Bērnu neiroloģe: Mūsdienu bērni nav nepaklausīgi vai neirotiski
“Kāds izlaists bērns!” – šādu frāzi nereti var dzirdēt sabiedriskās vietās, attiecinātu uz aktīvu bērnu, kas skaļi runā un nespēj nosēdēt uz vietas. Vai tiešām šāds bērns ir “izlaists”, vai varbūt šāda uzvedība ir atbilstoša vecumam?
Vai mūsdienu bērni patiešām ir trauksmaināki un aktīvāki, kā mēs
bērnībā? Cik gadu vecumā bērns ir pietiekami nobriedis, lai mācītos
pieklājību un lai mācītos vispār? Vai sešgadnieki ir gatavi sēsties
skolas solos, kā to vēlas Izglītības un zinātnes ministrija, un, kā
ātrāka mācību uzsākšana var ietekmēt bērna nervu sistēmu? Atbildes
uz šiem jautājumiem sniedz sertificēta pediatre, bērnu neiroloģe ar
vairāk nekā 25 gadu darba pieredzi Vizma Meikšāne.
Trauksmainākais periods bērna dzīvē
Smadzeņu garozas nobriešana un sinhronizācija starp abām puslodēm
notiek pakāpeniski no divu līdz 11-12 gadu vecumam. Pieauguša,
emocionāli nobrieduša cilvēka dominējošie smadzeņu viļņi ir alfa un
beta, to ir iespējams noteikt ar elektroencefalogrāfijas
palīdzību.
Dati liecina, ka smadzeņu šūnu darbība pilnībā nostabilizējās tikai 11-12 gadu vecumā.
Pirmajos dzīves gados smadzeņu garozā vēl pārsvarā ir teta
viļņi, kas nozīmē, ka bērni ir viegli “programmējami”, jo apzināta
pasaules uztvere tikko sāk veidoties, viņus nogurdina emocionāla
slodze un ir vēl nepieciešamība pēc dienas miega. Aptuveni sešu
gadu vecumā teta viļņu vietā nāk alfa viļņi, notiek t.s. nopietnā
smadzeņu garozas nobriešana arī – tas ir laiks, kad bērns veidojas
par patstāvīgu cilvēku, tas ir pārejas periods no neapzinātā
“prāta” uz apzinātu dzīves uztveri. Katrs bērns šo periodu sasniedz
individuāli, un pat pusgadam šajā attīstības periodā ir ļoti
izšķiroša nozīme.
Bērnam tas ir ļoti trauksmains periods – viņā pašā notiek fiziskas
pārmaiņas, un tajā pašā laikā ir centieni izprast apkārtējo
pasauli. Tikai aptuveni astoņu gadu vecumā bērna smadzenēs
veidojas tādi viļņi, kas jau liecina par analītiskās domāšanas
spējām. Tikai šajā periodā iestājas emocionālais nobriedums, līdz
tam bērns pārsvarā atrodas t.s. neapzinātā “prāta” iespaidā, kad
pieredzi iegūst stereotipiskās darbībās, vienkārši pieņemot, ka
lietas tā notiek, un tā tas ir, neanalizējot notikumus.
Analītiskās spējas pieaug ar smadzeņu nobriešanu, kad bērns spēj
mācīto uztvert caur savu personīgo pieredzi un spēj koncentrēties
mērķtiecīgai darbībai, sajūt sava darba rezultātus un gūst no tiem
gandarījumu. Dati liecina, ka smadzeņu šūnu darbība pilnībā
nostabilizējās tikai 11-12 gadu vecumā.
Līdz deviņu gadu vecumam bērnam jāmācās caur
rotaļām
Jāņem vērā, ka bērns tikai četru gadu vecumā sāk apzināties laiku,
proti, ko nozīmē rīt, parīt, vakar u.tml. Šajā vecumā,
pilnveidojoties centrālai nervu sistēmai, bērns sāk apzināties, ka
viņš ir “ES”, ka viņš ir kaut kas arī ārpus savas ģimenes. Sāk
parādīties autoritātes, kuri nav ģimenes locekļi, sāk salīdzināt,
vērtēt. To dēvē par pirmo pusaudžu periodu.
Otrais pusaudžu periods ir deviņu gadu vecumā, un šis posms pa vidu
ir pats trauksmainākais bērna attīstībā. No piecu vai sešu gadu
vecuma bērns spēj mācīties no savas pozitīvās pieredzes, kuru viņš
iegūst pārsvarā rotaļās, jo vēl smadzeņu darbība nav
pilnveidojusies līdz apzinātai, analītiskai un loģiskai darbībai.
Tas, protams, ir ļoti individuāli, bet aptuveni līdz deviņu gadu
vecumam bērns spēs uztvert un koncentrēties mācību vielai, ja tas
notiks atbilstoši viņa attīstības procesiem un sapratnei rotaļu
veidā.
Visās skolās nav emocionāli droša vide
Sešu gadu vecumā bērnam vēl nepieciešams pieauguša cilvēka
atbalsts. Šajā trauksmainajā vecumā ļoti būtisku atšķirību veido
jau pusgada vecuma starpība, piemēram, ja septembrī vienā 1. klasē
sāk mācīties bērns, kuram septiņi gadi palikuši janvārī vai bērns,
kurš šo vecumu sasniedzis īsi pirms mācību sākuma. Un šo atšķirību
ikdienā var pamanīt ļoti uzskatāmi – vecākie bērni ir
emocionāli noturīgāki, ātrāk veic uzdoto darbu, ilgāk spēj stundās
noturēt uzmanību, bet jaunākie ātrāk nogurst.
Vēlos uzsvērt, ka šie bērni nav neveiksmīgi, viņi vienkārši vēl nav
sasnieguši mācībām nepieciešamo brieduma pakāpi.
Sistēma izdzen bērnu līdz spēku izsīkumam
Ņemot vērā bērnu centrālās nervu sistēmas nobriešanas stadijas,
bērni līdz 8-9 gadu vecumam nedrīkstētu atrasties tādā apmācības
režīmā, kāds pašreiz valda skolu sistēmā. Mācību temps ir liels,
noslogojums intensīvs, pārtraukumi starp stundām īslaicīgi, bērni
emocionāli izsīkst un nogurst. Nogurst no nesamērīgi lielās
atbildības sajūtas, piemēram, nespējot izlasīt noteiktu vārdu
skaitu minūtē. Īpaši emocionālo izsīkumu mēs varam novērot rudenī
dzimušiem bērniem, kuri skolas gaitas uzsākuši, pirms sasnieguši 7
gadu vecumu. Līdz 9 gadu vecumam būtu nepieciešama speciāla
apmācības programma pozitīvu rotaļu – spēļu veidā, nenoslogojot
emocijas ar reitingu tabulām, nespiežot izlasīt noteiktu vārdu
skaitu minūtē un neatņemot vakara stundas ar mājas darbu pildīšanu.
Tādā skolu sistēmā, kāda mums ir pašlaik, bērns ir spējīgs
atrasties tad, kad smadzeņu garozā pārsvarā ir izveidojušies alfa
viļņi. Par smadzeņu nobriešanu liecina spējas ilgstoši noturēt
uzmanību, kā arī emocionāla izturība, un tas notiek deviņu līdz
desmit gadu vecumā.
No nervu sistēmas traucējumiem līdz fiziskās veselības
problēmām
Kādas var būt diskusijas par skolas gaitu sākšanu sešu gadu
vecumā?! Bērnam ir jāļauj būt bērnam vismaz līdz deviņu gadu
vecumam, kad izveidojas emocionālā nobriešana. Ieliekot sešgadīgu
bērnu skolas solā, viņš vēl iekšēji turpinās izdzīvot savu bērnību.
Nejūtot pieaugušā atbalstu, bērns visticamāk centīsies apspiest
savas emocijas un noslēgsies. Ir jāapzinās, ka bērna piespiedu
ievietošana emocionāli nepiemērotā vidē var novest pie nervu
sistēmas traucējumiem, piemēram, t.s. nervu tikiem, spaidu
kustībām, miega traucējumiem, ēšanas un vēdera izejas traucējumiem,
stresa izraisītām galvassāpēm u.c. Diemžēl arvien biežāk mūsu
praksēs vēršas bērni un viņu vecāki ar sūdzībām par neizturamu
skolas slodzi, kura izraisa dažādas veselības problēmas.
Mūsdienu bērni nav nepaklausīgi vai
neirotiski
Daļa sabiedrības man noteikti nepiekritīs, sakot, ka ne jau sistēma
ir vainīga, bet gan, ka mūsdienu bērni ir daudz neirotiskāki un
nepaklausīgāki, taču tā nebūt nav. Nav pareizi vispār salīdzināt
paaudzes. Šis ir cits laikmets, ar citu dinamiku, spriedzi, ātrumu,
bet bērni savā būtībā ir tādi paši bērni ar tādu pašu nervu
sistēmas attīstības gaitu kā pirms 20 vai 50 gadiem. Svarīgi
saglabāt bērnos bērnību un nenoslogot viņu vēl nenobriedušo nervu
sistēmu ar neadekvātu atbildības slodzi, saprātīgi ievadot skolas
sistēmā.
Autore: Sertificēta pediatre, bērnu neiroloģe ar vairāk
nekā 25 gadu darba pieredzi Vizma Meikšāne