Skolotāja no Kuldīgas: drošības sajūta bērnam sākas ar pilnu skolas somu

FOTO: Publicitātes foto
Kuldīgas Centra vidusskolas sākumskolas skolotāja, sākumskolas jomas koordinatore Indra Tīruma.
Pirmajam iespaidam ir liela nozīme
Pedagogu novērojumi liecina, ka pirmais iespaids ir ļoti svarīgs. Ja bērns skolā nonāk bez nepieciešamajiem mācību līdzekļiem, ja viņam tiek iedota kopēta lapa vai ieteikts lapas stūrītī ar zīmuli uzrakstīt dienas datumu, jo dienasgrāmatas vēl nav, — tas ir signāls, kas bērnam nepārprotami pasaka: tu neesi līdz galam sagatavots. Un tas atstāj pēdas. Tieši šajā vecumā bērni ir ļoti uzņēmīgi un jūtīgi pret to, vai viņi iekļaujas vai ne. Vienlīdzīgas iespējas šajā posmā nav tikai skaists lozungs — tas ir izšķirīgs pamats, kas sekmē bērnu pašapziņu, attieksmi pret mācībām un motivāciju.
Papildu 4 miljoni mācību līdzekļiem
Laiks, kad mācību process pirmklasniekiem tika veidots, izmantojot kopētus materiālus un darba lapas, ir pagājis. Mācību grāmata katram sākumskolas skolēnam ir ikdienas nepieciešamība un, ņemot vērā vecumposma īpatnības, var būtiski ietekmēt mācību kvalitāti. 7–9 gadus veciem bērniem dominē konkrētā domāšana un vajadzība pēc vizuāla materiāla. Ar mācību grāmatas palīdzību mazie skolēni pamazām apgūst prasmi orientēties tekstā, informācijā, sasaistīt tekstu ar attēliem un ilustrācijām. Ja jau ar pirmo dienu pirmklasniekiem vēlamies nodrošināt kvalitatīvu mācību procesu, tad pašlaik mācību līdzekļu izdevniecību piedāvājums šādas iespējas sniedz.
Šogad Izglītības un zinātnes ministrija ir solījusi papildu finansējumu mācību līdzekļu iegādei — vairāk nekā 4 miljonus eiro papildus pašreizējam bāzes finansējumam 9 miljonu eiro apmērā. Tas ir solis pareizajā virzienā, taču jau tagad ir skaidrs, ka visiem nepieciešamajiem mācību līdzekļiem visām klašu grupām finanšu tomēr nepietiks. Tieši tādēļ ir svarīgi, lai naudu ieguldām pārdomāti — izvērtējot, kur ieguldījums sniegs lielāko atdevi gan bērna labsajūtā, gan mācību procesa kvalitātē.
Psiholoģiski svarīgs signāls bērnam un ģimenei
Viens no piemērotiem risinājumiem ir izdevniecības „Skolas Vārds” izveidotais pirmklasnieka komplekts — īpaša kaste ar visiem 1. klasē nepieciešamajiem mācību līdzekļiem. Grāmatas, darba burtnīcas, dienasgrāmata, atgādnes — viss vienkopus un — vēl būtiskāk — viss saskaņā ar pilnveidoto mācību saturu. Tāds komplekts ir ne tikai praktiski ērts, bet arī psiholoģiski svarīgs signāls bērnam un viņa ģimenei: tu esi gaidīts, tev viss ir nodrošināts, tev atliek vien mācīties.
Iespēja koncentrēties uz bērna emocionālo labsajūtu
Tādi komplekti atvieglo arī vecāku ikdienu: ja mācību gada sākumā viss nepieciešamais ir vienuviet un bērnam iedots tieši skolā, tas samazina spriedzi un sniedz ģimenei iespēju koncentrēties uz atbalstu bērna emocionālajai adaptācijai, nevis raizēm par to, vai būs pieejami visi mācību līdzekļi.
Ieguldījums pirmklasniekos ir ilgtermiņa investīcija
Ilgtermiņā ieguldījums tieši sākumskolas posmā ir viens no efektīvākajiem veidiem, kā veicināt labākus mācību rezultātus arī nākamajās klašu grupās. Ja bērns no pirmajām dienām skolā jūtas drošs, apgādāts un motivēts, viņš mācās ar prieku. Bērnam rodas pārliecība, ka skola ir vieta, kur viņu atbalsta, kur viņam ir līdzekļi un iespējas sevi izpaust. Šo sajūtu vēlāk nevar iemācīt, tā ir jāizveido jau 1. klasē.
Lai gan daudzviet Latvijā mācību līdzekļu pieejamība joprojām ir izaicinājums, mēs nevaram turpināt darboties tikai taupības režīmā, gaidot, ka pedagogi, vecāki un bērni paši atradīs risinājumus. Pirmā skolas diena ir vienreizīga, un tā ir pelnījusi, lai mēs visi kopā par to parūpētos.