CV – tukšs, pieredzes nav, darbā neviens neņem. Vai prakse ir izeja?
Cik attīstīta ir prakšu kustība Latvijā? Nereti nākas dzirdēt gan par uzņēmumiem, gan studentiem, kas kvalitatīvu prakses iespēju sniegšanā vai saņemšanā ir pagalam neieinteresēti un praktisko iemaņu iegūšanu uztver vien kā formalitāti. Lai noskaidrotu aktuālās problēmas un galvenās studentu kļūdas Kasjauns.lv vērsās pie prakšu kustības ekspertiem.
Izvēles iespējas - 0,3% Latvijas
uzņēmumu?
Portāla Prakse.lv vadītājs Jānis Logins atklāj, ka situācija prakšu
sfērā esot bijusi gaužām bēdīga vēl salīdzinoši nesen: „Pirms
desmit gadiem prakšu kustība Latvijā tikai sāka veidoties, prakses
iespējas piedāvāja tikai daži darba devēji. Nebija īstas
skaidrības, kur jauniešiem meklēt prakses iespējas, pat augstskolu
karjeras centri neeksistēja, arī interneta sludinājumu iespējas
bija maz attīstītas pat darbu sektorā.” Šādā situācijā studentiem
pamatā bijušas vien divas iespējas – individuāli meklēt uzņēmumu
attiecīgo pārstāvju kontaktinformāciju vai arī izmantot pazīšanās.
Prakses portāla vadītājs apgalvo, ka šī brīža situācija esot
nesalīdzināmi labāka: „Darba devēji ir atvērti prakses iespējām,
lielākā daļa ik gadu uzņem vairākus praktikantus. Jauniešiem
informācija par prakses iespējām ir pieejama visur – augstskolā,
karjeras centros, darba sludinājumu portālos un arī darba devēju
mājas lapās. Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) izglītības
un nodarbinātības eksperte Anita Līce gan piemin, ka 99,7% ir
mikro, mazie un vidējie uzņēmumi, kuriem ir grūtāk nodrošināt
prakses vietas un tas arī esot būtisks šķērslis kārotās prakses
vietas atrašanai.
Nekvalitatīvā praksē lielākoties vainojami
studenti
No studējošo puses nereti nākas dzirdēt pārmetumus par darba devēju
attieksmi. Students, kuram CV pagaidām ir tukšs un pieredze
niecīga, darba devēju neinteresē ne kā potenciālais darbinieks, ne
praktikants, savukārt pieredzi iegūt attiecīgi kļūst teju vai
neiespējami. Problēmas reizēm atklājas arī tad, kad grūtākais,
šķiet, paveikts un prakse atrasta, proti, topošajam speciālistam
netiek uzticēti atbilstoši, iemaņas nostiprinoši pienākumi vai
vienkārši veikts ieraksts attiecīgajos dokumentos un ieteikts
doties mājup – izbaudīt brīvdienas. Jānis Logins apstiprina, ka par
šādiem gadījumiem tik tiešām ir dzirdēts, bet pie nekvalitatīvas
prakses iegūšanas tomēr parasti vainīgs ir pats praktikants:
„Drīzāk teiktu, ka jaunieši darba devējiem prasa, lai parakstītu
prakses dokumentus, bet reālu praksi nebūtu nepieciešams iziet. Arī
mums Prakse.lv ir bijuši šādi gadījumi. Jauniešiem ir jāsaprot, ka
tā ir iespēja mācīties un iegūt darbu.”
Praksei nederīgs zināšanu līmenis
Arī citas iesaistītās puses apgalvo, ka prakses laiku lielākoties
sev sabojā paši studenti. LDDK pārstāve skaidro kādēļ praktikantiem
bieži vien netiek uzticēta pienācīga atbildība:
„Runājot par darba devēju attieksmi pret praktikantiem, jāatzīmē,
ka to iegūtais teorētisko zināšanu līmenis ļoti bieži ir
pārāk zems, līdz ar ko darba devējs nevar uzticēt praktikantam
atbildīgo uzdevumu izpildi. Pērn, tiekoties ar uzņēmumiem Latvijas
reģionos, saņēmām sūdzības par izglītības kvalitāti un to, ka
praktikantu un absolventu zināšanas nav pietiekamas darba pienākumu
izpildei.” Par šo, domājams, vismaz daļēji atbildīgas ir izglītības
iestādes, taču arī to pārstāvji ar pirkstu norāda uz studentiem.
”Nepilnvērtīga prakse, tomēr ir arī saistīta ar jaunieša prakses
vietas izvēli. Mūsdienu informācijas pieejamība sniedz iespēju
izpētīt uzņēmumu, un izvēlēties sev piemērotāko – vidi, kur vari
apgūt pēc iespējas vairāk,” apgalvo RTU karjeras centra dibinātāja
Liene Rubina.
Studentiem nav motivācijas
Prakse topošajam profesionālim dod iespēju veikt savā CV,
iespējams, pirmo tiešām nozīmīgo ierakstu – par reālu pieredzi
konkrētā amatā. Sfēras speciālistiem jautājām - kādas ir lielākās
kļūdas no kurām nepieciešams izvairīties, lai atrastu kvalitatīvu
prakses vietu? „Balstoties uz vairāku gadu pieredzi, varu teikt, ka
galvenais šķērslis jauniešiem ir motivācijas trūkums.
Jaunietis nevēlas ieguldīt savu laiku un darbu uzņēmumā, ja nesaņem
par to atalgojumu, savukārt uzņēmums nevēlas ieguldīt laiku un
naudu jaunietī, par kuru viņš nav pārliecināts,” situāciju skaidro
Logins. Eksperts uzsver, ka runājot par bieži apspriesto apmaksātas
prakses jautājumu, esot jāsaprot, ka atalgojumu klājas pieprasīt
tikai tad, ja spēj sniegt reālu, izmērāmu pienesumu darba devējam.
Logins atklāj, ka studentu vidū bieži vien sastopama arī pagalam
kļūdaina pārliecība, ka prakses vietas meklēšana ir mācību iestādes
pienākums. LDDK pārstāve Anita Līce savukārt uzsver, ka svarīga
esot abu pušu motivācija: „Ja prakse notiek formāli, ķeksīša pēc,
ieguvējs nebūs neviens, ne students, ne darba devējs ilgtermiņā.
Students labākajā gadījumā iegūs formālu izglītības diplomu bez
kvalitatīvām praktiski pielietojamām zināšanām, bet darba devējs
būs pielicis roku pie nekvalitatīvas izglītības
veicināšanas.”
Avots: www.kasjauns.lv