Ērihs Fromms: nelaimīgs liktenis ir neizdarītas izvēles sekas
Izcilā vācu filosofa un psihologa Eriha Fromma citāti, kas atbild uz mūsu dzīves svarīgākajiem jautājumiem.
Galvenais cilvēka dzīves uzdevums, kļūt par to, kas viņš
patiesībā ir. Katras viņa piepūles auglis ir viņa paša
personība.
Mums nevienam nekas nav jāpaskaidro un
jāatskaitās, kamēr vien mūsu darbības nenodara
kaitējumu vai sāpes citiem. Cik daudz dzīvju ir sabojātas
dēļ šīs vajadzības “paskaidrot”, kas bieži vien tiek darīts vien
tāpēc, lai tevi “saprastu”, tātad – attaisnotu. Lai spriež pēc jūsu
izdarītā un līdz ar to, arī par jūsu patiesajiem nolūkiem. Brīvam
cilvēkam kaut kas jāpaskaidro ir tikai pašam sev – savam prātam,
sirdij un apziņai – un tiem nedaudzajiem, kuri ir tiesīgi pieprasīt
paskaidrojumus.
Ja es mīlu, es rūpējos, tātad es aktīvi piedalos otra
cilvēka attīstībā un laimē, es neesmu skatītājs.
Cilvēka mērķis ir būt pašam, un šī mērķa
sasniegšanas noteikums – būt cilvēkam pirmkārt sev. Ne sevis
noliegšana, ne patmīla, bet mīlestība pret sevi, ne atteikšanās no
individuālā – bet sava personīgā, cilvēciskā ES, lūk, patiesās
humānās ētikas vērtības.
Dzīvē nav citas jēgas, izņemot to, kādu pats cilvēks
piešķir tai, atverot savus spēkus, dzīvojot auglīgu
dzīvi.
Ja cilvēks var dzīvot nepiespiesti, ne automātiski, bet spontāni,
viņš apzinās sevi kā aktīvu, radošu personību un saprot, ka
dzīvei ir tikai viena jēga – pati dzīve.
Laime nav kaut kāda Dieva dāvana. Tas ir sasniegums, ko cilvēks
panācis ar sava iekšējā auglīguma palīdzību.
Dziļi jūtīgs cilvēks nav spējīgs atturēties no dziļām skumjām, brīžos, kad notikusi kāda traģēdija dzīvē. Gan prieks, gan skumjas ir jūtīga un pilnasinīgi dzīvojoša cilvēka neizbēgami pārdzīvojumi.
Daudzu cilvēku nelaimīgais liktenis ir viņu NEizdarītās
izvēles sekas. Tie ir ne dzīvi, ne miruši. Viņiem dzīve
izrādās nasta, bezjēdzīga nodarbe, bet darbi – tikai aizsardzība
pret esības mokām ēnu valstībā.
Līdzjūtība un pārdzīvojumi nozīmē to, ka es sevī pārdzīvoju to, ko
pārdzīvojis kāds cits cilvēks, attiecīgi šajā pārdzīvojumā es un
viņš esam vienoti.
Es esmu pārliecināts, ka neviens nevar “izglābt” savu tuvāko,
izdarot izvēli viņa vietā. Viss, ko mēs varam izdarīt, lai
palīdzētu otram, ir atklāt viņam to, ka eksistē alternatīva,
patiesi un ar mīlestību, bet bez sentimenta un ilūzijām.
Dzīve katram cilvēkam uzstāda paradoksālu uzdevumu: no vienas
puses: realizēt savu individualitāti, bet no otras – pārspēt to un
nonākt pie universalitātes pārdzīvojuma. Tikai vispusīgi attīstīta
personība var pacelties virs sava ES.
Ja bērna mīlestība izriet no principa “Es mīlu, tāpēc, ka tieku
mīlēts”, tad nobriedusi mīlestība izriet no principa “Mani mīl
tāpēc, ka es mīlu”. Nenobriedusi mīlestība paģēr: “Es mīlu tevi
tāpēc, ka tu man esi vajadzīgs!” Nobriedusi mīlestība spriež: “Tu
man esi vajadzīgs tāpēc, ka es mīlu tevi!”
Pašaizliedzīga apsēstība ar otru nav mīlestības spēka
apliecinājums, bet gan tikai liecība par to, ka pirms tās ir bijis
bezgalīgi ilgs vientulības periods.
Ja cilvēks ir spējīgs pilnvērtīgi mīlēt, tad viņš mīl sevi. Ja viņš
ir spējīgs mīlēt tikai citus, viņš nespēj mīlēt vispār.
Cilvēks, kurš nespēj radīt, grib graut.
Lai cik dīvaini tas arī nebūtu, bet prasme būt vienam, ir
priekšnoteikums spējai mīlēt.
Tikpat svarīgi, kā izvairīties no tukšām runām, ir izvairīties no
sliktas sabiedrības. Ar vārdiem “slikta sabiedrība” es nedomāju
tikai ļaunus cilvēkus, skaidrs, ka to ietekme ir mokoša. Es domāju
“zombiju” sabiedrību, kur dvēsele ir mirusi, lai arī ķermenis
dzīvs, cilvēkus ar tukšām domām un vārdiem, cilvēkus, kuri nevis
runā, bet pļāpā, nevis domā, bet izsaka pretrunīgus viedokļus.
Mīļotajā cilvēkā ir jāatrod sevi, bet nevis jāzaudē viņā sevi.
Ja nu citi cilvēki nesaprot mūsu uzvedību – tad kas? Viņi vēlētos,
lai mēs darītu tikai tā, kā viņi to saprot, tā ir vēlme mums diktēt
savus noteikumus. Ja tas nozīmē to, ka viņu acīs mēs esam
“asociāli” vai “neracionāli” – lai tā būtu. Taču visvairāk viņus
aizvaino mūsu brīvība un vēlme būt mums pašiem.
Mūsu galvenā morālā problēma ir vienaldzība pašiem pret sevi.
Cilvēks pats ir savas dzīves centrs un mērķis. Savas personības
attīstība un sava ieksējā potenciāla realizācija, ir pats
augstākais mērķis, kas vienkārši nevar mainīties, vai būt atkarīgs
no citiem, it kā augstākiem mērķiem.
Avots: http://www.econet.ru