Nākotnes darba tirgū ar robotiem konkurēt palīdzēs empātija un spēja sarunāties
Skanīgais sauklis "Roboti nāk!" sen vairs nav fantastikas filmu izdoma, bet realitāte, kas arvien uzstājīgāk maina priekšstatus par nodarbinātību un profesijas izvēli. Kādas profesijas būs pieprasītas darba tirgū pēc 10-15 gadiem? Ja visu darīs roboti, kāda loma būs cilvēka darbam?
Pasaules ekonomikas foruma (PEF) pētījums Future of Jobs*
prognozē, ka līdz 2020. gadam pasaulē pazudīs 5 miljoni darbavietu,
jo mākslīgais intelekts, robotika, nanotehnoloģija un citi
sociālekonomiskie faktori arvien vairāk aizvieto nepieciešamību pēc
cilvēku darbaspēka.
Kādi speciālisti būs pieprasīti tuvākā un tālākā nākotnē un kādas
prasmes izkopt bērniem un jauniešiem, lai būtu gatavi nākotnes
darba tirgus izmaiņām? Tā šogad ir arī galvenā tēma Karjeras
nedēļā, ko oktobrī 83 Latvijas pilsētās un novados jau septīto gadu
organizē Valsts izglītības attīstības aģentūra (VIAA) sadarbībā ar
Latvijas pašvaldībām.
Lielākais risks – fiziskā darba veicējiem un biroju
darbiniekiem
Kaut gan robotizācijas ietekme pasaules darba tirgū arvien pieaug,
labā ziņa ir tā, ka šie tehnoloģiskie sasniegumi radīs arī 2,1
miljonu jaunu darbavietu. Lielākā daļa no tām būs specializētās
jomās kā skaitļošana, matemātika, arhitektūra un inženierzinātnes,
prognozē PEF pētnieki. Konkurencē ar tehnoloģijām lielākais risks
zaudēt darbu ir fiziskā darba veicējiem un biroju darbiniekiem,
tāpēc šo profesiju pārstāvjiem pirmkārt jādomā par savu prasmju
pilnveidošanu, lai spētu pielāgoties pārmaiņām.
Gan jaunieši, gan viņu vecāki, domājot par nākotnes profesijas izvēli, bieži nepazinās, ka nākotnē augsti vērtētas prasmes būs tās, kas tiek attīstītas jau pirmsskolā
Arī Latvijā bērniem, jauniešiem un viņu vecākiem ir svarīgi izprast, kādas prasmes nākotnes darba tirgū tiks vērtētas visaugstāk un galvenais – laikus jāsāk tās attīstīt, norāda Guntra Krūkliņa, Viļa Plūdoņa Kuldīgas vidusskolas karjeras konsultante.
Profesijas mainās
Eksperte novērojusi, ka jauniešu izpratne par labi zināmajām
profesijām bieži ir virspusīga, kas kavē attīstīt nepieciešamās
prasmes sekmīgai karjerai nākotnē, savukārt par nākotnes darba
tirgu priekšstats ir vēl mazāks.
„Piemēram, viena no vecākajām profesijām – skolotājs, mūsdienās ir būtiski mainījusies, jo ļoti mainās mācīšanas formas, metodes. Mācīt var ne tikai klasē, auditorijas priekšā, bet arī attālināti, neklātienē. Lai to darītu, ir jāattīsta komunikācijas un valodu prasmes, uzstāšanās, tehnoloģiju lietošanas un citas prasmes,” stāsta G.Krūkliņa.
Lai paplašinātu jauniešu izpratni par profesijām un vieglāk būtu
izlemt, par ko dzīvē kļūt, būtiska loma ir skolās pieejamajiem
karjeras konsultantiem. Sarunās par karjeras veidošanu ar skolēniem
konsultanti īpaši uzsver, ka mūsdienās profesijas mainās, saplūst,
viena otru papildina. Tāpēc būtiski jau no mazotnes ir apgūt pēc
iespējas daudzveidīgākas prasmes, kuru pielietojums var noderēt
ikvienā profesijā, stāsta G.Krūkliņa.
Svarīgas prasmes apgūst jau bērnudārzā
Gan jaunieši, gan viņu vecāki, domājot par nākotnes profesijas
izvēli, bieži nepazinās, ka nākotnē augsti vērtētas prasmes būs
tās, kas tiek attīstītas jau pirmsskolā.
Izšķiroša nozīme nākotnes karjerā būs tādām empātiskām un emocionālām prasmēm kā dalīšanās un sarunas.
Deivids Demings, Hārvarda universitātes izglītības un ekonomikas
profesors, apgalvo, ka izšķiroša nozīme nākotnes karjerā būs tādām
empātiskām un emocionālām prasmēm kā dalīšanās un sarunas. Izrādās,
ka mūsdienu darbavieta, kurā cilvēki pārvietojas starp dažādām
lomām un projektiem, ļoti atgādina pirmsskolas klases telpas, kur
bērni apgūst tādas sociālās prasmes kā empātija un sadarbība.
Jo vairāk prasmju, jo lielākas darba
iespējas
Apzinot mainīgās darba devēju vajadzības un identificējot galvenās
prasmes nākotnes darba tirgū, starptautiskie eksperti uzsver, ka
būtiski samazināsies vienas kvalifikācijas darbavietu skaits, kur
nepieciešamas vienas konkrētas prasmes. Arī PEF analītiķi vērš
uzmanību, ka ap 2021. gadu vairs nebūs aktuālas vismaz trešā daļa
šobrīd svarīgo prasmju.
Piemēram, pēdējos gados daudzas darbavietas, kurās vajadzīgas tikai matemātiskās prasmes, ir automatizētas. Tā rezultātā samazinās darbavietas banku un statistikas nozarē strādājošajiem. Savukārt darbavietas, kur galvenokārt nepieciešamas sociālās prasmes, piemēram, bērnu aprūpē, nereti tiek slikti apmaksātas, jo potenciālo darba ņēmēju piedāvājums ir ļoti liels. Tomēr darbiniekiem, kuri veiksmīgi spēs apvienot matemātiskās un starppersonu prasmes, nākotnes ekonomikā, kas balstīta uz zināšanām, pavērsies daudz plašākas iespējas atrast labāk apmaksātu darbu, paredz PEF darba tirgus eksperti.
Ar digitālajām prasmēm vien par maz
Domājot par nākotnes karjeru, tehnoloģiju un digitālo prasmju
attīstība ir ļoti būtiska, taču 21. gadsimta karjerā, izrādās, ar
to vien būs par maz, norāda G.Krūkliņa. Arī viņa, līdzīgi kā PEF
eksperti, akcentē domu, ka karjeras izglītībā bērniem un jauniešiem
arvien svarīgāk ir apgūt jaunas starpdisciplinārās prasmes un
īpašības.
„Tieši daudzveidīgu sociālo prasmju izkopšana, nevis prasības pēc
maksimāli augstiem sasniegumiem un sekmēm visos mācību priekšmetos
ir tās, kas var sekmīgi palīdzēt nākotnes karjeras veidošanā,”
akcentē G. Krūkliņa. Šim principam seko arī Latvijā izveidotā
karjeras izglītības sistēma, kas jau no bērnudārza vecuma mudina
bērnus izkopt un attīstīt nākotnes profesijās nepieciešamās
prasmes.
Bez minētās prasmes sadarboties viena no prasmēm, kas noteikti
jāattīsta mūsdienu jauniešiem, ir kritiskā domāšana. Informācijas
pārbagātības apstākļos daudzās profesijās arvien būtiskāka kļūst
spēja analizēt faktus, argumentus, izdarīt secinājumus, paust
objektīvu viedokli.
Svarīga prasme ikvienā nākotnes profesijā būs arī jaunrade un
radošums, spēja uz ierasto palūkoties no cita skatupunkta un rast
jaunus risinājumus, kas nodrošina attīstību un labākus darba
rezultātus. Ļoti būtiska ir atvērtība visam jaunajam, spēja
pielāgoties, būt elastīgam dažādos darba apstākļos, kā arī
uzņēmējspēja jeb prasme attīstīt savu karjeru.
Turklāt nākotnes darba tirgū arvien pieprasītāka prasme būs spēja diplomātiski risināt sarežģītas situācijas un problēmas – augstu tiks vērtēta analītiskā domāšana, prasme meklēt risinājumu sarežģītiem jautājumiem, kā arī spēja pieņemt lēmumus.
Kur meklēt informāciju, kas bērniem un jauniešiem var
palīdzēt savas profesijas izvēlē:
• Nacionālā izglītības iespēju datubāze -
NIID.LV
• Iepazīsties ar profesijām www.profesijupasaule.lv
• Apmeklē karjeras konsultantu savā izglītības
iestādē vai meklē šeit.