Kā izveidot ceļa karti veiksmīgam biznesa uzrāvienam?
Viss sākas ar ideju, kas neliek mieru pat naktī. Tu acīm vaļā izsapņo nākotnes izaicinājumus, sasniegumus un uzvaras. Ja piedzīvo šādas sajūtas, ir laiks saņemt drosmi un veidot savu biznesu. Kad sāc veidot biznesu, lielos sapņus atstāj iekšējās motivācijas uzturēšanai, toties mērķus un plānus nospraud, ņemot vērā realitāti.
Nosaki savus mērķi precīzi, nevis izdomā vēlamo
Lai tālāk noteiktu konkrētas veicamās darbības jeb mērķu
sasniegšanas plānu, svarīgi definēt biznesa mērķi. Turklāt nevis to
izdomāt, bet precīzi aprēķināt. Biznesa mērķim jābūt konkrētam,
atbilstošam, reāli sasniedzamam, ņemot vērā gan Tavus pieejamos
laika un finanšu resursus, gan arī kompetences. Ja to esi
paveikusi, Tu esi gatava startēt tālāk! Ja tomēr šaubies, smelies idejas iepriekšējā rakstā.
Izmanto biznesa modeli efektīvākai mērķu sasniegšanai
Kad biznesa potenciāls aprēķināts un Tavs biznesa mērķis definēts, atliek saprast, kā to sasniegt. Te talkā nāk biznesa modelis, kas ir kā ceļa karte Taviem biznesa mērķiem, tā aizvedīs līdz nospraustajam mērķim un pasargās no nevajadzīgiem grābekļiem.
Vairumam tradicionāli zināmo biznesa plānu parasti izstrādā
mēnešiem ilgi, bet biznesa modelis konkrētā struktūrā un bez
liekvārdības ļauj definēt visu nepieciešamo vien 5 dienās, katru
dienu veltot vien 20 minūtes. Piekritīsi taču, ka pie mūsu
aizņemtības un vēlmes būt ne vien uzņēmējām, bet arī mammām un
sievietēm, šis ir labs solījums. Turklāt tas sola ne vien minimālu
laika ieguldījumu, bet arī vērā ņemamus ieguvumus. Tu uzskatāmi
sašaurināsi savas biznesa idejas un virzienus, lai nonāktu pie
konkrētības.
Biznesa modelis ļaus saskatīt lielo bildi un kopsakarības 5
būtiskos aspektos.
1. Tava veiksmes atslēga - Tavs klients
Precīzi izvēlēta mērķauditorija ir atslēga Taviem biznesa
panākumiem! Biznesa modelī Tu izveidosi sava klienta precīzu
raksturojumu, lai izzinātu iespējamos iemeslus, kas liek klientam
izvēlēties Tavu piedāvājumu. Tas savukārt ļaus Tev veidot efektīvas
mārketinga kampaņas klientu piesaistei.
2. Klients maksā par vērtību. Sniedz viņam
to!
Gandrīz katram produktam ir savs ideālais klients, kurš būtu gatavs
maksāt par vērtību, ko saņem. Tev jāspēj definēt sava piedāvājuma
vērtība savam ideālajam klientam, vai arī jārada piedāvājums, kas
vislabāk atrisina Tava klienta vajadzību.
3. Individuāla pieeja katram klientam!
Dažkārt, mēs mēdzam visus klientus “bāzt vienā maisā”, veidojot
vispārīgu piedāvājumu, neskaidri definējot vērtību, kā arī veidojam
bezpersoniskas attiecības. Īstermiņā varbūt tas nostrādā, bet
ilgtermiņā Tavs bizness zaudēs šajā spēlē. Jautāsi, kā lai katram
klientam atrod laiku? Atgriezies pie punkta 1, vai tiešām Tev ir
jāstrādā ar ikvienu?
4. Tavi partneri - ārējais resurss jaudai
Biznesā nav vietas maldiem. Ir laiks sev pateikt, ko Tu spēj pati,
bet ko tomēr nē. Vai patiesi vari visu paveikt vienlīdz labi un
ātri? Bieži tieši ārējie partneri Tev var palīdzēt izcelties ar
ātrumu, kvalitāti, daudzveidību, apjomiem un zināšanām, palielinot
efektivitāti un līdz ar to arī iespēju nopelnīt.
5. Pārvaldi un pieskati savu naudas
plūsmu
Dažkārt tik ļoti aizraujamies ar ideju, ka piemirstam, ka katrai
mūsu darbībai ir izmaksas. Gadās, ka tās pat aizmirstam ielikt
kopējā piedāvājuma cenā. Tas viss ātri vien var novest pie resursu
izsīkuma. Ja hobijam mēs naudu tērējam īpaši nerēķinot, tad biznesā
būtu jābūt pilnīgi pretēji, skaidri jāapzinās pilnīgi visas
izmaksas un jāiekļauj tās cenā.
Tikpat svarīgi ir izvērtēt savus pārdošanas kanālus jeb ceļus, pa kuriem visefektīvāk sasniegsi savus klientus un veidosi ieņēmumu plūsmas. Visticamāk dažādām auditorijām izmantosi dažādus kanālus, piemēram pārdošanu klātienē, interneta vidē, izmantojot partnerības, Etsy platformā. Tas ļaus ne vien efektīvāk sasniegt konkrēto mērķauditoriju, bet arī diversificēt riskus.
Kā 5 dienās, veltot 20 minūtes katru dienu, izveidot efektīvu biznesa modeli?
Protams, vienmēr var pētīt karti, zīmēt maršrutu un doties dabā to pārbaudīt, bet ātrāk un efektīvāk būs izmantot jau gatavu un pārbaudītu maršrutu, kas pilnīgi noteikti novedīs vēlamajā galamērķī.
Tāpat arī biznesa modeli vari mēģināt salikt pašrocīgi, bet
ātrāk un efektīvāk būs izmantot pieredzējušu mentoru atbalstu un
īpaši izstrādātu metodiku, kas ļaus vien 20 minūtēs ik dienu
nedēļas laikā nonākt līdz pelnoša biznesa modeļa vīzijai. Tu
saņemsi viegli aizpildāmas darba lapas, individuālu atgriezenisko
saiti par savu pašreizējo situāciju, kā arī spēju šīs zināšanas
pielietot esošajai biznesa idejai un visām citām idejām, kas
sekos.
Uzzini, kā Biznesa modeļa izveide var palīdzēt tieši
Tev.
Ja biznesa rezultāti nesakrīt ar mērķiem un ikdienas darbos
iezogas haoss, piesakies darba sesijai un uzzini, kāds biznesa
modelis Tev palīdzēs sasniegt mērķus. Bonusā saņemsi lielisku BE
SMART plānotāju, kas novērsīs haotiskas darbības un sniegs progresu
katru dienu. Jo noteikti mērķi un biznesa modelis ir tikai
pusmaratons. Lai pieveiktu pilnu maratonu, tas ir jāievieš
dzīvē!
Raksts tapis sadarbībā ar www.mentore.lv ekspertēm uzņēmēju un
mentori Janu Golubevu un dzīves līdzsvara kouču Kristīni
Vilcāni.
Dzīves līdzsvara koučs Kristīne Vilcāne
Mentore.lv ir praktiskas online mācību programmas un
konsultācijas esošām un topošām sievietēm uzņēmējām mazo uzņēmumu
segmentā. Metodes balstītas uz tā saucamo "dari pats" jeb DIY (Do
It Yourself) principu - iespēju pašai panākt sava e-biznesa
uzrāvienu pēc BE SMART koncepta, kas aptver ne vien visus e-biznesa
attīstības posmus, bet nodrošina arī ikdienas sakārtošanu un dzīves
līdzsvara saglabāšanu, kas īpaši svarīgi mūsdienu "izdegšanas
laikmetā".
Veicot Individuālas konsultācijas ar vairāk kā 80 klientēm, tās
atzina, ka Mentore.lv pieeja risina aktuālo haosa
problēmu sievietēm mazajā biznesā un soli pa
solim ļauj praktiski apgūt nepieciešamās zināšanas, lai
nonāktu pie reālām izmaiņām un biznesa uzrāviena.
Sanita Dubrova, viena bērna mamma, jogas un meditācijas
skolotāja, jogascentrs.lv vadītāja par BE SMART Biznesa modeļa
izveides darba sesiju:
Savā darbībā vienmēr esmu vairāk paļāvusies uz iedvesmu un impulsu,
tāpēc, lai disciplīnētu sevi un izveidotu biznesam skaidrāku
struktūru, ar lielu prieku uzsāku sadarbību ar Janu no mentore.lv.
Procesu sākot, secīgi veicām esošās uzņēmējdarbības analīzi, soli
pa solim saprotot, kāda ir reālā situācija, kur potenciāls netiek
izmantots pilnvērtīgi un kur pati esmu dzīvojusi ilūzijās.
Visvērtīgākās bija mentores.lv sagatavotās darba lapas, kuras
palīdzēja konstruktīvi veidot sarunas ar esošajiem klientiem un
iegūt nenovērtējamas atsauksmes gan savam darbam, gan turpmākās
vīzijas būvēšanai. Manā gadījumā BE SMART 2 nedēļu darba
sesija palīdzēja saprast tuvākās nākotnes darbības virzienu un
ietaupīt laiku, naudu un enerģiju un noveda pie lēmuma nelauzties
online jogas durvīs, kas bija mana sākotnējā iecere. Darbs ar
biznesa mentoru, manuprāt, ir īpaši vērtīgs tām, kas, līdzīgi kā
es, absolūti lielāko vairumu vai teju visus pienākumus paveic
pašas. Pieredzējuša kouča padomi, pienesums prāta vētrās un
nospraustie uzdevumi un termiņi ir labs stimuls turēt sevi grožos,
atcerēties balansu starp rutīnas darbiņiem un attīstību un
mērķtiecīgi doties nospraustajā virzienā nejūtoties vientuļš savos
centienos.
Sanita Dubrova, jogascentrs.lv vadītāja