Vai bērnam jāizēd visu šķīvi? Un citi vecāku jautājumi par ēšanu
Kā visu ģimeni uz ikvakara maltīti dabūt pie viena galda un kā kopīgās vakariņas saorganizēt bez tračiem? Uz vecāku jautājumiem atbild vecāku organizācijas Mammamuntetiem.lv vadītāja Inga Akmentiņa-Smildziņa.
Mammu un tētu konferencē “Vecāku revolūcija” ar tematu “Kopīgas maltītes kā ģimenes attiecību spogulis” uzstājās vecāku organizācijas Mammamuntetiem.lv vadītāja, “Rimi Bērniem” eksperte Inga Akmentiņa-Smildziņa. Konferences laikā vecāki par konkrēto tematu iesūtīja jautājumus. Ingu Akmentiņu-Smildziņu intervē Eva Johansone.
“Nav taču bērnam obligāti likt izēst visu šķīvi, ja
saka, ka ir paēdis?”
Bērnam noteikti nevajag spiest visu apēst. Tomēr nevajadzētu arī,
ka šķīvis bieži paliek pilns. Zelta padoms vecākiem - ļaut, lai
bērns porciju sev uzliek pats. Nevis ēdienu uzservē mamma vai tētis
pēc saviem ieskatiem, cik bērnam gribētos vai vajadzētu apēst, bet
ļaut to regulēt pašam bērnam. Jā, sākumā visticamāk bērns uzliks
vairāk, nekā spēj apēst, bet ar laiku iemācīsies. Vienlaikus vecāki
bērnam var izstāstīt, kāpēc ir būtiski iemācīties uzlikt tik, cik
spēj apēst - tas ir vides ilgtspējas jautājums. Mums nevajag radīt
pārtikas atkritumus - lai izaudzētu, piemēram, cūkgaļu, tas prasa
zināmus dabas resursus. (Vairāk par ēdienu atkritumu postu un
ietekmi uz vidi lasi vides ekspertes Elīnas Kolātes rakstā
Kāpēc ir slikti, ja rādām pārtikas atkritumus? Un 7 idejas, kā tos
mazināt)
“Kā rīkot ģimenes maltītes, ja kāds vienmēr kaut ko neēd,
nav izsalcis, noteikti grib sēdēt tur, kur brālis / māsa jau ir
apsēdies, vai vienkārši grib sušķēties?”
Es ticu, ka dziļi sirdī paši vecāki redz un jau zina atbildes uz
šiem saviem jautājumiem. Bērni ir tik atšķirīgi, tāpēc viena
atbilde visiem nederēs. Es varu dalīties, kā darām mēs, taču tas
nenozīmē, ka noderēs jautājuma uzdevējam. Ģimenes maltītes ir kā
ikvakara tradīcija, un mēs aicinām bērnus pie galda arī tad,
ja bērns saka, ka ir jau paēdis. Vakariņas ir brīdis, kad mēs
varam viens otram ieskatīties acīs, pajautāt, kā gāja. Varbūt ne
vienmēr saņemsim atbildi, taču ilgtermiņā bērnam radīsim
sajūtu: ja kaut kas saies galīgi “dēlī”, tad zinu, ka ģimene
ir tā vieta, kur atnākt un saņemt atbalstu.
Jā, vecākiem ir jāpiedomā, kā radīt to labo atmosfēru, un kad bērni
sāk viens otru bakstīt un plēsties par vienu sēdvietu, tad
visticamāk labāk būtu nevis apsaukt un sabļaut, tādējādi radot
negatīvas emocijas ap vakariņu galdu, bet izdomāt, kā situāciju
novērst. Jā, vecākiem tas prasa zināmu enerģiju - īpaši, kamēr
bērni ir mazi -, bet es gribētu, lai vecāki notic, ka tas laiks, ko
mēs ieguldām bērnos, būs palīdzoši bērna nākotnes dzīvē, labklājībā
un labsajūtā.
“Ko darīt tiem, kam nav šīs tradīcijas ģimenē bijis, un tagad grib sākt to veidot? Kas ir pirmie soļi?”
Šim jautājumam ir vairākas atbildes, jo atšķirsies - vai ģimenē
ir mazi vai lieli bērni. Taču galvenais - ņemt vērā, ka nekad nav
par vēlu sākt.
Gatavojoties lekcijai, aptaujāju vairākus Latvijā zināmus
speciālistus. Piemēram, bērnu psihoterapeits Nils Sakss
Konstantinovs atklāja, ka ģimenes maltītes saviem klientiem
izraksta kā ārstniecības līdzekli. Jo tas uzlabo vecāku un bērnu
attiecības. Apjautājos, kā tas praksē strādā? Jā, daļai ģimeņu
kopīgās vakariņas patiesi iedzīvojas kā tradīcija un labi “strādā”,
taču daļai tomēr nē. Un tad Nils Sakss Konstantinovs retoriski
vaicāja: cik ļoti jābūt ielaistām ģimenes attiecībām, lai nevarētu
reizi dienā saorganizēties pie viena galda? Šis ir nopietns
jautājums.
Tradīcijas ieviešana un noturēšana, iespējams, nebūs viegla, taču,
ja vecāki zina motivāciju, kāpēc to dara, es domāju, ka būs vieglāk
to īstenot.
“Kā organizēt kopīgas vakariņas, ja vecāki strādā maiņās,
un vakaros bērniem ir nodarbības un pulciņi?”
Katrai ģimenei ļoti vērtīgi būtu ieviest vienu ikdienas tradīciju -
siltu, patīkamu emociju rosinošu brīdi visai ģimenei kopā. Tās var
nebūt vakariņas, tās var būt brokastis, un var būt arī ne ar ēšanu
saistīta. Nevis reizi nedēļā vai reizi mēnesī, bet katru dienu vai
gandrīz katru dienu. Ja vecāki par šo jautājumu nopietni padomās,
tad, domāju, atradīs savu pareizo atbildi. Kopīgas vakariņas
taču var notikt arī tad, kad mamma ir maiņu darbā. Mājās ir
tētis, un sarīko šīs vakariņas. Ja tobrīd kāds no bērniem ir nupat
atnācis no treniņa un negrib ēst, tad tētis var teikt - hei, nāc,
pasēdi ar mums kopā, parunāsim, kā mums katram pa dienu ir gājis.
Ja mamma ir darbā, tad var atstāt ģimenei mazu vēstulīti, kā viņai
šodien ir gājis. Pašiem sevi vajag motivēt un saprast, kāpēc kas
tāds ir svarīgi visai ģimenei.
Vakariņām nevajadzētu notikt mehāniski - atnācām, kopā sasēdāmies,
paēdām un aizgājām, jo kāds teica, ka kopīgas vakariņas ir
svarīgas. Tām vajadzētu būt tādām, lai radītu patīkamas
emocijas.