Kā veidojas motivācija un kāpēc tā mēdz pazust?
Ikviens no mums reizēm mēdz izjust motivācijas trūkumu, kad saņemties kādam uzdevumam šķiet grūtākā lieta uz pasaules. Šajā ziņā arī bērni un jaunieši nav izņēmums.
Arī viņiem var mazināties vēlme mācīties. Kā veidojas cilvēka
motivācija un kādi ir iemesli tam, ka tā var pazust, stāsta
ārste - psihoterapeite Inta Zīle.
Motivācija – dabiska vēlme iepazīt pasauli
Motivācija ir dabiska, instinktīva vēlme un vajadzība iepazīt
pasauli, kas veidojas jau pirmajā dzīves gadā. Ja jau no paša
sākuma bērnam ir sajūta, ka dzīve ir interesanta, tad neradīsies
problēmas ar motivāciju, un vēlme mācīties nebūs atkarīga no
apkārtējās vides. Proti, pat, ja skolā vai starp vienaudžiem
pastāvēs uzskats, ka mācīties nav stilīgi, bērns turpinās mācīties,
jo viņam tas šķitīs interesanti.
Katram savi cēloņi motivācijas zudumam
Ja motivācija ir bijusi un kādā brīdī pazūd, jāatceras, ka, pirms
sākt bērnu audzināt, vajag saprast, kas ir mainījies. Izplatītākie
motivācijas zuduma cēloņi ir dzīvesvietas maiņa, vecāku šķiršanās,
skolas vide. Tieši apkārtējā vide ir viens no būtiskākajiem
faktoriem, kas ietekmē vēlmi mācīties visos vecumos. Visiem bērniem
ir nepieciešama cieņpilna attieksme un individuāli piemērota vide,
savukārt dažādiem bērniem nepieciešamas atšķirīgas pedagoģiskās
metodes vielas apgūšanai. Piemēram, ne katram derēs 30 bērnu klase
vai vide, kurā no katra skolēna tiek sagaidīti tikai augsti
rādītāji. Arī problēmas vienaudžu vidū un draugu trūkums kolektīvā
var būt gana nozīmīgs iemesls motivācijas trūkumam un vēlmei neiet
uz skolu.
Ir bērni, kuri septiņos gados ir spējīgi adaptēties patstāvīgi, un
ir bērni, kuriem šad un tad iet lēnāk. Ja skolas vidē būs prasības,
kas ir neadekvātas vecumam, daļa bērnu būs ar “biezāku ādu” -
viņiem būs vienalga, ko dara citi. Savukārt tie bērni, kuri būs
jūtīgāki, uztvers visu emocionālāk. Viņi var nonākt stresā, kas
tālāk var radīt neirotiskus traucējumus vai novest pie tā, ka bērns
sāk biežāk slimot.
Lielākā kļūda – skolas izvēle, balstoties uz savām
vēlmēm
Tā kā tieši apkārtējā vide ir ļoti nozīmīga bērna motivācijai, tad,
izvēloties skolu, vecāki nekādā gadījumā nevar aizmirst par bērna
interesēm un spējām. Proti, jāizvēlas tāda izglītības iestāde, kas
atbilst bērnam, nevis paša vecāka subjektīvām vēlmēm. Katram bērnam
ir savas stiprās un vājās puses, kas noteikti jāņem vērā. Ne katram
skolēnam būs pa spēkam mācīties ģimnāzijā, un ne katrs no
pusaudžiem ir gatavs mācīties vienā klasē ar vēl 29 citiem
skolēniem. Kādam, iespējams, piemērotāka ir tieši vidusskola ar
mājīgāku atmosfēru. Pārāk lielas sloddzes gadījumā bērni līdzīgi kā
pieaugušie var izdegt. Savukārt izdegšanas sindromam pēc tam var
sekot depresija, spēka trūkums, bieža slimošana, uzvedības
problēmas un dažādu vielu lietošana.
Sevis motivēšanai vajadzīgs apkārtējo atbalsts
Bērnus motivē atgriezeniskā saite. Mazajās klasēs no skolotāja
puses tās var būt uzlīmes, uzslavas par labi padarītu darbu vai
zvaigznītes, kas dod motivāciju mācītites. Nozīmīga ir centības
atbalstīšana. Tomēr jāsaglabā realitātes sajūta – nedrīkst nemitīgi
slavēt par elementārām lietām. Motivācijai jābūt iekšējai,
balstītai priekā par pasaules izpēti. Jāskatās, uz ko bērns reaģē,
- kāds reaģēs uz uzslavām, kāds uz vecāku prieku, bet galvenais
motivators ir prieks un emocijas. Tas, ko vecākiem noteikti nevajag
darīt, - maksāt bērnam par to, lai viņš mācītos. Šādos gadījumos
bērns iegūst manipulācijas iespējas, turklāt vēlme mācīties tiek
uzturēta mākslīgi – ar naudas palīdzību. Taču tā nevajadzētu būt.
Bērnam pašam ir jāsaprot, ka ir nepieciešams mācīties, lai dzīvē
varētu sasniegt savus mērķus. Svarīgi ir arī tas, lai vecāki būtu
zinātkāri un nenoniecinātu izglītības vērtību, jo bērni var no
vecākiem šādu attieksmi pārņemt.
Vienīgais un efektīvais veids, kas patiesi spēj motivēt pusaudzi, ir tas, ka viņam pašam rodas atklāsme par to, ka viņš dzīvē vēlas kaut ko sasniegt. Jādod pusaudzim iespēja pašam izlemt, ko viņš vēlas. Un arī šeit ir jāsaglabā saikne ar realitāti: “Ja negribi mācīties, lai tā būtu. Cienu tavu izvēli. Bet tad ej strādāt un pats sevi uzturi.”
Tāpat vērts atcerēties arī to, ka skolotāja cieņa pret bērniem, ar
kuriem viņš strādā, ir ārkārtīgi svarīga. Turklāt šī cieņa jāizrāda
gan tad, kad bērnam ir septiņi gadi, gan tad, kad viņam ir jau
desmit vai septiņpadsmit. Ja skolotājs ciena bērnu, tad ir pilnīgi
cita attiecību kvalitāte.
Pusaudža vecumā viss atkarīgs no paša gribas
Pusaudža vecums ir pārsteigumiem bagāts laiks. Nereti šajā vecuma
posmā jau ir par vēlu meklēt motivāciju, vai arī tās atgūšana ir
daudz sarežģītāka nekā pirmskolā vai sākumskolā. Par iemeslu tam
var būt tas, ka metodes, ko izmanto pieaugušie, ir neefektīvas, jo
tās pusaudžos nostiprina uzskatu, ka vecāki tikai moralizē un lasa
“lekcijas”. Turklāt jāatceras, ka, ja pusaudzis pārāk viegli ļaujas
vecāku viedoklim, tas nozīmē, ka viņš vispār nav izveidojis savus
mērķus. Vienīgais un efektīvais veids, kas patiesi spēj motivēt
pusaudzi, ir tas, ka viņam pašam rodas atklāsme par to, ka viņš
dzīvē vēlas kaut ko sasniegt. Jādod pusaudzim iespēja pašam izlemt,
ko viņš vēlas. Un arī šeit ir jāsaglabā saikne ar realitāti: “Ja
negribi mācīties, lai tā būtu. Cienu tavu izvēli. Bet tad ej
strādāt un pats sevi uzturi.”
Daudz kas atkarīgs arī no skolotāja, kam jāprot sabalansēt atbalstu
ar realitāti. Proti, nevar skolēnu visu laiku “izvilkt” vai
“piesegt”, jo viņš pie tā pieradīs un zudīs gan motivācija
censties, gan realitātes sajūta. Nostiprināsies ilūzija: “Viss jau
nokārtosies pats no sevis”. Rezultātā neizveidojas cēloņu - seku
izpratne: ja neko neizdara, tad neko arī nesaņem. Skolotājiem
nebūtu “jāvelk” tie, kuri necenšas, bet gan jāpalīdz tiem, kuri
cenšas. Jāpiedāvā laiks konsultācijām vai reizēm vienkārši jāparunā
ar skolēnu par dzīvi. Ja skolotājs būs atvērts un saprotošs, nevis
noraidošs un kritizējošs, tad skolēna vēlme mācīties būs daudz
lielāka. Un skolotājs var kļūt par autoritāti, uzticamu pieaugušo
un resursu jaunietim pat tādos apstākļos, ja ģimenes pieaugušie
jaunietī negribot rada vilšanās vai pretestības
sajūtu.