Eu, zini - viņš dzīvo kopā ar feministi!
Dažkārt šķiet, nav lielāka bubuļa par deviņu burtu vārdu – feminisms. Sievieškārtas pārstāve sauc: „Nē, es neesmu feministe!” Bet vīrieši nicīgi novelk: „Fe-mi-niste.” Bet kāpēc noliedzam to, kā izcīnītās privilēģijas pašas baudām?
Kādēļ arī mūsdienās vērts sekot feminisma
idejām
Gundega Rupenheite: Stereotipi dzīvi
joprojām
Ar tiem esmu saskārusies arī privāti. Piemēram, kāds draugu draugs
reiz ar neviltotu izbīli bija jautājis: „Eu, vai tu zini, ka
Vaitnieks (Gundegas dzīvesdraugs – aut. piezīme) tagad dzīvo kopā
ar FEMINISTI?” Šī epizode draugu starpā kļuvusi par leģendu, jo ar
šo cilvēku nebiju personīgi pazīstama, bet acīmredzot kāds bija
pastāstījis, ka strādāju Dzimumu līdztiesības nodaļā, un viņš
nekavējoties bija izdarījis secinājumus.
Sievietes negrib sevi dēvēt par feministēm, bet pēc būtības tādas ir un bauda visu to, ko Rietumeiropas feministes savulaik izkarojušas: pirms un pēcdzemdību atvaļinājumu, tiesības vēlēt, tiesības uz sava ķermeņa neaizskaramību, tiesības iegūt izglītību.
Daudzas sievietes negrib sevi dēvēt par feministēm, bet pēc būtības
tādas ir un bauda visu to, ko Rietumeiropas feministes savulaik
izkarojušas: pirms un pēcdzemdību atvaļinājumu, tiesības vēlēt,
tiesības uz sava ķermeņa neaizskaramību, tiesības iegūt izglītību.
Par to vien es pret šīm sievietēm izjūtu dziļu apbrīnu, cieņu un
pateicību.
Arī tagad ir vērts sekot feminisma idejām, jo no tā iegūtu gan
sievietes, gan vīrieši.
Sievietes varētu īstenot savas iespējas, talantus un potenciālu, ja
par vienādas vērtības darbu saņemtu tādu pašu atalgojumu kā
vīrieši, viņām nebūtu jāpavada pensijas gadi vienām un precinieki
jāmeklē ārzemēs, nebūtu jācieš no vardarbības ģimenē; viņas varētu
pilnvērtīgi iesaistīties gan ģimenes, gan profesionālajā dzīvē,
neizšķiroties par labu vienai vai otrai. Sievietes ķermeni
neuzskatītu kā kaut ko pērkamu, pārdodamu, apgrābstāmu. Arī vīra
vai dzīvesbiedra zaudējuma gadījumā sievietes nepaliktu bez iztikas
līdzekļiem, jo būtu patstāvīgas, ar saviem ienākumiem un savu dzīvi
ārpus mājas sienām.
Vīrieši varētu paildzināt savu mūžu, jo novecojušo stereotipu dēļ
viņiem vairs nebūtu jāuzvedas vīrišķīgi, proti, ja visi finansiālie
izdevumi tiktu dalīti līdzīgās daļās ar sievieti, viņiem nebūtu
jābūt mūžīgajiem naudasmakiem. Viņi varētu nepamest skolu, lai
nopelnītu naudu, bet iegūt augstāko izglītību, lai būtu līdzvērtīgi
savām partnerēm (vairāk nekā 70% augstskolu absolventu ir
sievietes). Vīrieši būtu veselāki, jo atmestu stereotipu, ka doties
pie ārsta nav vīrišķīgi. Nevis kā pienākumu, bet kā bonusu viņi
varētu izmantot iespēju auklēt savus bērnus un iesaistīties mājas
dzīvē.
Ja vīrieši patiesi grib darīt sievietes laimīgas, tad nedāviniet sarkanās tulpes vienreiz gadā, bet labāk katru dienu paņemiet pusi no sievietes pienākumiem bērnu audzināšanā un mājās uz saviem stiprajiem pleciem.
Mans novēlējums vīriešiem, ja viņi patiesi grib darīt sievietes laimīgas būtu šāds – nu nedāviniet tās sarkanās tulpes vienreiz gadā, bet labāk katru dienu paņemiet pusi no sievietes pienākumiem bērnu audzināšanā un mājās uz saviem stiprajiem pleciem. Un tad arī sievietes kļūs laimīgākas un skaistākas. Savukārt sievietēm 8. martā novēlu tiekties uz pašpietiekamību, lai vīrietis un bērni nekļūtu par galveno mērķi un vienīgo izdevušās dzīves mērauklu, un dzīvot ar prieku tā, kā pašām ir labi.
Cilvēks – tikai pilngadīgs un bagāts vīrietis?
Kristaps Petermanis, bijušais sabiedrības par atklātību „Delna”
direktors
Pret šo vārdu sabiedrība izturas neiecietīgi, bet tajā pašā
laikā esmu novērojis – cilvēki bieži dzīvo iekšējā diskomfortā
starp to, ko viņi vēlētos, un sabiedrības uzspiesto rāmi, kas
pienākas vīrietim un kas –sievietei.
Pateicoties feminisma kustībai 20. gadsimta sākumā, sievietes,
bērni un citas etniskās grupas vairs neuzskatīja par otrās klases
pilsoņiem. Jo pirms tam, izrunājot vārdu „cilvēks”, tika domāts
pilngadīgs un bagāts vīrietis. Vai tie, kas noliedz feminismu, būtu
gatavi atgriezties šajā laikā?
Sievietes joprojām par to pašu darbu saņem mazāku algu, vairāk laika velta bērnu audzināšanai un mājsaimniecības darbiem.
Parasti, domājot par feminisma izkarotajām tiesībām, prātā nāk
vēlēšanu tiesības. Bet panāca taču arī tiesības uz izglītību,
tiesības pārvietoties bez otra kontroles, tiesības uz saziņu bez
otra atļaujas, tiesības uz saviem finanšu līdzekļiem, tiesības uz
laulības šķiršanu, kas nozīmē – sievietei nav visu mūžu jādzīvo
kopā ar sadistu.
Kāpēc tagad būtu vērts sekot feminisma idejām? Sievietes joprojām
par to pašu darbu saņem mazāku algu, vairāk laika velta bērnu
audzināšanai un mājsaimniecības darbiem. Tātad sievietei ir grūtāk
veidot karjeru – viņai ir mazāk laika un naudas, kas viņu iegrūž
vēl dziļāk atkarīgās attiecībās.
Kad cilvēks zaudē darbu, viņš uz iespējām skatās šauri: „To darbu nedarīšu, jo tas nav sieviešu/vīriešu.” Tas attiecas arī uz bērnu pieskatīšanu.
Dzīvojot pēc stereotipiem, cilvēki ir neelastīgi, īpaši labi tas
redzams ekonomiskajā krīzē. Kad cilvēks zaudē darbu, viņš uz
iespējām skatās šauri: „To darbu nedarīšu, jo tas nav
sieviešu/vīriešu.” Tas attiecas arī uz bērnu pieskatīšanu. Ja
vīrieši vairāk iesaistītos, darba devējam vairs nebūtu izdevīgi
neņemt darbā sievieti ar maziem bērniem, jo būtu jārēķinās, ka
slimības lapas ņems kā sieviete, tā vīrietis.
Problēma ir arī vardarbība. Latvijā vīrieši ir agresīvi gan pret citiem vīriešiem, gan sievietēm. Pie mums vardarbību ģimenē risina, domājot, kur sievieti ar bērniem izmitināt. Taču tā vietā sabiedrībai un likumdošanai būtu jābūt daudz neiecietīgākai pret vīriešiem – varmākām. Ir virkne valstu, kur vardarbības gadījumā izolē vīrieti. Viņam nosaka aizliegumu tuvoties dzīvesvietai, un, ja varmāka to pārkāpj, viņam ir nopietnas problēmas.
Nerakstītu likumu varā
Eizabete Pičukāne, dzimumu līdztiesības jautājumu
speciāliste
Svarīgi saprast – feminisma kustības ir dažādas, un to vidū
varētu atrast ļoti maz tādu, kuras raksturo naids pret vīriešiem
(spēcīgākais stereotips par šo kustību). Es saucu sevi par
feministi, jo vēlos atklātas un vienlīdzīgas attiecības ar
vīriešiem un arī sievietēm. Es negribu pakļauties ierobežojumiem,
ko uzliek pārsvarā nerakstīti likumi – kad jāprecas, kā jāizskatās,
par ko ir vai nav jāinteresējas, kas jāprot vai kurā jomā būtu
labāk strādāt.
Ar uzkrītošu attieksmi „kā pret sievieti”, kas neko neprot un
nesaprot, bieži esmu saskārusies autoservisā. Esmu piedzīvojusi
situācijas, kad tikai tāpēc, ka esmu sieviete, tiek pieņemts, ka
man jāklāj galds, jāmazgā trauki. Dažas draudzenes man stāstījušas
par gadījumiem darbā, kad vīrietim maksā vairāk tikai tāpēc, ka
viņš ir vīrietis.
Es negribu pakļauties ierobežojumiem, ko uzliek pārsvarā nerakstīti likumi – kad jāprecas, kā jāizskatās, par ko ir vai nav jāinteresējas, kas jāprot vai kurā jomā būtu labāk strādāt.
Feminisms sievietēm palīdzējis iegūt dažādas tiesības, bet tas ir
aktuāls joprojām. Aizspriedumu dēļ pret sieviešu vai vīriešu vietu
un iespējām strādāt dažās jomās (piemēram, vīrietis auklis vai
bērnudārza audzinātājs), tāpat arī dzimumu diskriminācijas dēļ (ir
tiesu gadījumi par mazāku algu sievietei salīdzinājumā ar
vīriešiem, par nepamatotu atlaišanu no darba). Joprojām ir darba
sludinājumi, kuros piedāvāts darbs administratorei un sekretārei un
tajā pašā laikā – direktoram.
Kāpēc ir izplatīti aizspriedumi un kāpēc daudzās situācijās par
pašsaprotamu pieņem nevienlīdzīgu attieksmi? Domāju – tāpēc, ka
vēsturiski ir izveidojusies noteikta kārtība un ir ērti palikt pie
ierastā, kaut tas reizēm ir absurds.
Avots: www.kasjauns.lv