Viedoklis: Cik izmaksās sešgadnieku reforma?
Pagājušajā nedēļā Neatkarīgā izglītības biedrība piedalījās Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas sēdē, kur centās skaidrot mītus, ko popularizē t.s. sešgadnieku reformas veidotāji, piemēram, ka visi Eiropas Savienības valstu bērni iet skolā no sešu gadu vecuma, ka skolā mācās 12 gadus, un Latvijai kā ES valstij jādara tāpat, ka šobrīd vidusskolas solos sēž “pārauguši” deviņpadsmitgadīgi jaunieši, kuriem jābūt darba tirgū u.tml. Lielākoties tie ir mīti, un politikas veidotāji nereti pretargumentus nevēlas uzklausīt.
Skolu vide nav piemērota sešgadīgiem
bērniem
Diemžēl reformas veidotāji nodarbojas ar dažādu mītu izplatīšanu
publiskajā telpā, piemēram, Igaunijā, Somijā, Polijā, Zviedrijā,
Horvātijā, Lietuvā, Bulgārijā bērni uzsāk skolas gaitas no septiņu
gadu vecuma, un šīs valstis neplāno to mainīt. Varu piebilst, ka
arī Polijā pirms laika aktualizējās šis jautājums, un,
konsultējoties ar Somijas kolēģiem, tika pieņemts lēmums nesākt
skolas gaitas no sešu gadu vecuma. Galvenais arguments, kāpēc tika
nolemts sešgadniekus nesūtīt skolā, bija vide, proti, tika atzīts,
ka ierastā skolu vide šajā valstī nav piemērota sešgadīgiem
bērniem. Arī Latvijā skolu vide lielākoties ir akadēmiska, daudz
formālāka nekā pirmsskolās. Sešgadīgiem bērniem salīdzinājumā ar
septiņgadīgiem ir lēnāks darba temps, viņi ir emocionālāki un ātrāk
nogurst, turklāt mūsdienās ir ļoti daudz bērnu ar nestabilu
psihi.
Mīts par to, ka visur Eiropā mācās no sešu gadu
vecuma
19 gados jaunietis nevar sēdēt skolas solā, jo šajā vecumā jau
jābūt darba tirgū – arī šis arguments neiztur kritiku. Igaunija,
Somija, Slovēnija, Vācija, Šveice, Dānija, Polija, Norvēģija,
Čehija, Zviedrija, Luksemburga, Itālija, Ungārija, Horvātija,
Lietuva, Slovākija u.c. – šīs ir valstis, kurās jaunieši absolvē
skolu 19 gadu vecumā. Islandē, piemēram, tas notiek pat 20 gadu
vecumā. Arī analizējot skolēnu sasniegumus (OECD starptautiskā
pētījuma PISA 2015. gada rezultātus), ir redzams, ka pirmajās divās
vietās ir valstis, kurās bērni sāk iet skolā septiņu gadu vecumā un
pabeidz skolu 19 gadu vecumā – Igaunija un Somija. Skolas gaitu
ilgums ES valstīs arī ir dažāds - no 11 līdz 13 gadu.
Mīts par to, ka 19 gados jābūt darba
tirgū
Šobrīd vairumam bērnu, kas mācās 12. klasē, ir pilni 18 gadi, tādi,
kuriem ir jau 19 gadu, ir tikai aptuveni ¼ daļa. Ar šo reformu
netiks panākts, ka 19 gadīgie jaunieši iesaistīsies darba tirgū,
drīzāk tiks panākts, ka pieaugs jauniešu bezdarba
līmenis.
Man personīgi nav skaidrs, kāpēc izglītības politikas veidotāji atkārtoti cenšas īstenot šo reformu, ja tā jau iepriekš nav tikusi atbalstīta nedz no vecāku, nedz pedagogu puses. Domāju, ka sešgadnieku reforma savu izdevību jau ir palaidusi garām, proti, pirms 10 gadiem bija milzīgas bērnudārzu rindas un pustukšas skolas, toreiz varēja iet divus ceļus – attīstīt sagatavošanas klases sešgadīgiem bērniem skolās vai attīstīt bērnudārzus, saglabājot sešgadnieku izglītību tur. Tolaik valsts izvēlējās radīt atbalsta mehānismu jaunu bērnudārzu izveidei, turklāt pēdējos gados Latvijā mērķtiecīgi tikusi īstenota skolu optimizācija, un daudzās skolās, īpaši Rīgā, nav brīvu telpu. Iedomājamies, piemēram, Rīgas centrā Valda Zālīša pamatskolu vai 49. vidusskolu – konkrētu ēku ar noteiktu klašu skaitu, kur jau tagad visas telpas ir aizņemtas, tāpēc nav saprotams, kas notiks, ja 2018. gada septembrī papildus visiem septiņgadīgajiem bērniem būs jāuzņem arī sešgadnieki. Arguments, ka Rīgā esot pilns ar pustukšām skolām, nepārliecina, jo šādas skolas lielākoties ir perifērijā vai tās, kurām vecāki labprāt met līkumu. Pierīgā skolas lielākoties arī ir pārpildītas.
Ar vienu roku dod, ar otru – atņem
Jāņem vērā, ka šī reforma ir arī nekaunība attiecībā pret
uzņēmējiem – visos valsts plānošanas dokumentos tiek uzsvērts, ka
jāatbalsta uzņēmējdarbība, taču realitātē ar vienu roku tiek dots,
ar otru – atņemts. Uzskatu, ka šīs reformas veidotāji lieliski
apzinās, ka līdz ar tās īstenošanu tiks slēgta virkne privāto
bērnudārzu (pēc mūsu aplēsēm aptuveni 150) un attiecīgi no darba
būs jāatbrīvo daudzi cilvēki. Turklāt Privāto pirmsskolu biedrība
izrēķinājusi, ka viņu biedri (40 pirmsskolas) nodokļos valstij
samaksā vismaz trīs miljonus eiro gadā. Nedrīkstam aizmirst arī, ka
pirmsskolu tīkla attīstīšana sākās ar vairākiem vērienīgiem PPP
projektiem, kur pašvaldībām joprojām ir nopietnas finansiālas
saistības (Mārupe, Ogre u.c.). Beidzot ir jāsaprot, ka naudas
vērtība ir vienāda privātajā un publiskajā sektorā - šajā gadījumā
materiālie zaudējumi būs visiem.
Cik izmaksās sešgadnieku reforma?
Nonākam pie jautājuma – cik izmaksās šī reforma un kas segs
izmaksas? Mēs visi esam pelnījuši redzēt aprēķinus, cik izmaksās
ideja sešgadniekiem uzsākt skolas gaitas? Mūsdienīgas vides izveide
vienam bērnam izmaksā 7500 eiro, kopumā tie ir 150 miljoni, ja
sareizinām ar visiem 20 000 pirmklasniekiem. Kā tiks nodrošinātas
atbilstošas higiēnas prasības – trīs km2 vienam sešgadīgam bērnam,
viens sēdpods uz septiņiem bērniem u.c., turklāt šobrīd ir ierasts,
ka audzēkņu skaits bērnudārza grupiņā ir 24, tāpēc rodas jautājums,
kā to nodrošinās skolas, kurās jau tagad klasē ir līdz pat 30
skolēniem? Pirmo klasi sāks 24 bērni, bet tad pēkšņi 2. klasē
uzradīsies vēl seši bērni? Nereāli. Skolas tradicionāli nestrādā no
jūnija līdz augustam. Bērnudārzi nestrādā vienu mēnesi. Atkal
vecākiem radīsies papildus risināmie jautājumi, kur likt savus
bērnus? Plānotajā satura reformā (kompetenču pieejas projektam
paredzēti 13 miljoni uz pieciem gadiem) nav iekļauta nauda vides
transformācijai, tad kāpēc vispār sešgadnieku jautājums atkal
izvirzījies priekšplānā? Vai tas ir veids, kā novērst uzmanību no
citām problēmām? IZM un VISC šobrīd būtu jāvelta visi spēki, lai
jaunā satura reforma izdotos – nešķiest spēkus blakusjautājumiem,
bet strādāt tieši pie satura. Variants “B”, kur sešgadnieki
bērnudārzā tiek nosaukti par 1. klasi, arī nešķiet pārdomāts – tas
tāpat ir saistīts ar virkni tehniskas dabas problēmām un izmaksām.
Visiem taču ir skaidrs, ka sešgadīgi bērni jauno saturu var apgūt
neatkarīgi no tā, vai to sauc par skolu vai bērnudārzu. Šobrīd bez
liekiem tēriņiem tas var notikt ierastajā vidē – pirmsskolās
(bērnudārzos).
Skaidras atbildes no ministrijas
Šobrīd izglītības reformā ir vairāk jautājumu un neskaidrību nekā
atbilžu. Bez tam trūkst izpratnes arī par projekta realizācijas
periodu – virkne skolu 2018. gada 1. septembrī vēl nebūs gatavas
realizēt jauno saturu. Uzskatu, ka ierēdņiem ir jāuzņemas par to
atbildība – reforma tik ilgi “ceļoja” pa dažādiem kabinetiem, ka
esam pazaudējuši vismaz gadu, ko varētu izmantot skolu un pedagogu
sagatavošanai. Nav arī godīgi atbildību uzvelt uz Kompetenču
pieejas projekta īstenotāju pleciem. Viņi ir nonākuši situācijā,
kur milzīgs apjoms ir jāpaveic neticami īsā laikā – pēc pusotra
gada visām pirmajām klasēm jau jāstrādā jaunajā režīmā.
Tas, ko šobrīd IZM un VISC vēl varētu darīt situācijas uzlabošanai,
ir īstenot plašas diskusijas ar sabiedrību – profesionāļu
organizācijām, vecākiem, skolām, tiesībsargu u.c. Vajadzīgas
konkrētas atbildes no reformas virzītājiem, nevis laipošana. Sēdes
noslēgumā komisijas vadītāja Ilze Viņķele izteica nepieciešamību
pēc konkrēta kalendāra/ laika līnijas ar regulāriem publiskiem
paziņojumiem par reformas attīstības gaitu, lai visiem
iesaistītajiem ir iespējams sekot līdzi izmaiņām.
Autore: Dr.paed. Zane Ozola, Neatkarīgās izglītības
biedrības valdes priekšsēdētāja