Mammas, uzmaniet, no kādiem influenceriem ietekmējas jūsu meitas! Melīgas informācijas piemērs
Septembra izskaņā "YouTube" platformā divas sievietes - Beāte Skvorcova un Alise Mičule - publiskoja video, kurā runā par menstruālajām piltuvēm: priekšmetu, kas šobrīd visā pasaulē kļūst aktuāls kā alternatīva higiēniskajām paketēm un tamponiem. Šīs visas ir pirmās nepieciešamības preces sievietēm reproduktīvajā vecumā, kad katru mēnesi noris mēnešreižu asiņošana. Abas vietējās influenceres pusstundu garā video apcerēja piltuves plusus, taču dāmu vēstījums vēlāk ieguva pavisam citu nokrāsu, izraisot šūmēšanos sociālajos tīklos. Tā sanāca tamdēļ, ka influenceres apmelo konkurējošo priekšmetu, proti, tamponus.
Uzreiz jāatzīmē, ka tiesības uz viedokli ir katram. Tāpat
jebkurš influenceris savos soctīklos var veidot tādu saturu, kādu
vien vēlas - ja vien tas nav pretrunā ar likumu. Taču neviens
likums tā īsti neregulē influenceru sniegtās informācijas
patiesumu. Bet tas ļauj jebkurai privātpersonai pasniegt jebkādu
informāciju, nenesot nekādu atbildību par publiski sarunāto un
sekām.
Par ko ir stāsts
Influenceres Beāte Skvorcova un Alise Mičule ir draudzenes, kuras
vieno vides aizsardzības tēma, vegānisks dzīvesveids, ikdiena
bezatlikuma tehnoloģijā (zero waste). Abas ir aktīvas sociālajos
tīklos "Instagram" un "YouTube", kur regulāri publicē aktuālos
video un pulcē sekotāju tūkstošus. Liela daļa no tiem ir gados
jaunas meitenes. Vienā no pēdējiem Skvorcovas video tika apspriesti
menstruālās piltuves plusi - un vienlaikus pretnostatīts
"ienaidnieks", proti, plaši lietotie tamponi. Menstruālā piltuve ir
relatīvi jauns silikona materiāla produkts, ko sieviete var lietot
daudzus gadus, vienkārši izskalojot to; tā lietošana neražo
atkritumus.
Abas meitenes - te jautri, te ar nopietnām sejām - apgalvoja, ka ir smagi cietušas no tamponu lietošanas. Vēl vairāk - viņām abām ginekologs (!) diagnosticējis ne tikai alerģisku reakciju no tiem, bet pat toksiskā šoka sindromu - parādību, kas ir visbīstamākā, lietojot tamponus. 30 minūšu garajā video jaunietes sniedz informāciju par tamponu mīnusiem, un slavē piltuvju plusus. Influenceres reflektē, ka Latvijā ne visi ginekologi ir profesionāli, tāpēc ļoti būtiski izvēlēties labu ārstu. Abas apgalvo, ka viņu ginekologi pirms vairākiem gadiem ieteikuši atteikties no tamponu lietošanas, jo viņām tie izrādījušies slikti veselībai. Šausmu stāsts par tamponiem "YouTube" tika pasniegts vieglā, nepiespiestā atmosfērā, un to līdz šim noskatījušies nepilni 7000 cilvēku. Jāpiebilst, ka abas meitenes savos soctīklos, kopā ņemot, "influencē" ap 30 000 sekotāju.
Melus izgaismo tviterī
Par influenceru pārspīlējumiem un, iespējams, nekaunīgiem
klajiem meliem pirmā norādīja Aija Kaija tviterī. Zem ieraksta
virknējās vairāki komentāri, kuros savu attieksmi par influenceru
bezatbildību pauda arī LTV kultūras ziņu žurnāliste Eva Johansone.
Johansone neslēpa pārsteigumu par mūsdienu jūtūberu komunikācijas
formu.
Skvorcova savu video publiski komentējusi nav, taču Mičule izvirda visai pamatīgi, sakot, ka viņai "ir vienalga", viņa paliek pie teiktā, ka ginekoloģe uzstādījusi toksiskā šoka diagnozi. Vēlāk Mičule tviterī bloķēja visus, kas uzdeva papildu jautājumus par video pausto, kā arī neizjuta personīgu atbildību par faktu, ka pēc šāda video jaunas meitenes tagad domās, ka no tamponiem ļoti jāuzmanās. Mičule radušos ažiotāžu uztvē\ra kā ad hominem un necentās viest skaidrību par to, kas no video paustā ir patiesība, kas meli. Nesekoja arī nekāda atvainošanās par pārspīlējumiem, drīzāk strupa vīzdegunība uz aizrādījumiem par atbildību.
Te jāpiebilst, ka abas savu iztikšanu pelna ar reklāmām instagramā un jūtūbē. Mičule ikdienā sniedz manikīra pakalpojumus savā dzīvoklī un pelna no dažādām sadarbībām kā influencere, savukārt Skvorcova pasniedz jogas nodarbības, ir vēstnese īpaši menstruācijām domātam apakšveļas zīmolam "Thinx" un strādā par pārdevēju "Zeroveikalā". Zīmīgi, ka pāris dienu pēc virālā video viņa savā instastorijā pauda sajūsmu par klientu pieplūdumu - piltuves "Zeroveikalā" tiekot gluži vai izķertas.
Skvorcova nāk no Liepājas, bet Mičule - no Cēsīm. Viņas
nenosauca uzvārdu ginekoloģēm, kuras uzstādījušas alerģijas un pat
toksiskā šoka sindroma diagnozes. Portāla Jauns.lv uzrunātas,
Mičule kategoriski atteicās lietu komentēt, bet ar Skvorcovu
žurnālistam nav izdevies sazināties. Vienlaikus minēto pilsētu
slimnīcas skaidroja, ka neatceras jebkad fiksētus toksiskā šoka
sindroma gadījumus, taču statistikas par sievietēm, kurām
konstatēta alerģija no tamponiem, klīnikām nav. Tā esot jāvaicā
Latvijas Ginekologu asociācijā. To arī izdarījām.
Latvijas Ginekologu asociācijā skaidroja, ka Latvijā statiska par toksiskā šoka sindromu ir nullei pielīdzināma.
"Iekš viena miera" apmelo Latvijas ārstus
Latvijas Ginekologu asociācijā skaidroja, ka Latvijā statiska par
toksiskā šoka sindromu (TŠS) ir nullei pielīdzināma. Statistika
krājas no 2002.gada, un nav konstatēts neviens šāds gadījums. "Tā
sastopamība ir aptuveni 0,8 līdz 3,4 uz 100 000 iedzīvotājiem
Amerikas Savienotajās Valstīs. Apvienotajā Karalistē desmit gadu
laikā uz 60 miljoniem iedzīvotāju bija reģistrēti 20 gadījumi, kas
bija saistīti ar menstruālo TŠS. Latvijā nav reģistrēts neviens
šāds gadījums," portālam Jauns.lv skaidro daktere Natālija
Bērza.
Savukārt "Veselības centra 4" ginekoloģe Katrīna Kalniņa teic, ka alerģiska reakcija no tamponu lietošanas būtu viena no pēdējām diagnozēm, ko varētu uzstādīt, ja netiek pierādītas citas ginekoloģiskas saslimšanas. Viņa netic meiteņu publiski paustajam. "Meitenēm noteikti nebija toksiskā šoka sindroma, jo tā ir nopietna dzīvību apdraudoša saslimšana, kas prasa ārstēšanos slimnīcā un līdz pat 30% gadījumu beidzas letāli. Kas tad īsti meitenēm bija? Jāatceras, ka niezi, dedzināšanu, diskomfortu un pastiprinātus izdalījumus no dzimumceļiem var izraisīt virkne dažādu ginekoloģisku saslimšanu un infekciju. Visbiežāk šādas sūdzības izraisa maksts mikrofloras izmaiņas, un tās atbilstoši jāārstē. Alerģisku reakciju var izraisīt arī veļas mazgāšanas līdzekļi, intīmās kopšanas ziepes, ikdienas ieliktnīši, latekss, spermicīdi," komentē daktere Kalniņa.
Kāpēc uz tamponu paciņām brīdina par tik reto
sindromu
Influenceres savā video pilnā nopietnībā apcer arī nekvalitatīvu
tamponu parādību. Mičule pie reakcijas sliktumiem pat min
iespējamību, ka lietojusi kādus nebūt "kreisos" tamponus. Un tie
atkal ir meli un fantāzijas. Ginekologu asociācija skaidro, ka
Latvijā nemaz nevar tirdzniecībā nonākt tamponi, kuri neatbilst
2013.gadā no jauna izstradātajām kvalitātes vadlīnijām, kas ir
saistošas visā Eiropas Savienībā. Līdz ar to visas sieviešu
ikmēneša higiēnas preces, kas nopērkamas Latvijā, ir drošas
lietošanai.
Bet par toksiskā šoka sindromu uz tamponu iepakojumiem raksta kopš 1980.gada, kad ASV Federālā Zāļu aģentūra lika šos brīdinājumus ieviest. Stāsts ved uz 1978.gadu, kad slavenā kompānija "Procter and Gamble" izstrādāja tamponus ar sevišķi augstu uzūktspēju - tik augstu, ka sieviete varēja veselu dienu nenomainīt tamponu, un pārplūdes nebija. Tie bijuši izgatavoti no karboksimetilcelulozes un saspiestām poliestera daļiņām, un varēja uzsūkt 20 reižu vairāk asiņu nekā priekšgājēji. Taču tad sievietēm sākušies toksiskā šoka sindroma gadījumi, un šie tamponi tika izņemti no tirgus uz neatgriešanos. Bet pats toksiskā šoka sindroms pirmo reizi medicīnas vēsturē minēts jau tālajā 1927.gadā, kad kāds ārsts pierādīja: pārāk ilgi makstī turēti menstruālie tamponi var to izraisīt.
Savā video influenceres Beāte un Alise visā nopietnībā stāsta, cik slikti jutušās, līdz sapratušas - jāizņem taču tas tampons ārā! Latvijas Ginekologu asociācijā skaidro: toksiskā šoka sindroms ir akūta slimība, kurai raksturīgs drudzis, hipotensija (zems asins spiediens, kas izraisa samaņas zudumu un nespēju nodrošināt atbilstošu orgānu apasiņošanu), saules apdegumiem līdzīgi izsitumi un orgānu sistēmu bojājums (nieru, plaušu, aknu u.c. orgānu mazspēja).
Sarunā ar portālu Jauns.lv daktere Natālija Bērza atzīmē: toksiskā šoka sindroms var attīstīties arī lietojot menstruālo piltuvi. Pirmais šāds ziņojums parādījās 2015.gadā ASV, un līdz šim medicīniski zinātniskā literatūrā ir atrodami vismaz piecu šādu gadījumu apraksti, lietojot menstruālās piltuves. Lai samazinātu TŠS iespējamību, ir savlaicīgi jānomaina piltuve (ik 4-12 stundas), tiek rekomendēts arī neatstāt higiēnas produktus makstī uz nakti.
Pāris viedokļi par influenceru biznesa vidi
Aija, kura tviterī izcēla influenceru nekaunīgo melošanu, sarunā ar
Jauns.lv teic: "Es ticu, ka šīs meitenes kopumā grib tikai labu.
Ticu, ka viņām rūp veselība, daba, planēta. Taču uzstāju, ka par
melošanu ir jānes atbildība. Viņas ir apmelojušas savas
ginekoloģes, viņas apņēmīgi iedveš bailes no tamponiem. Mičulei un
Skvorcovai seko tūkstošiem jaunu meiteņu! Ja nekā citādāk, tad
iesaku vismaz mātēm pasekot, kādu informāciju meitas no soctīkliem
saņem, kam notic, kuros ieklausās... Un izrunāt visas sieviešu
lietas būtu ļoti svarīgi. Piltuves lietot ir pat ļoti okei un
atbildīgi pret vidi, taču šīs dāmas diskreditē tamponus pārāk
nežēlīgi. Viņas melo, ka tamponi ir kaitīgi, lai gan pēc dāmu
pārliecības tie vienkārši ražo atkritumus. Un te ir atšķirība. Tu
drīksti motivēt nepirkt un nelietot tamponus un izvēlēties piltuvi,
taču tu nedrīksti stāstīt izdomājumus par to, ka tamponi veido
murskuļus makstī, raisa sliktu dūšu un liek ģībt. Ir taču
atšķirība, vai ne?"
Savukārt instagramere Karīna (vārds mainīts), kura vēlējās palikt anonīma, uzskata, ka konkrēto influenceru pausto vispār vajadzētu lūkot caur septiņiem sietiem. "Tas ir fanātisms, kas izslēdzis kritisko domāšanu. Piemēram, Beāte nesen publiskoja dramatisku video, kurā vienkārši aizgūtnēm raud par degošiem Amazones mūža mežiem. Raud kā bērns un pārdzīvo par pasaules bojāeju, piesaucot dramatizētus ciparus un neesošus pētījumus par skādi. Vēlāk gan izrādījās, ka Amazones meži nu nebūt nav "planētas plaušas". Bet šīs meitenes neuztver informāciju, kas ir ārpus viņu burbuļa - viņas notic tikai tam, kam grib ticēt, un ar putām uz lūpām metas idejiskā kaujā," viedokli pauž Karīna.
Epiloga vietā
Ir būtiski saprast, ka vietējām vides aktīvistēm viņu publiskotais
kontents ir arī bizness, ikdienas maizes pelnīšana. Latvijas
influenceru sabiedrībā Skvorcova, šķiet, "okupējusi" menstruāciju
segmentu. Viņas soctīklu kontos atrodami vairāki video, kuros
apcerētas premenstruālā sindroma nebūšanas un pašas mēnešreižes.
Tieši tāpēc viņa reklamē biksītes "īpašajām dienām", kuras ar
Skvorcovas influenceres kodu pircējām izmaksās par 9 eiro lētāk
nekā parasti. Šī apakšveļa tiek reklamēta kā "eko kokvilna", kas
nozīmē, ka kaut kur jābūt sastopamai arī kaut kādai cita veida
kokvilnai. Vai ir?
No portāla Jauns.lv