Ar ko atšķiras bio, eko, dabiskā un sintētiskā kosmētika? Ieviešam skaidrību!
Kā saprast, ar ko atšķiras bioloģiskā, ekoloģiskā, dabiskā un sintētiskā kosmētika? Un vai "dabisks" tiešām ir tik dabisks? Skaidrojam!
Izvēloties pārtiku, mēs cenšamies izvairīties no biedējošajiem
“E”, nu vēlamies arī pēc iespējas dabiskāku kosmētiku. Tikai
aptuveni 5% no visa Latvijā nopērkamā kosmētikas klāsta patiešām
drīkstētu saukt par ekokosmētiku.
Laužam stereotipus
Kosmētikas plaukti ir pārpildīti ar dažādu ražotāju krāsainajiem
iepakojumiem, no kuriem vēdī bagātīgas smaržu buķetes. Krēms smaržo
pēc zemenēm, šampūns pēc apelsīniem, ziepes pēc kumelītēm. Viens
skandina – dabisks, cits – bioloģisks, vēl cits – ekoloģisks... Kā
neapjukt kosmētikas džungļos? Ar ko viens produkts labāks par otru,
ar ko otrais sliktāks par trešo? Gribi vai negribi – tu esi
apjukusi. Lai ieviestu kaut nelielu skaidrību, paskaidrosim, ka
kosmētiku var iedalīt bioloģiskajā kosmētikā, ekokosmētikā,
dabiskajā un ķīmiski sintezētajā kosmētikā. Kas raksturīgs katrai
no tām?
Biokosmētika – uz iepakojuma būs rakstīts “bio”
vai “organic”, un tas ir kā apliecinājums, ka tīrāku kosmētiku tev
neatrast. Tajā ir vismaz 95% dabiskas izcelsmes izejvielu, kas
iegūtas sertificētās bioloģiskās saimniecībās. Atlikušie 5% drīkst
būt konservējošās vielas: olīveļļa, spirts, putotājs, smaržas
saglabātājs utt.
Ekokosmētika būtiski neatšķiras no biokosmētikas,
bet tai nav tik stingru kritēriju kā bioloģiskajai kosmētikai. Arī
ekokosmētikas sastāvā jābūt vismaz 95% dabiskas izcelsmes produktu,
bet tām nav obligāti jābūt iegūtām sertificētās bioloģiskās
lauksaimniecībās. Atlikušajos 5% drīkst būt konservējošās vielas,
lai produktu vieglāk uzglabāt. Pasaulē ir ļoti maz ražotāju, kas
piedāvā biokosmētiku. Kāpēc? Piemēram, ja produkta sastāvā ir 100
vielas, katras sastāvdaļas piegādātājam jādabū biosertifikāts.
Liela daļa ražotāju nespēj to nodrošināt un izvēlas palikt pie
ekokosmētikas. Starp citu, ne bioloģisko, ne ekokosmētiku
neizmēģina uz dzīvniekiem, tā nav kaitīga apkārtējai videi.
Dabiska kosmētika – ikviens ražotājs, kurš
uzskata, ka savu produktu var nosaukt par dabisku, bez liekām pūlēm
to var darīt. Tā kā nav nepieciešams sertifikāts (atšķirībā no
ekoloģiskās un biokosmētikas), ticamība uzrakstam “dabisks”
samazinās. Tajā pašā laikā arī dabiskajā un ķīmiski sintezētajā
kosmētikā var būt tie paši 95% dabiskas izcelsmes sastāvdaļu, bet,
tā kā netiek reglamentēts, cik procentiem dabisko vielu jābūt
produkta sastāvā, to var būt daudz reižu mazāk. Visvairāk atšķiras
kosmētikā izmantotie konservanti – “dabiskajā” un ķīmiski
sintezētajā visbiežāk izmanto konservantus no parabēnu grupas, kas
bioloģiskajā un ekokosmētikā ir aizliegti. Taču paretam arī
“dabiskā” kosmētika sāk izvairīties no parabēniem, kas ir vieni no
lētākajiem un efektīvākajiem konservantiem. Interesanti, ka
parabēnu grupas konservantus kosmētikā ļoti plaši sāka izmantot
pirms 30 gadiem, jo tie ļāva kosmētikai saglabāt konsistenci,
pasargāja no mikrobu vairošanās un nogalināja baktērijas. Savukārt
pirms aptuveni 10 gadiem Lielbritānijā sāka pētīt parabēnu ietekmi
uz veselību, un pētījumi liecināja, ka tie var būt kancerogēni
(vēzi izraisoši). Pēc šī atklājuma parādījās izteikta patērētāju
interese par ekokosmētiku.
Ķīmiski sintezētā kosmētika. Tajā vairāk nekā
“dabiskajā” kosmētikā atradīsim mākslīgi sintezētas un ķīmiskas
sastāvdaļas. Vislielāko ķīmijas devu var atrast dekoratīvajā
kosmētikā, savukārt ekokosmētikas klāstā dekoratīvās kosmētikas ir
ļoti maz. Ja gribi izpētīt ķīmiski sintezētās kosmētikas klāstu,
ieej jebkurā veikalā. Tā kā ražotāju ir daudz, tos nemaz
neminēsim.
Gan biokosmētikas, gan ekokosmētikas sastāvā jābūt vismaz 95% dabiskas izcelsmes produktu.
Galvenās ekokosmētikas un “dabiskās” kosmētikas
atšķirības
Gan biokosmētikas, gan ekokosmētikas sastāvā jābūt vismaz 95%
dabiskas izcelsmes produktu.
Dabiskās izejvielas. Galvenā atšķirība ir jau
pieminētie 95%. Ar šo skaitli lepojas ekoloģiskā un biokosmētika –
tik daudz dabisko vielu ir to sastāvā, kamēr “dabiskajā” kosmētikā
dabiskas izcelsmes sastāvdaļu var būt, piemēram, 50% (neviens
nereglamentē, cik daudz to jābūt “dabiskajā” kosmētikā), savukārt
ķīmiskajā kosmētikā vispār var nebūt dabas vielu.
Konservanti. Kā zināms, kosmētiku nevar ražot
pilnīgi bez konservējošām vielām, jo tās pagarina kosmētikas
realizācijas laiku. Pavisam dabisks produkts, ja tam nepievieno
kādu konservējošu vielu, sabojāsies jau pāris dienu laikā... Taču
konservējošā sastāvdaļa var būt ēteriskā eļļa, olīveļļa,
kliņģerīte, kumelīte, žožobas eļļa, bet var būt arī mākslīgie
konservanti – visbiežāk parabēni, naftas pārstrādes produkti vai
dzīvnieku izcelsmes sastāvdaļas, kas savukārt nekad nebūs
ekoloģiskajā un biokosmētikā.
Krāsvielas. Bioloģiskajā un ekokosmētikā izmanto
tikai pārtikas krāsvielas minimālā daudzumā. Turklāt rozā krāsu
dabiskā ceļā iegūt nevar. Vienīgā dabiskā rozā krāsviela ir sarkanā
biete, bet tā toni zaudē divu nedēļu laikā.
Smarža. Interesants fakts – ekokosmētikā ir
produktu grupa, ko neved ārpus ražotājvalsts, jo ražotāji nav
iemācījušies ilgstoši saglabāt smaržu... Savukārt “dabiskā” un
ķīmiskā kosmētika smaržo lieliski un izskatās skaisti, bet tas ir
panākts ar mākslīgi sintezētām un ķīmiskām vielām. Vai ekokosmētika
nesmaržo? Tā gluži nevar teikt, jo aromātam tiek pievienotas
ēteriskās eļļas. Ēteriskajā eļļā, piemēram, apelsīnu ziedu eļļā, ir
ap 500 sastāvdaļu. Savukārt ķīmiski izgatavotajās eļļās, kas smaržo
tieši tāpat kā dabiskās, būs atrodamas vien 5–10 sastāvdaļas.
Derīguma termiņš
Bioloģiskajai un ekokosmētikai ilgākais uzglabāšanas laiks parasti
ir no 3 mēnešiem līdz 2 gadiem.
“Dabiskajai” un ķīmiski sintezētajai kosmētikai derīguma termiņu
parasti norāda 5–7 gadus, dažkārt pat nenorāda vispār.
Jo īsāks derīguma termiņš, jo produkts ir tīrāks.
Ekokosmētikas plusi
Noturīgs efekts. Lietojot šo kosmētiku, ar laiku
pamanīsi, ka āda pati sāk “strādāt”, nevis kosmētika vizuāli uzlabo
ādu. Atceries – jo produktā ir vairāk konservantu un mākslīgi
radītu vielu, jo efekts ir ātrāk gaistošs.
Nesatur mākslīgi sintezētas vielas. Ja produkta
ražošanā tomēr kaut ko nepieciešams sintezēt, tiek izmantoti tikai
dabas produkti. Eko produktā nekad nebūs mākslīgi sintezētu
vielu.
Nav parabēnu grupas konservantu, kurus uzskata par
lētākajiem un efektīvākajiem konservantiem un kas var atstāt
negatīvu ietekmi uz veselību.
Labāka iedarbība. Ir pierādīts – jo dabiskāka
kosmētika, jo sastāva molekulas ir līdzīgākas cilvēka organismam un
āda to labāk absorbē. Ekoloģiskos un bioproduktus lietojot, āda
uzņem līdz pat 60–70% vērtīgo vielu, savukārt – jo vairāk
konservantu produktā, jo efekts ātrāk pazūd.
Nepieciešams mazāks daudzums produkta, lai
sasniegtu iecerēto efektu. Līdz ar to šo kosmētiku var uzskatīt par
ekonomisku.
Ekokosmētikas mīnusi
Nav tūlītēja efekta. Iedarbība lēnāka nekā
sintētiskajai un “dabiskajai”, toties noturīgāka.
Nav dekoratīvās kosmētikas. Bioloģiskās un
ekokosmētikas klāstā ir ļoti maz dekoratīvās kosmētikas, jo to
ražot ir sarežģīti, tāpat kā ekoloģiski tīras matu krāsas un
šampūnus. Visvieglāk ir uztaisīt krēmus, losjonus, ūdeņus, ziepes,
skrubjus.
Šī kosmētika ir dārgāka nekā sintētiskā kosmētika,
bet lētāka nekā selektīvā sintētiskā kosmētika (dārgie zīmoli).
Var izraisīt alerģiju. Ja, piemēram, cilvēkam ir
alerģija no medus, tad būs alerģija arī no kosmētikas, kuras
sastāvā ir ziedputekšņi. Izvēloties šo kosmētiku, tas jāņem
vērā.
Jo produktā ir vairāk konservantu un mākslīgi radītu vielu, jo efekts ir ātrāk gaistošs.
Ne vienmēr ekokosmētika ir sertificēta
Eiropas Savienībā sertifikātu, kas ļauj kosmētiku saukt par
bioloģisku vai ekoloģiski tīru, piešķir lieli specializēti
sertifikācijas centri. Lai iegūtu sertifikātu, nepieciešami diezgan
lieli līdzekļi, turklāt sertifikācija jāiziet katru gadu, un ne
visi ražotāji uzskata par nepieciešamu investēt līdzekļus.
Sertificējas galvenokārt tie ražotāji, kuri nolēmuši ieiet lielajā
tirgū (sertifikāts ir kā bonuss mārketinga un tirdzniecības
nolūkos), bet maziem ģimenes uzņēmumiem tas bieži vien nav
nepieciešams, lai gan viņi ražo, iespējams, vistīrāko kosmētiku
pasaulē.
Dabas untumiem nepakļaujas
Tiklīdz lielie zīmoli, kas ražo masu produkciju, sapratīs, ka
pircēji vairs nepērk ķīmisko kosmētiku, tā reaģēs uz to. Patiesībā
reaģē jau tagad, piedāvājot “dabisko” kosmētiku. Taču lielie
uzņēmumi joprojām neuzsāk ekoprodukcijas ražošanu, jo nevar
atļauties riskēt ar dabas untumiem. Daudz vieglāk un arī lētāk ir
ķīmiski sintezēt laboratorijās. Turklāt liels ražotājs nevar
atļauties neaizsūtīt produkciju uz veikaliem, jo, redziet – nav
izaugusi tā puķīte, kas nepieciešama ekoproduktam. Tā bieži ir mazo
ekouzņēmumu nelaime – viņi ir vairāk pakļauti dabai un dažkārt
produkts netiek ražots, lai neriskētu ar kvalitāti. Turklāt ir vēl
kāds būtisks aspekts – joprojām vairums sieviešu vēlas tūlītēju
efektu, nevis gaidīt, kamēr āda pati sāk “strādāt”. Ja lielie
ražotāji redzēs, ka aug pieprasījums pēc ekoprodukcijas, viņi
noteikti reaģēs, bet pagaidām tirgū 95% ir ķīmiskās un nu jau
“dabiskās” kosmētikas produkcijas un tikai 5% ekoprodukcijas. Tikai
laiks rādīs, vai ekoloģiskā un bioloģiskā kosmētika kādreiz
pārtrumpos ķīmisko.
Konsultē: uzņēmuma “Ekokosmētika” īpašnieki
Inese un Andis Priekuļi
Teksts: Lauma Lūse, žurnāls "Una"