Izārstēta paciente: "Kā dakterim pateikties, lai mani neiesēdinātu cietumā?"
Likums bargi soda gan kukuļņēmējus, gan kukuļdevējus – naudas sodu, piespiedu darbu vai pat piecus gadus cietumā var nopelnīt gan par došanu, gan ņemšanu. Bet kā rīkoties, ja no sirds vēlas pateikties mediķim?
Žurnāla "Likums un Taisnība" lasītāja Anita jautā: “Gribu
pateikties dakterim par labu ārstēšanu. Bet kā to izdarīt, lai mani
neiesēdinātu cietumā? Tagad, kad visur brīdina nepakļauties
korupcijai, negribu neērtā situācijā nolikt ne sevi, ne ārstu.
Negribu jau viņam dot aploksni ar daudziem simtiem eiro, bet mazu
pateicību – grāmatu vai konfektes. Un nevis lai gūtu kādu labumu,
bet vienkārši pateikties no sirds. Vai tā drīkst?”
Tikai pēc ārstēšanās
Kaut arī ārstniecības iestādes pārsvarā gadījumu aicina pacientus
ārstiem nepasniegt ne ziedus, ne konfektes vai konjaku, tas nav
aizliegts. Tomēr jāņem vērā, ka pateicības dāvana nedrīkst būt
naudas veidā. Tāpat šī pateicība būtu jāpasniedz tikai pēc tam, kad
izrakstāties no slimnīcas vai beidzat ārstēšanos, jo pretējā
gadījumā ārstam draud ne tikai nokļūšana aiz restēm, bet arī
atstādināšana no amata, un tad viņš vairs nevienu neārstēs; šādi
pasniegta dāvana var tikt traktēta kā kukulis, lai ārstētu ārpus
kārtas ar labāko pieeju.
Ko paredz likums
Laura Dūša, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja galvenā
speciāliste sabiedrisko attiecību jautājumos, Likumam un Taisnībai
skaidro:
“Ja ārstam ir valsts amatpersonas statuss, tad saskaņā ar likuma Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā 13. pantā noteikto valsts amatpersonai, pildot amata pienākumus, ir atļauts pieņemt ziedus, suvenīrus, grāmatas vai reprezentācijas priekšmetus, turklāt kopējai vērtībai naudas izteiksmē no vienas personas gada laikā nepārsniedzot vienas minimālās mēnešalgas apmēru, šogad tie ir 430 eiro.
Ja ārsts nav valsts amatpersona, tad viņa rīcību reglamentē ārstniecības iestādes izstrādātais iekšējais normatīvais akts – ētikas kodekss. Pacientam ir tiesības pateikties par labi veiktu darbu, taču ārstam pašam ir jāzina, ko viņš ir tiesīgs pieņemt.”
Bērnu slimnīcā pieejamas kartītes
Vairākās valsts slimnīcās gan Likumam un Taisnībai norāda, ka
nevēlas, lai te strādājošie ārsti saņemtu materiālas pateicības
veltes.
Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas Komunikācijas nodaļas vadītāja Vita Šteina saka: “Esmu aptaujājusi ārstus un uzdevusi jautājumu, “kā jūs velētos, lai pacients jums pasaka paldies?”, un saņemtās atbildes ir – vārdiski. Tāpēc esam sagatavojuši Bērnu slimnīcas stacionāra un poliklīnikas nodaļas Paldies kartītes, uz kurām pacients un viņa vecāki var uzrakstīt savu pateicību un nodot ārstam, māsai vai citam speciālistam. Tāpat slimnīcas mājaslapā ir sadaļa, kurā var ierakstīt pateicību, un mēs to tālāk nododam personai vai nodaļai, uz kuru tā attiecas.”
Konjaks, konfektes vai jebkas cits vienā situācijā var būt dāvana, citā – kukulis.
Liepājas reģionālās slimnīcas sabiedrisko attiecību speciāliste Indra Grase saka: “Pacients ārstam var mutiski pateikt paldies par sniegto medicīnisko palīdzību un ārstēšanu, kā arī publiski pateikt paldies, ievietojot pateicību masu saziņas līdzekļos. Nekādas citas pateicības nav nepieciešamas.”
Vienā situācijā dāvana, citā – kukulis
Paula Stradiņa Klīniskās universitātes slimnīcas sabiedrisko
attiecību speciāliste Ilze Vaivode: “Katram saņemtajam veselības
aprūpes pakalpojumam ir sava noteikta maksa, kuru apmaksājot
pacients sedz savas ārstēšanas izmaksas, tāpēc papildu atlīdzība
ārstniecības personālam nav jāsniedz. Mediķi nedrīkst pieņemt
prettiesiskus labumus, jo par materiālu vērtību vai citāda rakstura
labumu prettiesisku pieņemšanu draud kriminālatbildība.
Neatļauti maksājumi, ziedojumi, dāvinājumi un citi ārstniecības
personām nodoti labumi ar pretlikumīgu mērķi apiet noteikumus,
panākt labvēlīgāku attieksmi vai ātrāku problēmas risinājumu ir
kukuļošana jeb korupcija. Kukulis ir labums, kas dots ar mērķi
panākt kādus īpašus apstākļus: lai operē bez rindas vai izraksta
darbnespējas lapu veselam cilvēkam. Par kukuli dāvana kļūst tajā
brīdī, kad ar to mēģina ārstu vai medicīnas māsu ietekmēt. Konjaks,
konfektes vai jebkas cits vienā situācijā var būt dāvana, citā –
kukulis.
Ja pacients ārstam vēlas izteikt pateicību par labi paveiktu darbu un neko neprasa pretī, to nevar uzskatīt par kukuli. Taču situāciju, kad kaut kas tiek dots un tādējādi pretī gaidīta noteikta ārsta rīcība, jau var nosaukt par kukuļdošanu, kas ir aizliegta ar likumu. Par dāvanu likuma izpratnē nav uzskatāmi ziedi, suvenīri, grāmatas vai reprezentācijas priekšmeti.
Ja pacients ar ziediem vai ābolu grozu sveic mediķi svētkos vai
dāvā to draudzīgu attiecību vārdā no sirds, neko negaidot pretī,
tas ir pieņemami. Tomēr ārsti atzīst, ka vislielākais dārgums un
vispatīkamākā dāvana ir pacienta pateiktais Paldies!, tas ir tas,
ka liek no rīta celties un doties uz darbu.”
Vislabāk paldies no sirds
Ziemeļkurzemes reģionālās slimnīcas pārstāve Viola Grinvalde
izsakās līdzīgi: “Mūsu slimnīca pacientiem, kas vēlas pateikt
paldies nodaļu darbam vai konkrētai medicīnas personāla personai,
sniedz iespēju to izdarīt rakstiski, elektroniski vai pa
tālruni.”
Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas juriste Laura Šāberte: “Normatīvie akti neaizliedz pacientam, ja viņš pats to vēlas, pasniegt ārstniecības personai ziedus vai kādu nelielu, simbolisku dāvanu, piemēram, suvenīru vai grāmatu, sirsnīgā pateicībā par veselības atgūšanu. Tomēr nedrīkst dāvināt dāvanas ar mērķi, lai ārsts gūtu sev prettiesisku materiālu labumu, un ietekmēt ārstu, lai viņš, izmantojot savu profesionālo stāvokli, radītu priekšrocības šim konkrētajam pacientam attiecībā pret citiem. Vēlos uzsvērt, ka vislabākā pateicība, ar ko nekad nekļūdīsieties, ir no sirds pateikts paldies.”
Ziedus vai mazus suvenīrus
Vidzemes slimnīcas Juridiskās un iepirkuma nodaļas vadītāja Rudīte
Motte: “Viedokļi ir atšķirīgi, un visām situācijām faktiski nav
tādas vienotas definīcijas, kas ir dāvana un kas – pateicība.
Praksē, lai katrs uzņēmums vai valsts institūcija šos jautājumus
reglamentētu, tie jāskata kontekstā ar ārējiem normatīvajiem
aktiem, kas to reglamentē, lai pēc būtības izprastu, kuriem
darbiniekiem un valsts amatpersonām ir stingrāki ierobežojumi un
kādas funkcijas katrs pilda.
Tomēr visos gadījumos pēc būtības ir svarīgi saprast, ka šī dāvana, pateicība un labums nekādā veidā nedrīkst ietekmēt ārsta vai cita medicīnas darbinieka rīcību un sniegto pakalpojumu, tas nedrīkstētu notikt, pirms ārsts veic savas profesionālās darbības un pienākumus.” Vidzemes slimnīcas Ētikas kodekss nosaka: “Darbiniekam ir tiesības pieņemt ziedus, nelielas vērtības suvenīrus, grāmatas vai reprezentācijas priekšmetus, kas likuma Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonas darbībā izpratnē netiek uzskatīti par dāvanām.”
Teksts: Elmārs Barkāns, "Likums un Taisnība"
Informācija no portāla Kasjauns.lv