Kur radusies mūsdienu apsēstība ar higiēnu? Izrādās, pārlieka tīrība kaitē bērna intelektam
Romas sabiedrisko tualešu zāles centru rotāja strūklakas un mozaīkas, bet sēdekļi bija izvietoti gar zāles sienām tā, lai vīri, sēžot uz poda, varētu mierīgā gaisotnē apspriest stoicismu vai pēdējo Senekas epigrammu.
Cilvēces higiēnas vēsture vienlaikus ir arī stāsts par tās galējībām un nesaprātīgumu. Lai gan vajadzība pēc tīrības ir fizioloģiska un veidojusies evolūcijas gaitā, pēdējā gadu simtenī higiēna piedzīvojusi tādu uzplaukumu, kāds tai nebija lemts iepriekšējās tūkstošgadēs. Mēs esam apsēsti ar higiēnu, bet vai tāpēc esam kļuvuši tīrāki?
Ko jūs teiktu par manām kājām?
Ielūkojoties vēsturē un dažādās kultūrās, kļūst skaidrs, ka tīrība
ir ļoti nosacīts jēdziens. Tūkstošiem gadu pirms mūsu ēras Senajā
Grieķijā un Romā ķermeņa kopšanas kultūra bija novesta līdz
pilnībai, pārspējot jebkuru mūsdienu SPA baudītāja iztēli. 4.
gadsimtā Romā darbojās vairāk nekā 100 termu (publiskās pirtis),
800 strūklaku un 144 sabiedriskās tualetes – latrīnas. Termās
augstdzimušie romieši mēdza iegriezties pat divas reizes dienā, lai
ne tikai mazgātos, bet arī risinātu filozofiskas un valstiskas
problēmas, sportotu un skatītos izrādes.
Tomēr jau mūsu ēras pirmajā tūkstošgadē viss sagriezās kājām gaisā,
un Eiropa uz daudzām simtgadēm ietinās tādas netīrības un smirdoņas
dūmakā, kādu pat iztēloties nevaram. Kamēr kristīgā ticība
sludināja nevērību pret nīcīgo miesu, kas tāpat drīz pārvērtīsies
pīšļos, publiskās pirtis iemantoja slimību perēkļu neslavu. Eiropā
valdīja uzskats: ja ķermeni iegremdē karstā ūdenī, atveras poras,
kurās iekļūst nelabā viela – ūdens, tāpēc miesa kļūst ievainojama
un netīra. Daļa patiesības tur bija, jo tolaik vienā ūdenī mazgājās
gan saimnieki, gan kalpi, gan bērni. Līdz mūsdienām saglabājies
teiciens “izliet bērnu kopā ar netīro ūdeni” ir tiešs tā laika
sadzīves atainojums, kas stāsta par to, ka ūdens ir tik
necaurspīdīgs, ka mazu bērnu tajā ir grūti pamanīt.
Līdz mūsdienām saglabājies teiciens “izliet bērnu kopā ar netīro ūdeni” ir tiešs tā laika sadzīves atainojums, kas stāsta par to, ka ūdens ir tik necaurspīdīgs, ka mazu bērnu tajā ir grūti pamanīt.
Gadsimtiem ilgi mazgāšanās bija tikai rituāla vai medicīniska procedūra. Aizstāvot dvēseles, nevis miesas tīrību, Svētais Antonijs izvirzīja doktrīnu, kas sludināja – jo tīrāka cilvēka miesa, jo netīrāka dvēsele. Ja kristoties bērns tika nomazgāts ar svētīto ūdeni, ar to vajadzēja pietikt visai dzīvei. Viduslaikos uz tīrību raudzījās ar riebumu, bet utis sauca par Dieva pērlītēm. Francijas monarhs Luijs XIV (1638–1715) esot mazgājies tikai divas reizes un abas reizes pēc tam briesmīgi slimojis. Tas gan viņam netraucēja nodzīvot līdz 77 gadu vecumam, līdz pat nāves dienai sēžot karaļa tronī. Krievu galma vēstnieki rakstīja uz mājām, ka viņa augstība smird kā meža zvērs.
Baroka laika galma dāmas mazgājās divas trīs reizes gadā.
Kastīlijas Izabella (1451–1504) tika mazgāta vienīgi kristību laikā
un pirms kāzām. Turklāt šim kristīgajam rituālam nebija nekāda
sakara ar ķermeņa attīrīšanu. Viena no Francijas karaļa meitām mira
no utainības, pāvesta Klementa V nāves cēlonis bija dizentērija,
Klementa VI – kašķis. Kāds no Norfolkas hercogiem apgalvoja, ka
nemazgājas reliģisku uzskatu dēļ, bet, kad viņa ķermenis pārklājās
ar pūžņiem un krevelēm, kalpi sagaidīja, kamēr viņa augstība
piedzērās līdz nemaņai, un atmazgāja viņu. 18. gadsimta sākumā
angļu aristokrāte Mērija Montegjū, starp citu, izglītota sieviete,
cilvēkam, kurš vērsa uzmanību uz viņas netīrajām rokām, teica: “Un
to jūs saucat par netīrumiem? Ko gan jūs teiktu, ieraugot manas
kājas?” Toties Napoleons Bonaparts (1769–1821) katru dienu ķermeni
apstrādāja ar iemīļoto odekolonu Eau de Cologne.
18. gadsimta sākumā angļu aristokrāte Mērija Montegjū, starp citu, izglītota sieviete, cilvēkam, kurš vērsa uzmanību uz viņas netīrajām rokām, teica: “Un to jūs saucat par netīrumiem? Ko gan jūs teiktu, ieraugot manas kājas?”
15. gadsimtā bagātnieki sāka nēsāt apakšveļu, kas kalpoja par buferi starp netīro miesu un tīro apģērbu. 17. gadsimtā Eiropas augstākā sabiedrība izmantoja lina drānas, kas, pēc viņu domām, uzsūca no ķermeņa netīrumus, un bagātīgi sasmaržojās. Paduses ieteica samitrināt ar rožūdeni. Vīrieši starp kreklu un vesti nēsāja maisiņu ar aromātiskām zālītēm, bet dāmas lietoja tikai aromatizētu pūderi. Kad plašākai sabiedrībai apģērbs kļuva pieejamāks, jebkura vēlēšanās mazgāties pazuda pavisam – pietika ar to, ka tika nomainīts krekls. Filmā "Suns uz siena kaudzes" ir attēlota viduslaiku augstmaņa rīta tualete. Kungam pienes bļodiņu ar ūdeni, kurā viņš iemērc pirkstu galus un apslapina acis. Tas arī viss.
Francijas pieklājības kodekss (Manuel de civilite, 1782) neieteica
izmantot ūdeni sejas tīrīšanai, jo ziemā pēc mazgāšanas tā kļūstot
jutīga pret aukstumu, bet vasarā – pret karstumu. Līdz pat 19.
gadsimtam tajās retajās reizēs, kad cilvēki mazgājās, viņi to
darīja apakškreklā vai šim nolūkam paredzētā garā kreklā ar platām
piedurknēm. Lai gan ir saglabājušās liecības par to, ka bagātnieces
gūlās skaistuma vannās no piena, teļa buljona un zālīšu
izvilkumiem, netīrības problēmu tas nerisināja. 19. gadsimta
pirmajā pusē sievietes mazgāja galvu ne biežāk kā četras reizes
gadā, citā laikā dodot priekšroku sausai tīrīšanai: sabēra matos
sīkas mandeļu skaidiņas un pēc tam ilgi, vairākas stundas, ķemmēja
laukā.
Nemazgātie, blusu apsēstie cilvēku ķermeņi oda pēc saskābuša piena
un veca siera. Francijā blusas izmantoja flirta mākslā,
izklaidējoties erotiskā spēlē Noķer blusu uz mīļotās. Kopainai vēl
varam pievienot liecības, ka viduslaiku Eiropā balti, veselīgi zobi
tika uzskatīti par zemas izcelsmes pazīmi, bet kariesu un zobu
sāpes vērtēja kā bagātības pazīmi.
Lielā smirdēšana
Cilvēciskā prāta nesaprātīgumu un tieksmi mesties galējībās
atklātāk par uzvarām kaujās, izsmalcinātu galma etiķeti, mīlas
liesmojošajām kaislībām un ticības askēzi atklāj attieksme pret
tualeti jeb iešanu uz poda. Pazīstamais teiciens “Nauda nesmird”
radās mūsu ēras 1. gadsimtā, kad Romas imperators Vespasiāns šos
vārdus adresēja savam dēlam Titam, skaidrojot, kāpēc ieviesis jaunu
nodokli par tualetēm. Ar šo jaunievedumu imperators pārkāpa senu
Romas likumu, kas vēstīja, ka koplietošanas telpām, tostarp pirtīm,
jābūt bez maksas. Romas sabiedrisko tualešu zāles centru rotāja
strūklakas un mozaīkas, bet sēdekļi bija izvietoti gar zāles sienām
tā, lai vīri, sēžot uz poda, varētu mierīgā gaisotnē apspriest
stoicismu vai pēdējo Senekas epigrammu.
Modē nāca cepures ar īpaši platām malām, kas pasargāja dārgo apģērbu un parūkas no naktspodu un samazgu satura. Liela jau nu tā bēda nebija – cilvēks nopurināja cepuri, uzlika atpakaļ galvā un gāja tālāk.
Pat pie savas pilsētas smakas pieradušais franču monarhs Filips II
Augusts 1185. gadā, stāvot pie pils, zaudēja samaņu, kad garām
braucošā kariete uzjundīja netīrumus. 13. gadsimta beigās Parīzē
tika izdots likums, kas vēstīja: izlejot naktspoda saturu pa logu,
ir skaļi jākliedz: “Uzmanieties, ūdens!” Šajā laikā modē nāca
cepures ar īpaši platām malām, kas pasargāja dārgo apģērbu un
parūkas no naktspodu un samazgu satura. Liela jau nu tā bēda nebija
– cilvēks nopurināja cepuri, uzlika atpakaļ galvā un gāja
tālāk.
Par privātu, no pārējo acīm slēpjamu nodarbi tualetes apmeklējums
kļuva tikai 18. gadsimta beigās. Pirms tam no ķermeņa izdalījumiem
sevišķi nekautrējās un atbrīvojās tieši tur, kur cilvēks
liktenīgajā brīdī atradās. Labākajā gadījumā krūmos vai ēkas nišā.
Viduslaiku piļu dārzos ziedēja burvīgas rozes, bet drausmīgi
smirdēja izkārnījumi, kas mētājās apkārt.
Luijs XIV Versaļas pilī pieņēma cilvēkus, sēžot uz poda.
Ekscentriskais franču valdnieks ļāva galminiekiem kārtot vajadzības
tieši Versaļas pilī. Karalim bija tika plašs vēriens, ka viņš
atļāva galminiekiem kārtoties pat ballēs. Kad smaka kļuva
neciešama, galminieki pārcēlās uz citu pili, lai pirmā tiktu
izmēzta un tūlīt pat no jauna pietaisīta.
Viduslaiku pilsētu gaisu bojāja ne jau tikai ekskrementi. Miesnieki
uz ielas kāva lopus, izmētājot iekšas un izlejot asinis uz
trotuāra, bet vienīgais sētnieks bija lietusgāzes, kas veidoja
netīrumu upes, kuras šalkdamas tecēja ielu vietā.
Pēc Lielas franču revolūcijas karalienes Viktorijas laika Anglijā,
kad klavieru kājas apsedza ar īpašu audumu, lai tās neizraisītu
asociācijas ar sieviešu kājām, arī uz tualeti gāja īpašā veidā, ko
raksturoja nepatika pret šo nodarbi. Šajā laikā radās eifēmismi:
“došos iepazīties ar dzīvokļa plānojumu”, “iešu izlocīt kājas” un
tamlīdzīgi.
Kad 19. gadsimtā Tomass Krepers salieca novadcauruli U burta veidā, ļaujot ūdenim maksimāli aizskalot poda saturu, viņš radīja ko nemirstīgu, kas uz visiem laikiem mainīja lielas daļas cilvēces attiecības ar personiskā ķermeņa izdalījumiem.
Vēsturnieki prāto, ka Anglijā tomēr bija tīrāks nekā Francijā.
Anglijā rūpes par ķermeni un ārējo izskatu plašākā sabiedrībā
atplaucēja dendiju kultūra, ko iezīmēja dendiju ikonas Džordža
Bramela vārds. Ir liecības, ka arī krievu dzejnieks Aleksandrs
Puškins domāja par nagu skaistumu. Tomēr 1858. gads Anglijā tiek
nodēvēts par lielās smirdēšanas gadu, jo, kad Temzā uzpeldēja tur
samestie mēsli un draza, nācās pārtraukt parlamenta sēdi.
Tikai 19. gadsimtā Parīzē parādījās pirmā vīriešiem paredzētā
sabiedriskā tualete. Ar civilizētu vietu īpašai vajadzībai varēja
dižoties arī Ziemas pils. Sabiedriskā tualete, kas bija paredzēta
tikai aristokrātiem, gan nebija nekas cits kā koka namiņš ar bedri
grīdā, ko varēja atrast pēc smakas. Lai iemācītos lietot tualeti,
bija vajadzīgi gadu simti. 1921. gadā Ļeņins apsolīja, ka pēc
pasaules revolūcijas uzvaras atejas būs no zelta, bet realitātē
visā Padomju Savienībā tualešu kultūra atgriezās Pētera I laika
līmenī.
Kad 19. gadsimtā Tomass Krepers salieca novadcauruli U burta
veidā, ļaujot ūdenim maksimāli aizskalot poda saturu, viņš radīja
ko nemirstīgu, kas uz visiem laikiem mainīja lielas daļas cilvēces
attiecības ar personiskā ķermeņa izdalījumiem. Ne velti Džeimsa
Džoisa romāna Uliss varonis Leopolds Blūms lasa uz poda. Tomēr
tualete ar kultūru visciešāk savijās pirms simt gadiem, kad Marsels
Dišāns ar ģeniālu intuīciju no vulgāra, par tabu padarīta
priekšmeta radīja apvērsumu mākslā un domāšanā vispār. 1917. gadā
izstādē piedāvātais pisuārs tagad maksā vairāk nekā trīsarpus
miljonus dolāru.
Tīrības diktatūra
Kamēr Eiropa gremdējās pašas mēslos, citas kultūras ķermeņa
attīrīšanās nozīmi novērtēja daudz vairāk. Japānā mājas priekšā
bija akmeņu dārzs ar tualeti, kurā varēja sēdēt, skatīties
zvaigznēs un mierīgā gaisotnē meditēt. Ir anekdote par čukču
tualeti, kas sastāv no diviem kokiem – uz viena varot uzkārt
kažoku, ar otru atgaiņāties no vilkiem. Tomēr ziemeļu tautas
tūkstošiem gadu laikā bija radījušas savu higiēnu. Kad 20. gadsimta
trīsdesmitajos gados padomju vara nolēma apmācīt ziemeļniekus
mazgāties ar ziepēm, sākumā eskimosi ēda glumos, pēc zemenēm
smaržojošos klucīšus, bet, kad sāka mazgāties, ledus bērni mira.
Vienkārši tāpēc, ka civilizētajiem cilvēkiem domātie higiēnas
noteikumi viņiem bija nāvējoši. Nomazgājot dabisko tauku
pārklājumu, eskimosu āda kļuva sausa un neaizsargāta pret lielo
salu. Tradicionāli ziemeļnieki mazgājās reizi gadā – laikā, kad
saules stari sasildīja zemi, bet citā laikā dāsni ieziedās ar roņu
un zivju taukiem, kas attīrīja ādu un pasargāja no bargajiem laika
apstākļiem. Tas nozīmē, ka no dabiskajiem aizsargslāņiem attīrītu,
pliku miesu cilvēks var atļauties tikai tad, kad attālinās no
dabas. Arābu tirgotāji, ceļojot pa tuksnesi, attīrījās ar smiltīm,
bet Mongolijas stepēs, kur ūdens ir liels retums, ierīvējās ar
taukiem. Lai attīrītu ādu, dažviet cilvēki esot izmantojuši
urīnu.
19. gadsimta beigās sievietes matus mazgāja jau reizi nedēļā, jo tie kļuva nespodri no sodrējiem.
19. gadsimtā cilvēki sāka mazgāties daudz biežāk, bet ne jau tāpēc, ka bija apzinājušies, cik jauki ir ietīties putojošu ziepju mākonī un nosusināties mīkstā, baltā dvielī, bet gan tāpēc, ka šajā laikā Eiropas pilsētās no fabriku dūmeņiem gaisā cēlās melnu dūmu stabi, kas nogūla uz ielām un pilsētniekiem. Pasaule ieslīga civilizācijas radītajos dūmos un smirdoņā. Ir versija, ka šajā laikā cilvēka ķermeņa izvadsistēmas, piemēram, sviedru dziedzeri, sāka darboties ar lielāku slodzi nekā ekoloģiski tīrajos iepriekšējos gadsimtos. Viņi sāka smirdēt nepatīkamāk. 19. gadsimta beigās sievietes matus mazgāja jau reizi nedēļā, jo tie kļuva nespodri no sodrējiem.
20. gadsimta totālajām varām bija raksturīgs veselīga, tīra ķermeņa
kults. Gan Trešais reihs, gan padomju lielvara kolektivizēja
cilvēka ķermeni – tīrība vairs nebija individuāla izvēle, bet gan
kopēja lieta. Ķermenis bija skrūvīte, detaļa, kam jākalpo valstij
un partijai. Cilvēkus spieda mazgāties, pildīt rīta rosmi,
potēties, labot zobus, sūtīja uz sanatorijām un ieviesa fiziskās
sagatavotības normas. Padomju valstī tika nodibinātas sanitārās
komitejas, darba vietās bija ārsts, tika rīkotas sanitārās skates,
lai pārbaudītu ausu, nagu un matu tīrību, sanitārie mītiņi,
pārgājieni un ierīkoti kaunināšanas stendi netīreļiem. Tas sasaucas
ar mūsdienu patērētājsabiedrības jaunības un mākslīgā skaistuma
kulta diktātu, kas ir rafinētāks, bet principiāli neatšķiras.
Majakovskis vannu apjūsmoja dzejā, sakot, ka tā ir gaišāka par
mēnessgaismu. Ļeņins Politbirojā apsprieda dažu biedru dienas
režīma neievērošanu, atgādinot, ka viņu veselība nav nekāds
privātīpašums, bet pieder tautai.
Kremlī tika apspriesta padomju cilvēka smaka, bet, kad Molotova
sieva Poļina Žemčužina bija norādījusi uz bēdīgo stāvokli
parfimērijas nozarē, tauki no pārtikas ražošanas tika novirzīti
parfimērijai. Trīsdesmito gadu plakāti aicināja sākt dienu ar zobu
pulveri un pēc darba iet pirtī. Tam gan bija racionāls iemesls –
pilsētās koncentrējās daudz cilvēku, bet higiēnas noteikumu
neievērošana varēja kļūt par epidēmiju cēloni. Brošūras mācīja
nedzert no krāna, skarot to ar lūpām, nebučoties, nekasīt netīrumus
no sienām. Lūk, pionieris – tīrības paraugs! Viņš agri ceļas,
vingro, nespļaudās, nemet zemē papīrus, neēd netīrumus un puņķus,
negrauž nagus. Pionieris sasveicinoties nedod roku, kur perinās
mikrobi, sarokošanās vietā ir īpašs pionieru sveiciens. Jaunajā
padomju valstī bija trūcīgi ar pirtīm un dušām, tāpēc higiēnisti
mācīja, kā būt tīram bez pirts, proti, mainot veļu.
Zābaki nav netīri paši par sevi, bet dubļi uz zābakiem kļūst par netīrumiem, ja tos uzliek uz galda. Vannas istabas piederumi guļamistabā un apakšveļa viesistabā kļūst par netīrumiem.
Un tomēr... pat padomju vara, kas varēja iznīcināt cilvēku, salauzt
viņa gribu, nespēja piespiest mazgāties un nespļaut uz ielas.
Divdesmito gadu beigās Urālos tikai 13 procenti strādnieku reizi
mēnesī tīrīja zobus. Maskavā nemazgājās trešā daļa meiteņu un puse
zēnu. 1954. gadā pēc Korneja Čukovska dzejoļa bērniem tika uzņemta
animācijas filma Moidodir (Mazgāmutis), kurā vara izlietne –
mačalku un švabru komandieris – dzenas pakaļ puišelim ar netīrām
rokām. Izlietne izraisa asociācijas ar dzelzs jātnieku, kas tevi
vienmēr panāk, tā ir higiēnas kontrole pār ķermeņiem, to vēlmēm,
vajadzībām un domām.
Higiēnas terors ir sācies
Netīrība neeksistē, grāmatā "Tīrība un briesmas" raksta 20.
gadsimta britu antropoloģe Mērija Duglasa. Viņa uzskata, ka
netīrumi nekad nepastāv izolēti, paši par sevi, tie vienmēr atrodas
noteiktā kontekstā. Tas, kas bija netīrs 16. un 17. gadsimta Parīzē
un ko par netīru uzskatām mēs, pilnībā atšķiras. “Tur, kur ir
netīrumi, ir sistēma. Netīrība ir matērijas klasifikācijas
blakusprodukts.” Tātad zābaki nav netīri paši par sevi, bet dubļi
uz zābakiem kļūst par netīrumiem, ja tos uzliek uz galda. Vannas
istabas piederumi guļamistabā un apakšveļa viesistabā kļūst par
netīrumiem.
Kad lietas vai idejas neatbilst klasifikācijai, cilvēks reaģē,
atgrūžot tās, jo mainīgo sajūtu haosā ikviens no mums būvē stabilu
pasauli ar atpazīstamu formu, izvietojumu telpā un noturību laikā,
raksta Duglasa. Nekārtība izjauc ideālo modeli, nekārtība ir solis
svētuma apgānīšanas, aptraipīšanas virzienā.
Duglasas paustais sasaucas ar ideju par kārtību (tīrību) kā
diktatūru, kas 20. gadsimtā pārņēma Rietumu civilizēto pasauli.
Tualetes un vannas istabas sterili spīdošās flīzes sāka ost pēc
indīgiem tīrīšanas līdzekļiem, kuru flakoni staipīja šauros kaklus,
alkstot iznīcināt ikvienu mikrobu, un saldeniem, nelabumu
uzdzenošiem šampūniem, želejām, putām, krēmiem, losjoniem, kas
solīja piekļūt vissīkākajai ādas porai. Baltā kļuva par higiēnas
krāsu.
Higiēnas terors bija sācies. Tā iespaidā ķermeņa mazgāšanas
līdzekļiem ik gadu tiek tērēti ap 30 miljardiem eiro želeju un
šampūnu iegādei. Trīs reizes vairāk aiziet veļas, trauku, telpu,
tualešu uzkopšanai. Tomēr šī tīrības ideja ir liela ilūzija –
mikrobi kā dzīvoja, tā arī turpina to darīt, pārceļoties uz maizes
un gaļas dēlīšiem, švammēm trauku mazgāšanai un sporta klubu dušām.
Turklāt ikviena datora tastatūra ir savus 70 procentus netīrāka par
caurmēra klozetpoda vāku. Nerunājot nemaz par tādiem baciļu
perēkļiem, kādi ir aromatizētie biksīšu ieliktnīši un
tamponi.
Pūles ir krietni pārspīlētas, jo nesen pierādīts, ka sterilitāte
kaitē bērna intelektam un fiziskajai attīstībai. Pirmkārt,
organisms neiemācās cīnīties pret iebrucējiem un netrenē imunitāti.
Otrkārt, sadzīves piesārņojums satur baktērijas, kas ir iesaistītas
arī dzīvesprieka hormona serotonīna izstrādē smadzenēs. Respektīvi
– ja nav baktēriju, mazāk un lēnāk veidojas neironi, kas atbild par
smadzeņu potenciālu. Psihoterapeite Kaija Gulbe piebilst, ka daudzi
radoši bērni nāk no laukiem, kur viņiem ir bijuši pieejami dubļi,
kuros veidot savādus rakstus, atrast kociņus, akmeņus, un neviens
viņiem nav sitis pa pirkstiem, teicis fui un atturējis no
sasmērēšanās.
Pavērojiet savu kaķi
Jaunās tūkstošgades sākumā franču sociologi publicēja trīsdesmit
20. gadsimta izgudrojumu sarakstu, kas pašos pamatos bija mainījuši
dzīvi. Līdzās televīzijai, košļenēm, lidmašīnām, džinsiem un
datoriem bija pamperi – miljoniem sieviešu atbrīvotāji –, kas
izraisīja sociālu revolūciju un ļāva uzņemt apgriezienus feminisma
kustībai.
Ķermeņi kļuva tīri, gludi, zobi žilbinoši kā klozetpods – pasaule
iesoļoja ārprāta zonā ar silikonu, steroīdiem un mākslīgiem
skaistuma stereotipiem, pilnībā atmetot rūpes par dvēseli, tāpat kā
viduslaikos tika pamests novārtā ķermenis. Cilvēki vairs nevērsās
pie debesīm, uzdodot eksistenciālus jautājumus: kas es esmu un
kāpēc. Visums virs cilvēku galvām bija kļuvis glancēts. Kad no
parastām rūpēm par ķermeņa tīrību cilvēce metās baudkārā ķermeņa
lutināšanas neprātā, vārdā SPA, tā devās modernā primitīvisma
virzienā.
Masēšanās, ieskāšanās, paijāšanās, mazgāšanās, laizīšanās ir dzīvnieku pasaulē pazīstamas darbības. Piemēram, pērtiķi ceturto daļu dzīves pavada, kopjot sevi. Pavērojiet savu kaķi – tas ir pārņemts ar sevis mazgāšanu un kažoka uzlabošanu. Turklāt dzīvnieki dabiskās vajadzības kārto noteiktā vietā, nevis – kur pagadās. Kasīšanās un blusu ķeršana no masāžas ar aromātiskajām eļļām un pretcelulīta procedūras nemaz tik krasi neatšķiras. Visos gadījumos tā ir socializācija, stresa samazināšana un noteiktas kārtības uzturēšana. Viegls pieskāriens, jūtot līdzi vai paužot maigumu, ir instinktīva, pirms miljoniem gadu radusies reakcija.
Mazgāties nozīmē mīlēt dzīvi
Filmā "Likteņa ironija jeb vieglu garu" galvenais varonis atkārto
frāzi: “Katru gadu 31. decembrī mēs ejam uz pirti.” Pēc 18
gadsimtiem Eiropā pirts tradīcijas atgriezās no Krievijas. 1812.
gadā Berlīnē tika uzcelta pirmā krievu pirts, pēc tam Parīzē un
citur. Latvijā pirmās liecības par pirtīm saglabājušās kopš 1215.
gada.
Kopš seniem laikiem pirtij bija ne vien higiēnas nozīme, bet arī
sakrāla jēga. Pagānu tautas uzskatīja, ka pirtī tiek nomazgāti
grēki, kas īpaši nepatika baznīcai. Sēdēšana lielajā karstumā un
mazohistiskā dauzīšanās ar slotu nodarbinājusi arī antropologu
prātus. Vai pirts ir tā vieta, kur zūd mūžīgā pretruna starp
dvēseli un miesu?
Filozofs, reliģiju pētnieks Valdis Svirskis vērtē, ka pirtī attīrās ķermeniskais velis, aura, bet nevar apgalvot, ka pirtī kaut kas notiek ar garu kā personības tikumisko kodolu. “Pat vienkārša mazgāšanās ar ūdeni atjauno cilvēka uztveres spējas. Ūdens procedūras var salīdzināt ar apkvēpuša lodziņa noslaucīšanu – pēc tam visu tālumā var skaidri redzēt. Pirts veicina spēju pieslēgties jaunai informācijai. Tomēr pirts ar kontrastaino temperatūru var ievest transveida stāvoklī. Labsajūta ir mākslīgi radīta, un tai nav nekāda sakara ar cilvēka garīgu mainīšanos. Pirtī cilvēks nevis garīgi attīstās, bet kļūst uzņemtspējīgāks. Pēc pirts cilvēkam labāk raisās domas un ir vieglāk apjaust būtisko. Tomēr augstākā līmeņa higiēna ir cilvēka tiekšanās pēc pilnības, ko var īstenot ar personīgu piepūli, un meditāciju, atbrīvojot un transformējot personības slāņus, kam nevar tikt klāt ne ar neirolingvistisko programmēšanu, ne hipnozi, ne augstām un zemām temperatūrām. Pirts tikai attīra ceļu uz augstākām higiēnas kāpnītēm.”
Vai veselā miesā mājo vesels gars? Psihoterapeite Kaija Gulbe
skaidro: “Psihiskas slimības, narkomānija un alkoholisms ir
saistītas ar nevīžīgu attieksmi pret savu izskatu, mājokli, apkārt
notiekošo, attiecībām ar apkārtējiem. Nerūpēšanās par savu ķermeni
ir viena no (ne galvenā) depresijas un šizofrēnijas pazīmēm.
Netīrīgums ir sevis un dzīves vērtību noniecināšana. Ja cilvēks ir
vesels, jāņem vērā, ka tīrības izjūta katram ir nedaudz atšķirīga.
Vienam pietiek ar tīrām drēbēm, citam vajadzīgas jaunas, noteikta
zīmola un smaržīgas. Kāds tīru, bet pavalkātu, no modes izgājušu
apģērbu uzskatīs par netīru.”
Tas, kā mēs rūpējamie par sevi un vidi, kurā atrodamies, ir cieši
saistīts ar to, kā jūtamies. Psihiskais stāvoklis ietekmē fizisko
ķermeni un otrādi, saka speciāliste. “Glancēto žurnālu
vienkāršotajos ieteikumos ir liela daļa taisnības – kad iztīrām un
sakārtojam māju, aizejam pie friziera un manikīra, jūtamies
mierīgāk un nedaudz laimīgāk. Tikai caur tīru ķermeni psihi
nesakārtosim, bet tas ir viens no ceļiem, kā stimulēt emocionālās
pasaules izkustēšanos. Mēs varam stāvēt dušā un domāt, ka rūpes
aizskalojas un emocijas attīrās. Otra galējība – pārāk liels
pedantiskums un nepārtrauktas rūpes par sevi, vēlme sakārtot un
pārkārtot, uzrāda iekšējo trauksmi, to, ka esam par kaut ko
norūpējušies. Ja Dievs ir radījis cilvēku pēc savas līdzības,
uzticot ķermeni, tad mūs pienākums ir par to rūpēties,” uzskata
psihoterapeite Kaija Gulbe.
Teksts: Evija Hauka, žurnāls „Patiesā Dzīve”
Avots: www.kasjauns.lv