Ko vecāku organizācija Mammamuntetiem.lv sagaida no jaunās valdības
Iezīmējam vairākus problēmjautājumus, kas, pēc Latvijas vecāku organizācijas "Mammamuntetiem.lv" ieskatiem, ir jāizvirza kā prioritātes un steidzami jāsakārto.
“Dodiet mums normāli atalgotu darbu, un mēs valdībai neko neprasīsim – paši varēsim uzturēt savus bērnus!” Šāds bija dominējošais viedoklis pirms vairākiem gadiem “Mammamuntetiem.lv” veiktajā lasītāju aptaujā “Kāds atbalsts no valsts būtu nepieciešams, lai jūs pieņemtu lēmumu par labu vēl kādam bērnam ģimenē”. Topošajai valdībai vēlam tādas politikas īstenošanu, kas veicinātu cienīgi atalgota darba vietu pieaugumu un iedzīvotāju kopējās labklājības veicināšanu valstī. Vienlaikus iezīmējam vairākus problēmjautājumus, kas, pēc vecāku organizācijas ieskatiem, ir jāizvirza kā prioritātes un steidzami jāsakārto.
Topošajai valdībai vēlam tādas politikas īstenošanu, kas veicinātu cienīgi atalgota darba vietu pieaugumu valstī. Vienlaikus iezīmējam vairākus problēmjautājumus, kas steidzami jāsakārto.
STRATĒĢIJAS IZSTRĀDE (UN PRAKTISKU PLĀNU ĪSTENOŠANU) BĒRNU TRAUMATISMA MAZINĀŠANĀ
Latvijā bērnu traumatisms un no gūtajām traumām bojā gājušo bērnu skaits ir viens no lielākajiem Eiropas Savienībā (1) – par šo sausām mutēm jau gadiem klaigā un aicina sabiedrību ieklausīties Latvijas ārsti un reanimatologi, kā arī “Mammamuntetiem.lv”. Piedzimušo bērnu skaits valstī krītas (2), taču bērnu traumu skaits – pieaug. Tomēr nopietna stratēģija, kā mazināt to bērnu skaitu, kas iegūst invaliditāti vai pat nomirst netīšu traumu dēļ, mūsu ekspertu skatījumā tā arī nav izstrādāta. Vēl ļaunāk – ārstniecības iestādēs resursu trūkuma dēļ traumu reģistrācija “Ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistrā” attiecībā uz pacientiem, kuriem bijušas traumas un ievainojumi, netiek veikta pilnā apjomā, līdz ar to netiek sniegts patiesais priekšstats par kopējo traumatisma līmeni valstī (1). Pasaules Veselības organizācijas (PVO) dati liecina – trīs no četriem nelaimes gadījumiem (to skaitā nāves gadījumiem) būtu bijis pieaugušo spēkos novērst. Ievainojumi un dažādas traumas ir viens no trim būtiskākajiem invaliditātes un nāves cēloņiem un skar visa vecuma iedzīvotājus, un kopumā ārējie nāves cēloņi ir trešais biežākais nāves cēlonis gan Eiropā, gan arī Latvijā – arī bērniem (1). Mirstība no ārējiem cēloņiem ir galvenais nāves iemesls bērniem pēc viena gada vecuma sasniegšanas – veidojot ~40% no visiem gadījumiem bērniem līdz 14 gadu vecumam1. Un vēlreiz – lielāko daļu no tām var novērst!
Fakti liecina: Salīdzinot ar situāciju
Eiropas Savienībā, Latvijā ir visaugstākā bērnu mirstība no ārējiem
cēloņiem līdz 4 gadu vecumam visā ES – 2014. gadā 14 gadījumu uz
100 000 iedzīvotāju. Vidēji ES bērnu mirstība no ārējiem cēloņiem
līdz 4 gadu vecumam ir zem 5 gadījumiem uz 100 000 iedzīvotāju (1).
Laika periodā no 2008. līdz 2016. gadam no dažādiem ārējiem
cēloņiem miris 271 bērns vecumā līdz 14 gadiem; 45% no visiem
mirušajiem ir bērni vecumā līdz 4 gadiem, ceturtā daļa no tiem –
zīdaiņi līdz 1 gadam vecumam (2). Tāpat CSP dati liecina, ka 2017.
gadā ceļu satiksmes negadījumos kopumā cietuši 540 bērni, no kuriem
6 gājuši bojā3. Šajā pat gadā ugunsnelaimēs cietuši 52 bērni
(4).
Pieci galvenie bērnu nāves
cēloņi netīšu traumu dēļ pasaulē, t.sk. Latvijā, ir
šādi:
– ceļu avārijas;
– noslīkšana;
– apdegumi;
– kritieni;
– saindēšanās.
Ko zaudējam, nemainot
situāciju:
- bērnu dzīvību;
- darbspējīgus cilvēkus – bērni kļūst par
invalīdiem (laika periodā no 2008. līdz 2016. gadam pirmreizējā
invaliditāte ievainojumu, saindēšanās un citu ārējas iedarbes seku
dēļ piešķirta 149 bērniem vecumā līdz 18 gadiem, trešā daļa bērnu
ir vecumā līdz 6 gadiem, ~70% zēnu. 2016. gadā pirmreizējā
invaliditāte piešķirta 14 bērniem (1));
- naudu – liela sabiedrības resursu aizplūde
veselības, labklājības jomā;
- laimīgus vecākus;
- laimīgus nākotnes pieaugušos.
Iespējamie risinājumi: jāizstrādā daudznozaru/starpnozaru plāns (ilgtermiņa un īsts, nevis papīrs, kur atzīmēt formālus ķeksīšus) bērnu traumatisma mazināšanā – pieaicinot jomas ekspertus, ņemot vērā PVO rekomendācijas (5) un izpētot to valstu stratēģijas, kurās bērnu traumu skaits ir samazināts uz pusi. Un kas svarīgi – lai plāns patiesi izdotos, ministrijām savstarpēji ir jāsadarbojas. Par nelaimi, ar vienu CSDD kampaņu par bērnu piesprādzēšanu dažu gadu laikā un ar tradicionālajiem SPKC vai NMPD atgādinājumiem pirmssvētku laikā par to, kā sargāt sevi un savus bērnus, nepietiek. Bet vispirms ikvienam no topošās valdības, lai saprastu, kāda īsti ir mūsu bērnu situācija valstī, ir jāizlasa Slimību kontroles un profilakses centra dokuments “Novēršamo traumu izplatība Latvijā. Bērnu traumatisms 2008–2016”.
Izmantoto datu un faktu
avoti:
1. https://www.spkc.gov.lv/upload/Petijumi%20un%20zinojumi/Traumas/brnu_traumatisms_20082016.pdf;
koeficients - https://www.csb.gov.lv/lv/statistika/statistikas-temas/iedzivotaji/dzimstiba/galvenie-raditaji/dzimstibas-koeficienti,
3. https://csdd.lv/celu-satiksmes-negadijumi/celu-satiksmes-negadijumu-skaits,
5. Bērnu traumatisma profilakse Eiropā – PVO/UNICEF ziņojums par bērnu traumatisma profilaksi visā pasaulē un šāds pats ziņojums attiecībā uz Eiropu, Dr. Dinešs Seitī. Pieejams: https://www.spkc.gov.lv/upload/Veicin%C4%81%C5%A1ana/NVVST/Pasakumi/Traumatisms_vardarbiba_17052015/bernu_traumatisma_profilakse_eiropa.pdf ; http://www.euro.who.int/en/data-and-evidence; http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0017/381140/wh12-ecm-rep-eng.pdf?ua=1.
VECĀKU REGULĀRA UN SECĪGA IZGLĪTOŠANA
Tas, ko Latvijas valdībai un ministrijām var pārmest, –
nepietiekamu ieguldījumu preventīvajā darbā. Visdažādākajās jomās.
Jau iepriekšminētajā bērnu traumatisma mazināšanā, jaundzimušo
mirstībā, māšu pēcdzemdību depresijā, bērnu psihiskajā veselībā,
bērnu audzināšanā bez vardarbīgām metodēm utt. Izlasiet nosauktās
jomas vēlreiz – ja kādā no tām neiegulda darbu un līdzekļus
preventīvi, kādus resursus tās prasa pēc tam! Ikviena no minētajām
un virkne citu jomu ir cieši saistītas ar vecāku secīgu
izglītošanu, tostarp sabiedrības domas veidošanu un atbalsta
sniegšanu vecākiem. Jo izglītotāka māte, jo veselāks bērns.
(1)
Latvijā diemžēl arvien ir augsta māšu mirstība – pēdējo 5 gadu
laikā mirušas 29 mātes. Tāpat 2015. un 2016. gadā kopā Latvijā
miruši 83 jaundzimušie (miruši pirmo 6 dienu laikā pēc dzemdībām).
Nedzīvi dzimušo bērnu skaits 2015. un 2016. gadā kopā –
2312.
Tas, ko Latvijas valdībai un ministrijām var pārmest, – nepietiekamu ieguldījumu preventīvajā darbā. Visdažādākajās jomās.
Diemžēl ne visās jomās Latvijā ir slavējama statistika – SPKC
Iedzīvotāju psihiskās veselības datos redzams, ka 2016. gadā to
iedzīvotāju, kam pirmo reizi mūžā ir noteikta diagnoze “pēcdzemdību
depresija”, ir tikai 2 (!), un šajā pašā gadā kā uzskaitē esoši
reģistrēti 6 pēcdzemdību depresijas slimnieki. Latvija ar šiem
datiem varētu lepoties, ja tie nebūtu traģiski – kamēr pasaulē
pēcdzemdību depresija zvana trauksmes zvanu un tiek lēsts, ka
vismaz 10–15% mammu skar šī nopietnā slimība, mums uzrādās
salīdzinoši niecīgs pēcdzemdību depresiju skaits3. Nopietnā
Latvijas problēma ir tā, ka pēcdzemdību depresijas pazīmes neprotam
atpazīt.
Tāpat joprojām ikkatrs pētījums vai aptauja, kas Latvijā tiek
veikta par bērnu audzināšanas metodēm, izraisa šausmas – joprojām
vismaz 32% vecāku savus bērnus audzina, izmantojot vardarbīgas
metodes, vienlaikus uzskatot, ka “citādi bērns nevar izaugt par
normālu cilvēku”. Pētījuma dati liecina, ka 54% vecāku nezina, ka
bērna fiziska sodīšana Latvijā ir aizliegta ar likumu4, un liela
daļa pat nedomā, ka tai vajadzētu būt aizliegtai. Šeit vietā
akcentēt arī to, ka aptuveni 70% gadījumu bērni traumas gūst tieši
mājās (5).
Iespējamie risinājumi: Jāizstrādā
ilgtermiņa daudznozaru/starpnozaru plāns vecāku atbalstam un
izglītošanai, kas tiek veikta regulāri un secīgi, un atbilstoši
tam, kādā vecumposmā ir aprūpējamais bērns. Plāna izstrādē ir
jāpiesaista gan nozaru eksperti, gan jāvērtē citu valstu īstenotās
programmas, un tam jāsastāv no vairākiem komponentiem,
piemēram:
- mājvizītes pirms un pēc dzemdībām un individuālas
speciālistu konsultācijas mājās;
- izglītojošas grupu nodarbības (ar loģisku
secīgumu, pārklājot dažādus tematu lokus un vienlaikus plānojot, kā
motivēt vecākus šīs grupas apmeklēt);
- atbalsta grupu pieejamība (piemēram, ja bērns
ilgstoši slimo, ja zaudēts bērns, ja partneris ir nopietni slims,
ja ģimene ir remigrējusi u.c.);
- sabiedrības domas veidošana (regulāras
izglītojošas un sabiedrības domu veidojošas kampaņas, piemēram, par
to, cik vērtīga ir atbalsta grupu apmeklēšana, ja esi grūtā
situācijā, vai, piemēram, kādas neatgriezeniskas sekas bērna
attīstībā notiek, ja gadu vai divus gadus vecam mazulim biežs
izklaides veids ir mobilā ierīce);
- izglītojošu, praktisku, skaidrojošu, aprūpējamā bērna
vecumposmam atbilstošu materiālu nodrošināšana (piemēram,
Norvēģijā vecāki regulāri bez maksas saņem izglītojošus žurnālus –
elektroniskus vai drukātus, un tajos ir informācija par tieši viņa
bērna vecuma bērniem; https://www.klikk.no/produkthjemmesider/bam/).
Kā preventīvs darbs daudzviet Eiropā un pasaulē (Vācija, Polija, Ungārija, Jaunzēlande u.c.) ir speciālistu mājvizītes – gan pirms, gan pēc dzemdībām, gan arī dažādos bērna vecuma posmos. Piemēram, ja vecmāte dodas mājvizītēs pirms dzemdībām, viņa novērtē arī ģimenes stāvokli un mājokli – vai māja ir droša mazulim, vai apstākļi ir sanitāri; pamanot riskus laikus un informējot vecākus savlaicīgi, iespējams novērsts nelaimes.
Cita Jaunzēlandes programma, kas vecākiem pieejama bez maksas, paredzēta, lai vecākiem sniegtu izglītojošu informāciju situācijā, ja ģimene šķiras, – lai palīdzētu vecākiem koncentrēties uz bērna vajadzībām un lai bērns šķiršanās posmā nepiedzīvotu lieku stresu.
Šobrīd Latvijā ģimenes ārstam (pie kura bērns ir reģistrēts)
jānodrošina divas profilaktiskās apskates bērnam mājās un bez
maksas – vienu reizi pirmajās trijās dienās pēc izrakstīšanas no
dzemdniecības iestādes vai vienu reizi pirmajās sešās dienās pēc
bērna nākšanas pasaulē, ja viņš dzimis plānotās ārpus stacionāra
dzemdībās, un vienu reizi trešajā dzīves nedēļā (Ministru kabineta
noteikumi Nr. 1529 “Veselības aprūpes organizēšanas un finansēšanas
kārtība”) (6), lai novērtētu jaundzimušā veselību, taču pasaulē
ierasta prakse ir mājvizītes arī vecāku atbalstam un dažādu ar
bērniem saistītu risku prevencijai. Piemēram, lai veicinātu sekmīgu
bērnu attīstību, veselību un labklājību, viena no Jaunzēlandes
Veselības ministrijas programmām paredz speciālista mājvizītes līdz
pat bērna 5 gadu vecumam. Katra vizīte sniedz iespēju individuāli
pārrunāt jautājumus par bērnu audzināšanu, veselību un attīstību
(piemēram, uzturu, zīdīšanu, gulēšanu, drošību, uzvedību, augšanu,
dzirdi un redzi), kā arī ģimenes jautājumus (problēmas). Darbinieki
ir gatavi atbildēt uz visiem jautājumiem un apspriesties par
jebkurām šaubām vai bažām, un, ja nepieciešams, viņi var iesaistīt
arī citas organizācijas. Katrai Jaunzēlandes ģimenei ir tiesības
saņemt 8 šādas bezmaksas vizītes noteiktos bērna vecumposmos līdz
pat 5 gadu vecumam. Cita programma, kas vecākiem pieejam bez
maksas, savukārt paredzēta, lai vecākiem sniegtu izglītojošu
informāciju situācijā, ja ģimene šķiras, – lai palīdzētu vecākiem
koncentrēties uz bērna vajadzībām un lai bērns šķiršanās posmā
nepiedzīvotu lieku stresu. Vēl cita programma ir speciāli veidota
topošo un jauno vecāku izglītošanai un atbalstam, kur viens no
mērķiem ir arī pēcdzemdību depresijas prevencija.
Vairāk informācijas par Jaunzēlandes veselības ministrijas
programmām vecāku atbalstam un izglītošanai var lasīt nevalstiskās
organizācijas “Plunket” mājaslapā (https://www.plunket.org.nz/what-we-do/).
Jāatzīmē, ka Latvijā jau ir virkne lielisku speciālistu, kas varētu sniegt vecākiem atbalstu mājās, piemēram, PEP mammas (pirmā emocionālā palīdzība), BEA speciālisti (bērnu emocionālā audzināšana), dūlas (atbalsts grūtniecības laikā) u.c. Problēma ir šāda – vecākiem nav līdzekļu un motivācijas ilgtermiņā saņemt šo speciālistu konsultācijas. Šobrīd Latvijas pašvaldībās vecākiem ir pieejamas daudzveidīgas bezmaksas grupu nodarbības, tomēr tās nav sistemātiskas, un nebūt ne vairums vecāku ir motivēti apmeklēt bezpersoniskas grupu nodarbības vai pat neiedomājas tās apmeklēt. Tāpat arī mēs, vecāku organizācija “Mammamuntetiem.lv”, jau esam radījušu programmu “Žurnāls seko bērnam” (www.mammamuntetiem.lv/zurnals), kur vecākiem bez maksas ir iespēja saņemt izglītojošus žurnālus ar atlasītu informāciju, tomēr pietrūkst finanšu resursu, lai nodrošinātu žurnālu piegādi visiem vecākiem Latvijā, kā arī šobrīd ir izdevumi tikai diviem posmiem – topošajiem vecākiem un bērnudārznieku vecākiem. Lielā lasītāju un speciālistu ieinteresētība un pieprasījums liecina, ka steidzami būtu jāuzsāk darbs pie žurnāliem, kas īpaši veltīti skolēnu un pusaudžu vecākiem.
Izmantoto datu un faktu
avoti:
1. Eiropas stratēģiskais ietvars visos pārvaldes un sabiedrības
līmeņos veiktas rīcības atbalstam veselības un labklājības
vairošanai “Veselība 2020”. Pieejams: https://spkc.gov.lv/upload/Starptautiska%20sadarbiba/veseliba_2020.pdf.
2. https://www.spkc.gov.lv/lv/statistika-un-petijumi/statistika/veselibas-aprupes-statistika1/get/nid/14?fbclid=IwAR05G9HIQy_ifPBbQHtCAL01CIHS7248cQDPGvNThoDnMdxKuM7aOuFiOj4
3. http://www.debesmanna.com/?p=3531
4. Pētījums “Bērnu fiziska sodīšana Latvijā”. “Centrs Dardedze”,
2017. Pieejams: http://www.centrsdardedze.lv/data/materiali/petijuma-rezultati.pdf
5. https://www.spkc.gov.lv/upload/Petijumi%20un%20zinojumi/Traumas/brnu_traumatisms_20082016.pdf
6. http://www.vmnvd.gov.lv/lv/veselibas-aprupes-pakalpojumi/profilaktiskas-parbaudes/berniem
BĒRNA VESELĪBAS UN PSIHISKĀS LABSAJŪTAS VEICINĀŠANA
Šis punkts lielā mērā sasaucas ar iepriekšminēto par vecāku izglītošanu, jo, piemēram, vecāku nezināšana, kā bērnu disciplinēt bez vardarbīgām metodēm, ir taisnākais ceļš uz bērna (un vēlāk pieaugušā) psihiskās veselības problēmām. Tomēr šis punkts par bērna psihisko veselību ir jāizceļ un jāakcentē, jo tā risināšanai un prevencijai ar vecāku izglītošanu būs par maz. Nozaru speciālisti ir jāaicina kopā, lai apkopotu, kuras no šā brīža situācijām ved (jā, jau ved!) uz bērna psihiskās veselības problēmām. Turpmāk uzskaitīti tikai daži no steidzami pārskatāmajiem jautājumiem – tie jāpārskata kopā ar jomu ekspertiem, un jānotiek starpnozaru sadarbībai. Iesakām izlasīt Pārresoru koordinācijas centra priekšlikumu bērnu emocionālās un psihiskās veselības atbalstam – https://www.pkc.gov.lv/lv/bernu-atbalstam.
Pārskatāmie jautājumi
- Samazināt bērnu skaitu bērnudārza grupās vai palielināt
audzināju skaitu, kas aprūpē vienu grupu. Normāli, ja uz
vienu pieaugušo ir maksimums 4–12 bērni grupiņā – jo mazāks bērna
vecums, jo mazāk bērnu var aprūpēt viens pieaugušais. Situācija
valstī šobrīd ir kliedzoša – ir pat grupiņas, kur viens pieaugušais
ir atbildīgs par 24 un vairāk bērniem! Pat nepiesaucot zinātniskus
pētījums un aprakstus par bērnu vecumposmu attīstības īpatnībām un
vajadzībām, ikvienam ir skaidrs – ja pusotru gadu vecu bērnu iemet
bērnu barā, kur pieaugušajam nepietiek roku un acu, lai novērtētu,
kā katrs jūtas, kā tādā gadījumā šie bērni lai jūtas? Ja vienu
pusotru gadu veco bērnu paņem klēpī, jo viņš raud, kas notiek ar
pārējiem? Ja klēpī neņem nevienu, tad... kā vispār mazs bērns var
justies, ja visu dienu nesaņem pietiekamu uzmanību? Diemžēl no
vairāku pašvaldību izglītības pārvalžu darbiniekiem esam saņēmuši
nicinošu atteikumu, ka pieaugušo skaita palielināšana uz vienu
grupu ir utopiska ideja. Neesot naudas un tamlīdzīgi. Esam droši:
nevis nav naudas, bet pašiem nav skaidrības, kas ir un kas nav
prioritāte un kādas īsti ir vajadzības, lai bērns izaugtu par
psihiski veselu un laimīgu (!) cilvēku.
- Lielajās klasēs pedagoga asistents. Man nezināmu iemeslu dēļ mūsu valstī lielāka alga ir tam pedagogam, kura klasē ir vairāk bērnu. Tad nu lielāko pilsētu skolās, kur vien bērnu skaits atļauj, klasēs ir ap 30 skolēniem uz vienu skolotāju. Tātad bērnudārznieks no viena bezpersoniska bara aiziet uz vēl lielāku bezpersonisko baru. Vienlaikus mūsu valstī tiek runāts par iekļaujošo izglītību. Tātad uzdevums skolā pasniedzējam ir mācīt, motivēt, rūpēties par drošību u.c. 30 mazus, kustīgus, zinātkārus cilvēkus, kur katram ir ļoti atšķirīga uztvere un darbaspējas. Pedagoga palīgam ir jābūt nevis kā iespējai, bet kā obligātam nosacījumam. Vienlaikus tā būtu iespēja topošajiem pedagogiem uzsākt ātrāku praktizēšanos.
- Bērnu psihiatru u.c. speciālistu skaita palielināšana. Valstī katastrofāli trūkst noteiktu jomu mediķu, piemēram, bērnu psihiatru. Izziņai: Latvijā kopumā sertificēti bērnu psihiatri ir tikai 49, daļa to šajā specialitātē pat nepraktizē, daļa praktizē nedaudz, vairāk pievēršoties pieaugušo psihiatrijai. Tādi psihiatri, kas pamatā strādā ar bērniem, Latvijā ir tikai 16, turklāt daļa to pamazām dodas pensijā. Pēdējo piecu gadu laikā ir sertificējušies tikai četri (!) bērnu psihiatri (1). Tas ir skaidrojums tam, kāpēc pie bērnu psihiatriem veidojas mēnešiem garas pierakstu rindas, kas savukārt veicina novēlotu diagnosticēšanu un rada risku bērna psihisko traucējumu attīstībai.
Sadaļā izmantoto datu un faktu avoti:
1 https://www.mammamuntetiem.lv/gimene-un-attiecibas/intervijas/41653/bernu-psihiatrs-berna-intelekts-ir-ari-vecaku-rokas
ATBALSTS PEDAGOGIEM UN ŠĪS PROFESIJAS PRESTIŽA CELŠANA
Mūsuprāt, šajā punktā var iztikt bez datiem un gari aprakstītiem argumentiem, kāpēc Latvijā pārmaiņām izglītībā un cieņas atgriešanai pret pedagoga profesiju beidzot ir jākļūst par prioritāti ne tikai vārdos, bet arī darbos.
Skolotāju algu jautājums, protams, ir vecs un sasāpējies temats, taču mūsu organizācijai patiesi nav skaidrības, kāpēc mēs gribam uzlabojumus savā valstī, nemainot pamatu – situāciju pedagogu jautājumā. Runa ir gan par atalgojumu, gan par mērķtiecīgu augsti kvalificēta darbaspēka “ievilināšanu” un “noturēšanu” skolā. Mūsu bērniem ir vajadzīgi vislabākie skolotāji! Vecāki un sabiedrība pieprasa enerģijas pilnus, radošus, iedvesmojošus, harismātiskus, saprotošus skolotājus saviem bērniem, vienlaikus atsakoties pieņemt acīmredzamo – darbs ar bērniem ir tik atbildīgs un emocionāli tik grūts, ka kurš katrs to nav spējīgs darīt (kvalitatīvi). Taču šobrīd situācija ir tāda, ka to ir aicināts darīt kurš katrs – septembra sākumā izskanēja ziņa, ka 65% skolu trūkst dažādu pedagogu. Šajā profesijā IR jābūt konkurencei, un sabiedrībai, tostarp bērniem, ir jāmāca cieņa pret savu skolotāju.
Pārskatāmie jautājumi
- Kā “ievilināt” un “noturēt” skolā augsti kvalificētus, gudrus un
bērniem patīkamus pedagogus? Lai neizveidojas situācija – jaunais
izglītības standarts ir gatavs ieviešanai, taču pietrūkst čaklu
roku un gudru galvu, kas to īsteno dzīvē.
- Kāpēc bērnudārzu audzinātājām un mūzikas skolotājiem ir
ievērojami zemāka atalgojuma likme nekā, piemēram, vidusskolas
pasniedzējiem?
- Cieņa pret skolotāju. “Ja cieņu šī profesija nesaņem no valdības,
kā var gaidīt, ka tā nāks no sabiedrības? Ja vecāki bērna klātbūtnē
noniecina pedagogu, tad vecāki var sagaidīt nicinošu attieksmi pret
sevi no bērna, kad viņš būs sasniedzis pusaudža vecumu,” – spilgti
atmiņā palikusi profesores Baibas Martinsones izteiktā
doma.
AR FINANSĒM SAISTĪTS ATBALSTS ĢIMENĒM AR BĒRNIEM
Iepriekšējā valdība izveidoja Demogrāfijas lietu centru, kas
mērķtiecīgi skatīja demogrāfijas un ģimenes atbalsta politikas
jautājumus, tika panākts, lai no budžeta tiktu atvēlētas lielākas
finanses ģimeņu atbalstam, meklēti risinājumi mājokļu pieejamībai,
sabiedriskā transporta atlaidēm daudzbērnu ģimenēm.
Mainoties valdībām, no jauna tiek lemts, vai un kādi
centri/sekretariāti/ministrijas ir jāsaglabā vai jāveido no jauna.
Sagaidām, ka arī jaunā valdība turpinās Demogrāfijas lietu centra
aizsākto darbu – Latvija diemžēl nevar atļauties šim jautājumam
nepievērst uzmanību: 2017. gadā Latvijā dzimstības koeficients bija
1,70, kas joprojām ir tālu no vēlamā bērnu skaita paaudžu nomaiņai:
2,1-2,2 (1).
Un beidzot ir jāatzīst, ka atbalsts ģimenēm nav tikai vecākus
interesējošo jautājumu loks, tas skar ikkatru iedzīvotāju un arī
uzņēmēju, jo mums ir nepieciešami darbinieki, nodokļu maksātāji,
patērētāji un tie, kas pelnīs pensiju un apkops tos, kam dažādu
iemeslu dēļ bērnu nav.
Pārskatāmie jautājumi:
- Kā pārmantot Demogrāfijas lietu centra darbības laikā gūto
pieredzi un secinājumus, un kā iesākto turpināt?
- Vai un kāda Latvijā šobrīd tiek īstenota ģimenes politika? Jebšu
to veido sadrumstalotu pasākumu kopums?
- Cik tālu ir ticis gadiem apspriestais jautājums par iemaksām
pensiju fondā no bērnu kopšanas pabalsta? To aicinām nekavējoties
ieviest! Pretējā gadījumā atkal nākas pieminēt – visiem patīk
saukt, ka bērni ir mūsu zelts, un rosināt savus pēcnācējus radīt
Latvijā, kamēr realitātē tiem senioriem, kam nav bērnu, ir iespējas
uz lielāku pensiju nekā tiem, kam ir bērni.
- Traģiska situācija ir vēl kādā jautājumā – joprojām daudzās
Latvijas lielākajās pilsētās ir garas rindas uz pašvaldību
bērnudārziem.
Izmantoto datu un faktu
avoti:
1 https://www.csb.gov.lv/lv/statistika/statistikas-temas/iedzivotaji/dzimstiba/galvenie-raditaji/dzimuso-skaits
Latvijas vecāku organizācijai “Mammamuntetiem.lv” ir 10 gadu pieredze darbā ar ģimeņu aktualitātēm un problēmām, un vienmēr esam atvērti sadarbībai ar dažādām institūcijām, to skaitā valsts un pašvaldību institūcijām, šo problēmu apzināšanā un risinājumu meklēšanā.
Autore: Inga Akmentiņa-Smildziņa, Latvijas vecāku organizācijas "Mammamuntetiem.lv" vadītāja