Trīs īpašības, ko biznesā vīrieši var mācīties no sievietēm
Šodien bizness staigā augstpapēžu kurpēs un runā samtainā balsī, citiem vārdiem sakot, veiksmīga uzņēmējdarbība mūsdienās lielā mērā balstās uz sievietēm raksturīgu domāšanas veidu, uzskata psiholoģe, ekonomikas zinātņu doktore Diāna Ščerbanska (Ukraina).
Šīs pārmaiņas lielā mērā diktē mūsu ekonomiskā realitāte, kas
prasa elastīgu un vienlaikus saimniecisku pieeju, ātras
reakcijas un radošu domāšanu, tā konferencē “Sieviete biznesā.
Līderība. Enerģija. Pieredze.”, kas nule norisinājās Jūrmalā,
secināja eksperte.
No divdesmit gadu plāna uz elastīgu
pieeju
Ir mainījušies darbības modeļi: vīrišķīgu konkurenci, stingru
hierarhiju un dzelžainu plānošanu, kur viss ir aprēķināms,
salīdzināms un izmērāms, nomaina stratēģijas, kas paredz ātru
reakciju un balstās uz produkta oriģinalitāti. Tas ļauj padarīt
konkurenci nebūtisku.
Agresīvu riskēšanu un nepārdomātu kredītu ņemšanu nomaina vēlme izvēlēties konkrētam biznesam piemērotu labvēlīgas attīstības ceļu, projektu attīstībā lielāka nozīme ir pašu uzkrātai vai piesaistītai naudai, nevis aizņēmumiem.
„Pēdējo gadu tendences liecina, ka uzņēmēji ir daudz
piesardzīgāki, attīstot jaunus projektus. Banka šajā procesā
kļūst par padomdevēju, pie kura klienti vēršas
vairākkārt, izsverot savas idejas. Sākumā daudzi cenšas
piesaistīt ES fondus un tad izvērtē bankas finansējuma
nepieciešamību un apmēru. Tas palīdz samazināt riskus, palielina
efektivitāti un projekta dzīvotspēju”, SEB bankas valdes
locekle Ieva Tetere.
Ilgtermiņa attiecības un interešu grupu
veidošana
Ārēji biznesa vide ir kļuvusi neformālāka, radošāka un
nenoteiktāka. Tādēļ ikvienam profesionālim ir svarīga spēja
savu pilnvaru robežās pieņemt nestandarta lēmumus, norāda
psiholoģe.
Precīzu un nemainīgu pakļautību nomaina darbs grupās, kas
veidojas konkrētu uzdevumu izpildei. „Interešu grupu
veidošana, kas palīdz apmierināt konkrētas vajadzības,
ir sievietēm raksturīga uzvedība. Piemēram, ar draudzeni,
kurai ir atvase līdzīgā vecumā, viņa meklēs kopīgas bērnu
nodarbības, savukārt iepirkties uz Milānu dosies ar
modes dāmu, kurai ir laba gaume,” saka Ščerbanska.
Tieši tāpat biznesā: darbinieku grupa kopā paveic konkrētu
darbu, un cilvēki pievēršas nākamajam uzdevumam, veidojot jau
citu grupu un saglabājot labas un lietišķas attiecības ar gan
ar kolēģiem, gan ar klientiem un partneriem.
Attīstīt savas un komandas stiprākās
īpašības
Sievietes būs ļoti veiksmīgas, ja darīs to, kas ļaus pilnībā
izpaust viņas spējas un padodas vislabāk, vienlaikus viņas
centīsies izcelt apkārt esošo cilvēku pozitīvās īpašības.
„Sievietes ir kļuvušas drošākas, atraisītākas, tādēļ viņas
aizvien vairāk iesaistās biznesā vai uzdrošinās veidot
karjeru. Taču ir ļoti svarīgi, ja ar šādu dzīves veidu izdodas
saglabāt savu sievišķību, bet vēl labāk – ja tas palīdz
sasniegt labus rezultātus,” saka uzņēmēja Marika
Ģederte.
Tieši tādēļ lieli uzņēmumi veicina sieviešu karjeru, lai kombinēti
vīriešu un sieviešu vadības stili padarītu biznesu daudz
efektīvāku. „Sievietes ar savu spēku var paveikt daudz.
Latvijā ir trīs problēmas – demogrāfija, izglītība, ekonomikas
attīstība, un esmu pārliecināts, ka sievietes spēj ne tikai
izaudzināt brīnišķīgus bērnus un dod tiem labu izglītību, bet
arī efektīvi darboties biznesā,” saka Nacionālās informācijas
aģentūras „LETA” valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Barkāns.