Kāpēc Latvijas Universitāte arvien vairāk atpaliek konkurences cīņā
Tieši šogad rit LU 100. jubilejas gads. Mūsu universitātes mūžs ir tikpat ilgs, cik Latvijas valstij. Ar šīm vēsturiskajām saknēm, vērtībām un pieredzi LU veido Latvijas cilvēku un Latvijas valsts nākotni, konkurētspēju un veiksmes stāstu. Vienlaikus LU ar šo īpašo statusu būtu jākalpo par izcilības paraugu visām citām Latvijas augstākās izglītības iestādēm.
Nenoliedzami, šajos gados daudz ir sasniegts. Tomēr izglītības konkurences cīņā LU arvien vairāk atpaliek, kas tiešā veidā negatīvi ietekmē izglītības kvalitāti. Tam ir vairāki iemesli, bet primāri – neefektīvā, nesaprotamā, necaurspīdīgā, uzblīdusī un visticamāk, apzināti pēdējos gados šādi radītā pārvaldes kārtība. Un tie rada grūti labojamas sekas.
Pirmkārt, publiskās diskusijas neesamība par LU
stratēģiskajiem mērķiem ir radījusi situāciju, kurā labi
iecerētais studiju vidi motivējošais LU infrastruktūras
attīstības projekts ir aizēnojis mērķi – rūpes par
studentiem, nodrošinot viņiem saturiski kvalitatīvu izglītību.
Pašlaik publiskajā telpā LU vārds galvenokārt izskan
saistībā ar dārgiem būvniecības projektiem, kam līdzās par
pierastu kļuvusi neglaimojoša izglītības kvalitātes kritika,
lejupslīde reitingos un
ziņas par studentiem, kas aizvien biežāk izvēlas ārvalstu
augstskolas. Izbrīna LU kuluāros teiktais, ka šiem reitingiem
neesot nozīmes.
Izglītības konkurences cīņā LU arvien vairāk atpaliek. Tam ir vairāki iemesli, bet primāri – neefektīvā, nesaprotamā, necaurspīdīgā, uzblīdusī un visticamāk, apzināti pēdējos gados šādi radītā pārvaldes kārtība.
Otrkārt, gluži svaigā atmiņā esošie notikumi: iespējamais
korupcijas skandāls, kurā LU vadība demonstrēja nespēju
adekvāti reaģēt un atkārtoti aicināja darbā aizdomās esošu
personu. Un kurš gan nemanīja necaurspīdīgās, samocītās un
informatīvo dubļu bagātās rektora vēlēšanas. Abi šie
notikumi acīmredzami grauj LU un tās esošās vadības
reputāciju un uzticamību.
Latvijas valdības deklarācijā pausts nepārprotams atbalsts
studentiem un augstākajai izglītībai kopumā, cita
starpā izvirzot mērķi - augstāko izglītību Latvijā
padarīt par starptautiski konkurētspējīgu, panākot, ka vismaz
viena universitāte iekļūst 500 pasaules labāko universitāšu
skaitā, kā arī nodrošināt plašas reformas augstākās
izglītības jomā, t.sk. veicot plašus pasākumus nolūkā
panākt maksimālu augstskolu darbības efektivizāciju
(Deklarācijas 129. – 132.punkts).
Notiekošais LU ir klajā pretrunā ar Krišjāņa Kariņa
valdības deklarācijas mērķi. LU esošajā kapacitātē un
prioritātēs negatīvi ietekmē mūsu studentu un visas valsts
nākotni! Tāpēc mūsu ieskatā LU ir pienācis laiks straujām
pārmaiņām.
Latvijas valdības deklarācijā pausts nepārprotams atbalsts studentiem un augstākajai izglītībai kopumā, cita starpā izvirzot mērķi - augstāko izglītību Latvijā padarīt par starptautiski konkurētspējīgu, panākot, ka vismaz viena universitāte iekļūst 500 pasaules labāko universitāšu skaitā.
Latvijas “Pārmaiņu valdībai” ir iespēja rīkoties, dodot
uzdevumu atbildīgajām iestādēm izstrādāt un ieviest jaunu LU
pārvaldības kārtību, kura kalpotu atklāti izvirzītiem
stratēģiskajiem mērķiem un pār kuru netiktu mesta nekāda
šaubu ēna.
Latvijā nesen ar Pasaules Bankas un Latvijas Bankas līdzdalību
tika veikts apjomīgs pētījums par situāciju augstākajā
izglītībā Latvijā. Pētījums veikts par 2016-2018 gadiem,
trīs posmos, sagatavojot sešus ziņojums.
Vēršam valdības uzmanību uz atsevišķiem ziņojuma “Latvijas augstākās izglītības iestāžu iekšējā finansēšana un pārvaldība: Ieteikumi” noslēguma rekomendācijās ietvertajiem Pasaules bankas ekspertu ieteikumiem, kur citstarp ieteikumā P12 norādīts, ka “Valdība var veicināt iestādes kvalitātes kultūras attīstību, paaugstinot kvalitātes nodrošināšanas pasākumu svarīgumu augstākās izglītības politikas darba kārtībā, atbalstot Latvijas augstākās izglītības iestādēs šādu kultūru attīstību, piemēram, stiprinot saikni un labas prakses apmaiņu starp iestādēm, nodrošinot atbalstu ciešāku attiecību sekmēšanai ieinteresēto pušu starpā ar mērķi uzlabot snieguma kvalitāti (skatīt G12 un G13 ieteikumu), izmantojot institucionālās vadības un pārējo darbinieku mērķtiecīgu apmācību (skatīt arī G14 un G15 ieteikumu) un "iestādes vai ārējo darbiniekus, kuri uzņemas izmaiņu veikšanas iniciatora lomu (change agents)", tas ir, institucionālās kvalitātes līderus.”
Esam pārliecināti, ka ne tikai sabiedrībā kopumā, bet arī
LU ietvaros ir pietiekami daudz progresīvi domājošu
akadēmiskās vides pārstāvju, kuri iestājas par steidzamu
pārmaiņu nepieciešamību un uz kuriem sabiedrība var likt
pamatotas cerības, ka LU reputācija un izglītības kvalitātes
latiņa var tikt pacelta pasaules līmenī jau pārskatāmā
nākotnē.
Aicinām Latvijas valdību nopietni pievērsties LU pārvaldības
kvalitātes uzlabošanai. Šajā kontekstā arī nav pieļaujama
apšaubāmo rektora vēlēšanu rezultātu apstiprināšana.
Organizācija “Vecāki par labāku
izglītību”
Normunds Bergs
Gundars Āboliņš
Andris Ambainis
Māris Simanovičs
Ansis Egle
Kārlis Krastiņš
Līva Pērkone
Ralfs Vīlands
Inga Akmentina-Smildziņa
Elīna Lazdāne
Baiba Rubesa
Ieva Sala
Liene Brizga-Kalniņa Mārtiņš Vaivars
Jānis Kreilis