Uztura speciāliste un klīniskā psiholoģe: pareizs uzturs var palīdzēt mācībās bērniem ar uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindromu
“Ikviens vecāks cenšas bērnam ar UDHS atvieglot integrāciju sabiebrībā un palīdzēt mācību procesā. Taču bieži vien vecāki nezina par pareiza uztura nozīmi, tādēļ
palaiž garām iespēju, kas var palīdzēt mazināt simptomu smagumu,” skaidro uztura speciāliste un klīniskā psiholoģe Jevgēņija Jansone.
Norstat Latvija un Fjord strong omega-3 veiktā Latvijas iedzīvotāju aptauja* atklāja, ka ¾ nezina par to, ka pietiekama zivju, tas nozīmē arī omega-3 taukskābju lietošana pozitīvi ietekmē garīgās spējas un smadzeņu darbību, palīdz koncentrēties un uzlabo atmiņu.
”Bērniem ar UDHS patiešām ir grūti mācīties un koncentrēties, šo problēmu var palīdzēt risināt pareiza uztura principu ievērošana. Piemēram, mēs droši zinām, ka taukskābēm omega-3 ir svarīga nozīme ikviena cilvēka smadzeņu veselības un kognitīvo spēju uzturēšanā. Vairāki pētījumi liecina, ka taukskābju omega-3 lietošana palīdz uzlabot kognitīvās funkcijas un mazina citas UDHS izpausmes (1, 2).
Tāpat zināms, ka omega-3 ir ļoti svarīga nozīme centrālās nervu sistēmas attīstība, bet to deficīts var būt papildu faktors dažādu garīgo traucējumu, tostarp UDHS attīstībai,” skaidro uztura speciāliste. Citiem vārdiem sakot, nepieciešamā omega-3 līmeņa uzturēšana organismā samazina UDHS smagumu, uzlabo uzmanības
koncentrēšanu, atmiņu un smadzeņu darbību kopumā.
Omega-3 dienas deva ir 1000 mg, un labākie produkti tās uzņemšanai ir šādi:
- Atlantijas lasis – 1,29 – 1,38 EPA / DHA vienā porcijā (75 g);
- Nebrīvē audzēts lasis – 1,61 – 1,77 EPA / DHA vienā porcijā (75 g);
- Siļķe – 1,6 EPA / DHA vienā porcijā (75 g);'
- Cepta forele – 0,66 – 0,74 EPA / DHA vienā porcijā (75 g);
- Menca – 0,11 EPA / DHA vienā porcijā (75 g);
- Zutis – 0,11 EPA / DHA vienā porcijā (75 g);
- Karpa – 0,56 EPA / DHA vienā porcijā (75 g);
- Olas – 0,07 EPA / DHA vienā porcijā (divas olas)
Tādējādi uzņemt pietiekami daudz omega-3 var, bērna ēdienkarti divas reizes nedēļā papildinot ar vismaz 180-200 gramiem zivju un jūras velšu vai arī kompensējot omega-3 ar pārtikas piedevām, ja bērns negrib vai nevar apēst tik daudz jūras velšu.
Kaut arī omega-3 neārstē UDHS, taču tāpat kā citi pasākumi, tostarp dienas režīma ievērošana, mācībām piemērotas vides veidošana bez priekšmetiem, kas traucē koncentrēties, bērna iesaistīšana sportiskās aktivitātēs, lai varētu izlādēt enerģiju, arī pareizs uzturs spēj uzlabot bērna stāvokli un atvieglot adaptēšanos skolā, jo veicina kongnitīvo funkciju un uzvedības uzlabošanos.
*Aptauju veica Norstat Latvija pēc zivju eļļas zīmola FJORD STRONG OMEGA-3 pasūtījuma 2023.gada septembrī, tajā piedalījās 1000 respondentu vecumā no 18 līdz 74 gadiem, kas pastāvīgi dzīvo Latvijā.
Atsauces:
- Pei-Chen Chang J. (2021). Personalised medicine in child and Adolescent Psychiatry: Focus on omega-3 polyunsaturated
fatty acids and ADHD. Brain, behavior, & immunity - health, 16, 100310. https://doi.org/10.1016/j.bbih.2021.100310 - Liu, T. H., Wu, J. Y., Huang, P. Y., Lai, C. C., Chang, J. P., Lin, C. H., & Su, K. P. (2023). Omega-3 Polyunsaturated Fatty
Acids for Core Symptoms of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. The
Journal of clinical psychiatry, 84(5), 22r14772. https://doi.org/10.4088/JCP.22r14772 - Königs, A., & Kiliaan, A. J. (2016). Critical appraisal of omega-3 fatty acids in attention-deficit/hyperactivity disorder
treatment. Neuropsychiatric disease and treatment, 12, 1869–1882. https://doi.org/10.2147/NDT.S68652 - Lange, K.W. (2020). Omega-3 fatty acids and mental health