Eksperte: Lai no ceļojuma nepaliktu pāri tikai plāni un tukšums maciņā
Šoruden medijos izskanēja ziņa par to, ka tūroperators ”Prieks Tūre” apturējis savu darbību, kamēr daļa tūristu vēl bija ārzemēs. Gada sākumā tiesas priekšā stājās arī cits tūroperators, no kura klienti vēlējās piedzīt zaudējumus. Kā izvēlēties piemērotāko tūroperatoru, lai plānotais ceļojums nebeigtos ar mēnešiem ilgu gaidīšanu, lai saņemtu atpakaļ samaksāto naudu par nenotikušo atpūtu?
Gandrīz 500 tūrisma
operatori un tūrisma aģenti
Saskaņā ar Lursoft datiem Latvijā ir 437 komersanti, kuri uzskatāmi
par tūrisma operatoriem vai tūrisma aģentiem un sniedz kompleksus
tūrisma pakalpojumus. Šī gada 1. jūlijā spēkā stājās Ministru
kabineta noteikumi “Noteikumi par kompleksa un saistīta tūrisma
pakalpojuma sagatavošanas un sniegšanas kārtību un kompleksu un
saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzēju un ceļotāju tiesībām un
pienākumiem”, kas veidoti ar mērķi nodrošināt augstāku ceļotāju
aizsardzību tūrisma operatora maksātnespējas gadījumā un uzlabot
esošo tūrisma aģentu un tūrisma operatoru darbības sistēmu
Latvijā.
Licencēšana patērētāju aizsardzībai
Jaunais regulējums paredz, ka tūrisma aģentiem un operatoriem ir
jāsaņem speciāla atļauja (licence), kas ļaus komplekso tūrisma
pakalpojumu sniedzējiem organizēt un pārdot kompleksos tūrisma
pakalpojumus jeb ceļojumus (transporta pakalpojumi, viesnīcas,
ekskursijas u.c.). Licences ikgadējās valsts nodevas apmērs ir 40
eiro un tas tiks ieskaitīts valsts budžetā, lai nepieciešamības
gadījumā varētu segt ceļotāju repatriāciju jeb atgriešanu valstī
tūrisma pakalpojuma sniedzēja likviditātes problēmu gadījumā.
Licencēšana tiek ieviesta arī kā instruments, lai samazinātu ēnu
ekonomiku valstī, nodrošinātu efektīvāku patērētāju tiesību
aizsardzību un godīgu konkurenci tūrisma komersantu vidū. Ņemot
vērā pārejas periodu, visiem tūrisma aģentiem un tūrisma
operatoriem ir jābūt licencētiem no 2019. gada 1. jūlija.
Noteikti pārbaudiet arī atsauksmes – ne tikai apjautājoties draugiem un paziņām, bet pameklējot internetā. Mūsdienu digitālajā pasaulē negatīva patērētāju pieredze nepaliek nepamanīta.
Ko var darīt pats ceļotājs?
Protams, minētie noteikumi ir solis pareizajā virzienā, taču tas
negarantē 100% ceļotāju aizsardzību.. Absolūtas garantijas pret
šādām situācijām nav, riski pastāv ikvienā jomā, taču ir vairākas
lietas, ko ceļotāji var ņemt vērā, lai mazinātu iespēju palikt bez
kārotā ceļojuma un ilgi gaidīt vai pat nesagaidīt visu naudas
atmaksu.
Pārbaudīt un salīdzināt, pirms pirkt šķietami
izdevīgāko
Noteikti rūpīgi jāizlasa līgums, ko piedāvā tūrisma operators vai
tūrisma aģents. Tas palīdzēs izvairīties no negaidītām izmaksām un
sniegs skaidru priekšstatu, cik daudz tiek piedāvāts par attiecīgo
summu. Ja piedāvātā ceļazīme ir ļoti lēta, proti, krasi atšķiras no
vidējās tirgus cenas ceļojumam uz attiecīgo valsti, esiet
piesardzīgi un rūpīgi izjautājiet piedāvātāju, lai noskaidrotu, kas
ir iekļauts cenā. Var gadīties, ka, sākotnēji nopērkot lētāko
ceļazīmi, beigās samaksāsiet vairāk, nekā vidējā tirgus cena.
Izpētiet vairākus piedāvājumus, pievērsiet uzmanību, kur cenā ir
iekļauts transports, ēdināšana, ekskursijas un parēķiniet, vai šīs
lietas, pērkot atsevišķi, neizmaksās dārgāk. Ļoti zema pakalpojuma
cena nozīmē arī to, ka komersantam ir mazākas iespējas uzkrāt
finanšu rezerves, attiecīgi mazākas iespējas nepieciešamības
gadījumā segt zaudējumus klientiem.
Ielūkoties Tūrisma aģentu un tūrisma operatoru
datubāzē
Pamanot reklāmā kādu tūrisma operatoru vai aģentu, noteikti
ielūkojieties arī Ekonomikas ministrijas mājaslapā, kurā ir
pieejama Tūrisma aģentu un tūrisma operatoru datubāze. Atbilstoši
izmaiņām normatīvajos aktos, datu bāzes pēctece ar licencēto
tūrisma komersantu sarakstu būs atrodama (jau sākusi darboties)
Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājaslapā. Datubāzē tiek
uzkrāta informācija par tirgū esošajiem tūrisma aģentiem un tūrisma
operatoriem, kā arī informācija par tūrisma operatoru klientu
iemaksātās naudas drošības garantijas nodrošināšanu. Izpētiet, cik
ilgi būs spēkā garantijas, kādas ir to summas u.tml. Tāpat var
pievērst uzmanību pakalpojuma sniedzēja dibināšanas gadam,
sadarbības partneru lokam u.tml.
Izpētīt atsauksmes un padalīties ar tām
pašam
Ieteicams arī pārbaudīt, vai pakalpojuma sniedzējs ir Latvijas
Tūrisma Aģentu un Operatoru Asociācijas biedrs. Protams, dalība
nevalstiskā organizācijā nenozīmē, ka komersants saskaras ar
mazākiem riskiem, taču tas liecina, ka pakalpojuma sniedzējs seko
līdzi likumdošanai. Noteikti pārbaudiet arī atsauksmes – ne tikai
apjautājoties draugiem un paziņām, bet pameklējot internetā.
Mūsdienu digitālajā pasaulē negatīva patērētāju pieredze nepaliek
nepamanīta. Ja kādam ceļotājam būs bijusi negatīva pieredze,
visticamāk viņš būs ar to padalījies. Tādējādi var uzzināt arī
dažādas nianses par pakalpojuma kvalitāti, piedāvājuma atbilstību
realitātei u.tml. Un noteikti arī pašiem iesaku dalīties pieredzē –
gan sliktajā, gan labajā.
Autore: Biznesa augstskolas Turība Starptautiskā
tūrisma fakultātes docētāja Daina Vinklere