Tests vecākiem: Četras bērnu barošanas prakses
Daudzi vecāki, kuri sastopas ar savu bērnu ēšanas problēmām, nav aizdomājušies, ka tās varētu rasties arī pašu vecāku uzvedības un barošanas taktikas dēļ.
Vairāk stāsta uztura speciāliste un “Rimi bērniem” veselīgas ēšanas eksperte Olga Ļubina.
Pastāv četras barošanas prakses, kas raksturo dažādas audzināšanas un barošanas tehnikas. Šīs barošanas prakses ir saistītas gan ar kultūras normām, gan ar vecāku un bērna attiecību iezīmēm: atbildīga jeb autoritatīva, kontrolējoša, iecietīga un noraidoša.
ATBILDĪGAS BAROŠANAS PRAKSE
Vislabākā un pareizākā ir atbildīgas barošanas prakse, kad tiek
nodalīti pienākumi un tiesības – vecāki ir tie, kas nosaka, kur,
kad un ko bērns ēdīs, savukārt bērns nosaka, cik daudz viņš apēdīs.
Vecāki noliek robežas, pārrunā, ko un kā vajadzētu ēst, runā
pozitīvi par ēdienu un seko līdzi tiem signāliem, ko viņiem dod
bērns attiecībā uz ēdienu un ēdienreizi. Viņi vada barošanas
procesu, bet nepiespiež un pārmērīgi nekontrolē. Pieturoties pie
šādas barošanas prakses, ir novērots, ka bērni labprāt izvēlas
iekļaut savā uzturā dārzeņus un augļus, mazāk ēd ātrās uzkodas un
rezultātā šiem bērniem retāk ir novērota aptaukošanās.
KONTROLĒJOŠAS BAROŠANAS PRAKSE
Kontrolējošas barošanas prakses gadījumā vecāki pārmērīgi kontrolē
visu, kas notiek ēdienreizes laikā, parasti pie šādas prakses
vairāk pieturas tēvi nekā mātes. Izmantojot šo praksi, tiek
ignorēti bērna izsalkuma signāli, bērns var tikt sodīts vai slavēts
par ēšanu/neēšanu. Vienu brīdi šī prakse var likties efektīva, taču
kopumā rezultāts ir tieši pretējs – bērns pārstāj uz to reaģēt, un
visi centieni kļūst neproduktīvi. Šādas barošanas prakses rezultātā
bērni mazāk ēd dārzeņus un augļus, viņiem biežāk tiek novērots
nepietiekams vai palielināts svars.
IECIETĪGAS BAROŠANAS PRAKSE
Trešā barošanas prakse ir balstīta uz it kā bērna vajadzībām.
Vecāki pakļaujas bērnam, viņš tiek barots, kad pats to grib un ar
ko grib. Bieži var dzirdēt, ka mamma gatavo vairākus ēdienus
vienlaikus vienai ēdienreizei, katru reizi pārjautā, vai bērns to
ēdīs vai ne, mamma izmisīgi mēģina pabarot bērnu, savukārt bērns
bieži vien sāk ar to manipulēt un ignorēt vecākus. Bērnam nav
skaidras robežas, viņam tiek ļauts viss, kas rada papildu stresu ne
tikai vecākiem, bet arī viņam pašam.
Ļoti labs veids, kā izskaidrot vecākiem viņu pašu kļūdas, ir ieteikt nofilmēt, kā norit ēdienreize, kā uzvedas bērns, kā uzvedas pats vecāks un kas notiek fonā.
Viens piemērs no prakses: mamma tik ļoti centās pabarot bērnu, ka
katru dienu pusdienās gatavoja vairākas zupas. Rezultātā bērns
neēda neko un pieprasīja našķus. Māte, uztraucoties, ka mazais
slikti ēd vai neko neēd, slikti pieņemas svarā, ļāva viņam ēst to,
ko viņš grib un kad grib. Protams, tas nedeva vēlamos rezultātus –
bērns bija nervozs, slikti pieņēmās svarā, un mamma bija pārgurusi
no ikdienas stresa. Pārrunājot ar mammu gan barošanas stilu, gan
piedāvāto ēdienu klāstu, tika izveidots konkrēts rīcības plāns, pie
kura mammai (tas ir, visiem ģimenes locekļiem) bija jāpieturas,
nosakot robežas – ēdienreizes ilgums nedrīkst pārsniegt 30 minūtes,
nav lielas ēdienkartes dažādības vienā ēdienreizē (uz galda daži
ēdieni pēc izvēles), nav našķu starplaikā, mammai bija rekomendēts
nedaudz atpūsties.
NORAIDOŠAS BAROŠANAS PRAKSE
Vecāki ar noraidošo attieksmi negrib uzņemties atbildību par bērna
ēdināšanu vispār, ir grūtības noteikt robežas un piedāvāt vajadzīgo
ēdienu. Zīdaiņu vecumā, barojot bērnu, netiek uzturēts acu
kontakts, bērnudārznieki ēdienreizes laikā tiek atstāti vieni,
neviens nepalīdz ēšanas laikā. Šādiem vecākiem pašiem var būt
nopietnas psiholoģiskās problēmas, emocionālās grūtības,
depresija.
Ārstam vai uztura speciālistam ir ļoti viegli noteikt, kāda
barošanas prakse ir ģimenē, vienkārši uzdodot tikai dažus
kontroljautājumus:
• Cik nervozi jūs paliekat bērna ēdienreizes
laikā?
• Kā jūs varētu raksturot to, kā norit
maltīte?
• Ko jūs darāt, kad bērns atsakās no ēdiena?
Vecāki ar noraidošo attieksmi nespēs dot atbildi, tā būs ļoti
neskaidra. Pārmērīgi kontrolējošie vecāki teiks, ka piespiež bērnu
apēst to, kas ir uz šķīvja, ka bērnam tas ir jāapēd, pat ja negrib.
Vecāki, kuriem ir grūti noteikt robežas, atbildēs, ka tie lūgsies,
lai bērns vismaz kaut ko apēd, meklēs kādu citu ēdienu, ko piedāvāt
atvasei.
Attiecīgi saprotot, kāda ir vājā vieta vecāku uzvedībā, tā ir
jākoriģē. Ļoti labs veids, kā izskaidrot vecākiem viņu pašu kļūdas,
ir ieteikt nofilmēt, kā norit ēdienreize, kā uzvedas bērns, kā
uzvedas pats vecāks, kas notiek fonā. Iespēja paskatīties ēšanas
procesu savām acīm, bet tajā pašā laikā it kā no malas ļaus
vecākiem labāk izprast savas kļūdas un strādāt pie to
novēršanas.
Literatūra
1. Responsive feeding: establishing healthy eating behaviour early
on in life. Pieejams šeit.
2. Parenting styles, feeding styles and food-related parenting
practices in relation to toddlers’ eating styles: A
cluster-analytic approach. Pieejams šeit: