Kāpēc abortu pretinieki neadoptē pamestos bērnus?
Pirms kāda laika portālā mammam.lv/tetiem.lv bija aktualizējusies tēma par abortu ētisko aspektu, par to, vai sievietes un jaunas meitenes, kuras izlemj spert šo soli, ir „slepkavas” un vai piecpadsmit gadu vecumā meitenēm vajadzētu kļūt par mātēm. Neapšaubāmas un vienas pareizas atbildes nav. Viens gan ir skaidrs — tās sievietes, kas neatzīst abortus, nereti ir netaisnas un pat ļaunas.
Zemā dzimstība
Viens no skaļākajiem saukļiem, kāpēc abortus nevajadzētu veikt, ir
fakts par dzimstības samazināšanos. Ne pārāk senās vēstures fakti
situāciju rāda nedaudz citā gaismā. Padomju laikā tika veikti
daudzi aborti, bet tajā pašā laikā bija daudz jaundzimušo, kuru
pārsvars bija lielāks par mirušo skaitu. Tagad abortu skaits ir
samazinājies, pat vairākas reizes, bet dzimstība arī ir zema, līdz
ar to teikt, ka aborti negatīvi ietekmē dzimstību, nevar. Arī par
veselības problēmām vai pat dzīvības apdraudējumu kā aborta sekām
mūsdienās runāt vairs nav īsti pareizi. Ja aborti ir legāli, ja tie
tiek izdarīt korekti, atbilstīgi medicīniskajām tehnoloģijām (kas
pastāvīgi tiek uzlabotas), mirstība ir minimizēta. Runāt par
bīstamību var tādā gadījumā, ja sieviete veic kriminālu abortu, t.
i, ja noteiktā laikā sieviete nav varējusi veikt šo procedūru
legāli, nav bijusi nauda vai grūtniecība pamanīta pārāk vēlu. Bet
tādu gadījumu nav daudz. Patlaban, saasinoties ekonomiskajai
situācijai, var gadīties, ka aborti nebūs sociāli pieejami.
Piemēram, meitenei ir piecpadsmit vai sešpadsmit gadu, viņai vēl
nav pašai savu eksistences līdzekļu. Tad tiek meklētas dažādas
metodes, lai tomēr nevēlamo grūtniecību likvidētu.
Patlaban, saasinoties ekonomiskajai situācijai, var gadīties, ka aborti nebūs sociāli pieejami.
Aborts ir dabisks process
Sāpīgākais jautājums ir par to, vai aborts ir grēks un ļaunums.
Šāds uzskats nāk no dažām reliģiskām grupām, kuras nereti mēģina
emocionāli grūst sievieti vienā virzienā — lai jebkurš ieņemtais
bērns tiktu dzemdēts. Protams, katrai reliģiskai grupai ir tiesības
uz savu pasaules skatījumu. Viena reliģija aizliedz grūtniecības
pārtraukšanu, otra — asins pārliešanu, cita — kažokādu izmantošanu,
vēl cita — gaļas ēšanu, citi aizliedz iznīcināt kukaiņus, jo arī tā
taču ir dzīvības forma…
Tomēr, ja tiek noliegti aborti, jādod kaut kas vietā, bet
reliģiskās organizācijas ir visai naskas „nepamanīt” vai pat
noliegt dzimumizglītību — laikā, kad reāli jāizglīto meitenes un
puiši par dzimstību regulējošām metodēm, reliģisko grupu pārstāvji
klusē. Mums pašreiz ir aktuāla vajadzība pēc tādas kultūras, kas
atļautu pozitīvu kaisles un seksualitātes atraisīšanu. Mums vajag
tādu kultūru, kas seksualitāti, baudu, juteklību, visus seksuālos
un reproduktīvos procesus atzītu par pozitīvu vērtību. Manuprāt, uz
seksuāliem un reproduktīviem procesiem jāraugās kā uz sakrāliem
(svētiem) procesiem. Dzimumdzīve, dzimumdzīves sākšana, orgasms,
grūtniecība, dzemdības, aborti būtu jāveic kā sakrāli procesi ar
cieņu pret sievieti un vīrieti un šīm dabiskajām parādībām. Jāveic
tā, lai tie no bioloģiskiem un medicīniskiem procesiem kļūst par
kultūras procesiem.
Mums vajag tādu kultūru, kas seksualitāti, baudu, juteklību, visus seksuālos un reproduktīvos procesus atzītu par pozitīvu vērtību.
Vai aborts ir slepkavība?
Kāpēc īpaši svarīgi ir pozitīvi runāt par abortiem? Tāpēc, ka
aborta procesam būtu jānodrošina pozitīva emocionālā kvalitāte.
Sieviete un vīrietis nedrīkst tikt dzīti emocionālā un sociālā
strupceļā savas reproduktīvās izvēles dēļ. Par abortu pozitīvi mums
jārunā tādēļ, lai aborta dēļ viņiem nebūtu jājūtas vainīgiem,
tādēļ, lai viņi varētu kvalitatīvi un droši dzīvot savu dzīvi
tālāk. Sievietēm un vīriešiem, kuri izvēlējušies pārtraukt kādu
grūtniecību, jādod pozitīvs atbalsts arī šādā intīmā gadījumā.
Vai sievietes, kuras veic abortu, ir „slepkavas”? Cilvēks nevar
„noslepkavot” savu ķermeņa daļu. Tas, kas pieder sievietei, ir
viņas klēpis, viņas grūtniecība, viņas auglis, viņas embrijs — tas
viss ir viņas ķermeņa daļa. Kad bērns piedzimst un ir atdalījies no
sievietes, tad viņš kļūst par autonomu personu. Ja skatāmies
Krimināllikumā — slepkavība ir tad, ja tiek nogalināta autonoma
persona. Tātad — ja tiktu nogalināts jau piedzimis bērns, tad, no
tiesiskā viedokļa, tā būtu slepkavība, krimināli sodāma darbība.
Salīdzinājumam — tu nevari „nogalināt” savu sastrutojušo apendiksu
vai sastrutojušo zobu. Kāpēc tik skarbi vārdi — vai var salīdzināt
sastrutojošu zobu ar nevēlamu grūtniecību? Jā, jo nevēlama
grūtniecība ir sociāls „sastrutojums”. Tā ir sociāla patoloģija,
kas nekad nenoved ne pie kā laba. Un nevēlama grūtniecība, kas
tikusi turpināta par katru cenu un dzemdēta par katru cenu, nekad
nav novedusi pie pozitīva iznākuma. Kā vienu no pēdējā laika
spilgtākajiem piemēriem varu minēt Ceraukstes pagasta iedzīvotāju
Ivaru Grantiņu, kas tika apcietināts par savas 11 gadu vecās meitas
Dainas, meitenes mātes Ingas Lomakinas un jaunietes Janas Ribinskas
noslepkavošanu. Tāpat varu minēt Aleksandru Korjakovu, kas 1999.
gadā iebruka Gulbenes bērnudārzā un ar nazi nogalināja guļošas trīs
meitenītes un viņu audzinātāju. Vēl kāds gadījums — marta sākumā
kādā Vācijas skolā notikušais slaktiņš, kad 17 gadu vecais Tims
Krečmers nošāva 15 cilvēkus. Tie visi ir laikā neveikti aborti. Ja
bērns nav gribēts, labāk ir veikt abortu, nevis piepildīt šo
pasauli ar nākamajiem maniakiem.
Katrai sievietei pašai pieder viņas klēpis un tiesības noteikt, kas tajā ienāk un kas no tā iznāk…
Aborts Latvijā ir atļauts!
Amerikas Savienotajās Valstīs vardarbīgo noziegumu skaits
ievērojami samazinājās pēc tam, kad legalizēja abortus. Cilvēku
nolikšana situācijā, kad viņi nespēj droši un viegli regulēt savu
pēcnācēju skaitu un kad sievietei un vīrietim jābaidās par katru
intīmāku apskāvienu, izraisa milzīgu agresiju cilvēkiem pašiem pret
sevi un citam pret citu, kā arī pret iespējamo bērnu. Jā, aborts
nav kontracepcijas metode, tomēr, ja sieviete šādā situācijā dažādu
iemeslu dēļ ir nonākusi un grūtniecība nav vēlama, jādod iespēja
abortu veikt pozitīvā gaisotnē. Īpaši tāpēc, ka aborts Latvijā, kā
ikvienā civilizētā pasaulē, ir atļauts. Ja kādam cilvēkam augļa
saglabāšana ir vērtība, neviens neliedz dzīvot saskaņā ar viņa
vērtībām. Bet nav pieļaujama iejaukšanās cita cilvēka darīšanās,
cita cilvēka intīmajā pasaulē. Katrai sievietei pašai pieder viņas
klēpis un tiesības noteikt, kas tajā ienāk un kas no tā iznāk…
Raugoties no konsultatīvās pieredzes, Latvijā patlaban viens no
izplatītajiem dzimumdzīves sākšanas veidiem sievietei ir vardarbīgs
dzimumakts, kurš pat tā netiek traktēts. Daudzas jaunas meitenes
atklāj, ka dzimumakts noticis, kad abi bijuši iedzēruši. Viņas to
tā īsti nav gribējušas, un tas noticis, piemēram, sabiedriskajā
tualetē, klusākā klubiņa gaitenī, pirtī vai mājas ballītē. Un
puisim ir bijis pilnīgi vienalga, kas ar to meiteni pēc tam notiek.
Ja meitenei iestājusies grūtniecība, vai tiešām viņai šis bērns
jādzemdē? Nevar nosodīt meiteni, kurai aborts ir dzīves epizode.
Varbūt tā nav pārāk pozitīva pieredze, bet tā arī nav nepārvarama
traģēdija. Un ko darīt sievietei, ja vīrietis pēc grūtniecības
iestāšanās paziņo, ka nevēlas neko dzirdēt ne par bērnu, ne pašu
sievieti?
Kāpēc abortu nosodītāji nestājas garā rindā, lai adoptētu vai ņemtu aizbildniecībā šos bērnus?
Katrai ir tiesības labot kļūdas
Apgalvojumi, ka nevajag mīlēties, neizsargājoties un neiepazīstot
otru cilvēku, ir retorika. Reāli cilvēku dzīvē notiek viss kaut
kas. Tāpat mēs varam teikt, ka slidenā laikā nevajag iet ārā, jo
var paslīdēt un nokrist, bet ir jāiet — jāiet uz darbu, jāiet uz
veikalu. Jā, sekss it kā nav pirmās nepieciešamības prece. Tomēr
nevajag aizmirst, ka jaunībā, kad ir jūtas un sajūtas, sekss kļūst
par ļoti nozīmīgu dzīves daļu. Ne vienmēr vajag izsargāties, jo
daļa no neplānotajām grūtniecībām tiek saglabātas, un arī strauji
sākta un it kā vieglprātīga mīlas sakara dēļ izveidojas jaukas,
ilgstošas, noturīgas un harmoniskas attiecības. Bet gadās, ka
attiecības ir kļūda. Likt sievietei par to maksāt visu mūžu, likt
uzņemties atbildību vīrieša vietā, ir netaisnīgi. Nevar likt
sievietei dzemdēt bērnu, ja viņa nav gatava uzņemties atbildību
savas mazgadības dēļ. Aborts ir metode, kā izlabot šādu attiecību
kļūdas un novērst vēl smagākas sekas — nevienam nevajadzīgu bērnu
dzemdēšanu, kas vēlāk tiek pamesti.
Kāpēc nav rindas pie bērnunamiem?
Nosodīt sievieti par viņas abortu vienmēr ir tik viegli. Bet vajag
padomāt arī no otras puses: vai tiešām ir labāk, ka sociālās
aprūpes iestādēs ir tik daudz pamestu un negribētu bērniem? Kāpēc
abortu nosodītāji nestājas garā rindā, lai adoptētu vai ņemtu
aizbildniecībā šos bērnus? Kāpēc nevienam nevajag šos nelabvēlīgo
vecāku radītos bērnus? Līdz ar to ir jautājums — kāpēc jūs, abortu
aizliedzēji, neuzņematies atbildību par savas politikas sociālajām,
ekonomiskajām un psiholoģiskajām sekām?
Es aicinu sievietes būt tolerantām citai pret citu. Sievietes ir
pārtraukušas grūtniecību jau senā pagātnē, pārtrauc tagad un
pārtrauks arī nākotnē (kamēr vien cilvēkiem būs heteroseksuāla
dzimumdzīve un kamēr vien viņu ķermenī nogatavosies olšūnas,
nobriedīs spermatozoīdi, tie satiksies). Tas vienkārši notiks. Šis
process ir lielāks par mums. Būs vēlamas un būs nevēlamas
grūtniecības. Tā ir realitāte. Un no šīs realitātes bēgt? Diez vai
tas ir iespējams.
Nepilngadīgās grūtnieces
Es nezinu, kādai jābūt sociālās bezatbildības pakāpei, lai
piecpadsmit gadu vecam bērnam liktu kļūt par vecāku. Šādai meitenei
nav iegūta pamatskolas izglītība, par vidusskolu un kādu augstāku
skolu nemaz nerunājot. Šādai meitenei nav profesijas, viņai nav ne
darba, ne sociālās pieredzes. Viņas fiziskā un emocionālā attīstība
vēl tikai notiek. Kā cilvēks viņa vēl nav nobriedusi. Meitene vēl
nav izdzīvojusi savu bērnību un pusaudzes posmu, bet te pēkšņi
viņai pašai jākļūst par vecāku. Ja piecpadsmit gadu veca meitene
pati izmisīgi vēlas saglabāt esošo grūtniecību, man rodas
jautājums: no kā viņa bēg? Ja meitene izlemj, ka aizies no ģimenes,
nereti vienīgā „biļete” uz brīvību ir grūtniecība un tai sekojošā
kopdzīve ar bērna tēvu. Grūtniecība ir kā vairogs līdzšinējām
problēmām, ar ko viņa pasaka: „Es esmu māte, tātad es esmu
pieaudzis cilvēks.” Bet nedrīkst aizmirst, ka jauniešiem ir arī
citi ceļi, kā aiziet no patoloģiskas situācijas viņu ģimenē.
Jautājums ir, ko meitene ar šādu rīcību vēlas sasniegt. Un šo
jautājumu jāpalīdz risināt sociālajiem darbiniekiem, izglītības
iestāžu psihologiem, sociālajiem pedagogiem, audzinātājiem — tas ir
viņu darbs, par ko viņiem maksā no mūsu nodokļu naudas… Mūsu
sabiedrībā vairāk būtu jārunā par kontracepciju, un tā jāpadara
reāli pieejama arī pusaudžiem. Arī droši un saudzīgi aborti.
Atbalsta grupa
Es patlaban veidoju atbalsta grupu, kur sievietes var saņemt
emocionālu atbalstu, ja sievietei ir bijis aborts vai aborts vēl
tikai gaidāms, ja sieviete vēlas saņemt pozitīvu informāciju par
abortu, nevis nosodījumu un nicinājumu. Šādu atbalstu sniedzu, lai
pēc aborta sieviete var pilnvērtīgi atgriezties savā dzīvē, lai
sievietes iemācītos atbalstīt cita citu arī tādā intīmā situācijā
kā aborts, lai sabiedrībā izplatītos sociāls pozitīvisms, lai
sievietes droši nodarbotos ar seksu un droši veidotu jaunas
attiecības. Un pasaulē laistu tikai gribētus, mīlētus un veselus
bērnus. Lai sievietes saprastu, ka nav rīkojušās nosodāmi, arī
veicot abortu. Viņas ir rīkojušās tā, kā rīkojās sievietes pirms
tūkstoš gadiem, rīkojas tagad un rīkosies arī nākotnē.
Ar cieņu,Arturs Šulcs, tālr. 26623152