Ne visi pašnāvnieki ir psihiski slimi cilvēki. Pašnāvības mistika
Par pašnāvībām vēsturiskā griezumā stāsta Aiga Abožina,
Eiropas Psihoterapijas asociācijas un Latvijas Psihoterapeitu
biedrības sertificēta eksistenciālā psihoterapeite.
Kādās sociālās grupās biežāk veic pašnāvības
Pašnāvība sabiedrībā pastāvējusi visos laikos, tomēr šīs parādības
senā izcelšanās nav devusi viennozīmīgu skaidrojumu par tās rašanās
cēloņiem un sakarībām. Jebkura cilvēka izvēle labprātīgi doties
nāvē vēl aizvien rada daudzus jautājumus. Pašnāvnieka tuvinieki
parasti turpina dzīvot ar izjūtu, ka nav saskatījuši ko būtisku,
nav palīdzējuši, bet atbildes iegūt vairs nav iespējams.
Agrāk pašnāvība tika cieši saistīta ar psihisku saslimšanu, tomēr, attīstoties psihiatrijai, psiholoģijai un psihoterapijai, kļuvis skaidrs, ka ne visi pašnāvnieki ir psihiski slimi ļaudis.
No socioloģijas viedokļa pašnāvību varētu formulēt kā visur
pastāvošu sociālu fenomenu. Viens no socioloģijas pamatlicējiem
Emīls Dirkhaims 19. gadsimtā ieinteresējās par šo neizprotamo
cilvēku rīcību un veica datu analīzi, kas atklāja dažus
interesantus un revolucionārus secinājumus, piemēram: pašnāvība
biežāk sastopama starp protestantiem, nekā katoļiem un ebrejiem;
pašnāvība vairāk sastopama miera, nevis kara laikā; vairāk starp
militāristiem, nekā civilajiem; vairāk starp vientuļajiem, nekā
ģimenes ļaudīm; vairāk starp izglītotajiem, nekā
neizglītotajiem.
Trīs veidu pašnāvības
Lai gan vēlākos gados kritizēts, Dirkhaims ir slavens ar to, ka
formulējis trīs veidu pašnāvības: egoistisku, altruistisku un
anomisku, tādējādi uzsverot, ka pati pašnāvības motivācija var būt
dažāda.
1. Cilvēks var doties nāvē personisku iemeslu dēļ (egoistiska), tā
uzsverot savu ārkārtējo nozīmīgumu. Šādi varētu interpretēt
demonstratīvas pašnāvības, lai ietekmētu kādu vai kaut ko svarīgu.
Bieži šādas pašnāvības paveic bērni un pusaudži vecumā, kad vēl
īsti nespēj aptvert nāves neatgriezeniskumu. Pusaudzis var doties
nāvē ar fantāziju „tad viņi mani sapratīs un es redzēšu, kā viņi
pie mana kapa raud!”.
2. Cilvēks var doties drošā nāvē ar ideju, ka tādējādi var glābt
citus (altruistiska). Šādi piemēri vēsturē ir aprakstīti daudz, kā
ilustrācija varētu būt mātes izvēle mirt pret apsolījumu glābt
viņas bērnu.
3. Anomisku pašnāvību Dirkhaims izprata kā tādu, ko izraisījusi
cilvēka nonākšana iekšēji vai sociāli neizturamos apstākļos.
Mūsdienās vairāk vai mazāk tā būtu izprotama kā pašnāvība
emocionālu pārdzīvojumu (zaudējumu, krīzes, vientulības, smagas
slimības, depresijas) dēļ.
Ne vienmēr psihiska saslimšana
Aplūkojot pasaules pašnāvības indeksus, šāda rīcība kā fenomens
pastāv jebkurā kultūrā, neatkarīgi no tās attīstības un iespējām.
Tā eksistē visos laikos un visās sabiedrībās. Agrāk pašnāvība tika
cieši saistīta ar psihisku saslimšanu, tomēr, attīstoties
psihiatrijai, psiholoģijai un psihoterapijai, kļuvis skaidrs, ka ne
visi pašnāvnieki ir psihiski slimi ļaudis.
No socioloģiskā viedokļa grūti izprast indivīda uzvedību, tā vairāk
saistīta ar psiholoģiju. Cilvēki apkārt var būt priecīgi, bet viens
starp viņiem šo prieku var neizjust. It kā konteksts viens un tas
pats, tomēr reakcijas dažādas. Šādu stāvokli var veicināt krīze,
kas radusies kāda nozīmīga zaudējuma rezultātā vai depresija.
Nav iespējams ilustrēt vai saprotami izstāstīt iekšējos
pārdzīvojumus, kas pārņem cilvēku, jūtot bezcerību, bezjēdzību, kā
dēļ nereti viņš pašnāvību redz kā beigas savām mocībām. Tādējādi
pašnāvība parādās nevis kā problēma, bet kā risinājums. Jāpiebilst
gan, ka ne visiem, kuriem ir depresīvs noskaņojums, parādās domas
vai idejas par miršanu, tomēr visi, kuriem tās ir, jūtas
nomākti.
Lai gan uz pašnāvības aktu var skatīties kā uz psihisku stāvokli,
kurā cilvēks paveic neiedomājamo – pats sev atņem dzīvību, tas nav
saprātīgi. Tomēr no eksistenciālisma viedokļa, kas uztver cilvēka
absolūto izvēli dzīves priekšā, pašnāvība var būt kā viņa pēdējā
iespējamā izvēle ciešanu apstākļos. Cilvēks pašnāvību var
izvēlēties kā pēdējo līdzekli, lai saglabātu savu pašcieņu
neizbēgamas nāves un ciešanu priekšā. Šeit arī var būt ietverts
mūžīgi diskutablais jautājums par eitanāziju.
Kristīgā pasaule pašnāvniekus nosoda, japāņi -
ciena
Jāpiemin, ka kristīgā pasaule pašnāvību viennozīmīgi redz kā
iejaukšanos Dieva kompetencē, tāpēc tas ir grēks un pašnāvnieki
tiek izstumti. Nav ļauts atņemt sev to, ko pats sev neesi devis.
Agrākos laikos pašnāvnieki netika izvadīti un viņus neapglabāja
kapsētu teritorijās.
Simtprocentīgi izlēmušu cilvēku neglābs neviens un viņš visticamāk arī nerunās.
Tai pat laikā citās reliģijās ir cits skatījums, un šeit būtu jāizceļ Konfūcisms, kas vairāk vai mazāk saistās ar japāņu kultūru. Japānā jau kopš samuraju laikiem pret pašnāvību izturas ar toleranci un sapratni. Šis akts pat var tikt skatīts kā cieņu attīrošs un vainu izpērkošs. No Japānas, kā arī Senās Grieķijas šī prakse bija iesakņojusies arī armijas rindās, kur zaudējošā puse ir gatava veikt individuālu vai kolektīvu aiziešanu no dzīves, lai atmazgātu savas nācijas kaunu par zaudējumu kaujā.
Mīti, kurus nelaid gar ausīm
Saistībā ar pašnāvībām pastāv arī zināmi mīti vai melīgas
pārliecības, kas var izrādīties kaitīgas, saskaroties ar
pašnāvnieciski noskaņotu cilvēku.
Viens no tiem, ka pašnāvnieks par pašnāvību nevienam neko
nestāsta. Bieži vien cilvēki tiešā vai netiešā veidā dalās
ar savām emocijām un arī plāniem, tikai apkārtējie uztver to kā
vienkāršu parunāšanu. Sak, ja runā, tad nekad neizdarīs. Tieši
otrādi, pat verbāla pašnāvības iespējas minēšana apkārtējiem būtu
jāuztver ļoti nopietni. Jāpiedāvā cilvēkam savs atbalsts,
jāsadzird. Šeit pastāv smalka robeža: katrs savas dzīves laikā var
būt iedomājies vai pat pateicis frāzi: „Labāk es būtu bijis
beigts!”, vai: „Kaut šis viss vienkārši beigtos, jo esmu noguris!”,
tomēr kādā īpaši smagā brīdī šī pati doma var vairs nelikties tik
neiespējama vai aplama. Kur pastāv robeža, nav iespējams noteikt,
tāpēc tuvinieku frāzi par miršanu nevajadzētu laist gar ausīm, bet
gan apjautāties viņam, kā tas ir domāts.
Nevajadzētu baidīties runāt par šo tēmu, domājot,
ka varam kādu iedrošināt un pamudināt spert šādu soli. Tas ir vēl
viens mīts. „Viņam jau ir tik slikti un, ja es pajautāšu, vai viņš
plāno pašnāvību, viņam tas var šķist kā risinājums vai padoms.” Tā
nav un, lai to pierādītu, katrs lasītājs var šobrīd iedomāties, vai
viņu varētu tagad pierunāt veikt pašnāvību. Tas nav tik vienkārši,
jo mēs turamies pie savas dzīvības.
Ja ir bažas par kādu savu tuvinieku, draugu, noteikti vajag
vaicāt par viņa sajūtām un iespējamajiem risinājumiem (pēc
viņa domām). Paradoksāli, ka cilvēki atbild godīgi. Tipiskās
nolieguma atbildes ir „vaiii, nē, tik traki jau nav”; „es reizēm
domāju, taču apzinos, ka nekad nespētu to izdarīt”. Tomēr atbilde
„jā, īstenībā es to mēdzu apsvērt”, gan būtu jāuztver nopietni un
jāpalīdz cilvēkam meklēt palīdzību.
Noteikti nevajadzētu kaunināt un apelēt pie
paliekošajiem, tā kontaktu var tikai zaudēt. Drīzāk ir vērts
neitrāli izzināt, vai cilvēks jau izvēlējies veidu, kā nomirt un
laiku, kad tam būtu jānotiek. Jo detalizētāks miršanas plāns un
tuvāks tās laiks, jo bīstamāka ir situācija un pēc palīdzības būtu
jāvēršas nekavējoties.
Indivīds runā, jo vēl šaubās, it kā gaida atbildi no
pasaules, vai tā viņu vēl grib. No simts procentiem vēl ir
kāds procents cilvēkā, kas grib turpināt dzīvot. Simtprocentīgi
izlēmušu cilvēku neglābs neviens un viņš visticamāk arī
nerunās.
Ne tagad, bet kaut kad...
Paradoksāli, bet, kad lēmums par pašnāvību tiek pieņemts, nomāktais
cilvēks sāk izjust dīvainu atvieglojumu un tas ir daļēji saprotams.
Beidzot viņa problēmai, viņa mocībām ir risinājums. Tādā gadījumā
cilvēks var sākt uzvesties tā, it kā viņam būtu kļuvis labāk un
viss turpmāk būs kārtībā. Tas savukārt iemidzina līdzcilvēku
uzmanību un viņi nepamana, ka tuvinieks vienkārši kārto savas
pēdējās lietas uz zemes. Paslīd garām gan mantu izdāļāšana, gan
emocionāli novēlējumi saviem mīļajiem. Tāpēc, ja smagas depresijas
vai krīzes pārņemtam cilvēkam pēkšņi neizskaidrojamu iemeslu dēļ
kļūst labi, būtu prātīgi aprunāties ar viņu par pašnāvības tēmu.
Katrs no mums varētu būt modrs par apkārtējiem, mīļajiem un viņu
noskaņojumu, jo sekas ir neatgriezeniskas.
Ne tuvinieki, ne speciālisti nevarēs atrunāt no nāves 100% mirt
izlēmušu cilvēku, tomēr, ja ir vēl kādas šaubas, tad ļoti
iespējams, ka cilvēks būs gatavs runāt par savu smago stāvokli un
tad var atrasties arī resursi, kā viņa pašsajūtu vai sociālo
situāciju risināt. Vienmēr jau var pastāvēt nāve kā galējais
risinājums, tomēr, dodoties šajā ceļā, vajadzētu būt tīrai
sirdsapziņai, ka es visu citu esmu izmēģinājis. Te var rasties
jautājums, vai tā tiešām ir? Arī speciālists neteiks: „Nedari, tu
to nedrīksti!” Viņš jautās, „...bet kādi vēl ir varianti pirms
tam?” „un pat ja variantu nav, vai esi spējīgs dzīvot, palikt citu
dēļ, jo tu viņiem vari būt vajadzīgs?!”.
Lai vai kā mēs skatītos, pašnāvība ir pilnībā mistiska un
neizprotama ikvienam, kurš paliek. Palikušo prāts meklē atbildes,
kuru nav. Tuviniekus visu atlikušo dzīvi plosa jautājumi, kāpēc
viņš/-ņa neko neteica, kā es varēju neredzēt, vai es kaut ko varēju
darīt? Tie diemžēl ir neatbildami jautājumi, tādēļ palikušajiem jo
īpaši ir nepieciešama profesionāla palīdzība. Nevis, lai to
aizmirstu, bet, lai ar laiku spētu virzīties tālāk.
Vainas sajūta, kas paliek ar tuviniekiem
Vēl viena lieta, kas tuviniekiem var izrādīties smaga, ir vainas
izjūta par to, ka nav kaut ko pamanījuši un izdarījuši. Neapzināta,
neizrunāta šī izjūta var pavadīt teju vai visu mūžu un tā smagi var
ietekmēt pašnāvnieka bērnus, kas savā psihiskajā attīstībā vēl
tikai veidojas. Ļoti dabiski ir arī izjust lielas dusmas uz mirušo,
ka viņš, nevienu nebrīdinot, neatvadoties, ir aizgājis – pametis
pārējos. Dusmas vajadzētu apzināt un par tām runāt ar savu atbalsta
personu vai speciālistu.
Lai tiktu cauri šim krīzes posmam, cilvēkam būs nepieciešams zināms
laiks un palīdzība. Lielu daļu no laika var aizņemt raudāšana,
dalīšanās ar emocijām un to normalizēšana. Svarīgi, lai sērojošais
varētu uzdot skaļi visus tos jautājumus, kas viņu moka iekšēji.
Visticamāk atbildes uz šiem jautājumiem nebūs, bet būtiski palīdzēt
sērojošam nonākt līdz domai, ka kaut kad es spēšu sev un tam otram
piedot. Varbūt ne tagad, bet kaut kad.
Jebkuram indivīdam, kura dzīve ir atgadījies sastapties ar
pašnāvību, rekomendētu sev apjautāties, vai ir bijusi izdevība ar
kādu izrunāties par emocijām, kas apvij šo notikumu? Ja atbilde ir
negatīva, tad iespējams vajadzētu to apsvērt.
Raksts tapis Latvijas Psihoterapijas biedrības rakstu sērijas
“Ieraugi dzīvi” ietvaros. Vairāk informācijas:
www.psihoterapija.lv.