Psiholoģe I.Tunne: Krīze - šausmas vai pāreja jaunā kvalitātē?
Informācijas telpa ik brīdi mums piedāvā jaunus stāstus par skarbo krīzi un šausmām, kas mūs sagaida, sākot ar darba zaudēšanu, nodokļu pieaugumu, algu samazināšanos un kredītu problēmām.
Sarunu līmenī mēs ik dienas dzirdam vārdus „bezdarbs”, „krīze”,
„slimības”, „veselības aprūpes problēmas”, „atbrīvošana no
darba”... Mēs par to domājam, attiecinām to uz sevi un sākam
sliktāk justies... Mēs to pārnesam uz tuviniekiem, par to runājam
ģimenē, darbavietā. Kultivējam šīs idejas un virzām sabiedrisko
domu. Paši vien, daļēji neapzināti, piedalāmies šīs attieksmes
veidošanā...
Psiholoģijas klasiķi gadiem ilgi pētījuši sabiedrības attīstības
procesus un indivīdu savā ontoģenētiskajā (viena cilvēka dzīves)
attīstībā. Termins „krīze” šajā izpratnē attiecināts uz pāreju
jaunā kvalitātē. Cilvēka dzīves ciklu raksturojot, mēs lietojam
apzīmējumus „jūtīgie” un „kritiskie periodi attīstībā”. Jūtīgie jeb
sensitīvie periodi ir labvēlīgi attīstībai — cilvēks mācās
komunicēt, rāpot, staigāt, skaitīt pirmos dzejoļus, lasīt, zīmēt un
daudz ko citu. Turpretī kritiskie periodi ir, vienkārši sakot,
augšanas grūtības, kad esam sākuši dzīvot jaunā attīstības stadijā,
bet pēc būtības īsti neesam tam gatavi, jo pietrūkst prasmju,
pieredzes un mācēšanas rīkoties. Piemēram, bērns šādā situācijā
jūtas slikti, jo viņš jau grib būt liels un patstāvīgs, tomēr
vecāki saka: „Tu vēl esi mazs, tu neesi tam gatavs” — un vecāku
vārdus apliecina arī bērna pieļautās kļūdas. Ko dara bērns, izjūtot
visu iepriekš minēto? Viņš apliecina sevi, cīnās, strīdas pretī un
meklē izeju, paliekot pie sava, vai arī pakļaujas vecāku spēkam...
Cīņas spars, pašsaglabāšanās jeb izdzīvošanas instinkts slēpjas
cilvēka būtībā, par to daudz rakstījis Z. Freids, analizējot
apziņas un zemapziņas savstarpējās attiecības.
... bērns šādā situācijā jūtas slikti, jo viņš jau grib būt liels un patstāvīgs, tomēr vecāki saka: „tu vēl esi mazs, tu neesi tam gatavs”.
Šo stāstu man gribas attiecināt uz mūsdienu situāciju un daudzu
cilvēku pašizjūtu šajā laikā. Par krīzes cēloņsakarībām varētu
runāt atsevišķi, taču mūs visus vairāk interesē, kā rīkoties, lai
izdzīvotu. Iespējams, tieši šāda apstāšanās, lai padomātu, ir ļoti
veselīga mums visiem, kas patērētāju sabiedrībā uzņēmuši lielu
ātrumu un savu laiku veltījuši, lai pelnītu un tērētu, pelnītu,
tērētu un uzkrātu... Taču šajā steigā bijām aizmirsuši, ka lielākā
vērtība ir cilvēku savstarpējās attiecības: mīlestība, līdzcietība,
tolerance un drauga plecs grūtā brīdī. Esam nonākuši situācijā, kad
radušies lieliski apstākļi vērtību pārvērtēšanai un jaunas vērtību
sistēmas veidošanai.
Cilvēks ir emocionāla būtne, kura allaž tiecas pēc komforta, kas
var būt gan materiāls, gan garīgs. Tad, lūk, šis ir brīdis, kad
jācer — garīgums atgriezīsies prioritāšu saraksta augšpusē.
Grūtībās mēs allaž kļūstam gudrāki un stiprāki, acīmredzot pienācis
īstais laiks. Saprotams, ka daudzi no mums domā, cik ļoti apnicis
cīnīties par elementāru cilvēka cienīgu dzīvošanu... Taču mēs
nedrīkstam aizmirst, ka līdzās mums atrodas bērni, kuri vēro un
mācās no mūsu pieredzes, mācās emocionāli reaģēt, mācās izprast,
kas notiek, mācās domāt un pieņemt lēmumus. Bērni ir tie, kas
turpinās mūsu iesākto, tāpēc viņu izpratnes līmenī mums noteikti
jāskaidro notiekošais un jāatrod izeja vai risinājums katrā ģimenē.
Šajā procesā vienmēr piedalās emocijas, prāts un griba.
... steigā bijām aizmirsuši, ka lielākā vērtība ir cilvēku savstarpējās attiecības – mīlestība, līdzcietība, tolerance un drauga plecs grūtā brīdī.
Rodas jautājums: kā pārveidot negatīvo enerģiju un emocijas
pozitīvā attieksmē pret notiekošo un izmantot to lietderīgi? Tieši
vajadzības un to apmierināšana vai neapmierināšana izraisa mūsu
emocijas. Ja mēs neesam paēduši, esam nosaluši un pamesti savās
problēmās — jūtamies briesmīgi, taču atliek satikt kādu labu draugu
un pie pusdienu galda izstāstīt, kas notiek, iegūt vajadzīgajā
brīdī atbalstu, un liekas, ka esam gatavi jaunam startam...
Amerikāņu psihologs K. Izards uzsver fundamentālo emociju, tādu kā
interese, satraukums, bailes, ciešanas, dusmas, nicinājums, vainas
apziņa u. c., nozīmi mūsu emocionālo stāvokļu radīšanā. Piemēram:
trauksmainība ietver vairāku šo emociju apvienojumu un traucē
cilvēkam aktīvi domāt un rīkoties. Tāpēc mūsu iespējās ir ietekmēt
savu emocionālo stāvokli, kombinējot tajā pārliecību, drošību,
nosvērtību, mīlestību, optimismu un vēlmi rīkoties.
No bezizejas var nebūt nevienas izejas, bet tik pat labi var būt vismaz divas vai trīs izejas.
No bezizejas var nebūt nevienas izejas, bet tikpat labi var būt
vismaz divas vai trīs izejas. Viss atkarīgs no mūsu attieksmes un
prasmes meklēt un saskatīt iespējas. Viegli pateikt, bet kā to
izdarīt? Mēs varam runāt ar citiem cilvēkiem, varam mācīties no
tiem, kam izdodas, un noteikti varam atrast izeju... Ja vajadzības
tiek apmierinātas, mēs jūtamies veseli, priecīgi, varam radoši
darboties un ar optimismu raudzīties pasaulē.
Lai tā notiktu:
• apzināsimies situāciju, darīsim visu, lai
labāk izprastu realitāti, uztversim kritisko periodu kā iespēju
pāriešanai jaunā kvalitātē;
• veidosim savu emocionālo stāvokli no
ticības, pārliecības un mīlestības;
• runāsim atklāti ar saviem bērniem par
visu, kas notiek, uzsverot, ka turpmāk pieaugušiem būs vairāk
jāstrādā, bērniem čaklāk jāmācās, tas viss ir uz labu;
• noticēsim, ka mēs, katrs individuāli,
varam ietekmēt savu dzīves kvalitāti;
• pārrunāsim problēmas ar draugiem, kuri ir
veiksmīgi, uzklausīsim viņu viedokli;
• plānosim, kā uzlabot savu dzīvi;
• atcerēsimies, ka daba ikvienam no mums
piešķīrusi „kredītu”, lai mēs paaugstinātu savu iespēju līmeni;
• nepietiek izvēlēties vērtības un
apzināties, kas jādara, svarīgi atrast gribasspēku un ķerties pie
ideju īstenošanas jau tūlīt;
• dzīvosim savu vislabāko dzīvi arī krīzes
apstākļos!
Autore: Dr.psych., mag paed. Ineta
Tunne
Autores raksti portālā:
Mūsu bērns homoseksuālis! Ko darīt?
Mans bērns nemācās... Ko darīt?
Paraugies ar izpratni uz emo un gotiem