Ekspertu diskusija: zināšanu par veselību trūkst ne tikai bērniem, bet arī pieaugušajiem
Lai uzlabotu bērnu un jauniešu zināšanas par savu veselību, jāsniedz droša un pārbaudīta informācija viņiem saprotamā un interesantā veidā, iesaistoties gan vecākiem un pedagogiem, gan valsts un nevalstiskajam sektoram un uzņēmējiem, secināja eksperti diskusijā par skolēnu veselībpratību.
Ekspertu diskusijā un izglītojošās mobilās aplikācijas bērniem
“Veselībnieks” prezentācijā moderatore un vecāku organizācijas
“Mammām un tētiem” vadītāja Inga Akmentiņa-Smildziņa norādīja, ka
“pienāk brīži, kad vecāki bērnam vairs nav autoritāte numur viens,
tāpēc svarīgi, lai bērniem informācijas iegūšanai par savu veselību
būtu vēl kāda cita alternatīva iespēja.”
Trūkst zināšanu un veselīgu paradumu
Vērtējot situāciju, kad bez veselības mācības skolās ir izaugusi
jauna paaudze, Lauku Ģimenes ārstu asociācijas valdes loceklis
Reinis Siliņš atzina, ka iedzīvotāju zināšanas par veselību kopumā
pasliktinās. Viņš novērojis, ka zināšanu par veselību trūkst gan
bērniem, gan pieaugušajiem, tāpēc ģimenes ārstam nākas stāstīt un
izglītot arī par vienkāršām lietām: “Zūd zināšanas pat par dažām
elementārām lietām. Ar pacientiem vairāk nākas runāt, piemēram, par
laika apstākļiem atbilstošu apģērbu. Arī pieaugušie nesaprot, kas
sāp, jo nezina, kur un kādi orgāni atrodas. Jāatzīst, ka vecāka
gadagājuma cilvēkiem zināšanas par veselību ir labākas.”
Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) regulāri veiktie
pētījumi par sabiedrības veselības paradumiem liecina, ka gan
bērnu, gan pieaugušo izvēles nav tās veselīgākās. 2018.gada
Latvijas iedzīvotāju veselību ietekmējošo paradumu pētījuma
rezultāti liecina, ka aptuveni katrs otrais pieaugušais ir ar lieko
svaru vai aptaukošanos, augļus un dārzeņus ēd nepietiekami bieži,
kā arī iedzīvotājiem raksturīgs mazkustīgs dzīvesveids. “Protams,
pieaugušo un ģimeņu paradumi ietekmē bērnus. Tas atspoguļojās pirms
pāris gadiem veiktajā Latvijas skolēnu veselības paradumu pētījumā
– mazāk kā piektajai daļai bērnu ir fiziskas aktivitātes vismaz
stundu dienā, tikai aptuveni ceturtā daļa bērnu katru dienu uzturā
lieto augļus un dārzeņus, un viena trešdaļa bērnu brokastis ēd
neregulāri,” pastāstīja SPKC Veselības veicināšanas vadības nodaļas
vadītāja Maija Pauniņa.
Skolās jauna pieeja veselības mācībai
Izglītības un zinātnes ministrijas parlamentārā sekretāre un
Saeimas deputāte Anita Muižniece atzina, ka tās diemžēl ir
iepriekšējās politikas sekas. Viņa uzsvēra, ka jau nākamgad skolās
būs pāreja uz jauno mācību saturu, kas nozīmēs visaptverošu pieeju
– dažādos veidos un dažādos mācību priekšmetos, apskatot veselības
tematiku. No nākamā gada skolēni apgūs mācību priekšmetu "Sports un
veselība".
Zināšanām par veselību jābūt jāiet “roku rokā” ar sportu. Sports ir veselība. Diemžēl skolās mēs redzam, ka pusaudži īpaši izvairās no sporta nodarbībām. Savukārt no sarunām un mācībām par veselību nevairās
Šo pieeju atzinīgi novērtēja nodibinājuma “Iespējamā misija”
ekonomikas un sociālo zinību skolotāja Antoņina Ņenaševa: “Šobrīd
veselības mācības jautājumi kopā ar ļoti daudzām citām tēmām ir
iekļauti sociālo zinību priekšmetā, par to būtu jārunā arī
bioloģijas, dabas zinību un audzināšanas stundās. Faktiski tas
nozīmē, ka veselībai var veltīt dažas stundas gadā, un tas ir
nepietiekami. Zināšanām par veselību jābūt jāiet “roku rokā” ar
sportu. Sports ir veselība. Diemžēl skolās mēs redzam, ka pusaudži
īpaši izvairās no sporta nodarbībām. Savukārt no sarunām un mācībām
par veselību nevairās.”
Jāuzlabo saturs un informēšanas veids
Lai uzlabotu bērnu zināšanas par veselību, nepieciešama mācību
satura maiņa, pedagogu paaudžu maiņa un arī lielāka visu iesaistīto
savstarpējā izpratne, ir pārliecināta Rīgas Stradiņa universitātes
(RSU) Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedras docente,
izglītības iestāžu un programmu akreditācijas eksperte Aira Aija
Krūmiņa: “Pētījumi pasaulē liecina, ka mūsdienās bērni un jaunieši
kļūst arvien neatkarīgāki no vecākiem un pedagogiem, arvien biežāk
pieņem patstāvīgus lēmumus par savu veselību un veic apzinātu
izvēli saistībā ar savu veselības uzvedību.”
Diskusijas eksperti bija vienisprātis, ka nereti tieši
bērni mājās izglīto vecākus.
“Veselības pratības jautājums ir jāaktualizē visām pusēm –
jāiesaista gan nevalstiskais sektors, gan skolas un vecāki, gan
valsts sektors. “Pilināt” informāciju no visām pusēm, un izmantot
visus iespējamos dažādām auditorijām aktuālos kanālus. Bērnu
auditorija vairāk novērtē, piemēram, interaktīvos formātus,
influencerus un youtube zvaigznes. Tāpēc ļoti svarīga ir arī
influenceru izglītošana par viņu līdzatbildību un izplatītās
informācijas patiesumu,” uzsvēra SPKC pārstāve.
Eksperti uzsvēra, ka, lai arī informācijas pieejamības internetā
iespējas ir ļoti plašas, ļoti svarīgi, lai bērni zināšanas smeļas
no pārbaudītiem un droši ticamiem informācijas avotiem
Ar “Veselībnieku” mācās spēlējot
Lai bērnus rosinātu jautāt, uzzināt, saprast un mācīties jēgpilni
izmantot iegūtās zināšanas par veselību, uzņēmums “Repharm” ir
radījis mobilo aplikāciju “Veselībnieks”.
Dins Šmits, RSU docētājs un “Repharm” direktoru padomes
priekšsēdētājs: “Tikai 10% par cilvēka veselību nosaka medicīna,
pārējos 90% – citas lietas, tostarp izglītība par veselību – kā
protam to uzturēt un vairot. “Veselībnieks” spēle un aplikācija ir
viens no ķieģelīšiem, lai sabiedrības veselībpratība kļūtu labāka.
Aicinām šo spēli lietot skolā. Aicinām bērnus to izspēlēt kopā ar
vecākiem. Spēle dod ierosmi sākt sarunas, kuras līdz tam,
iespējams, vecākiem ar bērniem bija grūtāk izveidot.”
9 FOTO
Tiek pētīta aplikācija "Veselībieks"
+ 5
Skatīt visus
Ģimenes ārsts Reinis Siliņš uzteica, ka “Veselībnieks” aplikācijas
sniegtā informācija ir pārbaudīta, patiesa un jautājumu tēmas
aplikācijā ir bērniem interesantas: “Tas ir ļoti būtiski veselības
jomā – atrast pareizu, zinātniski pārbaudītu un pamatotu
informāciju.”
Friča Brīvzemnieka pamatskolas 6.klases skolēni, kas pirmie
izmēģināja šobrīd visiem interesentiem pieejamo mobilo aplikāciju
“Veselībnieks” atzina, ka uz daudziem jautājumiem nezina pareizo
atbildi, tāpēc izmanto priekšā teikšanas iespējas. Skolēni par
interesantākajām atzina tēmas, kas saistītas ar cilvēka drošību,
bet lielākās grūtības sagādāja atsevišķi jautājumi par cilvēka
ķermeņa uzbūvi un iekšējiem orgāniem.
Par spēli „Veselībnieks”
Kopš februāra Latvijas skolēniem ir pieejams papildu rīks
veselībpratības veicināšanai – veselības uzņēmumu grupas „Repharm”
realizētā iniciatīva – viktorīnas tipa videospēle „Veselībnieks”.
Tā šobrīd papildināta un visiem pieejama lietošanai mobilajās
ierīcēs kā aplikācija ar desmit tematiskās sadaļās sagrupētiem 500
jautājumiem, to atbildēm un saistošu tematisku papildinformāciju,
ko sagatavojuši ārsti. Spēles datorversija joprojām pieejama
tīmekļa vietnē www.menesaptieka.lv
Spēles galvenā mērķauditorija ir bērni un pusaudži vecumā no 8
gadiem līdz 14 gadiem. “Veselībnieku” iesakām spēlēt kopā ar
pedagogiem vai vecākiem. Satura redaktore ir ģimenes ārste, Ģimenes
medicīnas asociācijas biedre un ārstu žurnāla „Medicus Bonus”
medicīnas redaktore Linda Šauriņa. Sadaļu par uzturu kopā ar
studentiem izstrādājusi Rīgas Stradiņa universitātes studiju
programmu Uzturs un Uzturzinātne vadītāja Lolita Neimane. Spēles
tehniskā un mākslinieciskā izveide – sadarbībā ar Ekonomikas un
kultūras augstskolu.
Diskusija un prezentācijas pasākums notika, pateicoties Latvijas Nacionālās bibliotēkas atbalstam.
Diskusiju rīkoja un atbalstīja Veselības uzņēmumu grupas „Repharm”