Pienācīga atpūta palīdz bērniem regulēt emocijas! Speciālistes viedoklis par "obligāto diendusu" bērnudārzos

FOTO: Publicitātes foto
Ar plašāku viedokli dalās pirmsskolas “CreaKids” filiāles vadītāja Madara Stonkus.
Ņemot vērā, ka bērni ir ļoti dažādi, bet dienas ritms pirmsskolā ir intensīvs un piepildīts ar daudzveidīgām aktivitātēm, lielisks risinājums obligātās diendusas vietā ir mierīgs atpūtas laiks, kurā bērni var izvēlēties – pagulēt, mierīgi paspēlēties klusumā, pazīmēt vai pašķirstīt bilžu grāmatas. Šāda pauze, neatkarīgi no tā, vai bērns guļ vai nē, ir būtisks elements, kas veicina bērna labsajūtu, emocionālo līdzsvaru un spēju pilnvērtīgi iesaistīties aktivitātēs dienas otrajā pusē. Ar plašāku viedokli dalās pirmsskolas “CreaKids” filiāles vadītāja Madara Stonkus.
Diendusa kā atpūtas pauze, ne tikai gulēšana
Liela daļa pirmsskolu mūsdienās nodrošina bērniem alternatīvas atpūtas iespējas. Turklāt šīs atpūtas pauzes tiek organizētas pārdomāti un dabiski, piemēram, diendusas laiks sākas ar pasakas lasīšanu, kas bērniem palīdz nomierināties un sagatavoties atpūtai. Liela daļa bērnu, klausoties pasaku, iemieg. Nereti gadās, ka aizmieg pat tie bērni, par kuru diendusu vecāki raizējas visvairāk. Taču aizmigšana nav obligāta – bērni, kuri nevēlas gulēt, diendusas laikā var nodarboties ar citām mierpilnām aktivitātēm, piemēram, lasīt, krāsot mandalas vai spēlēt galda spēles. Galvenais, viss notiek klusumā un vidē, kurā bērni var atslābināties un emocionāli atjaunoties.
Pozitīvā ietekme uz bērna attīstību
Neatkarīgi no tā, vai bērni diendusas laikā patiešām aizmieg vai vienkārši pavada mierā un klusumā, tā sniedz vairākus nozīmīgus ieguvumus bērna fiziskajai un emocionālajai attīstībai. Pēc intensīva rīta cēliena bērniem nepieciešams atpūsties, lai viņi varētu ar pilnu jaudu piedalīties pēcpusdienas aktivitātēs. Pat, ja bērns neaizmieg, mierīgs un relaksējošs, atpūtas brīdis ļauj atgūt spēkus un mazināt nogurumu.
Pienācīga atpūta palīdz bērniem regulēt emocijas, kas ir īpaši svarīgi pirmsskolas vecumā, kad viņi vēl tikai mācās kontrolēt savas sajūtas. Kad bērns ir noguris, viņš kļūst vieglāk aizkaitināms un emocionāli nestabils, tādēļ pusdienlaika atpūta palīdz saglabāt līdzsvaru un veidot emocionālo noturību. Savukārt pēc atpūtas bērni spēj labāk uztvert jaunu informāciju, ir uzmanīgāki un var vairāk koncentrēties nodarbībās.
Izpratne par pusdienlaika atpūtu mainās
Lai veicinātu bērna labbūtību, būtiska ir arī pedagogu un vecāku izpratne par pusdienlaika atpūtu. Reizēm vecākiem ir bažas, ka gadījumā, ja bērns pirmsskolā gulēs diendusu, viņam būtu grūti aizmigt vakarā, taču patiesībā regulārs un sabalansēts dienas miegs palīdz bērnam veidot stabilu miega režīmu. Gan dienas, gan vakara rutīnas ievērošana ir pamats labam miegam, tāpēc arī vakaros nepieciešams iet gulēt, bet rītos – mosties, vienā un tajā pašā laikā. Tas palīdzēs bērna organismam izveidot regulāru miega ciklu un atvieglos iemigšanu.
Līdzīgi kā pirmsskolā tiek veidota mierpilna vide pusdienlaika atpūtai, arī mājās vakarā pirms miega jārada visi nepieciešamie apstākļi – ieteicams samazināt apgaismojumu, izslēgt un nolikt malā visus ekrānus jau vismaz stundu pirms miega. Tāpat var ieviest dažādus nomierinošus rituālus – siltu vannu, pasaku lasīšanu, mierīgas mūzikas klausīšanos vai tml. Ievērojot šo rutīnu vakaru, bērns varēs noskaņoties miegam, un rezultātā tas būs kvalitatīvāks.
Diendusa pirmsskolā nenozīmē, ka bērnam obligāti ir jāguļ, taču tā ir svarīga dienas daļa, kas veicina fizisko un emocionālo attīstību. Tā palīdz bērniem atgūt spēkus, uzlabo koncentrēšanās spējas un veido veselīgus miega ieradumus. Šis laiks nav un nevar būt piespiedu gulēšana, bet iespēja atslābināties un pabūt mierā, lai uzkrātu spēkus atlikušajai dienai. Veidojot pozitīvu attieksmi pret diendusu, kā dažāda veida pusdienlaika atpūtu, varam uzlabot bērna vispārējo labsajūtu.