Kā plānot veselīgas maltītes bērniem, skolas solā atgriežoties
Atsākoties mācību gadam, mazinās vecāku kontrole pār bērnu, tādēļ ir svarīgi, lai skolēns pats varētu izdarīt apzinātas izvēles un izvērtēt, kādus uztura produktus lietot, bet no kādiem labāk izvairīties. Ir jāatceras, ka bērna uzturs sākas tieši ģimenē un uztura paradumus, kā arī galda kultūru bērns pārņem no saviem vecākiem, tāpēc ļoti būtiski ir tas, lai ģimenē uzturs būtu pēc iespējas veselīgāks un sabalansētāks. Ja vecāki ēdis nepārdomāti un haotiski, no bērna var sagaidīt tieši to pašu. Savukārt, ja veselīgas ēšanas paradumi tiks būvēti jau no mazotnes, nebūs problēmu arī tad, kad bērns paaugsies un sāks izdarīt izvēles pats. Lai vecinātu bērnu pieņemt apzinātus lēmumus, vecākiem ir ieteicams organizēt kopīgas maltītes ikdienā, rādot pareizo piemēru un ceļot galdā ēdienus, kas vienlaikus ir ne tikai gardi, bet arī veselīgi.
Atceries, ka bērna uzturs sākas tieši ģimenē un uztura paradumus, kā arī galda kultūru bērns pārņem no saviem vecākiem, tāpēc ļoti būtiski ir tas, lai ģimenē uzturs būtu pēc iespējas veselīgāks un sabalansētāks.
Uztura speciāliste Kristīne Podvisnka skaidro, ka viens no sabalansēta uztura stūrakmeņiem ir šķīvja princips, kura ievērošana nebūt nav sarežģīta ne pieaugušajam, ne bērnam, ja to piekopj regulāri un skaidro jau no mazotnes. Maltīti veido sekojoši – puse no šķīvja ir dārzeņi, ¼ - proteīna avots (tītars, vista, zivs u.c.), bet ¼ ogļhidrātu avots jeb garnīrs (rīsi, griķi, makaroni u.c.). Ievērojot šo principu, ēst sabalansēti nesagādās problēmas, jo uzturā tiks nodrošināts viss organismam nepieciešamais. Tā kā daudzās skolās maltītes tiek pasniegtas katlos un bērni paši sadala pusdienu proporcijas vai arī ēd tikai vienu produktu grupu, ir ieteicams mācīt vienkāršotā veidā, nevis terminos, piemērām, dalot vakariņu porcijas mājās.
Uzturs lielā mērā ietekmē to, kāds būs bērna mācību rezultāts, jo tieši uzņemtās uzturvielas nodrošina enerģiju smadzenēm, uzlabo atmiņu un stimulē arī citas maņas. Tas nozīmē, ka, ja netiek uzņemtas nepieciešamās uzturvērtības, bērna prāts nespēj pilnvērtīgi funkcionēt. Tādēļ ir svarīgi bērna uzturā iekļaut pēc iespējas vairāk sezonālo dārzeņu un augļu, kas ir bagātīgi ar vitamīniem, nevis Mendeļejeva tabulas elementiem. Šosezon topā ir ķirbji, kabači un dažādas ogas, ko var pasniegt gan svaigā, gan termiski apstrādātā veidā zupās, salātos, sautējumos un citos ēdienos. Savukārt, lai starpbrīdī nerastos kārdinājums skriet uz skolas bufeti, ieteicams jau mājās sagatavot vieglas un veselīgas uzkodas, ko ņemt līdzi uz skolu. Svarīgi, lai tās nebojātos un būtu viegli uzglabājamas, tādēļ ir jāpadomā par to, kādus produktus pagatavot un kā tos safasēt. Tā piemēram, sātīga un veselīga uzkoda, ko paņemt līdzi, lai uzkostu starpbrīdī, ir dažāda pildījuma pilngraudu mafini vai dārzeņu kanapē maizītes.
Ja netiek uzņemtas nepieciešamās uzturvērtības, bērna prāts nespēj pilnvērtīgi funkcionēt.
Uztura speciāliste arī uzsver, ka bērna organismam ne mazāk svarīga ir ūdens uzņemšana vajadzīgajos daudzumos. Bērni nereti ūdeni dzer par maz, un labprātāk izvēlas dažādus saldinātus gāzētos dzērienus tā vieta. Lai gan bērnam šķiet, ka šie dzērieni labāk remdē slāpes, patiesībā tie tieši pretēji veicina dehidrāciju un neaizstāj ūdenim raksturīgās īpašības. Ūdens nodrošina ne tikai pareizu organisma funkcionēšanu, bet arī normalizē bērna svaru, pasargā no kariesa un uzlabo kognitīvās spējas. Tādēļ vecākiem ir ieteicams sagādāt un regulāri uzpildīt ērtu un skaistu ūdens pudeli, no kuras pašam bērnam būs prieks padzerties.