Personīgā pieredze: Kā bērniem mācīt lasītprieku jau no zīdaiņa vecuma
Esmu priecīga un arī lepna, ka mani divi bērni ir lasītāji! Protams, arī viņām ļoti patīk viedtelefoni, spēlītes un noteikts laiks, ko var ik dienas pavadīt pie datora. Tomēr pirms miega vai dodoties ceļā, līdzi vienmēr rokās ir grāmata. Kad man jautā, kā izdevies pieradināt bērnus pie lasīšanas un ko darīt, ja pirmklasniekam grāmatas lasīt nu nemaz nepatīk, man jāsaka – vai tik nu jau nav par vēlu sākt audzināt lasītprieku? Bet par to lai vairāk domā bērnu attīstības eksperti. Varu vien pastāstīt, kā lasīšanas kāri bērniem veidojām mūsu ģimenē.
Jau ar tikko dzimušu bērniņu sākām sarunāties. Atminos, kā tētis
savai pirmdzimtajai meitiņa pirmajā dzīves dienā stāstīja pasaku
par Sarkangalvīti. Mazā, klausoties tēva mierīgajā balsī, beidza
raudāt. Tā bija pirmā pati agrākā pieredze tam, ko es saucu –
iemācīties novērtēt interesantu stāstu.
Vēlāk grāmatiņu skatīšanās un bilžu pētīšana kļuva par ikdienas un
ikvakara rituālu. Rādot bildes, stāstījām, kas tas ir un kāds ir šo
bilžu stāsts. Grāmatas meitām sāka saistīties ar kaut ko
interesantu, kaut ko, ko ir vērts paņemt un pašķirstīt. Tajās bija
NOSLĒPUMS un INTRIGA.
Diezgan daudz klausījāmies arī audiogrāmatas un pasaku ierakstus
no portāla pasakas.net. Domāju, ka tas veicināja interesi par
stāstu, kā arī iztēli un fantāziju. Ik vakaru līdz pat
skolas vecumam mamma vai tētis lasīja priekšā kādu nodaļu no
garākas un biezākas grāmatas. Iecienītākās bija Lingrēnas grāmatas
par Karlsonu, Pepiju Garzeķi, Ronju, arī Tūves Jansones grāmatu
sērija par Muminiem un Naksitralīšu grāmatas. Bez priekšā
lasīšanas gulēt aiziet bija grūti. Jā, dažreiz un pat diezgan bieži
vecākiem tas prasa laiku un piespiešanos, toties bērniem sagādāja
tik nepieciešamo laiku divatā ar vecākiem.
Sākām lasīt kopā – vienu lapu es, vienu viņa. Un tad pašā interesantākajā brīdī man bija jādodas vārīt zupa! Nācās vien burtot uz priekšu, lai uzzinātu, kas notiek tālāk.
Bērni nepiemācījās lasīt agrāk, kā to paredz “standarti”. Aizejot
skolā, lasītprasme un burtu savilkšana vēl bija krietni jāuzlabo,
tomēr pamats jau bija ielikts – grāmata vairs nebija svešs bubulis
ar nesaprotamiem vārdu virknējumiem.
Uzlabojoties lasīšanas iemaņām, svarīgi bija noķert mirkli, kad
iedot rokās kādu ļoti interesanti grāmatu. Vienkārši aicinājumi –
“Nāc palasīt” nestrādāja. Meita teica, ka lasī viņai riebjas un
viņa nekad nekad nelasīs. Lai tik mēs turpinām viņai lasīt priekšā!
Palīdzēja maza viltība un piekukuļošana. Tā kā viņa ir liels Harija
Potera fans, tad piedāvāju darījumu – izlasi vienu Harija Potera
grāmatu un tiksi uz nometni. Sākām lasīt kopā – vienu lapu es,
vienu viņa. Un tad pašā interesantākajā brīdī man bija jādodas
vārīt zupa! Nācās vien burtot uz priekšu, lai uzzinātu, kas notiek
tālāk. Un tad jau aizgāja...
Bērni ir atšķirīgi! Ar otru meitu gāja mazliet grūtāk. Arī viņa
paziņoja, ka nekad nelasīt, jo lasīšana nepadodas un savādāk
nebūs! Tomēr, skatoties, cik aizrautīgi lasa māsa, arī mazākās
rokās beidzot grāmatu. Sākumā viegli lasāmās "Grega
dienasgrāmatas", pēc tam jau krietni nobružāto Harija Potera
stāsta pirmo daļu. Jo vairāk lasa,jo labāka lasīšanas tehnika un
vieglāk gūt baudījumu no paša teksta.
Nav iespējas pārbaudīt, vai šī metode strādātu arī ar citiem
bērniem. Iespējams, ka nē. Tomēr mīlestība uz grāmatu
lasīšanu vispirms iet caur mīlestību uz stāstu. To var sākt mācīt
jau tad, kad bērniņš vēl pavisam mazs un vārds “grāmata”, “burti”
un “lasīšana” viņam neko neizsaka. Toties saruna ar
mammu vai tēti, kopā pavadīts laiks ir nenovērtējams.
Šeit var lasīt portālā "Satori" publicētus skolotājas ieteikumus
lasīšanas veicināšanai "Ance Jaks: Vai bērns var lasīt ar prieku?
Ieteikumi vecākiem"
Līga Brūvere, mammamuntetiem.lv redaktore, divu bērnu mamma