Nakts vidū mamma zvana uz slimnīcu pediatram un lūdz palīdzību, jo bērns inficējies ar Covid-19
Bērnu slimnīcas pediatre Alla Silova intervijā portālam Jauns.lv skaidroja, ka ideja par pediatra telefona konsultācijām radās saistībā ar to, ka neatliekamās palīdzības speciālisti ir diezgan pārslogoti. Daļai pacientu nebūtu vajadzīga neatliekama klātienes palīdzība, ja viņi varētu konsultēties telefoniski.
Tā kā arī ģimenes ārsti šobrīd ir pārslogoti un viņus ir grūti sazvanīt, slimnīcā nolēma pamēģināt konsultēt akūtos pacientus telefoniski. BKUS resursi ir ierobežoti, un sākumā bija doma konsultēt tikai pa dienu un pēc pieraksta, proti, vecāki piezvana uz slimnīcu, izstāsta reģistratoram pamatproblēmu un tad ārsts tuvāko 24 stundu laikā atzvana vecākiem. Šāda iespēja veiksmīgi darbojas jau no pagājušā gada rudens.
Nebaidīties atklāt bērna personas kodu
Savukārt no 4.februāra sāka darboties attālinātās konsultācijas nakts stundās no pulksten 22 līdz 8. Nakts laikā vecāki uzreiz var sazvanīt pediatru, nevis vispirms runāt ar reģistratoru.
“Visos gadījumos – gan rīta stundās, gan vakaros, mums ir vajadzīgs zināt bērna personas kodu. Vakaros vecāki parasti mulst, kad prasām bērna personas kodu. Mums ir jāreģistrē šis pacients, neskatoties uz to, ka tā ir telefona konsultācija. Mums ir savas saistības, kā ir jāatskaitās.”
Vakaros pediatra padomi ir ļoti pieprasīti
Ārste atzina, ka vakara un nakts konsultācijas ir ļoti pieprasītas. “Vakara, nakts konsultācijas ir aizgājušas uz ļoti “urrā”. Ir skaidrs, ka vecākiem vakaros, naktīs nav, kur vērsties [pēc medicīniska padoma].
Es teiktu, ka, pateicoties telefona konsultācijām, mēs daļu pacientu esam veiksmīgi atrunājuši no braukšanas uz neatliekamo palīdzību. Mēs drusciņ esam atslogojuši savus kolēģus. Turklāt mums zvana ne tikai no Rīgas, bet arī visām Latvijas pilsētām un novadiem.”
Vairums zvanu ir par bērnu inficēšanos ar Covid-19
Pagaidām ir noteikts, ka vakara un nakts telefona konsultācijas notiks līdz 20.februārim, bet pēc tam slimnīca vērtēs to pieprasījumu un turpmāko darbību. “Redzēsim, kā mums ies tālāk. Ceram, ka Covid-19 vilnis tuvākajā laikā bērniem sāks mazināties. No telefona konsultācijām visbiežāk (80% gadījumu) zvana vecāki, kuru bērniem ir Covid-19 infekcija.
Šobrīd lielākā daļa zvanītāju sūdzas par temperatūru, akūtām saslimšanām bērniem. Ir arī konsultācijas par ēdināšanas jautājumiem, vēdera izeju, zīdaiņa aprūpes pamatlietām un ar to saistītām problēmām. Doma bija, ka vecāki var zvanīt akūtākos jautājumos, nevis par sūdzībām, kas ilgst jau mēnesi vai divus.”
Var nākties drusciņ pagaidīt
Silova atklāja, ka šobrīd pa tālruni tiek sniegtas 25-30 konsultācijas diennaktī. Sākumā pagājušā gada rudenī bija 8-10 zvani diennaktī, un bija dienas, kad vispār neviens vecāks nepiezvanīja. “Bet šobrīd nakts stundas kolēģiem ir ļoti intensīvas.”
Vecākiem jārēķinās, ka vakara un nakts stundās var būt jāpagaida kāds laiks, kamēr pediatrs var pievērsties tieši viņa bērna problēmām, jo dažkārt zvanītāju var būt diezgan daudz. “Diemžēl šobrīd mums ir tikai viens konsultants, ārsts. Mums nav gluži centrs, kur var sazvanīt vairākus speciālistus. Tādējādi var nākties drusciņ pagaidīt.”
Visintensīvāk vecāki zvana no pulksten 22 līdz 2, kā arī no pulksten 5 līdz 8. “Zvanīt var jebkurā laikā, un cilvēki arī zvana, bet intensīvais posms ir no pulksten 22 līdz 2.”
Telefonisku padomu kā rīkoties, var saņemt arī tad, ja asiņo deguns vai sāp auss
Izmantojot telefona konsultācijas, ir iespējams sazināties tikai ar pediatru, nevis kādu īpašu speciālistu, piemēram, ausu, kakla un deguna ārstu (LORu), kardiologu vai gastroenterologu. “Nē, jūs nevarat cerēt, ka jums atbildēs kāds šāds speciālists, bet gan pediatrs.
Tomēr mums ir zvanījuši arī vecāki, kad bērnam asiņo deguns vai sāp auss. Ar šīm pediatriskajām lietām tiek galā arī veiksmīgs pediatrs. Ja vecākiem ir šaubas, viņi droši var piezvanīt. Ja pediatrs nevarēs telefoniski izvērtēt situāciju, viņš noteikti ieteiks labāko risinājumu, ko darīt tālāk, piemēram, pie kā vērsties. Tāpat pēc telefonsarunas mēs jau aptuveni varam nojaust, cik neatliekama ir situācija.”
Kad noteikti nepietiks ar telefona konsultāciju?
Bērnu slimnīcas pārstāve arī ieskicēja tipiskākās situācijas, kad vecākiem noteikti jāvēršas neatliekamajā palīdzībā klātienē, nevis jāzvana mediķiem pa telefonu. “Ņemot vērā, ka mums 80% zvanītāju bērniņiem ir temperatūra, es teiktu, ka ne vienmēr mēs varam mierīgi gaidīt, kad mums pārzvanīs.
Piemēram, vienmēr ir jāvēršas neatliekamajā palīdzībā vai jāsazinās ar Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu (NMPD) par jebkuru bērniņu līdz 3 mēnešu vecumam, ja viņam ir paaugstināta temperatūra virs 38 grādiem vai arī ir samazināta temperatūra zem 36 grādiem. Tad ārstam ir jāredz šis bērns pēc iespējas tuvākajā laikā.”
Ja bēbītis tikai raud, nav jāskrien uzreiz uz slimnīcu
Neatliekamā palīdzība jāmeklē arī bērniem no 3 mēnešu vecuma, ja viņiem ir paaugstināta temperatūra un viņi ir miegaini, grūti pamodināmi vai nedabiski uzbudināti. “Respektīvi, ja viņu uzvedība ir izmainīta kopā ar paaugstinātu temperatūru.
Bet, ja bēbītis vienkārši raud, tad nav uzreiz jāskrien uz neatliekamo palīdzību. Tomēr, ja ir paaugstināta temperatūra, tad to vajag vērtēt kā sarkanā karoga simptomu.”
Ja ir krampji un spēcīgas galvassāpes, jāiet pie ārsta klātienē
Tāpat mediķu palīdzība klātienē vajadzīga, ja bērnam ir krampji, spēcīgas galvassāpes, augsta temperatūra, bērniņš smagi elpo vai elpo biežāk nekā parasti, pukst, sten vai zīdainītis ēd mazāk nekā parasti vai vāji zīž.
Arī ar ievērojamām ādas izmaiņām jāmeklē ārsta palīdzība, piemēram, ja āda ir pelēcīgi bāla vai zilganā nokrāsā. Tāpat, ja ir izsitumi, kuri, ar pirkstu piespiežot, nepazūd un izskatās kā mazi asins izplūdumi.
Arī pie vemšanas un caurejas vajadzīgs ārsta padoms. Klātienē būtu jāvēršas, ja bērns urinē izteikti mazāk nekā parasti, raud bez asarām, viņam ir iekritušas actiņas, atkārtota vemšana, kuras dēļ nav iespējams uzņemt šķidrumu. Tas norāda uz atūdeņošanās pazīmēm, un telefoniski ar to nevar tikt galā. Arī pie spēcīgām, akūtām sāpēm vēderā vajadzētu ārsta apskati.
Visbiežāk palīdzība vajadzīga bērnudārzniekiem
Visbiežāk telefona konsultācijas pediatri sniedz par bērniem pirmsskolas vecumā. “Tagad Covid-19 pandēmijas laikā redzam, ka vecāki zvana arī par pusaudžiem, jo daļai mēdz būt tā, ka temperatūra ir ilgstošāka un augstāka. Vecākus tas satrauc, tāpēc viņi sazinās ar ārstu.
Bet vairākums bērnu ir līdz 3-4 gadu vecumam. Gan zīdainīši, gan pirmsskolas vecuma bērni.”
Iespēja piezvanīt pediatram saglabāsies arī turpmāk
“Pēc 20.februāra mēs nekādā gadījumā neplānojam atcelt to, ka vecāki var zvanīt pa dienu reģistratūras darbiniekam, kurš reģistrē bērna datus, un tuvākajā laikā (24 stundu posmā) pediatrs sazinās ar vecākiem. Parasti pediatrs sazinās ātrāk, un nav tā, ka vecākiem ir jāgaida 24 stundas.
Šobrīd mums ir noteikts, ka nakts telefona konsultācijas notiks līdz 20.februārim. Skatīsimies, kā būs tālāk. Ja pieprasījums būs liels, protams, mēs nakts konsultācijas turpināsim, bet, ja pieprasījums mazināsies un redzēsim, ka konsultācijas vairs nav tik ļoti nepieciešamas, mēs apdomāsim,” slimnīcas pārstāve teica.