Trīs īpašības, ko biznesā vīrieši var mācīties no sievietēm

Šodien bizness staigā augstpapēžu kurpēs un runā samtainā balsī, citiem vārdiem sakot, veiksmīga uzņēmējdarbība mūsdienās lielā mērā balstās uz sievietēm raksturīgu domāšanas veidu, uzskata psiholoģe, ekonomikas zinātņu doktore Diāna Ščerbanska (Ukraina). 

Sieviete un bizness jau sen vairs nav nesavienojami jēdzieni. Nu arī vīrieši šo to gatavi iemācīties no dāmām.

FOTO: Mammamuntetiem.lv

Sieviete un bizness jau sen vairs nav nesavienojami jēdzieni. Nu arī vīrieši šo to gatavi iemācīties no dāmām.

 

Šīs pārmaiņas lielā mērā diktē mūsu ekonomiskā realitāte, kas prasa elastīgu un vienlaikus saimniecisku pieeju, ātras reakcijas un radošu domāšanu, tā konferencē “Sieviete biznesā. Līderība. Enerģija. Pieredze.”, kas nule norisinājās Jūrmalā, secināja eksperte.
 

No divdesmit gadu plāna uz elastīgu pieeju 
Ir mainījušies darbības modeļi: vīrišķīgu konkurenci, stingru hierarhiju un dzelžainu plānošanu, kur viss ir aprēķināms, salīdzināms un izmērāms, nomaina stratēģijas, kas paredz ātru reakciju un balstās uz produkta oriģinalitāti. Tas ļauj padarīt konkurenci nebūtisku.

Agresīvu riskēšanu un nepārdomātu kredītu ņemšanu nomaina vēlme izvēlēties konkrētam biznesam piemērotu labvēlīgas attīstības ceļu, projektu attīstībā lielāka nozīme ir pašu uzkrātai vai piesaistītai naudai, nevis aizņēmumiem. 

„Pēdējo gadu tendences liecina, ka uzņēmēji ir daudz piesardzīgāki, attīstot jaunus projektus. Banka šajā procesā kļūst par padomdevēju, pie kura klienti vēršas vairākkārt, izsverot savas idejas. Sākumā daudzi cenšas piesaistīt ES fondus un tad izvērtē bankas finansējuma nepieciešamību un apmēru. Tas palīdz samazināt riskus, palielina efektivitāti un projekta dzīvotspēju”, SEB bankas valdes locekle Ieva Tetere.
 


Ilgtermiņa attiecības un interešu grupu veidošana
Ārēji biznesa vide ir kļuvusi neformālāka, radošāka un nenoteiktāka. Tādēļ ikvienam profesionālim ir svarīga spēja savu pilnvaru robežās pieņemt nestandarta lēmumus, norāda psiholoģe. 

Reklāma
Reklāma

Precīzu un nemainīgu pakļautību nomaina darbs grupās, kas veidojas konkrētu uzdevumu izpildei. „Interešu grupu veidošana, kas palīdz apmierināt konkrētas vajadzības, ir sievietēm raksturīga uzvedība. Piemēram, ar draudzeni, kurai ir atvase līdzīgā vecumā, viņa meklēs kopīgas bērnu nodarbības, savukārt iepirkties uz Milānu dosies ar modes dāmu, kurai ir laba gaume,” saka Ščerbanska. 
 

Tieši tāpat biznesā: darbinieku grupa kopā paveic konkrētu darbu, un cilvēki pievēršas nākamajam uzdevumam, veidojot jau citu grupu un saglabājot labas un lietišķas attiecības ar gan ar kolēģiem, gan ar klientiem un partneriem.


Attīstīt savas un komandas stiprākās īpašības 
Sievietes būs ļoti veiksmīgas, ja darīs to, kas ļaus pilnībā izpaust viņas spējas un padodas vislabāk, vienlaikus viņas centīsies izcelt apkārt esošo cilvēku pozitīvās īpašības. 

„Sievietes ir kļuvušas drošākas, atraisītākas, tādēļ viņas aizvien vairāk iesaistās biznesā vai uzdrošinās veidot karjeru. Taču ir ļoti svarīgi, ja ar šādu dzīves veidu izdodas saglabāt savu sievišķību, bet vēl labāk – ja tas palīdz sasniegt labus rezultātus,” saka uzņēmēja Marika Ģederte. 

Tieši tādēļ lieli uzņēmumi veicina sieviešu karjeru, lai kombinēti vīriešu un sieviešu vadības stili padarītu biznesu daudz efektīvāku. „Sievietes ar savu spēku var paveikt daudz. Latvijā ir trīs problēmas – demogrāfija, izglītība, ekonomikas attīstība, un esmu pārliecināts, ka sievietes spēj ne tikai izaudzināt brīnišķīgus bērnus un dod tiem labu izglītību, bet arī efektīvi darboties biznesā,” saka Nacionālās informācijas aģentūras „LETA” valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Barkāns.