Emociju regulācija: kā izmantot dabas doto enerģiju gudri
"Bija grūta diena. Braucot mājās no darba, sapņoju kā beidzot mierīgi, vienatnē iedzeršu tēju. Kad ienācu pa durvīm, pirmā lieta, ko ieraudzīju- zemē nomestās drēbes. Ei, nu bet mēs taču sarunājām! Tiešām nevar neko paši izdarīt? Kāpēc viss vienmēr uz maniem pleciem? Man vairs nav spēka. Saņēmos un neko neteicu. Iegāju virtuvē, lai uzvārītu tēju- izlietne pilna ar netīriem traukiem. Nevienas tīras krūzītes. “Mammu, cik labi, ka tu atnāci. Kas būs vakariņās?” Tad es sāku kliegt…” Vai pazīstama situācija?
Ja pret mūsu emocionālo pasauli pieaugušie izturējās ar cieņu,
palīdzēja tikt skaidrībā un apmierināt savas vajadzības
pieņemamā veidā, tad visticamāk jūtamies droši par savām
spējām regulēt emocijas arī pieaugušo vecumā.Ikvienam gadījies
emociju karstumā paveikt lietas, ko jau pēc mirkļa nākas nožēlot.
Rīcība sniedza īsu atvieglojumu, bet problēma iespējams pat
samilzusi. Biežāk tas notiek, kad esam noguruši un izsmēluši
pašregulācijas resursus jau iepriekš. Tad ir lielāka iespēja
uzsprāgt dusmās, padoties skumjām vai apēst satraukumu kūkās. Kāpēc
tā notiek un kā izvairīties no tā, ka paša emocijas kļūst par
klupšanas akmeni.
Emocijas sniedz būtisku informāciju
Emocijas ir informācijas sistēma, kas palīdz pielāgoties un
efektīvi darboties ikdienā. Lai arī reizēm emocijas var šķist grūti
panesamas un gribas no tām atbrīvoties, katra emocija nes mums
būtisku informāciju, lai mainītu situāciju, kas mūs neapmierina vai
īstenotu to, pēc kā ilgojamies. Emocijas padara mūs modrus, pievērš
uzmanību tam, kas var būt svarīgs un motivē rīcībai vai attur no
tās.
Kad projekta iesniegšanas termiņš ir 9:00 no rīta, bailes no
neizdošanās dod spēku strādāt visu nakti. Lai gan pirms tam šķita,
ka esam pārāk noguruši, nevaram saņemties, bija cita lietas
darāmas. Līdzīgi ir ar pozitīvām emocijām - ko tik neesam gatavi
paveikt mīlestības dēļ.
Bieži mēs emocijas pat īsti nepamanām, izjūtam tikai vēlmi rīkoties. Jo spēcīgākas emocijas, jo spēcīgāks, neatliekamāks impulss rīkoties TAGAD un domāt pēc tam. Ir situācijas, kur patiešām nepieciešama ātra reakcija. Kad ziemā mašīna uz ceļa sāk slīdēt, nav laika ļauties emocijām vai pat domāt, esam maksimāli mobilizēti rīcībai.
Tik intensīvas emocijas ir izņēmums, tomēr palīdz izprast, kāpēc tad, ja mūsu vajadzības ilgāku laiku nav ievērotas un pašregulācijas resursi izsmelti (grūta darba diena, slidens ceļš, sastrēgums, nebeidzami pienākumi un liela atbildība), emocijas var izlauzties impulsīvā rīcībā.
Emociju intensitāti ietekmē ne tikai ārēji notikumi, bet
arī mūsu pārliecības un situācijas
interpretācija
Pirms emocijas izpaužas rīcībā, tās iziet caur tādu kā emociju
regulācijas filtru, kuru veidot mūsu ieradumi un pārliecības par
to, kas ir pieņemami un kas ne. Labākajā gadījumā impulss tiek
transformēts efektīvākā, piemērotākā rīcībā, emocijas tiek
pastiprinātas vai mazinātas.
Visbiežāk emociju regulācija notiek gandrīz nemanāmi. Mēs maz apzināmies tās ātrās domas, kas izšaujas cauri prātam un nozīmīgi ietekmē mūsu emocijas un to intensitāti. Reizēm šīs domas ir palīdzošas, palīdz pieregulēt emociju intensitāti un efektīvi rīkoties:
“Es varu ar šo tikt galā. Neveiksmes ir neizbēgamas ceļā uz veiksmi. Es darīju visu, ko varēju tajā brīdī. Es esmu stiprāks/-a nekā domāju. Es varu izturēt bailes. Es jau esmu piedzīvojis neveiksmes un tikšu galā arī šoreiz.”
Tikpat labi ar domām varam apstiprināt emocijas virzienā, kas nav palīdzoši: “Ar mani nerēķinās, neciena. Es netieku galā, tātad neesmu pietiekami labs vecāks. Ko par mani padomās! Tas nav godīgi! Es neesmu gana labs.”
Ja pret mūsu emocionālo pasauli pieaugušie izturējās ar cieņu, palīdzēja tikt skaidrībā un apmierināt savas vajadzības pieņemamā veidā, tad visticamāk jūtamies droši par savām spējām regulēt emocijas arī pieaugušo vecumā.
Ne vienmēr emocijas vajag apslāpēt. Ja esam vardarbīgās attiecīgās, dusmas ir dabiska aizsargreakcija, kas dod spēku situācijas mainīšanai. Tās apslāpējot, uzturam problēmu.
Emociju apspiešana ir dārgs emociju regulācijas
paņēmiens
Par apzinātu emociju regulāciju biežāk iedomājamies tad, kad
emocijas kļuvušas tik spēcīgas, ka liek rīkoties pretēji savām
vērtībām un interesēm. Pirmā doma var būt - kā lai kontrolē,
apspiež, atbrīvojas.
Tomēr emociju regulācija nenozīmē tikai emociju izpausmju
apspiešanu. Emociju izpausmju apspiešana ir “dārgs” emociju
regulācijas paņēmiens. Emociju izpausmju apvaldīšana prasa daudz
garīga spēka, pašregulācijas, tāpēc spējas regulēt sevi samazinās,
tiek izsmeltas, savaldīties kļūst arvien grūtāk. Tajā pat laikā
emociju fizioloģiskie procesi, piemēram, asinsspiediens, kļūst
intensīvāki - iekšējā spriedze pieaug. Ja esam veiksmīgi
apvaldījuši emocijas darbā, ir lielāka iespēja zaudēt savaldīšanos
pat par sīkumiem mājās. Turklāt tas attiecas gan uz pieaugušajiem,
gan bērniem. “Bērnu dārzā viņa ir īsts eņģelītis, bet atnākot mājas
trako par katru sīkumu.”
Viens no iemesliem var būt pašregulācijas resursu
izsīkšana. Ja izmantojam emociju apspiešanu kā galveno emociju
regulācijas paņēmienu, tas mūs iztukšo un ir lielāka iespēja
“norauties”, uzsprāgt dusmu brīdī vai apēst skumjas kūkās.
Emociju apspiešana ir īpaši dārga, ja to izmantojam, lai cīnītos ar
trauksmes vai depresijas simptomiem. Jo vairāk mēģinām slēpt,
apspiest bailes, trauksmi, skumjas, jo intensīvāka kļūst pieredze
un lielāka bezspēcības un bezcerības sajūta. Tāpēc emociju
regulācijas prasmju uzlabošana ir būtiska terapijas sastāvdaļa.
Efektīvāki emociju regulācijas paņēmieni sakņojas prasmē
apzināties, ko es jūtu, par kādām manām vajadzībām liecina manas
emocijas. Tātad nevis apspiest, bet skaidrāk sadzirdēt emociju
valodu, spēt saturēt emocijas pietiekami ilgi, lai apmierinātu šo
vajadzību vislabākā veidā.
Jo labāk mēs apzināmies un saprotam savu emociju valodu, jo
lielākas iespējas apzināti regulēt emocijas un izvairīties no
emociju eksplozijas, apslāpēšanas vai iestrēgšanas tajās. Cieņa un
ieklausīšanās savās emocijās, palīdz pamanīt un rīkoties
savlaicīgi, pirms emocijas samilzušas un izlaužas ar pārmērīgu,
impulsīvu rīcību. Nerēķinoties ar savām emocijām, neieklausoties
tajās, mēs nemazinām emociju ietekmi uz savu domāšanu un rīcību,
bet gan mazinām savas iespējas tās elastīgi regulēt un piemēroti
rīkoties. Tad var būt, ka vientulības sajūtu un skumjas remdējam ar
saldumiem vai stundām ilgu sērfošanu internetā vai sociālos tīklos,
kas sniedz tikai īslaicīgu mierinājumu, bet nenovērš
neapmierinātības cēloni. Arī pašagresija- fizisku sāpju nodarīšana,
lai mazinātu emocionālās sāpēs ir viens no destruktīviem emociju
regulācijas paņēmieniem.
Ko darīt tad, ja vajadzību nevar
apmierināt?
Arī tad apzināta emociju regulācija var palīdzēt izvēlēties un
attīstīt emociju regulācijas ieradumus, kas ilgtermiņā palīdz
justies labāk. Piemēram, skumjas mazināt ar fiziskām aktivitātēm,
sarunu ar draugiem, radošām aktivitātēm, nevis paizolēšanos un
neveselīgiem ieradumiem, kas liek justies vēl sliktāk.
Kā attīstās emociju regulācijas prasmes?
Lai attīstītu emociju regulāciju nepieciešami divi
priekšnosacījumi- pietiekami nobrieduši smadzeņu centri, kas atbild
par pašregulāciju un pozitīvs piemērs un atbalsts laikā, kamēr
notiek attīstība. Smadzeņu centri, kas atbild par spēju regulēt
sevi, tajā skaitā emocijas, nobriest visilgāk, līdz pat jauna
pieaugušā vecumam. Savukārt emociju regulācijas prasmes var
turpināt attīstīt līdz pat vecumdienām. Cilvēkam piemīt potenciāls
attīstīt pašregulācijas spējas, bet pieredze nosaka kādas tās
būs.
Ja pret mūsu emocionālo pasauli pieaugušie izturējās ar cieņu,
palīdzēja tikt skaidrībā un apmierināt savas vajadzības pieņemamā
veidā, tad visticamāk jūtamies droši par savām spējām regulēt
emocijas arī pieaugušo vecumā. Tomēr nereti vecāki jūtas bezspēcīgi
bērna emociju priekšā, nezinot labāku veidu kā iegrožot bērniem
dabiskos emociju izvirdumus, kā sodīšana, kaunināšana,
pārmešana. Ja vecāki pārlieku koncentrējas uz bērna uzvedības,
emociju izpausmju kontroli, bērnam ir mazāk iespēju vērst skatienu
iekšup- iepazīt emociju valodu, attīstīt apzinātību un spēju
“saturēt” emocijas, kas ir nepieciešams elastīgai emociju
regulācijai. Grūtības ar emociju regulāciju var būt arī viena
no UDHS pazīmēm gan bērnu, gan pieaugušo vecumā vai sekas
traumatisku notikumu pieredzei.
Pamats emociju regulācijai tiek ielikts bērnībā, tomēr ar apzinātu
piepūli tās var pilnveidot arī pieaugušo vecumā. Tiesa, lai mainītu
ierastos reaģēšanas veidus ar zināšanu, kā vajadzētu, nebūs
līdzēts. Jāapbruņojas ar pacietību, zināšanām un atbalstu. Dažādas
emocionālā intelekta skolas piedāvā pārbaudītas metodes, kā sev
palīdzēt mainīt emociju regulācijas ieradumus un attīstīt
emocionālo inteliģenci. Tās ietver gan apzinātības
vingrinājumus, gan eksperimentēšanu ar dažādām metodēm, pamazām
kļūstot arvien apzinātākiem un elastīgiem.
Laba emociju regulācija palīdz būt veiksmīgākiem gan personīgajā,
gan profesionālajā dzīvē. Tās paver iespējas lielākā mērā
piedalīties savas labsajūtas veidošanā, biežāk izbaudīt emociju
sniegto spēku un gudrību, nevis graujošu izlaušanos.
Kristīne Dūdiņa, Veselības centra Vivendi klīniskā psiholoģe un emociju regulācijas apmācību vadītāja