Izglītības eskperts Rostovskis: Nav jāizdomā jauns velosipēds, bet jāmācās no valstīm, kur ir sasniegumi tautsaimniecībā
Maija sākumā valdība paziņoja, ka izglītības reforma joprojām rada daudz šaubu, turklāt esot ļoti neskaidrs mācību programmu piedāvājums. Šobrīd, līdz 28. maijam, deputāti sniedz priekšlikumus otrajam lasījumam, un ir īstais brīdis saprast, ka būtiska uzmanība jāvērš ne tikai uz saturu, bet arī uz vidi, kurā reformas rezultātā var nonākt bērni, jo tieši vide veido cilvēku, uzskata Biznesa augstskolas Turība Attīstības padomes priekšsēdētājs, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras prezidents Aigars Rostovskis.
Viņš uzsver, ka videi ir ļoti liela nozīme, īpaši, kad runājam
par bērniem.
Videi, kurā mācās bērni, jābūt funkcionālai un
patīkamai
Ja bērni jau no agrīna vecuma pavada laiku nepiemērotā vidē, viņi
to sāk uztvert par normu, taču, ja ļausim bērniem mācīties vecumam
atbilstošā un atraktīvā vidē, izaugot viņi paši turpinās veidot sev
un citiem patīkamu vidi. Šādi bērni nākotnē spēs pieprasīt
atbilstošu vidi arī no sabiedrības, politiķiem, valstsvīriem, kas
kopumā tikai sekmēs mūsu visu labklājību.
Videi ir izšķiroša nozīme jebkurā dzīves posmā, sākot no
pirmsskolas, beidzot ar augstāko izglītību. Ir būtiski, lai bērnam,
ir ne tikai, kur mācīties, bet arī atpūsties, paēst, pastaigāties
svaigā gaisā u.tml. Tikpat būtiski tas ir arī vidusskolēniem,
studentiem u.tml. Vide ir būtiska daļa no mūsu dzīves kvalitātes.
Šobrīd vide lielākajā daļā skolu nav piemērota sešgadniekiem, un
nepiemērotā vidē arī sekmīga satura reforma nav iespējama. Tieši
par to būtu jādomā vairāk – lai vide, kurā mācās bērni, būtu
patīkama un funkcionāla, ne tikai par to, kā pēc iespējas vairāk
piepildīt visas skolas.
Somijas kā veiksmīgas ekonomikas piemērs
Debatējot par to, no cik gadiem bērniem jāiet skolā, ir jāņem vērā
saturs un vide – un abi šie lielumi ir vienlīdz būtiski. Mani
satrauc politikas veidotāju nespēja pieņemt gudrus lēmumus.
Izglītības jomā mums nav jāizgudro velosipēds, bet gan jāpalūkojas
uz valstīm, kurām ir augsti tautsaimniecības attīstības, ekonomikas
un arī izglītības rādītāji. Piemēram, Somija, kuras ekonomiskie
rādītāji ir krietni virs vidējā gan Eiropas, gan pasaules
kontekstā, savukārt korupcijas rādītāji ir vieni no zemākajiem
pasaulē.
Šajā valstī cilvēki prot veidot sev patīkamu vidi, un, ja
ielūkojamies izglītības sistēmā, tad jāmin, ka Somijā bērni skolas
gaitas uzsāk septiņu gadu vecumā, un skolas apmeklēšana ir obligāta
vien deviņus gadus. Somija cenšas saglabāt īsas mācību stundas,
veidot atraktīvu to saturu un samazināt mājasdarbus. Valstī, kurā
ir salīdzinoši neliels iedzīvotāju skaits, izglītībā uzsvars tiek
likts uz radošumu un jauninājumiem, kas tiek īstenots jau no ļoti
agrīna vecuma. Arī Latvija, līdzīgi kā Somija, ir ar mazu
iedzīvotāju skaitu, tāpēc būtu vērts aizdomāties par šo piemēru.
Ekonomiskajā spēkstacijā Singapūrā pārdomāta izglītības
sistēma
Es nebūt neaicinu pilnībā pārkopēt Somijas piemēru, taču
nepieciešams meklēt līdzības un analizēt tās valstis, kuras ir
strauji augošas ekonomikas. Vēl viens spilgts piemērs ir Singapūra,
kas strauji ir kļuvusi par ekonomisko spēkstaciju. Šajā valstī
bērni sāk iet skolā no septiņiem gadiem, turklāt pirms tam ir divi
būtiski posmi – t.s. pamatu veidošanas posms (foundation stage),
kas ilgst līdz četru gadu vecumam, un t.s. orientācijas posms
(orientation stage) piecu un sešu gadu vecumā. Pēc pirmajiem sešiem
izglītošanās gadiem tiek izvērtētas katra bērna spējas un
atbilstoši tam ieteikta skola ar vispārēju izglītību vai kādu
konkrētu ievirzi.
Mums nav pilnībā jāatsakās no izglītības satura reformas, taču nav
jācenšas zem šīs cepures palikt visu – pedagogu algas, sešgadniekus
u.tml. Reformas jāveic gudri un pārdomāti, mums nepieciešami ātri,
bet ne sasteigti lēmumi. Veiksmīgās valstis un viņu piemēru
pielāgošana ir mūsu iespēja pieņemt gudrus lēmumus. Būtiski ir
analizēt nevis to, cik daudzās valstīs mācās no sešiem vai no
septiņiem gadiem, bet gan izpētīt to, kā izglītības sistēmu
organizē tieši pasaules un Eiropas veiksmīgākās valstis, un pašiem
pieņemt gudrus lēmumus.
Autors: Biznesa augstskolas Turība Attīstības padomes
priekšsēdētājs, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības
kameras prezidents Aigars Rostovskis