Pētniece: Šobrīd bērns izvēlas atrasties tālāk no cilvēkiem un būt tuvāk tehnoloģijām
Iespējams, daudziem, dzirdot par X, Y, Z un Alfa paaudzi, rodas asociācijas ar zinātniskās fantastikas žanru. Savā ziņā šo svešādo apzīmējumu radītais priekšstats nav tālu no realitātes. Paaudžu pētnieki mēdz savu darbu salīdzināt ar antropologu ekspedīcijām pie iezemiešiem – tik tāls un svešs var šķist jauniešu domāšanas veids.
“Informācijas sabiedrības rašanās cilvēka sociālos paradumus ir
izmainījusi līdz nepazīšanai,” secina Latvijas
Universitātes profesore Zanda Rubene. Intervijā LV
portālam Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes vadošā
pētniece stāsta, kāpēc lielie uzņēmumi iegulda līdzekļus paaudžu
pētījumos, par īssavienojumu darba tirgū un vecāku lomu digitālo
tehnoloģiju laikmetā.
Paaudžu atšķirības ir mūžsena tēma, kas līdz šim vairāk
iedvesmojusi rakstniekus radīt brīnišķīgas laikmeta liecības.
Piemēram, Ernesta Hemingveja “zudusī paaudze” vai Duglasa Koplenda
stāsti “X paaudze”. Tomēr mūsdienās šai tēmai pastiprinātu uzmanību
pievērš arī pētnieki, kuri paaudžu atšķirībās meklē cēloņus
mūsdienu problēmām, piemēram, darba tirgū. Kāpēc paaudžu pētniecība
tādā līmenī ir aktualizējusies tieši šobrīd – 21.
gadsimtā?
Paaudžu teoriju radīja vēsturnieki Viljams Strauss un Neils Hovs, kad 1991. gadā publicēja grāmatu “Paaudzes” (“Generations”), kurā analizē ASV paaudžu īpatnības jau kopš 16. gadsimta. Pēc šo autoru domām, sabiedrības sociālās kultūras tendences vēsturiski ir attīstījušās noteiktu ciklu ietvaros, kuri iesākas un noslēdzas ar krīzi, kas iezīmē pārmaiņas. Viens cikls parasti aptver četras paaudzes.
Līdz ar to stāsts nav tikai par 20. gadsimta beigu – 21. gadsimta paaudzi. Ir iespējams izsekot līdzīgiem pavērsieniem arī iepriekšējos gadsimtos. Tomēr pēdējās desmitgadēs paaudžu pētniecība kļūst arvien aktuālāka, jo, nenoliedzami, dzīvojam pārmaiņu sabiedrībā. To veicina ne tikai globalizācijas un Rietumu sabiedrībai raksturīgās liberalizācijas un demokratizācijas tendences, bet arī zinātnes sasniegumi, kas piesātina cilvēku ikdienu.
No vienas puses, tie dzīvi atvieglo. No otras, tā sauktās
informācijas sabiedrības rašanās un interneta ienākšana ikdienas
dzīvē ir izmainījusi cilvēka sociālos paradumus līdz nepazīšanai,
kas rada arī daudz problēmu, piemēram, darba tirgū.
Vai varat minēt kādu piemēru, kā tehnoloģijas izmaina
paaudžu uzvedību?
Piemēram, televizors. Līdz ar televīzijas parādīšanos vairums
cilvēku pārstāja savstarpēji sarunāties pie vakariņu galda, bet
nolika krēslus puslokā ap tālrādi un skatījās, kā sarunājas citi.
Līdz ar interneta ienākšanu ikdienā sociālie paradumi izmainījās
vēl vairāk – tagad mēs krēslu ienesam savā istabā un aiztaisām aiz
sevis durvis.
Cilvēki dzīvo citādi nekā iepriekšējās paaudzes, viņiem it atšķirīgas vajadzības un vērtības. Pētījumi liecina, ka ir pat izmainījusies bērnu sociālā ekoloģija – ja mazam bērnam vienmēr bijusi vajadzība būt tuvāk emocionālas piesaistes personām, piemēram, vecākiem, tad šobrīd bērns ļoti bieži izvēlas atrasties tālāk no cilvēkiem un būt tuvāk tehnoloģijām.
Vēsturē kā būtisku pagrieziena punktu, kas mainīja cilvēku
domāšanas veidu, var izcelt pāreju no mutvārdu uz rakstveida
kultūru. Vai savā ziņā neesam liecinieki līdzvērtīgi unikālam
pagrieziena punktam – pārejai uz digitālo kultūru?
Vēl nevajadzētu aizmirst poligrāfijas attīstību. Līdz ar to, jā,
mums šobrīd ir apzināta iespēja vienlaikus pieredzēt, ko nozīmē
dzīve vecajā un jaunajā civilizācijā.
Tā kā pēdējā gadsimta laikā dzīvildze ir palielinājusies vismaz divas reizes, šobrīd vienlaikus ir dzīvas sešas paaudzes. Turklāt jau tagad redzams, ka aug jaunā – tā dēvētā Alfa – paaudze. Tās pārstāvju sociālie paradumi būs vēl citādāki nekā Z paaudzes bērniem, kuri šobrīd vēl tikai iet sākumskolā un pamatskolā. Runa ir par 2013./2014. gadā dzimušajiem jeb tā sauktajiem digitālajiem zīdaiņiem. Tie ir bērni, kuri no mazotnes saskaras ar tehnoloģijām, kuru lietošanai nav nepieciešama lasītprasme. Šobrīd zīdaiņi sāk izmantot skārienjutīgās tehnoloģijas jau 0 gadu vecumā.
Par “millenium” jeb Y paaudzi sauc tos, kas dzimuši laikā
no 1982. līdz 2000. gadam. Kāpēc kā robežšķirtne milleniāļu
paaudzei ir noteikts tieši 1982. gads?
Kamēr vēl nebija skārienjutīgo ekrānu, lai varētu lietot
tehnoloģijas, cilvēkam vēl bija nepieciešama lasītprasme. Līdz ar
to viens no pamatojumiem ir tāds, ka cilvēks, kas dzimis ap 1982.
gadu, iemācījās lasīt un rakstīt ap 1988.–1989. gadu un tādējādi
kļuva par vienu no pirmajiem bērniem, kas no mazotnes sāka izmantot
tehnolo ģijas ikdienā. Tūkstošgades mijā pirmie no šiem bērniem
sasniedza pilngadību un sāka ienākt darba tirgū.
No vienas puses, jaunā paaudze uzdrošinās pieprasīt
jēgpilnu saturu ne tikai izglītībā, bet arī darbavietā, bet, no
otras, “Samsung Skola nākotnei” veiktais pētījums “Skolēna
digitālais IQ”, kurā jūs piedalījāties, liecina, ka jaunieši savas
digitālās prasmes izmanto izklaidei, nevis jēgpilniem
mērķiem.
Skolēniem patiešām tehnoloģiju lietošana ir “iekapsulējusies” brīvā
laika un izklaižu jomā. Risinot šo problēmu, ir jāpatur prātā, ka
interneta izmantošana jaunajai paaudzei ir prioritāte attiecībā
pret bezsaistes darbošanos. Vienlaikus skolā šādas iespējas netiek
plašāk nodrošinātas.
Daudzi vecāki cenšas bremzēt šo, iespējams, nenovēršamo
procesu, cenšoties bērnam ierobežot tehnoloģiju lietošanu. Ko
vecāki šajā situācijā vispār var darīt, ietekmēt?
Ir skaidrs – ja aizliegsim bērniem lietot tehnoloģijas, viņi
saskarsies ar grūtībām tikt galā ar saviem uzdevumiem skolā,
augstskolā. Līdz ar to svarīgs instruments sociālās rīcībspējas
attīstībā ir medijpratības veicināšana.
Latvijas normatīvais regulējums aizliedz bērnam līdz 7 gadu vecumam būt vienam gan publiskajā, gan privātajā telpā. Vecāki itin bieži piemirst, ka arī internets ir publiskā telpa.
Problēma ir tā, ka tiešām neviens pēdējo 10–15 gadu laikā nevarēja vecākiem dot padomus, jo cilvēcei tādas pieredzes vienkārši iepriekš nav bijis. Septembra beigās Latvijā prezentējām kvalitatīvu Eiropas Komisijas pētījumu “Mazi bērni (0–8) un digitālās tehnoloģijas”, kas sniedz ieskatu, kā bērni, kuri vēl neprot lasīt, dažādās ES dalībvalstīs izmanto tehnoloģijas.
Piemēram, Dienvideiropā dominē aizliedzošā, aizsargājošā pieeja – vecāki mēģina tehnoloģiskas ierīces bērniem dot pēc iespējas mazāk. Turpretī Skandināvijā pret tehnoloģijām ir ļoti pozitīva attieksme un valda uzskats: jo ātrāk bērns iemācīsies darboties ar tehnoloģijām, jo labāk. Zīmīgi, ka Ziemeļvalstīs vecāki aktīvi iesaistās un bērni darbojas ar tehnoloģijām tikai pieaugušo klātbūtnē, lai nodrošinātu, ka tās tiek izmantotas ar mērķtiecīgu, attīstošu jēgu ne tikai skolā, bet arī mājās. Uz šī fona savdabīga situācija izveidojusies Latvijā, Lietuvā un Bulgārijā, ko pētnieki ir novērtējuši kā “bālo vecāku starpniecību”. Tas nozīmē, ka vecāki ļauj bērnam izmantot viedierīces, bet paši šajā procesā neiesaistās.
Savā ziņā bērnu audzināšana izslīd no vecāku rokām par labu
attiecībām ar tehnoloģijām.
Taču tam tā nav jābūt. Piemēram, vecākiem ir saprotams, ko nozīmē
būt kopā ar bērnu un sarunāties, lasot pasakas vai aplūkojot bilžu
grāmatas. Tam pašam būtu jānotiek arī, izmantojot tehnoloģijas.
Starp citu, Latvijas normatīvais regulējums aizliedz bērnam līdz 7
gadu vecumam būt vienam gan publiskajā, gan privātajā telpā.
Vecāki itin bieži piemirst, ka arī internets ir publiskā telpa.
Bērnus nedrīkst atstāt vienus pašus informācijas tehnoloģiju
priekšā. Protams, par to nevienu nevar sodīt, taču pirmsskolas
vecuma bērnu vecākiem būtu jāpārzina, ko bērns tiešsaistē dara,
jāorientējas spēlēs un aplikācijās. Tas ir arī veids, kā izveidot
labāku kontaktu ar bērnu, kurš novērtēs, ka par viņu interesējas.
Jau šajā vecumā var mērķtiecīgi strādāt pie medijpratības
attīstīšanas, sākot ar to, ka nevajadzētu izmantot tehnoloģiju kā
aukli, lai uz brītiņu bērnu “izslēgtu”, jo tādā gadījumā
tehnoloģijas netiek izmantotas ar audzinošu, attīstošu mērķi.
Protams, ir arī kāds noderīgs blakusefekts, piemēram, agrīna angļu
valodas apguve.
Bērnu psihiatri norāda, ka bieži redz mazos pacientus,
kuri labāk runā angliski nekā latviski, jo angļu valodu internetā
dzird vairāk, nekā sarunājas ar saviem vecākiem dzimtajā
valodā.
Man pašai ļoti interesants šķiet ieteikums vecākiem attīstīt jaunu
paradumu ne tikai uzdot jautājumu: “Kā tev gāja skolā? Ko darījāt
ar draugiem?”, bet uzdot arī jautājumu – “Ko tu šodien darīji
internetā?” – un apspriest virtuālajā vidē redzēto, izlasīto,
piedzīvoto.
Mūsdienu bērni un jaunieši ir ļoti talantīgi un gudri, viņi zina daudz faktu, bet saskaras ar grūtībām ieraudzīt kopsakarības, pielietot šīs zināšanas dzīvē. Kad cilvēki sarunājas, apmainās viedokļiem un domām, veidojas izpratne par dažādu notikumu mijiedarbību, paplašinās redzesloks. Tehnoloģiju ienākšana sadzīvē tomēr nav atcēlusi nepieciešamību un pienākumu vecākiem aktīvi iesaistīties bērnu audzināšanā.
Visu interviju var izlasīt portālā