Veidosim kopā izglītības saturu. Piedalies arī tu!
„Ieejot skolā, man vienmēr rodas siltas jūtas, kas atgādina, ka šajā ēkā notiek kaut kas labs. Man tiešām patīk skola un izglītība, tāpēc es vēlos pateikties tiem daudzajiem skolotājiem, administrācijas darbiniekiem, kuri lika man izjust mīlestību pret mācībām, sekmēja interesi par audzināšanu un sniedza daudz ideju...”
Tā psihiatrijas profesore no Viskonsinas Ģimenes sasniegumu klīnikas un televīzijas NBS šova Today izglītojošo programmu veidotāja Silvija Rimma grāmatas Why Good Kids Get Bad Grades (latviešu valodā izdota kā Sekmīgas mācīšanās noslēpumi) ievadā.
Pēdējā laikā mēdijos mēs daudz spriežam par Latvijas nākotni. Par
to, kāpēc tauta dodas darbā ārpus Latvijas, kāpēc mums nedzimst
bērni. Delfi lasām faktus, ka "Cilvēku zaudējuma ziņā mums
pašlaik zināmā mērā ir kara situācija. Iedzīvotāju skaits samazinās
par 30 000 līdz 40 000 cilvēku gadā". Skolu un augstskolu
beidzējiem nav darba. Uzņēmumi, kas stabili strādā savā jomā,
sūdzas par kvalificēta darbaspēka trūkumu. Mums ir daudz jauniešu
darbaspējīgā vecumā, kas faktiski ir neapmācīti ne dzīvei, ne
darbam. Tūkstošiem bērnu, kuriem nav reālu traucējumu mācībās —
bērni ar vidēju intelektu, intelektu virs vidējā un pat augstu
intelektu, tai skaitā tie, kuru ģimenēs izglītība tiek uzskatīta
par galveno vērtību, — vienkārši nemācās atbilstoši savām spējām.
Varētu, bet nemācās. Daudzi „izkrīt” pavisam; aiziet ielās,
noklīst. Tie, kas cīnās, — lielākoties garlaikojas un kaut kā skolu
„izvelk”. Kādēļ tā?
Mēs gribam, lai mūsu bērni būtu laimīgi un realizējušies, tādēļ vajadzīgo zināšanu saturu, jeb pieprasījumu skolām ir jāveido mums, vecākiem.
Atliek secināt vienu — mums, Latvijas iedzīvotājiem,
NEPIETIEK ZINĀŠANU un prasmju NODOT ZINĀŠANAS, kā arī
izpratnes par to, KAS IR ZINĀŠANAS un KĀDAS ZINĀŠANAS 21. GADSIMTA
CILVĒKAM BŪTU VAJADZĪGAS. Mums aug jauna, potenciāla paaudze, ar
kuru mēs nezinām ko iesākt. Projekta Intelektam.lv ietvaros esam pētījuši
iespējamos iemeslus šai situācijai, aptaujājot gan pašmāju, gan
ārzemju ekspertus, skolēnus, skolotājus. Tādēļ vēlamies iesaistīt
diskusijā Latvijas sabiedrību, lai kopīgi un sociāli atbildīgi
veidotu jaunas, 21. gadsimta izglītības paradigmas.
Uzdosim sev jautājumu: vai es zinu kādu bērnu vai jaunieti savā
tuvākā radu vai draugu lokā ar šādu uzvedību — neprot sevi
organizēt, slaistās, aizmirst mājas darbus, pazaudē uzdevumu
burtnīcas, grāmatas, sapņo vaļējām acīm, neklausās. Vājas mācīšanās
iemaņas vai to nav vispār. Uzskata, ka ir iemācījies guļot gultā
vai skatoties televizoru, spēlējot datorspēles. Daži strādā lēni un
cenšas visu izpildīt ideāli, bet netic, ka sanāks. Citi, savukārt,
izpilda uzdoto, bet darbos būs ļoti daudz neuzmanības kļūdu, ka
jāšaubās, vai pildot uzdevumu, viņi par to vispār domājuši, viņu
mērķis ir ātrāk pabeigt darbu. Ja varam saskaitīt vismaz trīs, tad
jādomā, cik tādu ir kopā?
Protams, var oponēt, ko arī skolas dara, ka ģimenē notiekošais
atstāj iespaidu uz mācībām. Nenoliedzami, skolas un ģimenes saikne
ir ļoti cieša, tomēr mums, kas vēlamies pārmaiņas, ar kaut ko ir
jāsāk. Diemžēl masveidā apmācīt ģimenes būtu utopija, bet jauno
paaudzi un jaunos skolotājus augstskolās gan pavisam reāli, ja vien
pietiktu izpratnes ko un kā darīt. Tādējādi rastos arī jaunās
ģimenes, kas savas 21. gadsimta zināšanas pielietotu veidojot gan
ciešas savienības, gan realizējot valstī stabilu, augstas
pievienotās vērtības ekonomiku.
Mēs gribam, lai mūsu bērni būtu laimīgi un realizējušies, tādēļ
vajadzīgo zināšanu saturu, jeb pieprasījumu skolām ir jāveido mums,
vecākiem. Mums pieder skolas, kurās māca mūsu bērnus. Mēs esam
izglītības prasības uzturētāji un kvalitātes inspektori. Mūsu
sociālā atbildība ir iesaistīties.
Tādēļ aicinu mammas un tētus izteikt viedokļus par to, ko,
jūsuprāt, būtu svarīgi mācīt 21. gadsimta skolā Latvijā, kādas
zināšanas, prasmes, kompetences, jūsuprāt, mums vajadzētu, lai mēs
nākotnē no skolām saņemtu dzīvei un valsts attīstībai
sagatavotus cilvēkus?
Lūdzam iesūtīt priekšlikumus Latvijas Intelektuālās Attīstības
Fonda darba grupai
stasti@intelektam.lv
Autore: psiholoģe, psihoterapeite apmācībā Inga
Birkmane