Kad Jānis grib būt Jana jeb mūs visus nevar salikt tikai divās kastītēs
Kas ir dzimumu identitāte, dzimumu disforija un seksuālā orientācija, visticamāk, nav līdz galam skaidrs daudziem. Taču klīniskā psiholoģe Kristīne Balode ir pārliecināta – tieši tā ir seksuālās izglītības daļa, par kuru vajadzētu stāstīt skolās un kura nodrošinātu augošās personības veselīgu pašapziņu un labklājīgu pašrealizāciju, nevis ārpus konteksta mācīt, kā banānam uzvilkt prezervatīvu vai ar slimībām un grūtniecību biedēt jauniešus.
Par to, kādas ir dažādās grūtības, ar kādām pusaudži un jaunieši varētu saskarties, atklājot savu seksualitāti un identitāti, stāsta klīniskā psiholoģe Kristīne Balode un pusaudžu terapeits Nils Sakss Konstantinovs.
“Mēs nestāstām ne bērniem, ne pieaugušajiem, kas ir seksuālā identitāte, tādēļ arī viss, kas ir ārpus divām mums zināmajām kastītēm – rozā kleitiņas un zilā krekla – mūs biedē. Ir miljoniem dažādu kastīšu, kādi var būt cilvēki, nevis tikai divu veidu. Skaidrs, ka orientēties tajā visā ir grūti, taču tāpēc par to ir jārunā,” pārliecināta ir K. Balode.
Kad puikam patīk kleitas. Kas tas ir?
Reti ienāk prātā doma, ka seksuālā orientācija vai tas, kādam
dzimuma cilvēks jūtas piederīgs, nav cilvēka izvēle, taču
speciālisti norāda tieši to – visbiežāk tā nav cilvēka izvēle vai
iegriba. Speciālisti aicina izprast jēdzienus:
Seksuālā orientācija – termins, ko lieto, lai
aprakstītu to, kādas identitātes cilvēks šķiet pievilcīgs un
izraisa emocionālu, romantisku, erotisku un/ vai seksuālu interesi.
Izplatītākie termini, kuri tiek lietoti seksuālās orientācijas
identificēšanai ir
- Biseksuāls – piesaista abi dzimumi
- Heteroseksuāls – piesaista cits dzimums
- Homoseksuāls – piesaista savs dzimums
- Lesbiete – sievietes piesaista sievietes
- Geji – parasti vīrieši piesaista vīriešus, lai gan dažas sievietes, kuras piesaista sievietes, identificē arī kā geju
- Pansexual – kāds, kuru piesaista visi dzimumi, ieskaitot transpersonas
- Bezdzimuma – kāds, kurš nepiedzīvo dzimumā balstītu seksuālu pievilcību, citos personības aspektos balstītu pievilcību
- Apjucis – kāds nav pārliecināts, kas viņus piesaista.
Dzimum identitāte ir tas, kādam dzimumam es jūtos piederīgs. Ja jūtos piederīgs pretējam dzimumam, rodas dzimumu disforija. K. Balode no savu klientu pieredzes skaidro, kā jūtas cilvēks, kas psiholoģiski un emocionāli piederīgs dzimumam, kurš neatbilst dzimumpazīmēm ar kurām viņš ir piedzimis: “Ja man nav pieņemams mans ķermenis, man grūtības sagādā attiecību izveidošana ar sevi, kur nu vēl domas par to, ka man varētu būt attiecības ar kādu citu. Dzimumu disforija rada lielu noliegumu pret savu fizioloģisko būtību. Man var riebties manas fiziskās pazīmes un viss, kas no tā izriet. Un dzimuma maiņas process var būt kā glābējs, lai es varētu nomainīt sajūtu par sevi un nejustos tik nepareizi un neadekvāti.”
Jauniešiem reizēm pāriet trauksme, ja notiek tikai sociālā tranzīcija, piemēram, meitene sāk ģērbties kā puisis un neko vairāk mainīt negrib.
Operācija nav obligāta
Visbiežāk, kad vecāki saskaras ar sava bērna dzimuma disforiju,
vecākus pārņem bailes. Vecāki uztraucas par to, vai bērnam būs
jāuzsāk hormonu terapija, vai būs jāveic kādas operācijas, vai un
kā viņu pieņems apkārtējie, ja pusaudzis izlems mainīt
dzimumu.
N. Sakss Konstantinovs stāsta: “Ja pusaudzim ir dzimumu
nesakritība, bet viņam tas nerada problēmas, tad viņam nav arī
disforijas. Pusaudzis var dzīvot un vienkārši izpausties. Mierinošā
ziņa vecākiem ir, ka Latvijā līdz 18 gadiem dzimumu maiņa nenotiek
un līdz tam laikam nav jāpieņem nekāds lēmums. Šādos gadījumos es
ieteiktu koncentrēties uz savstarpējām attiecībām un emocionālās
puses stiprināšanu, un parasti tas atrisina lielāko daļu problēmu.”
Viņš norāda, ka jauniešiem reizēm pāriet trauksme, ja notiek tikai
sociālā tranzīcija, piemēram, meitene sāk ģērbties kā puisis un
neko vairāk mainīt negrib. Lai arī vecākiem uzreiz visbiežāk prātā
nāk dzimumu maiņas operācijas, tas nav tas, par ko primāri būtu
jāuztraucas.
Psiholoģiskais dzimums ir tas, kā es jūtos. Jāņem vērā, ka tas var būt kaut kas mainīgs, jo to mēs savā ziņā konstruējam, taču lielākā daļā mēs sakrītam ar savu dzimumu.
Arī K. Balode pauž līdzīgu viedokli – ir jārunā par personību
kopumā nevis par viņa dzimumu vai seksualitāti izrauti no
konteksta: “Ja mēs katra dzimumidentitāti atstātu viņa paša ziņā,
mēs mazinātu sabiedrības spiedienu, kas provocē sasteigtu lēmumu
pieņemšanu un nepieciešamā atbalsta nodrošināšanu. Liela daļa
varētu izzināt gan savu ķermeni, gan identitāti. Netoleranta
uz savām ērtībām orientēta sabiedrība spiež izdarīt ekstrēmas
izvēles, kuras varētu nebūt, ja būtu atbalstoši profesionāļi,
vecāki utt.”
Cik mums ir dzimumu?
Speciālisti vairākkārt uzsver. ka visus nevar likt rāmjos un
ievietot tikai divās kastītēs – zilajā un rozā. Rodas jautājums –
cik tad dzimumu īsti ir, ja ne divi? Izrādās – jā, bioloģiskie
dzimumi ir divi – sieviešu un vīriešu un pēc šādiem parametriem
cilvēkus var sadalīt tieši divās kategorijās. Bioloģiski pēc
dzimumiem cilvēks ir binārs, lai viņam būtu spēja vairoties. Taču
N.S. Konstantinovs norāda, ka ir vēl arī psiholoģiskais dzimums,
kur kastīšu ir miljoniem: “Tur jau ir sarežģītāk. Psiholoģiskais
dzimums ir tas, kā es jūtos. Jāņem vērā, ka tas var būt kaut kas
mainīgs, jo to mēs savā ziņā konstruējam, taču lielākā daļā mēs
sakrītam ar savu dzimumu. Psiholoģiskais dzimums sāk vairāk
veidoties kā spektrs – esam vairāk vai mazāk mačo tipa vai
sievišķīgi.”
Tātad izriet, ka šeit vien, kombinējot bioloģisko un psiholoģisko
dzimumu, kombināciju skaits ir neskaitāms. Taču lai situāciju
padarītu vēl raibāku – ir arī ir izpaustais dzimums – tas, kā es
sevi izpaužu sabiedrībā, kā es ģērbjos, izturos.
Mierinošā ziņa vecākiem ir, ka Latvijā līdz 18 gadiem dzimumu maiņa nenotiek un līdz tam laikam nav jāpieņem nekāds lēmums.
K. Balode iezīmē situācijas sarežģītību: “Skumji, ka mēs bieži
runājam tikai par vienu no šīm dzimumu izpausmēm, aizmirstot, ka ir
arī citas. Tas, ka beigās kombināciju var būt miljoniem, ir tas
skaistākais!” Viņa arī piebilst, ka no bioloģiskā dzimuma viedokļa
ap 0,2% cilvēku pārstāv starpdzimumu, kas ir starp abiem
bioloģiskajiem dzimumiem. Vēl viņa piemin neidentificēto dzimumu kā
popkultūras trendu, ar ko mūsdienu paaudze mēdz eksperimentēt.
Kā tajā visā neapjukt
Speciālisti stāsta, ka šie jautājumi ir sarežģīti ne tikai
sabiedrībai, bet arī profesionāļu vidū trūkst informācijas un
prakses. Tomēr N. S. Konstantinovs norāda uz pozitīvu tendenci –
viņam savā praksē ir laba pieredze jauniešiem ar dzimuma
nesakritību vai disforiju gan Rīgas centra skolās, gan skolās ārpus
Rīgas: “Ir daudz gadījumu, vismaz 10 manā pieredzē, kad skolas ir
pretimnākošas. Ne vienmēr, bet ir.”
Tomēr K. Balode norāda, ka mūsu sabiedrībai vēl tāls ceļš ejams uz
iekļaujošu sabiedrību. “Vidējais latvietis ir ap gadiem 40+, pilns
ar stereotipiem par seksualitāti un, lielākoties, ar ierobežotām
spējām runāt, kad par to jārunā. Kad jautāju vīrietim, vai viņam ir
savs urologs, saņemu neizpratnes pilnus jautājums – priekš kam man
tas?! Vismaz sievietēm ir savs ginekologs – lielākajai daļai.
Protams, jautājums ir, ko viņa ar to dara. Joprojām mēdz gadīties
situācijas, kad sieviete pati sevi atveseļo un tikai tad iet pie
ginekologa, lai nebūtu jārunā par savām problēmām. Psihoemocionālā
atbalsta jautājumos joprojām griešanās pēc palīdzības nešķiet ne
tuvu ne pašsaprotama. Savukārt, ārsta tiešajos pienākumos tāda
neietilpst,” situācijas nopietnību iezīmē speciāliste.