Ieteikumi vecākiem un pedagogiem: kā palīdzēt bērniem ar UDHS un hiperaktivitāti
Bieži vien vecākiem, pedagogiem un citiem pieaugušajiem, kuri ikdienā ir saskarsmē ar bērniem, kuriem diagnosticēts uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroms (UDHS) vai pastiprināta hiperaktivitāte, rodas jautājums – kā varētu palīdzēt šiem bērniem ikdienas gaitās.
Veselības centra Vivendi deju un kustību terapeite
Kristīne Vende-Kotova ir apkopojusi 5 viegli realizējamus
ieteikumus.
1. Vides (pielāgošana). Visus objektus (mācību
materiāli, rotaļlietas, u.c.), kas atrodas telpā, salikt kastēs vai
plauktos. Uzreiz pēc darbošanās vai rotaļām, bērnam jāsakārto darba
vide. Esot skolas vidē, ieteicams bērnu apsēdināt blakus klusam un
labi organizētam klasesbiedram, no kura var mācīties fokusēt
uzmanību.
2. Rekreācijas aktivitātes bērnam nodrošina
nepieciešamo kustību balansu. Piemēram, dažādi sporta veidi
(jāšana, peldēšana, cīkstēšanās – džudo, aikido u.c.), palīdz
nonākt kontaktā ar savu ķermeni, vienlaikus piedzīvojot pretestību
kustībā.
No intensīvām kustībām vēlams izvairīties pēc vakariņu laika. To
vietā var veikt lēnas, ritmiskas kustības, piemēram, šūpošanos
šūpuļkrēslā, izpildīt kādus jogas vai tai chi vingrojumus. Pirms
gulētiešanas var veikt muguras vai pēdu masāžu.
3. Audiālu un vizuālu mediju izmantošana, piemēram,
nomierinošas mūzikas atskaņošana (svarīgi, lai mūzika bērnam
patiktu). Apkārtējā trokšņa samazināšanai var palīdzēt skaņu
apslāpējošas austiņas vai ausu aizbāžņi.
Mācoties, var izmantot post-it lapiņas, pasvītrošanas u.c.
tehnikas, kas palīdz fokusēties uz veicamo uzdevumu. Svarīgus
notikumus rakstītā veidā ieteicams novietot redzamās vietās kā
atgādinājumus.
4. Motivācijas, paškontroles un noturīgas uzmanības
veicināšana, ja bērnam māca apzinātības, relaksācijas un
meditācijas tehnikas, kas palīdz mazināt ķermeņa saspringumu un
nomierināt prātu. Apgūstot šīs tehnikas, bērns prot atpazīt dažādus
stāvokļus (ķermenī un prātā), it īpaši augsta uzbudinājuma brīžos.
Tāpat paaugstinās koncentrēšanās spējas un prasme izlādēt enerģiju
drošā veidā, piemēram, dodoties pastaigā ar suni.
Enerģijas izlādēšanai – fiziskās aktivitātes
Lai kontrolētu bērna nemierīgo ķermeni, pieaugušais var nodrošināt
kustību aktivitāti pirms nodarbības, kurā vajadzēs mierīgi sēdēt
(došanās uz skolu ar kājām, fiziskās aktivitātes laika posmā pēc
skolas un pirms mājasdarbu pildīšanas u.c.). Lai bērnam palīdzētu
kontrolēt savu ķermeni, it īpaši, kad nepieciešams koncentrēt
uzmanību, var iedot turēt rokās, piemēram, masāžas bumbiņu, rokas
trenažieri u.c. palīgierīces.
Reālistiski mērķi un jēgpilnas aktivitātes
Kopā ar bērnu ieteicams izstrādāt mērķu sasniegšanas plānu –
izvirzīt kādu konkrētu mērķi un 2-3 reizes nedēļā pārrunāt, kā
sokas, kas izdodas, bet ko vajag uzlabot. Bērna motivāciju var
veicināt, arī radot dzīves prieku un jēgu –vecākiem ieteicams
dienā veltīt vismaz 20-30 minūtes laika, lai kopā ar atvasi veiktu
kādu jēgpilnu aktivitāti, taču vēlams, lai tai būtu tūlītējs
rezultāts, tādējādi bērns varēs novērtēt savu efektivitāti un
ieguldījumu.
5. Nodarbības nelielās grupās, kur bērnam drošā un
rosinošā vidē ir iespējams uzlabot komunikācijas prasmes. Piemēram,
deju un kustību terapijas laikā tiek pildīti radoši uzdevumi,
spēlētas spēles un veiktas fiziskās aktivitātes, lai attīstītu
sociālās prasmes, paaugstinātu pašvērtējumu un veicinātu pozitīvu
priekšstatu par savu ķermeni.
Izmantotā literatūra un avoti:
1. Bahaviour: A Therapist's Guide to Assessment and Treatment”
Academic Press: London
2. DeGangi, G. (Ed.) (2000). “Pediatric Disorders of Regulation in
Affect and
3. Sociālo prasmju grupa, Veselības centrs Vivendi.