Atklāti par reinkarnāciju. Vai tiešām bērni atceras savas iepriekšējās dzīves?
Daudzi bērni un pieaugušie apgalvo, ka atceras savu iepriekšējo dzīvi. Šķiet, bērni to stāsta biežāk, tikai mēs viņu vēstīto uztveram kā muļķības vai fantāzijas. Tagad reinkarnācijas pusē nostājušies arī daļa zinātnieku.
Iespējams, arī jūsu pirmsskolas vecuma bērnam ir dīvains
paradums stāstīt notikumus no savas iepriekšējās dzīves, un jums
tas ir radījis neizpratni vai pat īstas šausmas. Neticība šādiem
bērnu stāstiem pamatojas uzskatā, ka tam nav nekādu pierādījumu.
Tomēr tā gluži nav, jo zinātnieki visā pasaulē sākuši daudzpusīgi
pētīt reinkarnācijas jautājumu.
Jebkurā gadījumā, neceliet paniku – pētnieki mierina, ka parasti
šie stāsti beidzas paši no sevis, tiklīdz bērns sāk apmeklēt
skolu.
Zēns, kurš bija kara lidotājs
1990. gadā Džeimss Lainingers (James Leininger) dzīvoja ar vecākiem
Luiziānā, un viņam patika spēlēties ar savām rotaļu lidmašīnām.
Taču ap otro dzimšanas dienu viņu sāka mocīt murgi pat četras
piecas naktis nedēļā – tajos viņš piedzīvoja lidmašīnas katastrofu.
No rīta viņš stāstīja par aviokatastrofu vecākiem, teica, ka bijis
pilots un aizlidojis no kuģa. Kad tēvs vaicāja, kā sauca kuģi,
Džeimss atbildēja – Natoma. Vēl zēns stāstīja, ka viņu notriekuši
japāņi, ka viņš ir nogalināts Ivodzimā (Japānai piederošā salā –
red.) un ka uz kuģa viņš sadraudzējies ar Džeku Larsenu (Jack
Larsen). Pārbaudot zēna stāstīto, tika noskaidrots, ka patiešām
bija tāds ASV aviācijas bāzeskuģis Natoma Bay, kas Otrā pasaules
kara laikā atradās Klusajā okeānā. Un tas tiešām piedalījās
Ivodzimas kaujā un tajā zaudēja vienu pilotu – kādu jaunu vīrieti,
Džeimsu Hastonu (James Huston). Džeimsa Hastona lidmašīna tika
notriekta tieši tā, kā to aprakstīja zēns: trieciens motorā,
eksplozijas uzliesmojums, iegāšanās ūdenī un ātra nogrimšana. Un,
kad tas notika, blakus lidoja lidmašīna, ko vadīja pilots Džeks
Larsens.
Kā izskaidrot šo gadījumu – vai tiešām tās ir bērna
fantāzijas?
Džeimss Hastons bija pilots, kas tika nogalināts pirms vairāk nekā
sešdesmit gadiem, un viņš bija no Pensilvānijas, savukārt Džeimss
dzīvoja Luiziānā – šķiet pilnīgi neiespējami, ka viņš, būdams divus
gadus vecs, varēja vienkārši uzzināt par Hastonu. Patiesībā, lai
tiktu skaidrībā, viņa tēvam tas prasīja trīs vai četrus gadus,
neparasto gadījumu komentēja Virdžīnijas universitātes profesors,
psihiatrs un neirobiheiviorālo zinātņu speciālists Džims B. Takers
(Jim B. Tucker). Viņa interešu lauciņš ir bērnu anomālās atmiņas,
viņš pārbauda apgalvojumus par reinkarnāciju, noskaidrojot faktus,
vai bērnu teiktais saskan ar kāda cilvēka dzīvi, kas ir miris
iepriekš. Virdžīnijas universitāte ar to nodarbojas jau vairāk nekā
piecdesmit gadu, un šajā laikā izpētīti vairāk nekā 2500 gadījumu,
kad bērni stāstījuši par savu iepriekšējo dzīvi.
Džeimsa Lainingera iepriekšējās dzīves atmiņas Amerikā kļuva par valsts mēroga sensāciju, taču tas bija tikai viens no profesora Takera pētītajiem gadījumiem, kas pēc faktu pārbaudes apliecināja, ka bērns nevarēja uzzināt šādus notikumus citādi kā vien reinkarnācijas ceļā. Starp Takera publikācijām ir arī kāds plašs gadījumu apskats, kuri vedina domāt par reinkarnāciju. Tas ir publicēts 2008. gadā zinātnes un ārstniecības žurnālā Explore. Šajā apskatā profesors raksturo, kāds ir tipisks reinkarnācijas gadījums, kad bērns sāk stāstīt par iepriekšējās dzīves pieredzi. Viens no kopsaucējiem – bērns ir ap 35 mēnešu vecs (aptuveni trīs gadi) –, tas esot parastais vecums, kad bērns sāk izpaust savas atmiņas. Stāstījums bieži vien ir ļoti detalizēts un plašs, un Takers īpaši uzsver, ka daudziem bērniem var vērot spēcīgu emocionālu līdzdalību, kad tie dalās savās atmiņās: vieni pauž lielas dusmas, citi raud un lūdzas, lai viņus aizved pie cilvēkiem, ko tie sauc par savu iepriekšējo ģimeni.
Bērnu reinkarnācijas gadījumu pētnieks konstatējis, ka apmēram 70% reinkarnācijas gadījumu aizgājēji bija miruši nedabiskā nāvē, kas vedināja domāt, ka traumatiska nāve varētu būt saistīta ar hipotētisku pašizdzīvošanu.
Ja izdevies noskaidrot pieminētos cilvēkus, dažkārt bērni pat
tikuši aizvesti pie iepriekšējās ģimenes. Bieži viņi pavēstījuši
arī faktus, ko nekādi nav varējuši uzzināt. Piemēram, Takers
apraksta gadījumu ar Semu Teiloru (Sam Tylor), pusotru gadu vecu
puisēnu. Zēns esot palūkojies uz tēvu, kad viņš mainījis tam
autiņus un teicis: “Kad es biju tavā vecumā, es mainīju tavus
autiņus.” Viņš sācis stāstīt vairāk par to, ka bijis savs vectēvs.
Beigu beigās viņš izstāstījis tādus sava vectēva dzīves notikumus,
ka viņa vecāki bija pārliecināti – tos nevarēja tā vienkārši
uzzināt. Piemēram, ka vectēva māsa tika noslepkavota un ka mūža
nogalē viņa vecāmāte izmantojusi virtuves kombainu, lai vectēvam
katru dienu gatavotu kokteiļus (zēns bija piedzimis pusotru gadu
pēc vectēva nāves).
Bērnu reinkarnācijas gadījumu pētnieks konstatējis, ka apmēram 70%
reinkarnācijas gadījumu aizgājēji bija miruši nedabiskā nāvē, kas
vedināja domāt, ka traumatiska nāve varētu būt saistīta ar
hipotētisku pašizdzīvošanu. Viņš arī norāda, ka laiks starp nāvi un
šķietamo atdzimšanu ir vidēji 16 mēneši un ka par fatālajiem
ievainojumiem, ko mirušais guvis, var vēstīt neparastas
dzimumzīmes.
Bērni parasti pārtrauc stāstīt par savu iepriekšējo dzīvi ap sešu septiņu gadu vecumu.
Uz apkopoto gadījumu pamata Takers pat izveidoja īpašu skalu
(Strength Of Case Scale, S.O.C.S.), ar ko mērījis četrus iespējamās
reinkarnācijas aspektus: “Vai tā saistīta ar dzimumzīmēm/defektiem,
kas sasaucas ar iedomāto iepriekšējo dzīvi; cik spēcīgi ir
apgalvojumi par iepriekšējo dzīvi; vai uzvedība kādā veidā
asociējas ar iepriekšējo dzīvi un vai iespējama saikne starp bērnu,
kas stāsta par iepriekšējo dzīvi, un šo iedomāto dzīvi”.
Kā secinājis Takers, bērni parasti pārtrauc stāstīt par savu
iepriekšējo dzīvi ap sešu septiņu gadu vecumu. Viņš skaidro, ka tas
ir laiks, kad bērni sāk apmeklēt skolu un gūst vairāk pieredzes
pašreizējā dzīvē, tad arī viņi sliecas zaudēt savas agrās bērnības
atmiņas.
Profesors Džims Takers patlaban ir viens no vadošajiem
zinātniekiem, kas pēta bērnu stāstus par iepriekšējo dzīvi. Viņš
turpina sava bijušā šefa, psihiatra Aiena Stīvensona (Ian
Stevenson) sākto darbu, kad tas 2002. gadā aizgāja pensijā.
Stīvensonam ir lieli nopelni reinkarnācijas izpētē, viņš tai
veltījis četrdesmit gadus. Jau 1967. gadā viņš nodibināja
Virdžīnijas universitātes Perceptuālo pētījumu nodaļu (The Division
of Perceptual Studies, DOPS) – zinātnieki tajā pētīja šķietami
paranormālus fenomenus, īpaši bērnus, kas atcerējās iepriekšējo
dzīvi. Taču atšķirībā no Stīvensona, kas fokusējās uz gadījumiem
Āzijā, par ko tika smagi kritizēts (jo Austrumos vadošās reliģijas
atzīst reinkarnāciju), Takers pievērsies amerikāņu bērnu
gadījumiem. Stīvensons cēla gaismā neticamo sakritību, ka ap 35%
bērnu, kas atcerējās savu iepriekšējo dzīvi, bija dzimumzīmes
un/vai dzimšanas defekti, ko viņi (vai pieaugušie informētāji)
attiecināja uz cilvēka ievainojumiem, kura dzīvi bērns atcerējās.
Zinātnieks izpētīja 210 šādus bērnus un rezultātus publicēja 1993.
gadā.
"Es arī mainīju tavus autiņus"
“Četrdesmit trijos no četrdesmit deviņiem gadījumiem, kad tika
iegūta pieeja medicīniskiem dokumentiem (parasti autopsijas
ziņojumam), tika atrasta atbilstība starp ievainojumiem un
dzimumzīmēm (vai dzimšanas defektiem),” secināja Dr. Stīvensons.
Tātad šī atbilstība parādījās 88% gadījumu – tā nešķiet vienkārša
sakritība!
Dzimumzīmes atspoguļoja lodes, naža dūrienu, cirvja cirtienu pēdas,
čūskas kodienus, liktenīgu operāciju griezienu vietas, un visbiežāk
tās bija nevis tumši pigmentētas, bet atgādināja ādas sakrokojumu
vai rētas. Dažos gadījumos pat sakrita divas dzimumzīmes, piemēram,
viena bija novietota lodes ieejas vietā, otra, kur lode izgājusi
cauri. Stīvensons arī aprēķināja, kāda ir varbūtība, ka cilvēkam uz
ādas (pamatojoties uz pieauguša cilvēka vidējo ādas laukumu) varētu
nejauši būt dzimumzīme kāda cita cilvēka ievainojuma vietā –
varbūtība bija 1:160, bet, lai sakristu divas zīmes, – 1:25 600.
Viņš atzina, ka līdz šim zinātne vēl nevar izskaidrot, kāpēc (un
kāpēc tieši konkrētajā vietā) cilvēkam kopš dzimšanas ir kāda
dzimumzīme.
Līdzīgi ir ar dzimšanas defektiem. Kāds turku zēns, kas piedzima ar
smagi izkropļotu labo ausi, teica, ka atceras vīra dzīvi, kurš tika
nogalināts, kad tam no tuva attāluma iešāva labajā galvas pusē.
Kādam mazam indiešu zēnam Lekham Palam (Lekh Pal) kopš dzimšanas
vienai rokai trūka visu pirkstu – viņš atcerējās, ka iepriekš bijis
zēns no cita ciemata, kurš iegrūdis savu roku lopbarības
smalcināšanas mašīnā, un pēc tam viņam pirkstus amputēja. Kāda
birmiešu meitene piedzima ar smagu defektu – viņai nebija kājas
lejpus ceļa. Meitene atcerējās jaunas sievietes dzīvi, kura bija
pakļuvusi zem vilciena un, vilcienam pārbraucot, zaudējusi labo
kāju.
Stīvensons noliedz, ka šie gadījumi izskaidrojami ar austrumnieku
ticību reinkarnācijai, jo viņi defektus vienkārši attiecināja uz
iepriekšējo dzīvi, nemeklējot konkrēta cilvēka dzīvi, kam atbilstu
tagadnē redzamās izpausmes.
Kā rodas brīnumbērni
Vēl viens fenomens, kas izriet no Dr. Stīvensona darbiem, attiecas
uz mūsu talantiem – iespējams, mēs tos pārmantojam no dzīves uz
dzīvi, un tā var izskaidrot daudzu brīnumbērnu rašanos. Jau Mocarts
esot paziņojis, ka bijis mūziķis vairākās savās iepriekšējās
dzīvēs. Taču arī mūsdienās ir brīnumbērni – bērni ar tik spožām
spējām vai lielu talantu, ka tas nešķiet dabisks un nav
izskaidrojams.
Viens no spilgtākajiem piemēriem ir angļu zēns Kīrons Viljamsons
(Kieron Williamson), kurš sešu gadu vecumā sāka gleznot akvareļus
tādā līmenī, ka eksperti bija spiesti atzīt – tie ir pārāk
meistarīgi bērnam. Iedēvēts par mini Monē, viņš ir kļuvis ne tikai
pasaulslavens, bet desmit gadu vecumā (2013. gadā) ar savām gleznām
jau nopelnījis pusotru miljonu mārciņu – īsts “ētisks murgs
vecākiem”, kā atzīmēja BBC.
Vai Kīrons ir franču gleznotāja Monē reinkarnācija, nav zināms, taču Dr. Stīvensons šādos gadījumos uzskatīja, ka brīnumbērniem ir tik ģeniālas spējas tāpēc, ka iepriekšējā dzīvē tās dziļi iespiedušās viņu apziņā.
Pētījumu gadījumi attiecas uz ļoti maziem bērniem, tāpēc tos
gandrīz nav iespējams turēt aizdomās par mānīšanos. No zinātniskā
viedokļa, lai cik intriģējoši būtu, tie joprojām paliek
neatrisināta problēma, līdzīgi vairumam parapsiholoģisko fenomenu.
Pēdējā laikā lielu uzmanību izpelnījušies DNS pētnieki, kas
izvirzījuši teoriju, ka tā sauktā iepriekšējā dzīve apziņā
patiesībā ir ģenētiskā atmiņa, kas tiek mantota paaudžu paaudzēs.
2013. gadā zinātnieki no Emorijas universitātes (Emory University)
veica eksperimentu – pelēm deva pasmaržot ķiršu ziedus un
vienlaikus izmantoja elektrošoku, lai radītu bailes no šīs smaržas.
Pētnieki atklāja, ka šīs bailes kā fobiju pārmantoja peļu bērni un
mazbērni. Pagaidām gan ar šiem atklājumiem nepietiek, lai sagrautu
ideju par reinkarnāciju.
Apziņas pārcelšanās
Profesors Džims Takers ir secinājis, ka procesi, kas varētu būt
iesaistīti apziņas pārvietošanā, ir pilnīgi nezināmi. Kādā
radiointervijā 2014. gadā viņš rezumēja savu viedokli, sakot, ka ir
ļoti grūti saprast šos gadījumus, ja tos analizē ar
materiālistiskās realitātes izpratni. “Ja viss ir tikai fiziskā
pasaule, tad es nezinu, kā var pieņemt un ticēt šiem gadījumiem.
Taču, manuprāt, ir labs pamats domāt, ka apziņa var tikt uzskatīta
par atsevišķu esamību no fiziskās realitātes,” teica Takers.
“Faktiski daži ievērojami pagātnes zinātnieki, piemēram, Makss
Planks, kas ir kvantu teorijas tēvs, teica, ka viņš uzlūko apziņu
kā fundamentālu un ka matērija tika atvasināta no tās. Tādējādi tas
varētu nozīmēt, ka apziņai nav nepieciešams būt atkarīgai no
fiziskajām smadzenēm, lai izdzīvotu, un tā var turpināties arī pēc
tam, kad smadzenes un ķermenis nomirst. Šajos gadījumos, šķiet
(vismaz ārēji), apziņa ir pievienojusies jaunām smadzenēm un
izpaužas kā iepriekšējās dzīves atmiņas,” profesors teoretizēja.
“Un es domāju, šie gadījumi pierāda, ka apziņa – vismaz noteiktos
apstākļos – var pārdzīvot ķermeņa nāvi; ka dzīve pēc nāves var
nebūt tikai fantāzija vai ar reliģisko ticību saistīta lieta, bet
to var uzlūkot arī analītiski.”
Klasisks gadījums: Polloka dvīņi
Šis ir viens no slavenākajiem gadījumiem, ko attiecina uz
reinkarnāciju. Stāsts ir par Džona (John) un Florensas Polloku
(Florence Pollock) ģimeni no Heksemas (Anglija). 1957. gada 5.
maijā kāds autovadītājs zaudēja kontroli un notrieca abas Polloku
meitas – 11 gadu veco Džoannu (Joanna) un sešgadīgo Žaklīnu
(Jacqueline), kā arī viņu draugu, kad tie bija ceļā uz baznīcu.
Visi trīs bērni bija uz vietas beigti. Gadu vēlāk Florensa bija
gaidībās, un, lai gan ārsts teica, ka būs viens bērns, Džons,
neraugoties uz to, ka bija katolis, apgalvoja, ka viņai atkal
piedzims viņu zaudētās meitenes, tas ir, reinkarnēsies dvīnēs.
Viņam izrādījās taisnība, jo 1958. gada 4. oktobrī sieva laida
pasaulē dvīņu meitenītes, ko nosauca par Džilianu (Gillian) un
Dženiferu (Jennifer). Dženiferai bija savāda balta līnija pāri
pierei – līdzīga rētai, ko viņas mirusī māsa Žaklīna ieguva
negadījumā ar velosipēdu. Uz viņas kājas bija arī dzimumzīme, tāda
pati, kāda bija bijusi Žaklīnai. Lai gan dvīnes bija identiskas,
otrai māsai šo zīmju nebija.
Ģimene pārcēlās uz citu vietu un atgriezās Heksemā, kad meitenēm
bija apmēram četri gadi. Pirmoreiz būdamas pilsētā un
garāmbraukdamas māsu skolai, viņas uzreiz iesaucās, ka tā ir viņu
skola, ko viņas apmeklējušas. Mājās vecāki iedeva tām mirušo māsu
rotaļlietas – viņas spēja nosaukt pareizajā, māsu dotajā, vārdā
katru lelli un rotaļu lācīti. Pāris mēnešus vēlāk abas meitenes
nonāca histērijā, kad gāja garām kādai mašīnai stāvvietā, kam bija
iedarbināts motors. Meitenes kliedza: “Tā mašīna! Tā mūs
notrieks!”
Dvīnēm nekad iepriekš nebija pieminētas mirušās māsas – viņas par
tām uzzināja daudz vēlāk. Kad meitenes kļuva piecus gadus vecas,
viņu dīvainās atmiņas izgaisa teju vienas nakts laikā. Viņu dzīve
iegāja normālās sliedēs.
* Dzimuma identitātes konflikts. Daļa
pētnieku skaidro, ka tā sauktās transpersonas, kuru dzimuma
identitāte (pašas personas izpratne par sevi kā sievieti vai
vīrieti) atšķiras no dzimuma, kāds viņiem ir bioloģiski,
iepriekšējā dzīvē bijušas pretējā dzimuma pārstāves, tāpēc šiem
cilvēkiem rodas iekšējs konflikts. * Deja vu sajūta.
Neizskaidrojama izjūta, kad šķiet, ka mēs esam jau te bijuši vai to
darījuši iepriekš, lai gan tas ir neiespējami. Vairāki
reinkarnācijas pētnieki, ievedot savus klientus transā vai hipnozē,
ir raduši skaidrojumu šai izjūtai, atklājot viņu iepriekšējās
dzīves pieredzi.
* Ksenoglosija. Spēcīgs reinkarnācijas arguments –
hipnozes seansos daudzi cilvēki sāk runāt vai rakstīt sev pilnīgi
svešā valodā, turklāt dažkārt lietojot cita gadsimta leksiku vai
pat izmirušu valodu. Dr. Moriss Netertons (Morris Netherton) ir
ierakstījis, kā kāds 11 gadu vecs blonds zilacains zēns hipnozē 11
minūtes runāja ķīniešu valodā. Kad ierakstu parādīja austrumu
valodu profesoram, atklājās, ka viņš deklamējis aizliegtas seno
ķīniešu reliģijas tekstu.
* Mīlestība vai naids no pirmā acu skatiena.
Vēsturē ir daudz leģendāru piemēru, kad pāris kļuvis nedalāms kopš
pirmās tikšanās reizes: Kleopatra un Cēzars, karaliene Viktorija un
Alberts, cars Nikolajs un Aleksandra u. tml. Uzskata, ka šī
nepārvaramā savstarpējā pievilkšanās nāk no iepriekšējās
dzīves.
* Uzmācīgas idejas un apmātības. Arī to uzskata
par iepriekšējās dzīves mantojumu, kas tas nav atstrādāts, tāpēc
šajā dzīvē kļuvis nekontrolējams. Ja tas pāraug obsesīvi
kompulsīvos traucējumos, atliek tikai apgūt dzīves mācību.
* Apslēptu dārgumu atrašana. Cilvēks atrod lietas,
ko paslēpis iepriekšējā dzīvē. Dr. Stīvensons min kādu indieti, kas
atcerējusies savu iepriekšējo vārdu un to, ka mājā paslēpusi naudu.
Kad nauda netika atrasta un lieta izmeklēta, viņas vīrs no
iepriekšējās dzīves atzinies, ka naudu atradis un paņēmis.
Žurnāls "Ko ārsti mums nestāsta"
Avots: www.kasjauns.lv