Populārais ārsts Pēteris Kļava par to, kas ir īsta apskaidrība
Pēterim Kļavam savulaik bija daudz tikšanos ar dzejnieku Imantu Ziedoni. Un, meklējot atbildes uz mūžseniem eksistenciāliem jautājumiem, dzejniekam dažkārt nācās vienkārši secināt: “Viss ir -šanās. Ņemšanās. Tā tas notiek!” Pēteris Kļava gan optimistiski ironizē: “Beigās visiem būs labi. Ja vēl nav, tad tās vēl nav beigas.”
Pētera Kļavas lekciju cikls ir pieprasīts jau vairākus gadus.
Lekciju tēmas nav izklaides vakara repertuārs. Tiek runāts par
nāvi, ciešanām, dzīves jēgu, cilvēku šajā milzīgajā Visuma telpā –
tēmām, kas aktuālas pubertātei un jaunības maksimālismam. Un tomēr
cilvēki pierakstās mēnešiem uz priekšu, Dailes nama zāle allaž ir
piepildīta līdz ūkai, dažkārt tiek meklēti papildkrēsli, lai
nodrošinātu sēdvietas.
Tagad es uzdošu mīklu – kas tas ir?
– Cilvēki ir nobrieduši garīgām zināšanām? Pie vainas sociālā un
ekonomiskā dzīve Latvijā? Vai arī šobrīd tā ir modes lieta –
nodarboties ar garīgumu?
– Cilvēkiem ir dažāda ādas krāsa, dažāda izglītība, dzīves
apstākļi, audzinātības pakāpe, bet mūs visus vieno apziņas
stāvoklis – neapmierinātība. Bagātie arī raud. Varbūt tiešām labāk
raudāt mersedesā nekā autobusā, bet jebkurš komforts – vai tās būtu
attiecības vai materiālā labklājība – intelektuālu cilvēku nevar
gandarīt. Cilvēks kā Dullais Dauka savā zemapziņā vēlas to
apvārsni, to varavīksni… To, ko nevar paņemt rokā, paņemt prātā,
to, ko viņš nespēj pat definēt. Tagad es uzdošu mīklu – kas tas ir?
Atbilde – tas esi tu pats. Cilvēks vēlas atrast pats sevi. Jo tas,
ko cilvēks redz, tausta, osta, izbauda, nevar viņu apmierināt līdz
galam. Viņš zemapziņā saprot – viss pāriet. Cilvēku neapmierina
Dievs, kas bijis pirms diviem tūkstošiem gadu. Nevar apmierināt
prāta stāvokli ar ierāmētiem pētījumiem, atziņām. Cilvēki grib
patiesi dzīvot. Ir tavs žurnāls Patiesā Dzīve, cilvēks arī vēlas
patiesu dzīvi. Šī neatbilstība, šī nepiepildītība ir tas, kas
kādreiz mani uzrunāja – redzot bērnu nāvi, ciešanas, to, kā plūst
dzīve.
Tomēr cilvēks vēlas būt laimīgs. Atkarībā no spējas uzdot
jautājumus viņš tuvojas atbildēm – nestandarta atbildēm, kas nav
ikdienas vai reliģiskas, vai filozofiskas. Cilvēka dziļākā būtība,
ko viņš nepazīst, ir paša izaicinājums sevī. Cilvēki baidās no tā
un vienlaikus alkst pēc tā. Tas ir duāls konflikts. Tas nav viegli.
Tāpēc nepieciešams atbalsts – maksimāli kvalitatīvs akadēmisku,
intelektuālu, psiholoģisku, transcendentālu zināšanu integrāls
atbalsts, lai atkarībā no spējām, ciešanu un vilšanās pakāpes gūtu
šo dziļumu. Esmu trīsdesmit gadu meklējis atbildes, tas mani vieno
ar maniem klausītājiem, tāpēc lekcijās cenšos piedāvāt to viegli
saprotamo kopumu, fundamentālus stūrakmeņus, kas nav manis
izdomāti, bet daudzu pasaules izcilu augstskolu, vismodernākās
zinātnes un gara vīru darba esence, lai rastu navigācijas sistēmu,
kā varam virzīties uz pašizziņu.
– Trīsdesmit gadu. Atbilžu un sevis meklējumos. Un… kas
Pēterī Kļavā ir mainījies?
– Atbildēšu ar dzenbudisma līdzību. Kad skolnieks sāk savu ceļu uz
apskaidrību, saule ir saule, koki ir koki, akmeņi ir akmeņi.
Mācoties skolnieks saprot – nē, tomēr saule nav saule, koki nav
koki, akmeņi nav akmeņi. Kad skolnieks tuvojas apskaidrībai, saule
atkal ir saule, koki atkal kļūst koki, akmeņi ir akmeņi. Nemainās
ārējā pasaule, mainās spēja redzēt šo pasauli. Viss sākas ar sevi.
Bet tas ceļš ir ļoti lēns, un laika mums ir maz. To mūža gadu nav
daudz, lai investētu sevī šīs kvalitatīvās pārmaiņas, integrējot
zināšanas dzīvē, online dzīves plūsmā.
Tas ir ilgs – daudzu simtu dzīvju – darbs. Bet var to sākt darīt
šodien. Ko tas man devis? Vienā no intelektuālajām sfērām – to ir
daudz – ir iestājies miers. Šis izpratnes redzējums radījis mieru
un atbrīvotību, kas dod līdzsvaru. Tas ir atgriezeniskais
piepildījums tam izmisušajam, nezināmajam es, kas meklēja jēgu un
patiesību. Iestājas apmierinājums. Intelektuālais.
– Ir ticīgi cilvēki, kas neko nemeklē. Viņi saka – viss ir
Dieva rokās. Viņi skaita pātarus, varbūt neko daudz nesaprot, bet
iekšējā uzticībā un svētā pārliecībā dzīvo mierā un
apmierinātībā.
– Es ik pa laikam atceros kādu stāstu par krievu mammīti, kuras
trīs dēli bija devušies karot. Tas bija 1941. gads, un mammīte
saprata – ir neiespējami, ka visi viņas dēli atgriezīsies dzīvi. Ko
viņa darīja? Viņa tā arī darīja, kā tu teici. Viņa devās uz baznīcu
un Jēzum Kristum sacīja – tagad tiešām nevaru savus dēlus pasargāt.
Es nespēju neko izdarīt. Es atsakos no viņiem, viņi nav mani dēli,
es pilnībā atdodu viņus tev, tavai žēlsirdībai. Tomēr katru dienu
viņa turpināja lūgties par saviem dēliem. Un tie puikas visi atnāca
mājās – bez neviena ievainojuma.
Tā ir augsta meistarklase. Tas ir ļoti svarīgs jautājums, ko tu
uzdevi. Intelektuāls cilvēks nav spējīgs uz tādu mīlestību un
ticību. Intelekts ir gara gaismas surogāts, tas vienmēr ir
bipolārs, tur vienmēr būs pluss un mīnuss, jā un nē, mūsējie, ne
mūsējie. Skaitļotājs, kas rada šo duālismu. Ja cilvēks lūdzas no
tādas pozīcijas vai intelektualizē, nenotiek metafiziskas, garīgas,
informatīvas vai kvantitatīvi fizikālas izmaiņas.
– Mūsdienu cilvēkam lūgšana vairāk ir mentāls
process.
– Jā. Bet domāšana ir kroplis. Tas ir informācijas mikslis, kas
nevar novest pie vēlamā izvērsuma. Tieši intelekts ir tā
robežšķirtne, kura uzkrājusi milzīgo vēstures, politisko, sociālo,
reliģisko piederības nastu, kas patiesībā ir pasaules ļaunums.
Dzīve ticībā, uzticībā un pilnīgā paļāvībā nav nepareiza. Tas ir
viens no ceļiem. Jēzus Kristus, kas uzvarēja nāvi, ir vienīgais, ko
zina Rietumu pasaule. Mana atskaites sistēma ir man zināmie 54
cilvēki (pasaulē to ir daudz vairāk), kuri uzvarējuši fizisko nāvi.
Runa ir par transcendentālo pasauli, kas nav pakļauta kultūrai,
reliģijai, neirofizikālajai refleksijai; kas ir pakļauta
apzināšanās sistēmai.
Šajā atskaites sistēmā ir ne tikai tīrība, mīlestība,
uzticēšanās, bet arī viedums. Augstākā apzināšanās. Lai būtu divi
spārni – ticības, mīlestības un augstākā vieduma spārni. Tāpēc
Rietumu pasaulei tas ir izaicinājums, kā saglabāt šīs absolūti
uzticīgās, mīlošās, naivās māmiņas sirdi un superintelektuālu
integrālu viedumu. Bet tas ir iespējams. Jo agrāk cilvēks to sāk
darīt, jo viņš būs veiksmīgāks. Visa pasaule būs gudrāka.
– Parasti par tādiem jautājumiem sāk domāt, kad dzīve
apmet dramatisku kūleni. Slimība, tuvinieku nāve, ciešanas,
bankrots… Varbūt viņiem ir paveicies?
– Gan jā, gan nē. Tiem, kuriem jau ir izsmalcinātais, izzinošais
saprāts – jogu filozofijas termins – un viņu ego inteliģence ir
pietiekami augsta, tā tiešām ir Dieva žēlastība, kas palīdz pārlikt
primitīvo patērētāja līmeni, kurā cilvēks meklē tikai baudījumu.
Lai gan domāšana ir surogāts, domāšanai ir daudz līmeņu, jo domā
visi. Tomēr ne visiem ciešanas ir sākums viņu garīgajai pilnveidei,
pašizziņai. Ne visi tie tūkstoši vecāku, kuru bērni mirst, kļūst
viedi un meklē atbildes. Tomēr viena daļa jā.
Pagājušajā gadā man nācās tikties ar daudzām mammām, tēviem, kuru bērni izdarījuši pašnāvību. Tie ir gudri vecāki, tie bija gudri bērni, un šīs ārkārtīgās ciešanas mainīja šos cilvēkus – tas bija garīgs lēciens. Lai gan viņi bija mīļi, labi, jauki arī pirms nelaimes. Jautājums – kāpēc viņi saņēma tādu triecienu? Tieši to viņi man jautā. Es saku – tu biji apstājies savā attīstībā. Visi cilvēki nomirst. Viss beidzas ar kapiem.
Bet nevajag primitivizēt, ka Dievs kādu nogalina, lai kāds sāktu attīstīties. Tomēr visbiežāk tā notiek. Par dzīves jēgu sākam domāt tikai tad, kad kāds nomirst, kad paši esam uz nāves gultas. Tas ir nožēlojami.
– Ciešanas kā dāvana? Pretēji pieņemtajam priekšstatam, ka
dāvana ir lielā veiksme biznesā, mīlestībā, karjerā…
– Izstāstīšu stāstu, kas mani dziļi emocionāli aizkustina un ko
atceros ļoti bieži. Itālijā pagājušajā gadsimtā dzīvoja svēts
cilvēks, tēvs Pio, kas vēlāk tika kanonizēts, jo ar grēksūdzi
izārstēja divus miljoniem cilvēku. Reiz pie viņa pienāca jauneklis,
kurš bija akls no dzimšanas. Divdesmitgadīgais jauneklis ar mammu
lūdza tēvam Pio, lai viņš to izārstē. Tēvs Pio sāka raudāt.
Arī jauneklis un viņa mamma sāka raudāt. Kad svētais vīrs beidza raudāt, viņš teica: “Mīļais bērns, Dievam viss ir iespējams. Bet man rāda – ja tu tagad tiksi izārstēts, tu dzīves laikā sadarīsi sliktus darbus un, kad nomirsi, neieiesi augstākajā gaismas pasaulē. Saki, kā tu gribi? Pieņem lēmumu.” Viņi visi sāka atkal raudāt, un jauneklis pieņēma lēmumu palikt akls uz mūžu.
Mums ir grūti psiholoģiskā, kur nu vēl garīgi informatīvi enerģētiskā līmenī izprast šo lielo kosmisko Dieva vai Augstākās apziņas virtuvi. Bet mums ir pateikuši, kā ir jāuzvedas, lai paši nevārītu šajā kosmiskajā virtuvē indi. Dievs indi nevāra. Atbildot par ciešanām kā dāvanu – tur jābūt apstākļu kopai, lai saprastu Dieva klauvējienu. Gadā nomirst 60 miljoni cilvēku. Tā ir dzīves plūsma. Jautājums – kā mēs uz to skatāmies? Vai tas bija Dieva pieskāriens, vai arī tā tam vienkārši bija jābūt. Jābūt ļoti uzmanīgam pret dzīvi. Ļoti uzmanīgam pret sevi. Man tas neizdodas vienmēr. Uzmanība pret sevi – tā ir kontrole pār savu prātu. Tā ir dzīves veiksme.
Kur ir laime?
– Viens, alkstot atbildes, savu dzīvi uzrok kā kurmis, cits neko
daudz neņem galvā un dzīvo labi tāpat. Kādreiz solīja paradīzi,
tagad – nākamo inkarnāciju. Varbūt tiešām vajag vienkāršāk – dzīvo
tik nost, gudram gudra nelaime.
– Tas patiesībā ir pamata jautājums – kā vispār cilvēki domā un
jūtas. Vienā jautājumā ir formulēta šī globālā cilvēces kolektīvās
apziņas atskaites sistēma. Piemēram, kāds ļoti grib pēdējo BMW
džipu. Viņš dedzībā dara visu, strādā un dabū to BMW. Ugunīgā
ticībā. Viņš grib un dabū. Tas ir viņa potenciāls, viņš realizē
savu egocentrisko vēlmi. Tā kā šīs pasaules metriskā sistēma tāda
ir – pirkt un pārdot – un kopējā frekvenču sistēma tāda būs vēl 200
000 gadu, šī pasaule ir domāta tādiem cilvēkiem.
Nevajag primitivizēt, ka Dievs kādu nogalina, lai kāds sāktu attīstīties. Tomēr visbiežāk tā notiek. Par dzīves jēgu sākam domāt tikai tad, kad kāds nomirst, kad paši esam uz nāves gultas. Tas ir nožēlojami.
Mēs esam ienākuši attīstības – civilizācijas intelekta un
informācijas kontroles līmenī – sestās rases pirmajā apakšrasē.
Kopā ir septiņas, un katrai rasei ir septiņas apakšrases. Tad
jāsaprot, ka kolektīvā egregora apziņa un barotne tā arī strādā.
Mēs zinām savas teritorijas. Pirmā teritorija ir valsts, otrā –
valoda, trešā – nauda, ceturtā – vara, piektā – bauda. Šajā
teritorijās arī mokāmies. Deviņdesmit pieci procenti Rietumu
vīriešu.
– Tikai vīrieši?
– Sievietes ir spiestas mocīties līdzi. Sievietes ir gudrākas par
vīriešiem, viņām ir plastiskāks pasaules uzskats.
Šajā pasaulē valda konkurences likumi. Var teikt – nav konkurences,
nav attīstības. Bet te jājautā – kas ir attīstība? Attīstība ir
tehniskais progress – tā to uzskata Rietumu pasaule. Pakļaut
matēriju savai kontrolei. Parasti šāda attīstība beidzas ar
civilizācijas pašiznīcināšanos. Tā ir mazo cilvēku problēma –
sacensība, jo sacenšanās ir pašapziņas spogulis.
Cilvēks neapzinās sevi, un viņam šķiet, ka ārējais – sasniegumi, tituls, džips vai kredītkarte – ir viņa vērtība. Es nesaku, ka to nevajag, bet, ja tas ir viss, kas esi tu, tad tu esi garīgs kroplis.
– Ir cilvēki, kuriem dzīve uz Zemes šķiet elle. Bet, kā
tu pats saki, visi gribam būt laimīgi.
– Nevar būt laime, kas saistīta ar eksistenci. Eksistence ir
pakļauta cēloņu un seku likumam un nepastāvībai. Tajā pašā laikā
pazīstu jaunus japāņu miljardierus, kas atrod laiku garīgām
studijām, meditācijām, pilnveides tehnoloģijām. Tas viss ir
integrējams. Svarīgi – kā tu pret to izturies. Ja zini, kas viss ir
relatīvi – par tik, par cik –, var būt fantastiska harmonija un
dzīves plūsma. Viss atkarīgs no ticības un enerģijas ieguldījuma.
Vienīgais visas esības un intelekta augstākais kritērijs ir
pašapzināšanās. Tai ir daudz gradāciju. Jo augstāka pašapzināšanās,
jo augstāks pabeigtības, pašpilnības, apzinātības stāvoklis. Tas
nav saistīts ar ārējo. Arī ar ārējo kolektīvās apziņas atskaites
sistēmu – ka tu esi tas, kā tevi redz sabiedrība. Kad vairs
nesaista nauda, slava, miljoni, lielā mīla, kad ir interesanti
pašam ar sevi.
– Tas paredz arī, ka kļūsi arvien
vientuļāks?
– Jā. Tas ir normāli. Ir pat pētījums – jo intelektuālāks cilvēks,
jo vairāk viņš neapzināti vēlas būt vientulībā, jo iekšējā
vientulība ir intelektuālā izsmalcinātība pēc kvalitātes. Ko nevar
dod neviens kultūras pasākums – tā ir pabūšana ar sevi. Tā ir
tuvošanās šim absolūtajam svētlaimes klusumam, kas ir vienīgais,
kurš tevi baro. Tāpēc arī mēs naktī guļam – lai gars uzbarotu
prātu. Naktī pieslēdzamies šim garīgajam benzīntankam.
Vientulība jeb dievišķās ilgas ir pirmā pazīme, ka tu kļūsti
normāls. Kad bijis šis vientulības akts mežā, pie jūras, kad it kā
ir ilgas pēc kāda vai kaut kā, bet piepeši saproti, ka tas ir kas
pavisam cits, un kļūst labi. Kad ir šīs ilgas pēc lieluma.
Vientulību ir jāmāk amortizēt. Jā, daudzi baidās palikt vieni, mūk
no vientulības, lai gan vientuļš vari būt arī pūlī. Tāds skumjš
intelektuālis, kuram ir nepieņemami šīs pasauli likumi, var sajukt
prātā. Tad sākas meklējumi – mūzikā, dabā, jebkurā daiļradē…
Ievēro – lielie garadarbi ir skumji. Vajag iedot knupīti savai
vientulībai. Jo, kā teica kāds vīrs, vientulība ir laba lieta, bet
labi, ja tev ir, kam to pateikt. Otrs ceļš ir dziļās garīgās
prakses, kur cilvēks pārkāpj to infantilo līmeni, ka otrs vai dzīve
ir laimes avots. Viņš ir izslimojis šo bērnības slimību.
Senajā Tibetas kultūrā ir tūkstoši vīru, kuri uzvarējuši fizisko nāvi, un vienam no tiem ir darbs ar nosaukumu Pašatbrīvošanās, pateicoties atkailinātās apzināšanās redzējumam. Te viss ir pateikts. Kad visas domu aitas tiek atbrīvotas caur izpratni. Tu esi brīvs. Tajā brīdī viss – dzīve, lielais viedums, plūsma, tu – kļūst viens vesels. Tu vairs neko nenoliedz un nekur neesi pieķēries. Cilvēki jau cenšas tādi būt. Bet mazliet jāpiekoriģē tā prāta frizūra. Imanta Ziedoņa teiciens: “Bet paradīze ir tepat! Tikai redzesleņķis kropls.” Mēs nemākam redzēt. Pati apziņa pati savā patībā – ir svētlaime. Apziņa – tā ir laime.
Cilvēki kā traki grib piedalīties šajā spēlē
– Tātad – šeit un tagad? Šis modernais sauklis gan mēdz būt ar
noslodzi. Jo tu redzi, ka cits šeit un tagad dzīvo, cepuri kuldams.
Dažreiz vieglāk ir pamukt pagātnē vai nākotnē.
– Šeit un tagad nav pilnīgs filozofisks kredo. Mūžība – nemainīgā
transcendentālā, svētlaimes pilnā mūžība – izpaužas laicīgi kā šeit
un tagad. Cilvēks ir absolūtas jēgas maziņš nejēga, kas radīts pēc
lielākās jēgas principa. Tie tūkstoši cilvēku, kuri šķērsojuši
nāves robežu un atgriezušies, kuri kaut uz dažām minūtēm iegājuši
augstākajā gaismā, saprot, ka šajā sakrālajā laikā nav laika, ka
apziņai nevajag attīstību, tā ir pilnība.
Cilvēks ir pilnīgs. Lai gan ārēji šķiet, ka cilvēks ir nepilnīgs. Tiek saprasts, ka pagātne, nākotne, tagadne pastāv vienlaikus un ka šī pasaule ir iluzora. Par to runā modernā zinātne – ka pasaule ir tikai prāta simulācija. Tas ir tuvu tam, par ko runā senais viedums. Bet šī simulācija ir pakļauta morāles likumam; morāle ir programma, kādā veidā ilūzija izspēlējas laiktelpā.
Tādas lielās dzīves jēgas nav. Jēga ir absolūtā patība, kas izdala surogātjēgu – eksistenci. Dzīve ir milzīga digitāla simulācija. Mums šķiet, ka kaut kas ir ļoti svarīgs. Kāda uzvara, panākums, mērķis. Bet vai mēs atceramies tos uzvarētājus? Vēstures stundās. Kādu laiku. Mēs visi guļam intelektuālās spēles miegā.
Mūsu dzīves jēga ir apzināties savu apziņu. Turklāt tikai pati apziņa ir spējīga apzināties. Lai to izdarītu, ir jāizslēdz šīs programmas procesori. Kam tas ir izdevies, tie saprot, kāds brīnišķīgs un nežēlīgs joks ir dzīve.
– Lekcijās tu salīdzināji cilvēkus ar ekrāniem, caur kuriem
tiek translēta lielā programmatūra. Cik liela mērā mēs – kā ekrāni
– varam ietekmēt šo programmu?
– Tas ir visgrūtākais jautājums. Tas ir ietverts visos tajos
trīsdesmit gadu garumā lasītajos darbos – tūkstošu gadu vecos un
vismodernākajos zinātniskajos atklājumos.
Kvantu fizikas jautājums numur viens – vai realitāte ir determinēta? Ir tikai viens eksistenciāls jautājums – vai ir brīvā griba? Uz to nav viennozīmīgas atbildes. Ja nav brīvās gribas, tad viss ir skaidrs – tā ir spēle. Par to runā izcilākie pasaules līmeņa zinātnieki, piemēram, Oksfordas Universitātes profesors Niks Bostroms, kura grāmatu šoruden izdos "Jumava" un kurai tagad rakstu priekšvārdu. Mūsu pasaule ir ļoti augstu būtņu simulācija. Tāpat kā Žils Verns radīja "Kapteiņa Granta bērnus", tā arī šī pasaule ir izdomājums. Ja ir izdomājums, tad sākums un beigas pastāv vienlaikus. Ja viss ir digitāla ilūzijas matrice un viss notiks tā, kā augstākais spēks nolicis, tad nav brīvās gribas. Bet mēs katru dienu pieņemam lēmumus. Kas tos pieņem? No kurienes nāk iedvesma, informācija, kas liek notikt tā, kā notiek? Kas liek veikt tieši tādu izvēli, ja tev ir dota cita izvēle un tu vari tā nedarīt?
Pirms dažiem gadiem "National Geographic" bija raksts par to, kā vairāki amerikāņu advokāti attaisnoja astoņus slepkavas, pamatojoties uz šīm modernajām neirokvantopsiholoģiskajām zināšanām. Slepkavas negribēja to darīt, viņi to izdarīja, jo tā bija nolikts. Un viņus attaisnoja. Te iejaucās prezidents Obama, Medicīnas akadēmija, saprotot, ka tāds precedents jāaptur.
– Tas iespējams tikai Amerikā.
– Bet Jēzus Kristus teica – viņi nesaprot, ko viņi dara. Ko viņš
teica slepkavam un laupītajam Barabam? Tu šodien būsi ar mani Dieva
valstībā. Un atbrīvoja slepkavu. Jēzus nevienu nesodīja. Vai
pasaulē viss jau ir determinēts – ar šo jautājumu nodarbojas ne
tikai akadēmisko zinātņu ietvaros, bet arī slepenas militāras
organizācijas. Tie ir speczinātnieki, kas pēta šo fenomenu, kad
tiek redzēta, paredzēta nākotne. Tātad nākotne jau eksistē. Te runa
ir par informācijas, notikumu kontroli un tā ietekmēšanu. Tie ir
ļoti interesanti pētījumi.
– Tātad…
– Dzīvo tā, it kā tev būtu brīvā griba. Sabiedrībai ir nepieciešams
Dievs, reliģija, baušļi, pārliecība, ka ir brīvā griba, jo
sabiedrībai ir jāattīstās. Pieņemot lēmumus ar visaugstāko sirds
motivāciju, ievērojot desmit baušļus. Tāda ir praktiskā nostādne.
Labāk ir to darīt. Ja to nedarīsim, tad, kā teica Imants Ziedonis,
šī pasaule izšķīdīs kā pīles sūds uz ledus. Sabiedrībai jābūt
pakļautai spēles programmatūrai – tieši kā datorspēlēs. Tev ir
jāsavāc tas tūkstotis pozitīvo kristāliņu, lai tu varētu pāriet uz
nākamo līmeni. Lai gan tu paliec spēlē.
Un tāpēc ir garīgie hakeri – Jēzus Kristus, Buda, Tibetas jogi...
Visi, kas nes šo mācību, kura nāk pie mums ar piedāvājumu –
pestīšanu. Viņi nāk, lai mūsu apziņu izrautu no šīs datorspēles.
Bet cilvēki kā traki grib piedalīties šajā spēlē!
Kāpēc, kāpēc, kāpēc
– Kāpēc mums gribas piedalīties? Arī tev?
– Muļķis biju! Tā ir tā pati brīvā griba. Senajā viedumā tiek
uzskatīts, ka apziņā ir sakrājušās karmiskās vēlmes jeb redzējumi,
jeb nospiedumi, kas liek mums atgriezties atkal un atkal. To sauc
par kauzālo ķermeni, cieto disku, zemapziņas enkuriem. Mums ir
atmiņa. Un apziņa pārdzimst ar šo prāta saturu. Šī nepiepildītība,
var teikt, pat alkatība liek mums pārdzimt.
– Tātad apziņa nav pilnīga?
– Apziņa ir pilnīga. Bet arī apziņai ir līmeņi. Tibetā tiek
nosaukti 52 apziņas līmeņi. Turklāt apziņa satur arī funkciju. Ja
tajā vēl ir alter ego, kas izraisa vajadzību, vēlmi, – mēs
dzimstam. Mēs katrs esam pašpilnīga, autonoma, potenciāli absolūta
apziņas informācijas matērijas būtne, bet mums pašiem sevi
jāatkodē.
– Lai kļūtu par dieviem?
– Jā. Ir divu veidu dievi. Ir dievi – radītāji. Un ir dievi –
pestītāji. Un tā ir neizbēgama ķēde, kādā veidā tas notiks. Tāpēc
tieši šajā galīgajā pašpietiekamībā, pašapziņā nav augstprātības.
Garīgās apziņas evolūcijas apogeja ir svētlaime un līdzjūtība pret
visu, kas ir. Tāpēc katrs cilvēks ir potenciāla dievība. Tas ir
tas, pēc kā cilvēks ilgojas sevī. Tīrība, mīlestība, maigums,
labestība, žēlsirdība un galējais viedums. Mēs to meklējam baznīcā,
tempļos vai semināros. Bet mēs paši esam tas, ko meklējam un pēc kā
ilgojamies. Dieva valstība te ir.
Tomēr nav tā, ka Dievs ir radījis šo pasauli. Dievs izstāsta šo pasauli caur mums. Un, lūk, kur āķis! Prāts nepieļauj šo pilnības apzināšanos. Ir personība, kas Rietumu pasaulē stāv uz pjedestāla. Personība ir sintētiski salikts, pārejošs apziņas folderis, ar ko cilvēks identificējas. Un tas ir tas mūžīgais kaps. Kristus ir teicis – pazaudē sevi, un tu atradīsi mani.
– Kāpēc tas, kas izraisa šīs saistošās vēlmes, ir tik
patīkams? Varētu būt otrādi.
– Tāpēc, ka tāda ir spēle. Tas, kas mums nepatīkams – nepatīk; tas,
kas patīkams – patīk. Runa nav par to, ka tas, kas patīkams, ir
slikts. Baudi! Jautājums – vai tu tam pieķeries? Kā tu to dari?
Dzīve ir radīta šajā brīnišķīgajā izpausmē. Problēma sākas, kad
gribam tikai baudu, neredzot, ka viss ir vienlaikus. Mēs baudām
jaunību un sākam ciest, kad tā novīst.
Mēs baudām attiecības un ciešam, kad tās beidzas. Baudām materiālos
labumus un baidāmies tos zaudēt – mēs ciešam. Bet eksistencē nav
sliktā un labā. Daudziem svētajiem bija sievas, bērni, bija sekss.
Ja tu saproti, ka tas viss ir tukšs, viss ir pārejošs, tad nav
ciešanu. Kā teicis Omārs Haijams, katra diena ir milzīgs
tādējādības prieks. Neko nevajag noliegt. Un nekam nevajag
pieķerties. Matrice atbrīvo to, kas ir brīvs no šī iluzorā
programmas nolasīšanas mehānisma.
– Kas radīja šo mehānismu?
– Dievs to nav radījis. To saka pat zinātne. Tiek pieņemts, ka
Visums ir daudzu augstu būtņu programmatūra. Daudzdimensiju.
– Kāpēc viņiem bija nepieciešams, lai pasaulē būtu
ciešanas?
– Tie ir paši grūtākie jautājumi! Kāpēc ir tik daudz pārdzīvojumu?
Kāpēc līdzpārdzīvojam un paši radām pārdzīvojumus? Tāpēc, ka
pārdzīvojumi ir enerģijas izvilkšana. Ir jābūt konfliktam. Ir jābūt
emocijām. Ir jābūt programmatūras nodrošinājumam. Ir jābūt
interesanti. Interesanti – tā ir dinamiska, duāla laimes un
nežēlības izpausme. Tā notiek šī Visuma uzpilde. Ar ko tad
aizpildīs to Visumu? Ar notikumiem, ko izraisa pretmeti. Notiek
tāpat, kā notiek Holivudā.
– Kāpēc šajā filmā es esmu tas, kuram jācieš? Kāpēc vienam
tiek nospiests tāds taustiņš, citam – cits?
– Viena atbilde – tā ir paredzēts programmā. Tev ir iedalīta tāda
spēle. Otrs – cēloņu un seku likums. Ko sēji, to pļauj. Bet arī šīs
atbildes ir nepilnīgas. Jo kaut kur jābūt pirmsākumam. Un te rodas
jautājums – vai krokodilam ir iespējams apskaidroties? Un kāpēc ods
ir tieši tāds, kāds tas ir? Vai ods pats izdomāja savu tēlu? Visums
ir izdomātu dzīvu būtņu kolektīvs pašpārdzīvojums. Šis brīdis ir
gigantiskas apziņas pašnovērojums. Kad tu dari sliktu citam, tu
dari sliktu sev. VISS ir tas viens. Un tas VIENS ir viss.
– Kas tad īsti šos trīsdesmit gadus meklē patiesību? Vai ne
Pēteris Kļava?
– Man ir ieraksts blociņā – tas, kas meklē, paliek tukšs. Rietumos
saka – meklētājs ir meklējamais. Ka subjekts un objekts ir viens un
tas pats. Tomēr mēs esam divi, kas sarunājas. Un tas ir lielais
noslēpums. Kad, meklējot ceļu uz pirmsākumu, tu nonāc pie tukšuma,
kas radījis tevi pašu, un tu pats kļūsti tukšums. Un tā ir
apskaidrība.
– Kāpēc Pēterim tik ļoti gribas meklēt, bet Jānim
ne?
– Imants Ziedonis teica – tas tā notiek.
Avots: www.kasjauns.lv