Kura no gāzētajām un saldinātajām limonādēm ir mazāk kaitīga?

Latvijas Televīzijas raidījuma “Pārtikas revidents” skatītāja lūdza noskaidrot atbildi uz viņas deviņgadīgās meitas jautājumu par to, kurš no saldinātajiem un gāzētajiem dzērieniem būtu mazāk kaitīgs veselībai.
Kura no gāzētajām un saldinātajām limonādēm ir mazāk kaitīga?

FOTO: Shutterstock.com

"Veselības centrs 4" preventīvās medicīnas klīnikas "Anti-Aging Institute" uztura speciāliste Sandija Šplīta atgādina, ka šādi dzērieni nav veselīgi un ar tiem nevajadzētu aizrauties, taču, ja mamma tomēr reizēm vēlas iepriecināt meitu ar šāda veida našķi, tad jāpievērš uzmanība tiem dzērieniem, kuri nesatur cukuru. Uz iepakojuma tas visbiežāk būs norādīts ar uzrakstu “zero sugar”. Tiem ir pievienoti cita veida saldinātāji. Tie, protams, arī ir dažādi, tāpēc vislabāk, ja tie ir dabīgie, piemēram, stēvija, taču Latvijas veikalos šādi dzērieni būs grūtāk atrodami.

 

Lietojot uzturā gāzētos dzērienus ar pievienotu saldinātāju, jārēķinās, ka tie veicinās apetīti


Uztura speciāliste gan brīdina, ka, lietojot uzturā gāzētos dzērienus ar pievienotu saldinātāju, jārēķinās, ka tie veicinās apetīti. “Mutē šis dzēriens mums garšo kā salds, bet ķermenis to neuztver kā cukuru, proti, tas nav cukurs, un tas neietekmēs mūsu glikozes līmeni asinīs, taču, ja mūsu ķermenis saņem šādu apmānu, tad var būt tā, ka pēc mirkļa bērns prasīs vairāk saldumus – kādu konfekti vai cepumu,” skaidro speciāliste.
 

Reklāma
Reklāma

Tas skaidrojams ar to, ka limonādes iedzeršanas laikā tiek nosūtīts signāls uz smadzenēm, ka tik tikko ir saņemts kaut kas salds, un receptori meklē, kur ir glikoze, taču tā tur nav, līdz ar to ķermenis pēc tam pieprasīs kaut ko saldu ar cukuru.

Sandija Šplīta uzsver, ka vecākiem jāapzinās šis mehānisms, ka pēc dzērienu ar saldinātājiem lietošanas uzturā pieaugs apetīte un kāre pēc saldumiem ar pievienotu cukuru.
 

«Pārtikas revidents» ir analītisks raidījums, kas pēta veikalu plauktos un tirgū pieejamās pārtikas izcelsmi, saturu un cenu atšķirību, katru nedēļu īpašu uzmanību veltot kādam produktam, produktu grupai vai produkta sastāvdaļai. Raidījums  LTV 1 ēterā tiek pārraidīts trešdienās plkst. 21.10.