"Kad bērnā dzimst dumpinieka gars, svarīgi ļaut viņam to piedzīvot," Mammas un psiholoģes Diānas Zandes pieredze
Ko darīt, ja bērns pretēji vecāku vēlmēm negrib mācīties augstskolā vai paziņo, ka pēc devītās klases ies strādāt? Mans ieteikums — cienīt bērna izvēli un ļaut piedzīvot!
Mūsu vidējā meita Justīne sešos gados paziņoja, ka vairs negrib
iet bērnudārzā, bet grib iet strādāt un dziedāšanā, un mēs teicām:
„Labi, bet rīt aizej un sarunā pati ar bērnudārza audzinātāju, ka
tu vairs neiesi dārziņā, bet iesi tikai uz darbu un dziedāšanā!”
Viņa to nenokārtoja, protams. Tad Justīne paziņoja, ka ies prom no
mājām. Mēs teicām: labi. Viņa sakravāja somu ar savām mantām,
izgāja ārā, uzkāpa ievā un trīs stundas tur dzīvoja. Kad mēs to
vēlāk pārrunājām, Justīne atzinās, ka viņai tā gribējies iet mājās,
bet nezinājusi, kā lai tagad atgriežas, nezaudējot pašcieņu.
Viņa sakravāja somu ar savām mantām, izgāja ārā, uzkāpa ievā un trīs stundas tur dzīvoja.
Man šķiet, ka brīžos, kad bērnā dzimst dumpinieka gars, svarīgi ir
ļaut viņam to piedzīvot. Protams, nav vienas izejas visās
situācijās. Un tāpēc ir profesija psihologs — cilvēks nāk pie
manis, un mēs kopīgi meklējam izeju konkrētā situācijā, jo ir
situācijas, kad šis risinājums nederēs. Bet lielākā kļūda, ko
pieļauj vecāki, ir tāda, ka viņi paši neievēro konsekvences. Ja
bērna lēmums ir iet strādāt servisā par montieri, ļauj viņam to
pamēģināt! Ja devītās klases skolnieks aizies divas dienas uz darbu
servisā, kur viņam būs piecos jāceļas, un ja tur no viņa prasīs pēc
pilnas programmas, viņš ātri vien būs atpakaļ skolas solā! Mammai,
protams, būs žēl tā tīņa, bet jāļauj viņam pašam gūt šo
pieredzi.
Domāju, ja bērns gadu, divus vai piecus gadus meklēs, ko grib darīt, viņš neko nezaudēs, bet atradīs to, ko tiešām vēlas
Mana lielā meita pēc pirmā pusgada izstājās no augstskolas, jo
viņai likās, ka tas ir bleķis, ko tur māca. Viņai bija ļoti laba
neformālā izglītība, jo kopš 16 gadu vecuma meita bija nevalstiskās
organizācijas "Papardes zieds" valdē. Viņa izstājās un aizbrauca uz
Norvēģiju auklēt bērnus. Man, protams, sirds sāpēja, un es viņai
prasīju: vai tiešām vajadzēja tik radikāli darīt, varēji taču
paņemt akadēmisko gadu... Pēc trim gadiem viņa atgriezās ar brīvu
norvēģu valodu, izcilu angļu valodu un mēneša laikā dabūja darbu,
kuru viņas izglītība pēc būtības nemaz neļāva iegūt. Viņa tur
joprojām strādā un pašreiz atkal studē, bet tā ir viņas pašas
izvēle.
Man, protams, sirds sāpēja, un es viņai prasīju: vai tiešām vajadzēja tik radikāli darīt, varēji taču paņemt akadēmisko gadu...
Dēls pabeidza 12. klasi, iestājās budžetā Tehniskajā universitātē,
bet pēc pusgada izstājās, jo pateica, ka tas nav tas, ko viņš
vēlas. Mēnesi pastrādāja un tad aizbrauca uz Velsu, nevis uz
Angliju, kur jau vairākums latviešu ir priekšā. Viņš teica, ka grib
strādāt uzvalkā, un pašlaik viņš to dara. Viņi aizbrauca ar meiteni
divatā un atrada darbu vidē, kur nav latviešu. Un es ticu, ka viņš
vēl mācīsies.
Mana vidējā meita pašlaik mācās 12. klasē, viņa ļoti labi mācās un
ir bijusi skolas prezidente, bet viņa ir izvēlējusies uz gadu
braukt brīvprātīgā darbā. Tā ir viņas izvēle, lai brauc, gūst
pieredzi un atrod sevi. Protams, es kā mamma viņu redzu šādā vai
tādā profesijā, bet jāatceras, ka tā ir viņas izvēle un viņas
dzīve, jo kas tad mācīsies — bērns vai mamma? Domāju, ja bērns
gadu, divus vai piecus gadus meklēs, ko grib darīt, viņš neko
nezaudēs, bet atradīs to, ko tiešām vēlas.
Diāna Zande, psiholoģe un piecu bērnu māmiņa