Pacientiem nākamgad, iespējams, par analīzēm būs jāmaksā pašiem
VM paredzējusi samazināt laboratorisko izmeklējumu
pieejamību, un tāpēc daudziem pacientiem turpmāk par valsts
garantētajām analīzēm nāksies maksāt pašiem.
Ņemot vērā to, ka laboratorisko izmeklējumu dubulto kvotu
ieviešana būtiski ierobežos veselības aprūpes pieejamību
iedzīvotājiem, tiks skartas Satversmes 111. pantā garantētās
cilvēka pamattiesības par to, ka “valsts aizsargā cilvēku
veselību un garantē ikvienam medicīniskās palīdzības
minimumu”.
Apstiprinot MK noteikumu Nr. 1529 Veselības aprūpes organizēšanas
un finansēšanas kārtība grozījumu projektu pašreizējā
redakcijā, būtu pamatota vēršanās Satversmes tiesā par
attiecīgo punktu atzīšanu par spēkā neesošiem no to pieņemšanas
brīža, atzīst zvērinātā advokāte Ilze Vilka.
Lasi arī: Pēteris
Apinis: Dakter, man lūdzu visas analīzes ...
Zvērinātu advokātu biroja Precinieks atzinumā par MK grozījumu projekta sagatavošanas un sabiedrības līdzdalības procesa aspektiem ir norādīts, ka VM, virzot šos grozījumus, novilcinājusi atbildes uz speciālistu iebildumiem. Sabiedrībai ilglaicīgi nebija pieejama ne anotācija, ne kāds cits argumentēts pamatojums veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības samazināšanai un jauna administratīvā sloga noteikšanai laboratorijām. Jāsecina, ka turpinās sabiedrības viedokļa nerespektēšana. No vienas puses, speciālisti tiek aicināti sniegt savu viedokli un ieteikumus. Bet realitātē pacientiem un nozarei būtiskos jautājumos tiek sakompilēts pieklājīgās frāzēs noformulēts noraidījums.
Ir skaidrs, ka pēc šāda lēmuma pieņemšanas visdrīzāk pieaugs pacientu skaits ar ielaistajām slimībām, kas savukārt plicinās jau tā knapo veselības aprūpes budžetu
“Kā to jau parādīja 27. novembrī VM notikusī diskusija, šobrīd pret
dubultās kvotēšanas ieviešanu iestājas pilnīgi visi ar šo jomu
saistītie veselības aprūpes nozares pārstāvji. Un tāpēc šobrīd
racionāli ir grūti izprast atsevišķu VM ierēdņu vēlmi par
katru cenu ieviest dubulto kvotēšanu. Kāpēc nepieciešams
palielināt birokrātiskus žņaugus nozarē strādājošajiem? Kāpēc
nepieciešams ierobežot pacientu iespējas veikt izmeklējumus un
laicīgi saņemt laboratoriju analīžu rezultātus?
Skaidrs, ka tas radīs nozīmīgas neērtības ikvienam Latvijas iedzīvotājam, kuram turpmāk būs nepieciešams nodot analīzes un veikt laboratoriskus izmeklējumus. Ikvienam ārstam jau šobrīd ir skaidrs, ka pēc šāda lēmuma pieņemšanas visdrīzāk pieaugs pacientu skaits ar ielaistajām slimībām, kas savukārt plicinās jau tā knapo veselības aprūpes budžetu,” uzsver VADDA pārstāvis un SIA Centrālā laboratorija valdes loceklis Edvīns Kazušs.
“Ko laboratorijām darīt, ja atvedīs asins analīzes un kvota būs
beigusies? Aptuveni 50% analīžu uz laboratorijām tiek
nogādātas tālāko izmeklējumu veikšanai no ārstiem, un tikai puse
tiek noņemtas pacientiem uz vietas laboratorijās. Iecerēto
kvotu sistēmu nav iespējams administrēt bez e-veselības sistēmas un
pienācīgas datu apmaiņas tiešsaistes režīmā. Tas būtu vienīgais
leģitīmais mehānisms, kurš pasargātu pacientus no situācijas,
kad cilvēki būs samaksājuši ārstniecības iestādēm par asins
paraugu noņemšanu, bet, paraugus piegādājot laboratorijām, var
atklāties, ka no budžeta līdzekļiem izmeklējumus veikt vairs
nav iespējams. Šādiem gadījumiem ir nepieciešams izstrādāt
kārtību, kādā piegādātie paraugi tiks noraidīti,” saka E.
Kazušs.
Atbalstāma ir kvotu turēšana pie ģimenes ārstiem un vienotu
algoritmu un vadlīniju izstrāde, pēc kurām vadoties ārsti
nozīmē nepieciešamās analīzes. Savukārt dubultās kvotēšanas
iestrāde šajos noteikumos notiek pretēji pacientu un nozarē
strādājošo interesēm. Speciālistiem ir neizprotama sasteigtība
un tiesiski apšaubāmais ceļš, kādā to tiek mēģināts iedzīvināt.
Šobrīd nav pieejams ne argumentēts pamatojums dubultās
kvotēšanas sistēmas ieviešanai, ne arī informācija
par atbilstošu normatīvo regulējumu un jaunajiem kontroles
mehānismiem, kas būtu nepieciešami, ja no nākamā gada dubultā
kvotēšana stātos spēkā. Tāpēc VADDA uzskata, ka MK
noteikumu grozījumu projektu pašreizējā redakcijā nav
iespējams virzīt izskatīšanai Ministru kabinetā.
To nepieciešams tiesiski noteiktajā ceļā koriģēt atbilstoši
pacientu un nozarē strādājošo interesēm, bet pēc tam nodot
publiskai apspriešanai.
Dubultā kvotu sistēma nozīmē, ka turpmāk valsts kvotas tiks
piemērotas ne vien ārstiem, kuri ārstē pacientus un pārzina to
veselības stāvokli, bet arī laboratorijām, kuras pieņem
analīzes laboratorisko izmeklējumu veikšanai. Laboratorijas
nepārzina pacientu veselības stāvokli un nevar spriest par
pacientu tikai pēc saņemtā analīžu parauga, lai varētu pateikt, cik
viņam ir aktuāla konkrēto izmeklējumu veikšana. Tādējādi
dubultā kvotēšana ne vien papildus birokratizēs
veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu, bet arī palielinās
korupcijas riskus, iedalot pacientus izredzētajos, kuriem
valsts turpmāk apmaksās laboratoriskos izmeklējumus, un pārējos,
kuri par visu būs spiesti maksāt paši vai arī atteikties no
analīžu veikšanas. Absurdas situācijas veidosies, piemēram,
gadījumos, kad pacients būs samaksājis par analīžu noņemšanu, bet
laboratorijā izrādīsies, ka kvotas jau ir beigušās. Šādā
gadījumā neizprotamā situācijā atradīsies arī laboratorijas,
jo atbilstoši dubultās kvotēšanas principiem laboratorijas
pārsniegt kvotas nedrīkstēs.
Līdz ar to arī sniegt pakalpojumu pacientam laboratorija vairs nevarēs, kaut arī viņš pirms tam būs samaksājis par analīžu noņemšanu pie ārsta. Nav arī nekādas skaidrības, kā valsts kompensēs pacientiem turpmāk samaksāto naudu par analīzēm, ja viņi tās nevarēs saņemt. Analīžu nodošana pie ārsta turpmāk negarantēs iespēju saņemt arī analīžu rezultātus, jo kvotas būs ne vien ārstiem, bet arī laboratorijām. Tā būs zīlēšana kafijas biezumos par to, kuram paveiksies iekļūt izredzēto lokā un tiem, kuri valsts apmaksāto analīžu rezultātus nesaņems.
Par VADDA
Veselības aprūpes un darba devēju asociācija (VADDA) ir dibināta 1996.gadā ar mērķi veicināt Latvijas veselības aprūpes sektora attīstību un pārstāvēt veselības nozarē strādājošo uzņēmumu intereses. VADDA šobrīd visā Latvijā pārstāv 60 biedrus, tostarp visas lielākās privātās daudzprofila ambulatorās iestādes.