Mākslas terapija: Kad jūtām trūkst vārdu, tad palīdz zīmēšanas process
Pasaulē, kur pastāv dažādi veidi kā sazināties ar citiem un izteikt savas domas, jūtas vai pārdzīvojumus, pastāv arī kāds īpašs, unikāls saziņas veids – māksla.
Latvijas Mākslas terapijas asociācijas vadītāja Elīna
Akmane skaidro, kā sākslas terapija var palīdzēt
labāk saprast savu bērnu.
Atšķirībā no citiem terapijas veidiem, kā trešais spēlētājs, līdzās
klientam un terapeitam, neiztrūkstoši ir māksla – mākslas radīšanas
process un radītais mākslas darbs. Radītais mākslas darbs mākslas
terapijā kalpo kā starpnieks, kā sava veida valoda, neverbāla
izpausme, kas palīdz labāk izprast klienta domas, izjūtas,
pārdzīvojumus, kurus nereti vārdos izteikt ir grūti. Mākslas darbs
un saruna ar mākslas terapeitu par radīto mākslas darbu – verbālā
atgriezeniskā saite, savukārt, ir bagātīgs materiāls gan
diagnostikai (lai saprastu grūtību cēloni), gan hipotēzes
izvirzīšanai mākslas terapijas procesā.
Bieži vecāki izjūt bažas par saviem bērniem, jo redz, ka bērnu kaut
kas satrauc, bet bērns neprot pastāstīt, kas ir tas, kas viņu
nomāc, jo pats to nemaz neapzinās. Gan vecāki, gan bērns sastopas
ar grūtībām, bet ne viens, ne otrs nezina, kā tās atrisināt.
Nereti, ilgstoši piedzīvota iekšēja trauksme bērniem vēlāk izpaužas
kā grūtības koncentrēties un citi emocionāli traucējumi. Ilgstoši
“apspiestas”, “neizdzīvotas” iekšējas izjūtas ar laiku var
pārvērsties un izpausties tādās ārējās ķermeniskās sajūtās kā nervu
tiki (sejas muskuļu vai ekstremitāšu raustīšanās), ķermeniskas
sāpes (galvassāpes, vēdera sāpes) u.c..
Tā kā bērniem pārsvarā vēl nav izstrādājušies spēcīgi psihes aizsardzības mehānismi, tad bērni samērā viegli atveras mākslas terapijas procesam un labprāt iesaistās tajā.
Mākslas terapijā pieņem, ka spontāna mākslas ekspresija rada pieeju
zemapziņai – neapzinātiem psihes procesiem, atspoguļojot iekšējos
konfliktus radošajā procesā un tā rezultātā – radītajā mākslas
darbā. Tādējādi, mākslas terapijas procesā, bērni bieži, pašiem
neapzinoties, caur radītajiem mākslas darbiem (tajos attēlotajiem
tēliem, simboliem, metaforām) izstāsta savu stāstu un atklāj tos
savas dzīves aspektus, kas tiem sagādā grūtības.
Tā kā bērniem pārsvarā vēl nav izstrādājušies spēcīgi psihes
aizsardzības mehānismi, tad bērni samērā viegli atveras mākslas
terapijas procesam un labprāt iesaistās tajā. Tāpat iesaistīšanos
un atvērtību mākslas terapijas procesam veicina tas, ka bērni ir
iekšēji radoši un rotaļīgi. Nereti bērni tiek aicināti attēlot
kādas dzīves situācijas simboliskā veidā. Caur simboliem bērniem
bieži vien ir vieglāk, drošāk uzsākt stāstījumu par ģimeni,
savstarpējām attiecībām, savām izjūtām. Tāpat, stāstot savu stāstu
caur tēliem, simboliem, mazajiem klientiem ir mazāka pretestība un
uzdevums šķiet interesantāks, veicina iesaistīšanos.
Mākslas terapijas procesa laikā bērniem ir iespēja „izventilēt” savas iekšējās izjūtas, pārdzīvojumus caur radītajiem mākslas darbiem un tiem sekojošas refleksijas – sarunas ar terapeitu. Iekšējo izjūtu izteikšana vārdos atslogo iekšējo emocionālo spriedzi.
Mākslas terapijas procesa laikā bērniem ir iespēja „izventilēt”
savas iekšējās izjūtas, pārdzīvojumus caur radītajiem mākslas
darbiem un tiem sekojošas refleksijas – sarunas ar terapeitu.
Iekšējo izjūtu izteikšana vārdos atslogo iekšējo emocionālo
spriedzi. Un, tāpat emocionālo spriedzi atslogo iekšējo izjūtu
izpaušana mākslā, pat ja tas notiek neapzināti. Mākslas radīšanas
process harmonizē ķermeni un prātu. Tam piemīt vienlaikus sensora
un uztveres daba, kas procesā vienlaikus iesaista gan ķermeni, gan
prātu.
Nereti tiek uzskatīts, ka mākslas terapeits, aplūkojot bērna radīto
mākslas darbu, var “nolasīt” kādu informāciju. Es teiktu – mākslas
terapeiti nevērtē, neinterpretē atsevišķu bērna zīmējumu bez paša
autora stāstījuma par savu mākslas darbu un kontekstu, kādā tas
radīts. Ja mazais klients nespēj izteikt vārdos savu stāstījumu par
mākslas darbu, terapeits, pārzinot situāciju, simboliskā veidā var
atpazīt bērna stāstījumu un labāk izprast bērna domas un izjūtas,
kas saistās ar šo notikumu.
Laikā, kamēr notiek radošais process un tiek radīts mākslas darbs,
mākslas terapeita uzdevums ir nodrošināt bērna psihoemocionālo
drošību. Varētu teikt, ka mākslas terapeita uzdevums ir būt
klātesošu un nemanāmu vest savu mazo klientu pa mākslas radošā
procesa ceļu, līdz galamērķim – radītajam mākslas darbam.