Galvenais skolotāja uzdevums: būt godīgam pret bērniem
Skolotāja Annele Slišāne Latvijai simtgadē dāvina unikālu un personīgu dāvanu - 100 nedēļās 100 dažādos materiālos tapušus 100 dečus un to stāstus latgaliešu un latviešu rakstu valodās. Caur šo dāvanu viņa vēlas mudināt rūpēties par Latviju un tās dabu. Šīs vērtības skolotāja cenšas nodot arī saviem skolēniem, uzsverot, ka galvenais skolotāja darbā ir būt godīgam pret bērniem.
Caur bērniem izglītot sabiedrību
Ar savu dāvanu Latvijas 100. dzimšanas dienā es vēlos parādīt, ka
aust ir moderni. Simtgadīgās stellēs Latgalē un Rīgā tika veikti
eksperimenti ar dažādiem materiāliem, dodoties jaunos tekstila
meklējumos, izrādot cieņu dabai un kultūrvēsturiskajam mantojumam.
Deči austi no puķēm, no neapstrādātiem augu stiebriem, no dažādām
augu un mākslīgajām tekstilšķiedrām. Tā vienlaikus ir arī ideja par
dabas vērtību saglabāšanu un pasaules ilgtspējīgu attīstību, daudzi
deči tapuši arī no otrreiz izmantotiem materiāliem – no austiņu
vadiem, velosipēdu kamerām, nolietotām teltīm u.tml. Vēlos uzsvērt,
ka visi materiāli ir lietoti un tagad piedzīvo otro mūžu.
Tas ir arī veids, kā parādīt, cik daudz atkritumus mēs radām un
mudināt aizdomāties par to samazināšanu. Arī saviem skolēniem mēdzu
rādīt video, kur redzami, kādi plastmasas kalni un salas ir
daudzviet pasaulē, lai viņi ikdienā aizdomātos par to, kā dzīvot
dabai draudzīgi. Latvija ir zaļa valsts, tāpēc reizēm mums pat
grūti iedomāties, kāda ir situācija citviet pasaulē. Bērniem tas ir
pārsteigums. Es ļoti vēlētos, lai šādas mācības tiktu iekļautas arī
izglītības programmā, jo ticu, ka caur bērniem un viņu izglītošanu
iespējams mainīt visas ģimenes paradumus. Ir jāiegulda ļoti liels
darbs, bet izmaiņas var panākt.
Ticu, ka caur bērniem un viņu izglītošanu iespējams mainīt visas ģimenes paradumus. Ir jāiegulda ļoti liels darbs, bet izmaiņas var panākt.
Izglītība nedrīkst aplauzt bērniem
spārnus
Esmu pārliecināta, ka mūsu bērni spēj ļoti daudz, galvenais, lai ar
izglītību mēs atbalstītu viņus, nevis aplauztu spārnus. Uz jauno
izglītības saturu lieku ļoti lielas cerības, tieši tāpēc arī
iesaistījos Skola 2030 darba grupā. Kā skolotāja otrajā paaudzē ar
15 gadu pieredzi uzskatu, ka mūsu uzdevums ir veicināt bērnos
sajūsmu par radīšanu. Esmu vizuālās mākslas un mājturības
skolotāja, un, kas attiecas uz šiem priekšmetiem, domāju, ka bērnam
mākslā jāļauj ceļot savā sapņu pasaulē, jāsniedz iespēja palūkoties
uz pasauli citādāk. Vizuālās mākslas stundās mēs cenšamies izkāpt
no ierastajiem rāmjiem, piemēram, gleznojot skaņu un īstenojot
citus neparastus projektus. Protams, sava vieta ir arī Latvijas un
pasaules mākslas iepazīšanai. Vēlētos, lai bērniem būtu daudz
vairāk iespēju mācīties starpdisciplināri, turklāt uzskatu, ka arī
tādus priekšmetus kā fiziku un matemātiku var apgūt radoši caur
reālām darbībām, piemēram, izmērot klases laukumu. Tas veidos
pilnīgāku izpratni, nekā tikai uzdevumi no mācību
grāmatām.
Vēlētos, lai bērniem būtu daudz vairāk iespēju mācīties starpdisciplināri, turklāt uzskatu, ka arī tādus priekšmetus kā fiziku un matemātiku var apgūt radoši caur reālām darbībām, piemēram, izmērot klases laukumu.
Sapnis par saimes skolām
Vēl viens no maniem sapņiem ir saimes skolas. Pagaidām gan to nav
izdevies realizēt, bet negrasos no tā atteikties. Uzskatu, ka
saimes skolas, kurās bērni mācās trīs grupās: no 1. līdz 3. klasei,
no 3. līdz 6. klasei un no 7. līdz 9. klasei, ir iespēja mazajiem
novadiem. Šobrīd manā dzimtajā pusē, Viļakas novada Upītē, skola ir
slēgta, bērni dodas uz tuvajām Rekavas vai Baltinavas vidusskolām,
bet ticu, ka nākotnē Upītē varētu būt šāda saimes skola. Jāsaprot,
ka skola nav tikai izglītības iestāde, tā ir ciema vai pagasta
dvēsele. Un tāds ciems, kurā nav skolas, nesanāks kopā, lai svinētu
valsts simtgadi. Ja nav skolas, tad vieta un cilvēki ļoti daudz
zaudē. Neticu, ka mazo skolu aizvēršana glābs Latvijas ekonomiku.
Patiesībā izdevumi, ko rada mazā skola ir viena kārtīga, laba
traktora cena. Vai tiešām tas būs cerētais ekonomiskais
uzrāviens?
Nav divu vienādu dienu
Runājot par pedagoga profesiju, jāsaka, ka uzskatu to par
traki labu profesiju. Kāpēc? Tāpēc, ka tajā nav divu vienādu
dienu, nav divu vienādu bērnu un klašu. Lai gan darba dienas beigās
nogurums ir ārkārtīgi liels, tas ir to vērts. Visā savā
profesionālajā mūžā ne reizi neesmu saskārusies ar nievājošu
attieksmi pret pedagoga profesiju. Klausoties politikas veidotāju
idejās par stingrākiem atlases kritērijiem jaunajiem pedagogiem, es
gribētu aicināt nevērtēt tikai viņu atzīmes eksāmenos, bet mēģināt
sajust, vai viņos ir spēcīga un patiesa vēlme būt pedagogam. To
noskaidrot, protams, nav viegli, bet viens no variantiem varētu būt
eseja par to, kā viņi redz šo profesiju, darbu ar bērniem
ikdienā.
Skolotāja profesijā nav divu vienādu dienu, nav divu vienādu bērnu un klašu. Lai gan darba dienas beigās nogurums ir ārkārtīgi liels, tas ir to vērts.
Svarīgi būt godīgam pret bērniem
Es ļoti vēlos, lai skolotāji neieslīgtu birokrātijā, bet spēj
saglabāt radošumu un nodot to bērniem. Lai pedagogi daudz vairāk
iegūtu kā personības, piemēram, lai viņiem tiktu piedāvāti ne tikai
kursi par metodiskajiem materiāliem, bet arī meditācija, mākslas
terapija un daudz kas cits, kas palīdzētu skolotājam pilnveidoties.
Tieši no tā ir atkarīga viņa komunikācija ar bērniem – no tā, kāds
skolotājs ienāk klasē. Bērni to ļoti labi jūt! Tāpēc ir tik svarīgi
būt godīgam pret bērniem un neuzskatīt viņus par neko nezinošiem.
Ja bērns jūt, ka viņu uzskata par muļķi, viņš tā arī uzvedīsies.
Protams, ka bērni pārbauda skolotāja robežas, bet mans ieteikums
būtu neatbildēt uz agresiju ar agresiju. Ticu, ka daudz ko ir
iespējams izrunāt un bērni sapratīs. Viņiem ir jāredz, ka skolotājs
nav robots, ka arī viņš ir cilvēks ar jūtām.
Ir svarīgi būt godīgam pret bērniem un neuzskatīt viņus par neko nezinošiem. Ja bērns jūt, ka viņu uzskata par muļķi, viņš tā arī uzvedīsies.
Runājot par piemērotāko modeli darbam ar skolēniem, jāsaka, ka
neatbalstu formu - lielās klases ar vairāk nekā 30 bērniem. Tas
bija piemēroti laikā, kad galvenais bija disciplīna. Tagad laiki ir
mainījušies – no vienas puses tas ir ļoti labi, jo, kā jau minēju,
izglītība nedrīkst aplauzt spārnus, bet no otras puses, ļoti
baidos, lai mēs neiekrītam citā grāvī – visatļautībā. Ir jāspēj
atrast to trauslo robežu starp draudzību ar bērnu, tajā pašā laikā
neļaujot vienai no pusēm izmantot otru.
Foto: publicitātes