Grābiet bērnus!
Šāds kādreiz populārās bērnu tiesību aizsardzības organizācijas nosaukuma palabojums tautā izplatījās tieši tad, kad šī organizācija bija visaktīvākā un kad (simptomātiski!) konfliktēja ar gandrīz visu un visiem. Šie divi vārdi ataust man pratā gandrīz vienmēr, kad kā psihoterapeits sastopos ar ģimenes šķiršanās problēmām, vai seksuālu krīžu gadījumos pāriem, kam ir bērni, sevišķi ja vēl mazi.
Konfliktēšana, trīsstūrī izveidojot stabilu un nesagraujamu pāri, ir ļoti izplatīts cīņas un savas taisnības pierādīšanas veids. Ja tu esi viens, bet mēs esam divi, tad tev nav taisnība! Nereti tas, ko sagrābt vai ar ko izveidot ciešu pāri, ir atkarīgais vai bērns. Tāds, kurš nevar atļauties netikt sagrābts, kam jāklusē un kam jāļauj sevi izmantot jebkurā no konfliktiem starp vecākiem. Strīdos, kuru jēgu saprast viņš nav spējīgs. Kam jānokļūst lojalitātes konfliktā ar vienu no saviem vecākiem, tādēļ, ka otrs ir pamanījies viņu sagrābt un tādēļ, ka viņš nevar atļauties vai neprot šai sagrābšanai pretoties. Rezultātā vienu no vecākiem bērns zaudē.
Protams, bērnu grābšana vienmēr tiek motivēta ka glābšana – es
viņu sagrābju, jo glābju no tā, kas dara bērnam pāri – un tikai es
zinu, kas ir pāridarījums bērniem. Vai tiešām viņš dara pāri, kādi
tam ir argumenti? Kā - kādi (šeit parādās aizvainots sašutums un
balss skaļums vairākkāršojas, tonis kļūst spiedzīgs)? Bērns taču
cieš!!! (tajā brīdī bērns tiešām sāk ciest), viņš raud!!! (bērns
sāk raudāt), viņš ienīst „to tur”!!! (bērns sāk ienīst „to tur” –
dažreiz tas ir viņa tēvs). Ja es tā domāju, tad tas ir arguments,
ja tu tā nedomā, tad tev argumentu nav un tu esi mans
ienaidnieks.
Tā ir Lielā Māte, kas šādi rīkojas. Tā, kas ir Māte + Tēvs.
Vēsturiski – sieviete, kas nevarēja zināt, ka viņas bērnam ir
bioloģisks tēvs un - kas tas ir, līdz ar to – bērns „piederēja”,
jeb par bērnu atbildīga bija tikai māte. Ģimene (tā sauktā
matriarhālā ģimene) sastāvēja no mātes, viņas bērniem un
bērnubērniem. Tēvs tur bija lieks.
...bērnu grābšana vienmēr tiek motivēta ka glābšana – es
viņu sagrābju, jo glābju no tā, kas dara bērnam pāri – un tikai es
zinu, kas ir pāridarījums bērniem.
Tomēr Tēvs parādījās un Lielajai Mātei tas nozīmēja ne tikai
daudzus praktiskus atvieglojumus dzīvē. Tas nozīmēja arī
nepieciešamību dalīt varu ar „to tur”, kuru Lielā Māte par
līdzvērtīgu sev izjust nespēja pat tad, ja skaļi apliecināja
pretējo. Kamēr labi, tikmēr labi, bet tiklīdz „tas tur” sāk izrādīt
pārāk lielas neatkarības tendences, tā – karš. Viņa ļoti nopūlas,
lai izplatītu mītus par vīriešu neieinteresētību savos bērnos,
nespēju atbildēt ne par ģimeni, ne par bērniem, ne par sevi pašu.
Viņa mēģina savam vīrietim atņemt Tēva lomu un pataisīt to par
atkarīgo. Dažreiz viņai tas izdodas, bet tā nekad neuzņemas
atbildību par to. „Viņš taču dzer, nevis es!”
Tomēr mēs nedrīkstam Lielās Mātes lomu asociēt kā tikai sievietēm
raksturīgu. Daudzi piemēri liecina, ka tā nav dzimspecifiska. Esmu
redzējis daudzus vīriešus, kuri ir atņēmuši savām sievām Mātes lomu
un kuri ir gan Māte gan Tēvs. Šādās ģimenēs sievietes nokļūst
atkarīgās un ne par ko atbildīgās lomā.
Ir divas tipiskas situācijas, kuras ļauj viegli diagnosticēt Lielās
Mātes grābšanu. Pirmā ir grūtniecība un bērna zīdīšana – ja tās
laikā pasliktinās vecāku attiecības, tajā skaitā seksuālās, ja
bērns ir trauksmains, slikti guļ un tam ir grūtības „ar vēderu”,
tad vienmēr jādomā par šo iespēju. Protams, Lielā Māte vienmēr
teiks, ka viņa labāk zina, kas bērnam vajadzīgs, tādēļ vienmēr būs
tā, kā grib viņa vai - nebūs vispār.
Bet viņa ir jāapklusina, tajā skaitā, izmantojot likuma spēku,
atgādinot, ka bērnam ir tiesības augt ģimenē ar diviem varas
centriem, nevis vienu. Abiem ir jāvienojas, nevis jāiznīcina vienam
otru. Vēl vairāk – vēsturiski bērnu tiesības ir tieša Tēva lomas
rašanās konsekvence. Mātes loma bērnam dod dzīvību (kvantitāti),
bet Tēva loma – dzīvi (kvalitāti). Jābūt abiem un konfliktu
gadījumos jādomā nevis kā uzvarēt otru, bet – kā šie cīniņi
iespaidos bērnu.
Otra tipiskā situācija ir šķiršanās. Kamēr nesasniegsim situāciju,
kad bērni, vecākiem šķiroties, 50% gadījumu paliek dzīvot pie
mātes, bet otros 50% - pie tēva, tikmēr es turpināšu apgalvot, ka
Lielās Mātes lomas spēks nav pietiekoši iegrožots un ka bērnu
tiesības uz abiem vecākiem netiek ievērotas. Tas, cik tālu mēs
šodien no tā esam, rāda, ka Tēva lomas ietekmei ir būtiski
jāpieaug. Un to var sasniegt tikai abu dzimumu sadarbībā un
pragmatiskā diskusijā, nevis emocionalā klaigāšanā un varas
demonstrējumos.
Nav tik viegli nošķirt – kur beidzas un kur sākas
seksuāla, kur fiziska un kur – emocionāla
izmantošana.
Kādreiz matriarhāts bija realitāte visas cilvēka dzīves garumā,
tagad tas ģimenēs ārpus sociālā riska parasti ir iesprostojies tajā
laikā, kad bērns vēl ir zīdainis. Arī mediji, kuri informatīvi
apkalpo šo ģimeņu kontingentu, parasti ir izkrāsojušies rozā
krāsās, it kā tur nevajadzētu nekā no vīrieša un no Tēva. Nedomāju,
ka tam ir objektīvs pamats modernajā sabiedrībā. Bērns no tā
ieņemšanas brīža vienlīdz „pieder” abiem vecākiem un tie abi par
viņu ir vienlīdz atbildīgi. Arī zīdīšana un un kur nu vēl „
nemšanās” ap bērnu nepieder tikai tam, kam pieder dzemde vai krūtis
– barotājas.
Īpaši svarīgs ģimenes trīsstūris ir tieši situācijās, kad divi ir
pārāk „salipuši”. Tieši tad trešajam ir jārunā. Dažreiz runā Bērns.
Bet dažreiz Tēvs. Un dažreiz viņa vārdiem jābūt tik skarbiem, ka
tie pat nav vārdi vairs. Tiem jābūt darbiem dažreiz. „Neprasi kā,
bet panāc, lai viņa beidz izmantot tavu dēlu!” Mans vectēvs teica –
„dažreiz sievietei ir vajadzīga pipka!”. Viņš bija vienkāršs
zemnieks, smalki izjuta dzīvi, bet neprata smalki izteikties. Tādēļ
šis viņa izteikums var tikt viegli interpretēts pretēji tam, kā tas
domāts. Viņš teica – dažreiz vīrietis nedrīkst atstāt pašplūsmā
lietas, kurās histēriski, negudri un cirkulāri, ejot riņķu
riņķuriņķī, ir iedegušās sievietes.
Un visbeidzot – par izmantošanu. Nav tik viegli nošķirt – kur
beidzas un kur sākas seksuāla, kur fiziska un kur – emocionāla
izmantošana. No praktiski terapeitiskā viedokļa tas arī nemaz nav
tik svarīgi. Daudzas svarīgas atklāsmes par „bērnu grābšanu” man ir
sniegušas manas klientes – sievietes. Vienlīdz traumējoši ir, ja
Mātes „ sagrābj” meitas, vai ja dēlus. Bet Tēviem meitu glābšana ir
daudz grūtāka – tur atkal iesaistās neviennozīmīgi interpretējami
incestuāli spēki. Izglābt dēlu – tas ir tik tīri un tik
nepārprotami svarīgi, kā nekas cits. Protams, dēls uz šo glābšanu
kādreireiz atbildēs ar titanomahisku cīņu pret Tēvu, viņš Tēvu
noliegs un mēģinās nokaut. Bet kad tas notiks, Tēvs jutīsies
gandarīts. Viņš dāvinās savu zobenu dēlam un dēls izcīnīs tālāk
Tēva un Vectēva cīņu.
Ja māte izmanto meitu, tad mēs runājam par „matriarhālo mugurkaulu”
un man, jaatzīstas, to reizēm ir gribējies uzskatīt par normu un
līdzjust Dēmetrai tās sāpēs par Aida nozagto meitu. Bet arī domāt,
kapēc Persefonei māte tik svarīga, ja jau ir arī vīrs... Bet laikam
jau te būs šis tas jāpārskata. Laikam jau seksuālais aspekts nav
tik svarīgs, cik tā šokēšanas spēks, jau no Freida laikiem. Laikam
jau būtiskākais ir vara, tās līdzsvars un bērnu iespēja, balstoties
uz šo līdzsvaru, izaugt brīviem.
Autors: Viesturs Rudzītis, psihoterapeits,