Pastaigām ir jauns mērķis: dabas fotogrāfs iesaka, kā noķert labu kadru
Dienām kļūstot siltākām un garākām par nakti, beidzot ir oficiāli pienācis pavasaris, kad daudzi dodas smelties spēku dabā. Latvija var lepoties ar neskaitāmām fotogēniskām ainavām, tāpēc apbalvotais dabas fotogrāfs Jānis Paļulis ir apkopojis pāris vienkāršas atziņas, kas palīdzēs pat ar telefona kameru uzņemt tādu fotogrāfiju, kas varētu pretendēt pat uz vietu mākslas galerijā.
Šobrīd, dodoties svaigā gaisā, ieteicams apmeklēt mazāk populāras vietas - lai, pirmkārt, atbalstītu fizisko distancēšanos, un, otrkārt, arī fotogrāfijām sameklētu oriģinālākus kadrus. Turklāt dabas fotografēšana var kļūt par lielisku hobiju, ar ko aizrauties arī vienatnē, vienlaikus atpūtinot savu ķermeni un prātu.
Tīrs stikls, skaidrs attēls
Atceries noslaucīt kameras aizsargstiklu! Tīrs fotokameras stikls
ir viena no galvenajām atslēgām neizplūdušam attēlam.
Aizsargstikliņš pasargā objektīvu no skrāpējumiem, taču pirkstu
nospiedumus tas neatvaira, līdz ar to uzņemtais attēls var
izskatīties izplūdis. Praktisks ieteikums, kuru pārvērst par
paradumu – izvelkot tālruni, kā ierasts noslauki tālruņa priekšpusi
un tad arī tā aizmuguri un fotokameras aizsargstikliņu.
Bez nejaušībām – sagatavojies!
Dabas fotogrāfu uzņemtās fotogrāfijas nav nejaušība, jo viņi
nopietni gatavojas un plāno izbraucienus dabā. Tāpēc, dodoties
mežā, uz purvu vai jūrmalu, jāsagatavojas – arī tad, ja nav
pārliecības, vai pavasara pastaigā tiešām izdosies sastapt,
piemēram, kādu meža iemītnieku. Uzlādē savu viedtālruni un
pārbaudi, vai fotokameras lietotne ir ērti un ātri atrodama, kā arī
iegaumē funkcijas, kas ļauj tai piekļūt ātrāk, lai nenokavētu īsto
mirkli, piemēram, Samsung tālruņos kameru var atvērt mazāk kā
sekundes laikā, divreiz nospiežot bloķēšanas taustiņu. Un beigu
beigās – nepārdzīvo, ja nav sanācis noķert pāri stigai skrienošu
alni, šos skatus labāk fotografēt ar acīm.
Visa pamatā – divu trešdaļu likums!
J. Paļulis stāsta, ka, fotografējot ainavu, ieteicams izvēlēties
pēc iespējas plašākas vietas, jo tā vienā kadrā būs vairāk gaismas
un kontrastējošu objektu, kam izcelties. Tomēr svarīgs nosacījums
veiksmīgi ainavas uzņemšanai ir arī divu trešdaļu likums – kas
paredz to, ka priekšplānam un bildes centrālajam objektam
proporcionāli jāaizņem lielākā fotogrāfijas daļa, savukārt debesīm
tikai trešdaļa. Šo likumu ievērojot, bildē redzamā ainava acīm
pavērsies plašāka un dzīvīgāka. Savukārt izteiksmīgiem mākoņu vai
ziemeļblāzmas kadriem ieteicams izmantot šo principu apgrieztā
veidā, kad divas trešdaļas aizņem tieši debesis.
Atrodi centrālo objektu!
Lai fotogrāfija izceltos citu vidū, pievērstu uzmanību un vēstītu
kādu stāstu, ir svarīgi tajā fokusēties uz kādu no ainavā
redzamajiem objektiem. Tā var būt gan māja pie meža vai zieds
pļavas vidū, gan arī kāds abstraktāks objekts, piemēram, gaismas
stari. Ja kadrs prasa kādu elementu pietuvināt, to var vienkārši
izdarīt jau fotografēšanas laikā ar Space Zoom funkcionalitāti jeb
līdz pat 100x tālummaiņu.
Eksperimentē ar gaismu!
Neilgi pēc saullēkta vai pirms saulrieta ir visskaistākā gaisma
ainavu fotografēšanai. Turklāt tuvojas laiks, kad agros rītos
mežmalas un upju ielejas pilda migla. Dabā īpaši pārsteidzošie
mirkļi izpaužas kombinācijās, piemēram, saullēkts un migla.
Fotogrāfs atklāj: “Latvijas daba ir patiešām daudzveidīga – mums ir
iespēja piedzīvot sniegainas ziemas ar spožu sauli un pavasarus ar
vieglu miglu no rītiem. Šādos brīžos gaisma un tās toņi iegūst
maģisku spēku, jo krāsu kontrasti parāda dabas spēku un rada teju
sirreālu sajūtu.”
Meklē svaigus rakursus!
Nereti klasiska Latvijas ainava asociējas ar plašiem laukiem, kuru
vidū izceļas kāds vientuļš koks vai dižens akmens, taču fotogrāfa
uzdevums ir saskatīt vairāk par ierasto. Piemēram, uzmanību bieži
piesaista tieši atšķirīgās nianses un oriģināls skatījums – un šeit
Jānis iesaka spēlēties gan ar tālrunī pieejamo platleņķa kameru,
gan makro režīmu, uzņemot attēlus ar pumpuriem, ziediem vai kādiem
citiem elementiem tuvplānā. Interesanti kadri veidojas, izmantojot
ūdeni kā atspulgu. Atliek vien doties svaigā gaisā, paskatīties
plašāk uz apkārtējo vidi, izbaudīt procesu un eksperimentēt – kaut
vai uzņemt vairākus attēlus, lai pēcāk mājās izlemtu, kurš izdevies
vislabāk.