrisinājums – novietojiet 2 krēslus katrā telpas
pusē un lieciet bērnam katru dziesmu mainīt sēdvietu starp abiem
krēsliem.
9. Veiksmīga ideja, kā palīdzēt bērnam ar autiskā
spektra traucējumiem iejusties skolas dzīvē, ir izveidot vizuālu
materiālu, kurā uzzīmēts katras dienas stundu plāns. Tā kā šiem
bērniem bieži vien stiprā puse ir vizuālā uztvere, tādējādi būs
vieglāk sekot līdzi stundu kārtībai un ikdiena tiks veiksmīgi
secīgi plānota.
10. Bērniem ar autiskā spektra traucējumiem var
rasties grūtības, piedaloties grupu darbos, tādēļ skolotājam šajos
gadījumos nepieciešams iedrošināt un palīdzēt. Tāpat svarīgi
saprast, ko bērns grib un var, tāpēc dažkārt nepieciešams atļaut
nepiedalīties kādās noteiktās spēlēs vai darbībās.
Par biedrību:
Latvijas Autisma apvienība ir dibināta 2006.gada 1.oktobrī.
Biedrībā apvienojušies gan speciālisti, gan vecāki, kuriem ir bērni
(arī jauniešu un pieaugušo vecumā) ar autiskā spektra traucējumiem.
Apvienības mērķis ir cilvēku ar autiskā spektra traucējumiem
tiesību un interešu aizsardzība Latvijā. Plašāku informāciju par
biedrību un tās īstenotajiem projektiem varat atrast biedrības
mājaslapā: www.autisms.lv
Informācija izstrādāta projekta „Biedrības „Latvijas Autisma
apvienība” administratīvās kapacitātes stiprināšana” ietvaros.
92,07% no Projekta finansē Eiropas Savienība ar Eiropas Sociālā
fonda starpniecību. Apakšaktivitāti administrē Valsts kanceleja
sadarbībā ar Sabiedrības integrācijas fondu.