Kā tikt pie algas paaugstinājuma? Praktiski padomi
Sarunu par algas paaugstinājuma tēmu nemīl neviens priekšnieks. Aizbildinoties ar “grūtiem laikiem” vai frāzi “es par to padomāšu”, šis jautājums var ilglaicīgi tikt atlikts.
Tu jau sen strādā uzņēmumā, tevi ciena un mīl, taču tikai vārdos. Tikpat labi tu vari strādāt kompānijā neilgu laiku, taču esi nodemonstrējusi spīdošus rezultātus un nevēlies, lai priekšniecība prēmijas vietā vienkārši uzsit pa plecu un iesaka tādā pašā garā turpināt. Situācijas var būt dažādas, bet problēma ir viena – tu vēlies lūgt algas pielikumu, bet kautrība, biklums, bailes no atteikuma vai nespēja uzsākt šāda veida sarunas, traucē sasniegt mērķi. Kā rīkoties?
Portāls planetahr.ru iesaka vispirms nodefinēt atbildi uz šādu jautājumu:
Par ko lūgt algas pielikumu?
Pats galvenais, ir jābūt konkrētiem un striktiem argumentiem, kāpēc tev pēkšņi būtu jāmaksā vairāk nekā līdz šim. Izplatītākais algas paaugstinājuma iemesls ir darba apjoma pieaugums un pienākumu paplašināšana. Taču pastāv virkne strīdīgu argumentu, piemēram, ka tava alga ir mazāka nekā vidēji tirgū pelna tāda paša līmeņa speciālisti. Šis arguments neder, ja esi jauns darbinieks, jo, stājoties darbā, piekriti tādai summai. Taču, ja strādā kompānijā ilgi un algu līmenis tirgū patiešām ir kāpis, kamēr tavā darba vietā tas stāv uz vietas – tā ir laba sarunas tēma ar priekšniecību. Ja esi cītīgi mācījusies un cēlusi savu kvalifikāciju, tas var būt iemesls algas paaugstināšanai. Taču no otras puses – priekšniecībai var arī būt vienalga, kādā veidā tu paveic darba uzdevumu. Galvenais, lai to izdari laikā. Arī ilgstošs darba stāžs ne vienmēr ir pietiekami būtisks arguments algas paaugstināšanai. Lojalitāte ir lieliska īpašība, taču – ja tu gadiem sēdi vienā kompānijā vienā un tajā pašā amatā, tas neliecina par izaugsmi un to, ka tu darba tirgū augstu kotējies. Par ko gan tev būtu jāmaksā vairāk? Vēl mums bieži šķiet, ka labākā iespēja iegūt lielāku algu ir pabiedēt priekšniecību ar konkurentu piedāvājumu. Tas var nostrādāt, taču tikpat labi vadība to var uztvert kā šantāžu un galu galā – atbrīvot tevi no darba.
Atceries, ka arī negatīva atbilde tomēr ir atbilde, kas ir labāk nekā ilgstoša neziņa. Tas ļaus tev saprast, kā labāk rīkoties turpmāk.
Kā lūgt algas pielikumu?
Lūgums paaugstināt algu - tās ir pārrunas. Un kā jebkuras pārrunas, tās prasa izvirzīt biznesa uzdevumus, iepriekš sagatavoties un pārvaldīt pārrunu tehniku. Uzzini, kas jāizdara pirms izšķirošās sarunas.
Izpēti apstākļus
Tev jānoskaidro, kāda ir algu paaugstināšanas prakse kompānijā. Iespējams, algu regulāri indeksē visiem darbiniekiem, tad no tava individuālā “manifesta” lielas jēgas nebūs. Varbūt vadība piešķir prēmijas tikai konkrētās situācijās un tā tālāk. Tāpat arī jāsaprot, kurš atbild par algu paaugstināšanu – tavs tiešais priekšnieks vai tava bosa boss? Pēdējā gadījumā uz algas pielikumu tev patiešām var nākties gaidīt ilgi...
Izvēlēties piemērotu sarunas laiku
Galvenais – nesāc sarunu par algas pielikumu pirmdienas rītā vai piektdienas pēcpusdienā. Un vēl – jāizvēlas laiks, kad kompānijai nav krīzes situācijas, finanšu problēmas, notiek audits un tamlīdzīgi. Ideāls brīdis – tikko neslēdzies veiksmīgs projekts, iegūts jauns klients u.tml. un šajos procesos ir bijis arī tavs nopelns.
Sagatavot argumentus uz iespējamām iebildēm
Ja jau laicīgi būsi sagatavojusi argumentētas atbildes, tu jutīsies un izklausīsies pārliecinoši. Tas ir labs instruments no pārdošanas speciālistu arsenāla, kuri lieliski zina, kā reaģēt uz potenciālā klienta iebildēm vai atteikumu. Izdomā iepriekš, kā varētu attīstīties dialogs ar tavu priekšnieku. Ko atbildēsi situācijā, ja viņš aizbildināsies ar naudas trūkumu un aicinās sarunu pārcelt uz nezināmu laiku, kad kompānijai ies labāk?
Sagatavot atkāpšanās ceļu
Esi gatava atteikumam, taču neuztver to kā personisko sakāvi. Iespējams, arī vadība nebija gatava tavām izvirzītajām prasībām un pozitīvu atbildi tu saņemsi pēc laika. Neizdari spiedienu uz priekšnieku, pieprasot atbildi nekavējoties. Dod viņam laiku. Tavs uzdevums – iegūt konkrētu atbildi un tās pamatojumu. Ja vadība nav gatava atbildēt uzreiz, tad mēģini uzreiz vienoties par nākamās sarunas laiku. Šajā ziņā gan jāizrāda rakstura stingrība, savādāk vari nekad nesagaidīt konkrētu lēmumu.
Izdomā tālāko darbības plānu
Tas ir nepieciešams, ja atbilde ir strikti negatīva. Atceries, ka arī negatīva atbilde tomēr ir atbilde, kas ir labāk nekā ilgstoša neziņa. Tas ļaus tev saprast, kā labāk rīkoties turpmāk. Vari mēģināt pie sarunas atgriezties pēc laika vai arī nopietni apsvērt iespēju meklēt citu darbu.
Avots: www.kasjauns.lv